Gå til innhold
Fiskersiden

Røst 2009, 1.-10. August


obbien
 Share

Recommended Posts

I denne tråden vil det følge en serie med rapporter fra vårt fiske på Røst i uke 32. Begynte å skrive litt der nede, men man hadde jo mest lyst til å bruke tiden til å fiske, så historien kommer først nå..

De tre som er med på denne turen er følgende og danner Team Sluk:

Marcus

88105_s.jpg

Fiskegal svenske som også er guide på Arctic Fishing Adventures. Har tatt over 150 kveiter på stang (ja, faktisk). Mål for turen: kveite over 50, sei over 20 og torsk over 30 (han er beskjeden..)

Personal records: torsk 25,2 kg, sei 12 kg, kveite 25 kg, rødspette 2,5 kg.

Kim

88106_s.jpg

Ivrig sportsfisker og B-menneske som er ute etter personlige rekorder. Mål for turen: sommertorsk over 20, sei over 15 og kveite over 20, samt rødspette over 2 kg.

Personal records: torsk 21,5 kg, sei 12 kg, kveite 12,5 kg, rødspette ikke fanget..

Øyvind

88107_s.jpg

Like ivrig, og kanskje den største morgenfuglen av alle. Mål for turen: samme som Kim, men gjerne større kveite enn persen…

Personal records: torsk 23,5 kg, sei 12,5 kg, kveite 35,5 kg, rødspette ikke fanget…

Lørdag 1. august satte vi kursen mot Bodø, der vi skulle overnatte til søndag. Søndag tok vi turen innom Saltstraumen og fisket litt småsei for å stille de verste fiskeabstinensene. På turen tilbake til Bodø ble vi forbikjørt av denne syklisten, et riktig fartsfantom ;)

88108_s.jpg

Deretter kjørte vi på ferga til Røst! Vel framme møtte vi Trond og installerte oss på campen. Det ble også tid til en liten tur på sjøen, men p.g.a. kuling ble den kortvarig. En halvtimes fiske innaskjærs resulterte ikke i noe, så vi dro tilbake for å lade opp til neste dag. En liten Jameson innabords og vi sov godt den natta. I hvertfall Marcus og jeg. Kim våkna tidlig opp av vår snorking, og neste dag var ikke formen hans helt på topp.. men den kom seg etter hvert.

88109_s.jpg

88110_s.jpg

Fin kveldsstemning på søndag, men mye vind.

Fiskedag 1 - mandag

Mandag morgen sto vi opp med fiskeabstinenser av de sjeldne. Nå var vi klar for å dra ut på havet. Lets go to the open sea!

Vi la turen nordover denne dagen. Været var bra, 18-20 grader, lettskyet og ca. 5 m/s vind.

Etter litt leting kunne vi begynne fisket og Marcus fikk den første ok fisken. En sei på ca. 4 kg.

88111_s.jpg

Vi hadde med oss noen nye superjigger bestilt fra utlandet og disse ga resultater. :)

88112_s.jpg

Marcus med en torsk på 11-12 kg.

Også jeg og Kim fikk stabbsei på 5-6 kg:

88113_s.jpg

88114_s.jpg

Marcus fant ut at han ville ha det litt moro. Så han tok fram ørretstanga. Og dette er snakk om ultralett ørretstang med kastevekt til 5 gram :D Snart var det fisk i andre enden. Og den raste ut! Vi måtte le godt, den lille stanga sto i helspenn, her var det fisken som bestemte.

88115_s.jpg

Etter ca. 20 minutters hard kamp på det lette utstyret kom det opp en sei på ca. 5 kg. Heftig…

88116_s.jpg

Så var det min tur. Etter en bra fight løfta jeg opp den største seien så langt, 9,5 kg.

88117_s.jpg

Legg merke til såret på fisken. Eller er det et gammelt bitemerke? Igjengrodd var det i hvertfall.

Så tok også jeg fram haspelstanga.

88118_s.jpg

En sei på 5 kg ga en frisk fight, før det virkelig slo til i andre enden. Plutselig sto alle 3 med stor fisk. Og da mener jeg riktig stor sei. Min fisk raste ut i et vanvittig tempo, omtrent 50 meter på 5 sekunder. Både Kim og Marcus ropte om tunge tak og det var Kims fisk som kom opp først. En sei på 10,5 kg, bare halvannet kilo bak persen.

Så var det min fisk.

88119_s.jpg

13,5 kg og ny pers!

Fornøyd med fisken.

88120_s.jpg

Men Marcus sin fisk var enda større:

88121_s.jpg

15,8 kg! 15-kilosgrensa var brutt og Marcus var særdeles fornøyd.

Her er Marcus og Kim med fiskene.

88122_s.jpg

Denne dagen hadde vi også to kveitekontakter, eller det vi i hvertfall tror var kveite. De oppførte seg slik, men dessverre for Kim og Marcus satt ikke fiskene skikkelig. Den ene av dem tok bra med snøre...

88123_s.jpg

Båten vår denne uka, en 21 fots Kulkuri.

88124_s.jpg

Team Sluk er fornøyd med første økt.

88125_s.jpg

Utsikt fra campen mot sør-sørvest. Vedøya til venstre i bakgrunnen

Vi tok noen timer på land før det igjen var utpå sjøen til fiskepass nr. 2. Turen ble lagt nordover også nå. Været var bare blitt bedre og sjøen la seg mer og mer. Litt over kl. 19:00 gikk første snøret i vannet. Og jeg hadde ikke før kommet til bunnen før noe tok jiggen bestemt og hardt der nede. Deretter fulgte tunge napp samt et 10 meters utras. Etter det kom fisken greit opp, men her var det bra tyngde kjente jeg. Opp kom det en skikkelig torskerugg.

88126_s.jpg

20,5 kg.

88127_s.jpg

Meget fornøyd med sommertorsk over 20 :)

Så var det Marcus sin tur med en grei sei rundt 5 kg.

88128_s.jpg

88129_s.jpg

Det fiskes

Deretter pumpet Marcus på noe større.

88130_s.jpg

88131_s.jpg

En nydelig sei på om lag 13 kg, tatt på en av de nye superjiggene..

Kim fikk noen 10-kilostorsker før Marcus på ny hadde fin fisk.

88132_s.jpg

En torsk på 12-13 kg.

Vi hadde et torskerace uten like denne kvelden. Vi anslo gjennomsnittsvekta på torsken som kom opp til ca. 10 kg. Den minste var 7-8.. nå fisket vi riktignok med jigger og hel sei, så de minste ble vel silt ut på den måten. Det var dog tydelig at kveldens éner var hel sei. Det utkonkurrerte jiggen ganske så kraftig.

Det var herlig å være ute denne kvelden på en stille sjø med vakker himmel.

88133_s.jpg

88134_s.jpg

Kim er på tur ned til nok en stortorsk.

Marcus har pen fisk!

88135_s.jpg

88136_s.jpg

En torsk på 15 kg.

Noen flere stemningsbilder:

88137_s.jpg

88138_s.jpg

Så kom mørket sigende. Riktignok ble det ikke helt mørkt, men det var tydelig forskjell i lyset i forhold til Tromsø. Og i skumringstimen fikk jeg igjen noe som kjentes alvorlig bra ut.

88139_s.jpg

Her er fisken på tur over ripa.

88140_s.jpg

20 kilo blank. Min andre over 20 for dagen og jeg var kjempefornøyd.

88141_s.jpg

På tur i land. En vellykket fiskedag for Team Sluk og vi så fram mot fortsettelsen!

Ny rapport følger etter hvert.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen min var heller dårllig heller denne dagen.. Aldri hatt sjyverk før og det var en heller ubehagelig opplevelse. Må sies at jeg ikke mata krabbene da,

Kjøp deg noe fersk, tørket eller syltet ingefær i butikken. Fersk og syltet kan du spise, den tørka kan du sutte og småtygge på. Funker som F mot sjøsyke, dessuten blir du ikke dautrøtt slik du blir av midlene du får på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg noe fersk, tørket eller syltet ingefær i butikken. Fersk og syltet kan du spise, den tørka kan du sutte og småtygge på. Funker som F mot sjøsyke, dessuten blir du ikke dautrøtt slik du blir av midlene du får på apoteket.

Er som regel ikkje plaga men har opplevd å bli mye uggen i de siste par månan. Selv med postanfen. Skal teste ut ingefær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og flotte bilder. Artig å fiske storsei med stang - det er jo en racer. Venter spent på fortsettelsen. Regner med det kommer en egen kveite-rapport B)

Hva gjør dere med fisken?

Vi satte det aller meste ut igjen. Tok kun vare på fisk som var stygt kroket og som ikke ville overleve.

Ellers takk for tilbakemeldinger.. ny rapport følger straks.

(GStrike og Truls: må dere ikke avsløre noe :lol: )

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskedag 2 Tirsdag

Neste morgen var vi klar til nye dyster. Dagen starta med et brak, bokstavelig talt, da stolen som Kim satte seg på braste i gulvet. Vel vel, Kim overlevde i hvert fall hendelsen, så ikke lenge etter var på tur ut på havet.

88210_s.jpg

Stolrester

Vi hadde bestemt oss for å prøve noen grunner på vestsida av Røst i dag, som så spennende ut. Kursen ble dermed lagt litt annerledes. Også i dag var været strålende, med havblikk, sol og 20 grader. Nesten litt for fint vær…

88211_s.jpg

88212_s.jpg

Fisket var nemlig tregt. Vi la ned en del timer der ute, men resultatet var kun noen tikilostorsker samt småsei i bøtter og spann. Stortorsken sto ikke sammen med seien på grunna, og heller ikke i kantene eller på dypet. Også på de kjente grunnene lenger nord var det dårlig. Vi dro dermed inn til land i 16-tida for å rekke butikken og en bedre middag. Stekt torsk med potetgrateng og fiskesaus smakte helt nydelig.

Noen bilder fra første del av dagen:

88213_s.jpg

Kim med torsk

88214_s.jpg

Marcus med tikilos

88215_s.jpg

Værøy i det fjerne

88216_s.jpg

Røst i det fjerne

Noen timer senere var vi i gang igjen. Vi bestemte oss for å ta et langpass og satte kursen mot Værøy. Havet var fortsatt speilblankt, så turen over tok ikke mer enn 35-40 minutter. Dette skulle bli spennende.

Vi fant en dyprenne mellom et par grunner som så interessant ut. Og her var det i hvertfall fisk. Sei fra 4-6 kg var det mer enn nok av, men de store glimret med sitt fravær.

Etter en mengde mellomsei signaliserte endelig Kim at her var det torsk på gang. Opp kom denne:

88217_s.jpg

En fin torsk på 13,5 kg.

Det fortsatte med mye fisk, men ikke noe størrelse. Noen 7-8-kilostorsker ble det. Vi testet en god del grunner på sørsida av Værøy, men resultatet var ikke så mye å skryte av. Kveita glimret fortsatt med sitt fravær, men nå er det vel egentlig nordsida av øya som er best i så henseende.

Rundt oss formelig kokte sjøen av småsei. Seikoket i overflata rundt båten hørtes ut som en flommende elv, nærmest hvor enn vi befant oss. Kanskje ikke det beste for fisket? Lite strøm i sjøen var det også, selv da det egentlig burde ha fosset som mest.

Litt utpå natta la vi turen tilbake til Røst, og vi var klare for en god natts søvn.

Noen stemningsbilder:

88218_s.jpg

Marcus kjører en femkilos sei på lett utstyr

88219_s.jpg

onkelkim

88224_s.jpg

88221_s.jpg

88222_s.jpg

88223_s.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer, Mer!!! Utrolig flott å lese disse rapportene. Kunne kanskje blitt noe action på meg om jeg hadde gått og lagt meg samtidig som fruen nå, men jeg sitter heller her halve natten og trykker "F5" med hyppige intervaller... ;)

Du trenger nok ikke å trykke f5 i denne tråden i natt i hvertfall.. neste rapport kommer nok i morgen. Vi åker til Harstad på havfiske i morgen, så det blir litt spredd med rapporter. Forhåpentligvis klarer vi en om dagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.