Gå til innhold
Fiskersiden

Haugalandsmesterskap i kasting


Recommended Posts

Det har vært mye snakk om kastekonkurranse, men lite har skjedd.

Mye snakk om hvor farlig det kan være og hvor stor plass vi må ha.

Men nå er det største utfordringen i boks, har fått tillatelse av grunneier til å bruke en etter min mening fantastisk plass for dette formålet.

Vi har rundt 320 meter fra standplass, og ingen bygninger inne kasterekkevidde.

Det eneste hinderet er siste slått, som bonden skulle få unnagjort innen en måneds tid, sikkert i løpet av de to første ukene.

Denne plassen ligger like i nærheten av flyplassen på Karmøy, kan legge ut noen bilder etter hvert.

For ikke å skremme bonden ut av sine egne støvler, foreslår jeg at vi holder relativt lav profil første gang.

Det blir ingen kiosk, ingen ølservering og dårlig med toalettbrakker :D .

Men det som blir(hvis jeg får det som jeg vil) er følgende:

De som vil av lokale og gjennomreisende kastere vil kunne henge seg på og delta.

Det vil bli en form for premiering i hver "klasse"

Det vil bli minst tre vektklasser tenkte jeg og separat haspel/multi

Satser på at noen av de som stikker innom tar bilder som legges ut på FS(og kanskje haugesunds avis?).

Har litt tanker om hvordan det skal avvikles, men er veeeldig åpen for forslag.

Jeg tror dette kan bli et hyggelig lite treff der vi kan utveksle kunnskaper og ha det gøy.

Kanskje kan det vokse litt for hvert år, slik at vi arrangerer VM(vestlandsmesterskap) i 2015?

Dato for dette treffet har ikke blitt satt enda, men det blir vel i slutten på september eller i oktober en gang, litt avhengig av været også selvsagt.

Uten at det er bindende, kan de som tror de blir med melde seg?

Blir lista lang, vil det trekke mer folk.

Legg gjerne til hvor mangen meter dere har ambisjoner om å kaste, det er litt gøy å lese.

Jeg begynner...

Deltagers navn antatt kastelengde

1. Binn Ladden 130 meter

2. Mr.Bigfish 150+meter

3. ThorEH 130-140 meter

4. Gismervik 120-150 meter

5. Morten H -----

6. LasseB 120-130 meter

7. Short Wire 150 meter

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

avventer påmelding til man vet når, og hvor det er...

Har du ikke fått med deg hvor det er ??

På plassen du anbefalte :blush:

Hvor mye veier du egentlig, kansje jeg må vurdere ny stang........

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært artig å vært med på noe som dette, men er redd jeg stiller til kort i forhold til Thor, som tross alt har hatt verdens beste surfcaster til læremester. :)

Det har jeg fått demostrert live, Dan Børge i snella å blylodd som føyk avgåde som en jøde med SS i helene under krigen, den læreren hadde jeg banket opp :P

Jeg er med hvis det passer.

Tviler på at det blir noen slått på bonden de nermeste ukene, det er vel meldt regn i uoverskuelig fremtid.

En plass mellom 120 og 150 meter skulle vel være en grei helgardering.

Ypper du :)

Syns vi kan kåre en Vestlandsmester uansett hvor mange som deltar jeg, kansje det motiverer flere til å stille neste år.

Jeg betaler Tskjorte med trykk ;)

Kjetil har jo langt fra skrevet at det er på den plassen han, kun at det er i nærheten av flyplassen...

Men, har jeg mulighet å bli med så kommer jeg - og håper å kaste 130-140 meter... men er redd for det er altfor lenge siden jeg har øvd

Nevnte dette i den andre tråden, men samme det, bilder kommer i dag håper jeg,

En annen ting vi kunne hatt med her er presisjonskasting, kaste wobblere, eventuellt blylodd å treffe mål, eventuellt ringer o.l

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overkill gardering på meter hos enkelte ser jeg hehe.

I tilfelle det er uklart for noen fremdeles, så er det rett sør-øst av flyplassen der ThorEH tidligere tipset om.

Rett ved grodvannet eller hva det heter.

Må jo bare presisere at det IKKE er bindende påmelding, men for å få en oversikt over hvem som stiller dersom det skulle passe.

Med andre ord de som har lyst og tror kanskje det kan ordne seg.

Lurte litt på om minste kastevekt skal være samme som norges casting forbund bruker i sine lengdekonker.

Mener det er snakk om under 30 gram, skal sjekke.

Når jeg ser på ambisjonene deres, er det Mr. bigfish som ligger an til å vinne hele dritten.

Bare han ikke driter seg ut da, slik at vi må omdøpe ham til Mr. bigword :) .

Blir hvertfall spennende dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overkill gardering på meter hos enkelte ser jeg hehe.

I tilfelle det er uklart for noen fremdeles, så er det rett sør-øst av flyplassen der ThorEH tidligere tipset om.

Rett ved grodvannet eller hva det heter.

Må jo bare presisere at det IKKE er bindende påmelding, men for å få en oversikt over hvem som stiller dersom det skulle passe.

Med andre ord de som har lyst og tror kanskje det kan ordne seg.

Lurte litt på om minste kastevekt skal være samme som norges casting forbund bruker i sine lengdekonker.

Mener det er snakk om under 30 gram, skal sjekke.

Når jeg ser på ambisjonene deres, er det Mr. bigfish som ligger an til å vinne hele dritten.

Bare han ikke driter seg ut da, slik at vi må omdøpe ham til Mr. bigword :) .

Blir hvertfall spennende dette her...

Når det gjelder presisjonskastig må jeg si at jeg HAR vært veldig god pga årevis med kasting etter gjedde med wobbler langs sivkanter osv, men får jo oppretholdt det litt her også når vi er "flike å spesielle" å klatrer ned fjellvegger osv å kaster langs fjellvegger mens vi holder oss fast etter tærne i mosen :)

Men selvføgelig litt "rusten" etter snart 10 år i Rogaland :P

Hvor blir det av bildene av plassen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder fra kasteplassen.

Etter en humpete liten klatretur med bilen, kunne jeg parkere på ene siden av "arenaen".

Standplass er til venstre for bildet.

Skulle noen kaste veldig feil retning, er det bare å ringe flyplassen for å be de komme med loddet hehe.

Flystripa ligger i bagrunnen på bildet.

080920090903cd9c4f50899a458494.jpg

Fra standplass ser det slik ut, laaaaangt til andre enden.

080920090912c51c4074ed7a4cadb6.jpg

Mellom kasteplassen og flyplassen ligger et lite vann, sikkert noe for de nyskjerrige.

080920090942c8fae73410244f0686.jpg

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en fyr til på lista, en lokal fyr som ikke er på fiskersiden.

Da han ikke har peiling på hvor langt han kaster, har jeg heller ikke ført opp noen meter på ham.

Venter spent på om shortwire henger seg på, og kanskje også en viss østlending som kan bli med shortwire over en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør forresten endres til Haugalandsmesterskap (ikke Haugalands mesterskap)

http://forum.storfisker.no/viewtopic.php?f=72&t=1454

Du har helt rett Thor, jeg må lære meg å ikke flørte så mye med mellomromstasten hehe.

får ikke opp noe på den linken din jeg, må logge inn eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i innlegget Thor linker til er følgende:

Grodvatnet på Karmøy er et vann som holder en liten bestand Karpe, antallet er usikkert, men at de er verdt å fiske på viser flere fangster de siste årene, anntallet er nok betydelig. Største kjente fisk var rundt 5kg. Hvordan karpene har kommet til Grodvatnet er ikke klarlagt, mulig de kom samtidig med at det ble satt ut abbor der på tidlig 80 tall, eventuelt har de "alltid" vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang regler og klasser i konken, så anbefaler jeg å gjøre det så enkelt som mulig - 2 klasser i distanse, over og under 30gram (max 200g i den store klassen)

Ingen vits å ha 6-7 forskjellige klasser når det mest sannsynlig dukker opp bare 10-15 mann, og 10 av disse er langt fra erfarne kastere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt her Thor, men tre klasser er vel minimum tenker jeg...?

Da slipper de som har ei 60 gram kastestang å kaste mot surfere, og de trives heller ikke med et søkke på f.eks 20 gram.

Skal finne ut hva castingforbundet bruker, den vekta blir den minste hvertfall.

Hadde sett for meg å skille mellom haspel og multi også, men kan jo høre hva folk mener om det.

Er jo mulig å prøve begge deler for de som ønsker det da, så ser vi hva som går lengst.(da blir det bare halvparten så mangen klasser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen vits å skille haspel og multi - folk får bare velge det de kaster lengst med

Ang 3 klasser - er vel bare å sette skille på 50/60g da, så er vi nede i 2.

Syntes bare det blir så meningsløst med for mange klasser - spesielt når det er snakk om premier i alle klasser... Da er det vel bedre med fine premier i 2 klasser. Om ikke så blir det jo barneskirenn med 6 klasser, og plastmedaljer til alle som deltar... 1,2 og 3 plass i 6 klasser = 15 premier... Hvor mange deltakere kan man seriøst regne med ? Mitt tips er maks 15 :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thor, maks 2 klasser. En opptil 60gram og en med maks 200. Da kan dette bli mer overkommelig og en vil kanskje få noen premier. Castingforbundet driver vel ikke med slike kastevekter? Her er det vel mange øvelser med presisjoskasting og lengde kasting med mindre vekter. For øvrig har haugesund jeger og fiske forening masse casting utstyr til trening og konkurranse som aldri har vært brukt såvidt det er meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller det 15 mann, så er hvertfall jeg kjempefornøyd.

Det viktigste er uansett konkurransen, så får vi se etter hvert hva premiene blir.

Hadde ikke sett for meg 1. 2. og 3. premiering i hver klasse(kun 1.), men er som sagt opptatt av at folk sier hva de mener om saken.

I tillegg kunne vi hatt en premie for "årets kanon" eller noe(lengste kastet uansett klasse)

Det er første året dette her, så vi har ikke så mye mer enn noen fyrer med fiskestang å lage mesterskap med.

Premier skal jo også finansieres, så dette må vi få ordnet på en måte etter hvert hvis det skal vokse.

Men så sant jeg/vi får kasteplass, vil jeg prøve å få det til å vokse bittelitt hvert år.

Har forresten sjekka hvor tungt lodd castingforbundet bruker, og det er bare snakk om 18 gram!!!

Og med fare for å gjenta meg selv....tror vi burde hatt noe mellom 18gram og harpelodd :) .

Er litt gira på dette med å sammenligne med castingforbundet sine lengder.

Tror de kaster 18 grammeren greit over 100 meteren de folka der...

Enig med Thor, maks 2 klasser. En opptil 60gram og en med maks 200. Da kan dette bli mer overkommelig og en vil kanskje få noen premier. Castingforbundet driver vel ikke med slike kastevekter? Her er det vel mange øvelser med presisjoskasting og lengde kasting med mindre vekter. For øvrig har haugesund jeger og fiske forening masse casting utstyr til trening og konkurranse som aldri har vært brukt såvidt det er meg bekjent.

Aldri blitt brukt???

Noen burde kanskje puste liv i den grenen da...eller?

Hadde vært kult om de ville ha engasjert seg f,eks. til neste år, så kunne vi fått et litt større mesterskap med et skikkelig apparat rundt.

Noen som har kontakter der?

Og eh...blir du med om det passer rune???

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.