Gå til innhold
Fiskersiden

Ny fluesnelle til laks


mortwe
 Share

Recommended Posts

Skal ha meg en ny fluesnelle til min nye Gudeline LPxe 13' #8/9.

Kjøpte først en Scierra XDP fra Skitt Fiske, men den likte jeg ikke så den skal jeg returnere.

Noen som har noen tips ellers??

Synes denne ser fin ut;

http://jaktogfiske.net/id/461.0

Dvs. Snowbee XS 910

Synes i grunnen ikke det gjør noe at det er en 9/10 snelle til en 8/9 stand. Bedre med noen gram ekstra enn mindre synes nå jeg. Veil pris på 3000 i Norge, men mulig å få den til under halve i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg står i fare for å bli grundig svartelistet nå :) men det er jo alltids en mulighet til å tenke annerledes også, nemlig kjøpe en langt billigere snelle (eller flere av den billige sorten) og heller legge resten av pengene i flere typer snører? Da jeg alltid kjører med svært løs brems og heller bruker hånda til å justere under eventuelle utras, så betyr det med type brems mindre for meg iallefall......Agdars har iallefall kjørt med tilbud på f.eks. GL Reelmaster Salmon til under 500-lappen i hele år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kjøp deg en skikkelig snelle som holder litt. En rimelig snelle varer ikke lenge om du bruker den litt. Normalt skjærer de seg i bremsesytemet etter en viss tid. om du tenker i den prisklassen er det mye ok å velge i.

Men mitt stalltips er å kjøpe en Lamson. Her finner du mange typer, og noen innefor den prisen du viser til. Helt vanntett og smussfritt bremsesytem. Og jeg kan love deg at de holder i maaange år.

Ved siden av bra kvalitet har de en finsh som er utrolig sterk. Du får en av disse til under 3 lapper er jeg sikker på. Søk litt på nettet. Ikke de vakreste, men kvalitet+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluesneller til laksefiske er jeg rimelig kritisk. Når drømmelaksene går på skal det i hvertfall ikke stå på snella og bremesen på den. Jeg har bare Danielsson sneller (tidligere loop sneller) og har ingen vanskeligheter med å anbefale disse. De har i disse dager også salg på disse rett fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg står i fare for å bli grundig svartelistet nå :) men det er jo alltids en mulighet til å tenke annerledes også, nemlig kjøpe en langt billigere snelle (eller flere av den billige sorten) og heller legge resten av pengene i flere typer snører? Da jeg alltid kjører med svært løs brems og heller bruker hånda til å justere under eventuelle utras, så betyr det med type brems mindre for meg iallefall......Agdars har iallefall kjørt med tilbud på f.eks. GL Reelmaster Salmon til under 500-lappen i hele år.

Har alltid brukt Reelmaster, og aldri opplevd noe som helst tull med de. Kjører også alltid med forholdsvis løs brems, og bremser med håndflate. Kan ikke komme på noen snelle som gir så mye for pengene.

Eneste ulempen med den type snelle er at den er uten motstand på innsveiven. Det gjør at under speykasting vil den hele tiden ta inn en omdreining snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, snelle er jo bare oppbevaring, så lenge bremsen er god nok til å ikke oververve så er det HÅNDFLATA som er bremsen og git makismal kontroll. Foruten backwinder snellene mine er jeg MEGET fornøyd med den Tyske ingenør mesteren Vosseler S3. Kjørt en del laks på den, og stor storlaks. Ekte Tysk kvalitet til overkommelig pris og fås hos Nordisk Fiskeutstyr. Nøler ikke med å anbefale den snellen over mange mange andre. Samtidig er den meget lett og robust og med latterlig god brems.

s%20reels.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du får på et "hurtigtog" Remy så vil du lære å sette pris på bremsen ;)

Har hatt mye hurtig på gitt fra eksotiske til våre farevann, håndflate er alltid 100% brems, 100% kontroll 100% javnhet (jevnhet, skries hvordan?). Ingenting slår håndflaten, det tror jeg samtlige dyktige fluefiskere er enige i :) Verdsetter en god brems, men for meg er kraften likegyldig, feks på en Backwinder som ikke har noe kraft i bremsen, men den er gjevn og den er lett å dra i gang, samt at den ikke oververver under noen situasjon, og det er en god brems i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndflatebremsing har jeg sluttet med. Synes egentlig det ble mye greiere å kjøre fisk etter at fluesnellene ble mer avanserte.

Men enig i at en Reelmaster snelle til 500 spenn er et godt alternativ. Jeg har en av dem og er godt fornøyd. Men til en fin stang så er det alltid artig å ha en artig å ha en fin snelle. For meg er det viktig at bremsen er noenlunde fininnstilt så man ikke ririkerer å skru til for mye i kampens hete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en 100 % håndlaget, nummerert snelle dreid ut av et stykke flyaluminium med navnet ditt inngravert på dertil egnet sølvplate?

Høres dyrt ut, men tipper 3-4000 kr holder. Har en selv laget av Thorleif Riple på Os utenfor Bergen - meget god brems, utrolige tilpasninger og en makaløs soliditet som holder livet ut. Vil du sjekke nærmere finner du ham i telefonkatalogen!

Av og til er det kult å eie noe flott og unikt, selv om jeg langt fra er noen utstyrssnobb..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:closedeyes: Nå har jeg vært så heldig å få fisket laks i ganske mange år, og jeg er både enig og uenig i en del av det som skrives ut i fra erfaring. Jeg setter stor pris på en snelle som har en så bra brems at jeg kan ha den rimelig løs uten at de tar overslag, og uten at innstillingen forandres. Jeg er enig med Remy at mye av kjøringen er det ok å bruke håndflaten, og det gjør sikkert de fleste. Og det gjør jeg og i startfasen, men mer og mer så lar jeg bremsen stå under kjøring i en passe justering for fisken. Dette slik at fisken kan dra ut når den vil og jeg kan kjøre fisken uten å hele tiden ha hånda på spolekanten. Hvorfor? Jo det hender at en har på seg klær som kan henge seg i sveiva, ryggsekk etc. med reimer og magebelte som henger og slenger mm. Og jeg har desverre en gang fått en vadejakke/regnjakke som hadde borrelåsstramming. Og sviva hang seg fast. Og det var det. Men det å la fisken få jobbe uten å måtte holde den med hånda hele tiden syntes jeg fungerer bedre og bedre. Bare la stang og snelle jobbe fritt. Syntes laksen blir mer rolig av det. Særlig i elver der en bør og må ha laksen i hølen. Mindre en stresser og styrer jo roligere blir fisken. Men i gjen dette er mitt syn på det. Se på en liten videosnutt på min hjemmeside på en 11kg fra finnmark i 2008 som en kompis kjører. Lett stang, stor fisk, og den holder seg rimelig i samme område. Uten at han styrer mye med snella. Selvfølglig må en røre snella når en skal holde lina tight. Men prøv det. Minst mulig styr med snella under kjøring fungerer bra.

http://www.123hjemmeside.no/Naturfamilien/24029187

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt grove lakser, og mellomstore og små lakser på samme snella i alle de årene jeg har fisket laks. Og flere av de groveste laksene har gått ut i hundre, og vært tunge å få inn. Og snella jeg bruker er ganske enkelt ei skitbillig snelle med svært få deler. Det er et solid snellehus, med en aksling midt i som trommelen surrer på :)

Og en liten bremseanretning mot trommel, som bare brukes for å justere trommel slik at den ikke gir ut line under sweepet. Meget løs clutch altså, på grensen til at lina går ut pga. strømmen der man fisker. Og det har jo holdt i massevis det, snella funker perfekt, eller rettere sagt håndbremsen.

Nei kjøp ei "billig" snelle der det viktigste er at trommel tåler høy fart (så den ikke letter og fyker inn i skauen som en freesbe) :closedeyes:

Og bruk pengene på liner, sinktip, fluer etc. som er nevnt her. De dyre fluesnellene er oppskrytt, de er bare snobberi. Ingen laks ser heller hvor fine disse snellene er :)

Jeg har sett så mange fluefiskere som har kjørt på storlaks eller mellomlaks med rådyre sneller. Joda clutchen virker sikkert på disse også, men hva skal man med clutch på snella. Altfor mange justerer den altfor hardt også, og kjører laks altfor hardt i tillegg så laksen blir enda verre å få inn ! Stanga rister under kjøringen og laksen får for mye motstand fra snella som har for hard justert brems. Jeg synes også det er bedre med ei tynnere snelle, men litt større diameter. Fremfor en tykk snelle som rommer kanskje litt mere snøre. Man får masse backing på en tynn snelle også. Større trommeldiameter, hurtigere innsveivning når laksen kommer mot.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel når man legger litt penger i det får fan; funksjon, lett vekt, holdbarhet, design og et sikkert merke. Derfor er det greit å legge litt i snellene. Nålbremssytemet som du beskriver er vanntett og solid, men de ryker om de blir for stramme og kjører for hardt, spesielt de gamle. De nye med titan og teflon legering holder mye mer. Jeg har til gode å se en fluefisker med lang fartstid kjøre en stor fisk uten å holde håndflaten mot spolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En laks skal ikke trettes ut med snella, men med fluestanga :closedeyes: Hva skjer ofte hvis man bremser litt for hardt med clutchen på snella som flere gjør. Ofte dundrer laksen ut igjen, den gjør det flere ganger, mer eller mindre. La den gå, med kun lett berøring med hånda på trommel. Og brems opp med hånda når laksen roer seg og bruk stanga til å trette ut laksen. Det er akkurat når laksen vender og går ut igjen at belastningen svært ofte kan bli for hard for fluefestet eller lina, hvis bremsen er justert for hard ! Og da fikler man ikke med clutchen, hånda er der hele tiden ved trommel :) Man bremser ikke en laks når den går ut når den har ei flue i kjeften, man bare sikrer at det ikke blir kaos med fluelina på trommel, med en lett berøring :D Mener nå jeg da. Snella mi kostet under 100kr. (lenge siden) og den har aldri sviktet, he he. Ja jeg også har sett flere med dyre fluesneller, lette på sløret (clutchen) og heller bruker hånda ;) Men billige sneller ser ikke så profft ut. Litt knarring må det være i snellene, er litt stilig hvis man skal filme. Men ikke råhard knarring, jeg har filt ned tannhjulet så det såvidt høres. Og jeg oljer alltid akslingen før fight :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller litt til Noodles her. Den beste og jevneste bremsen på ei fluesnelle er etter min mening hånda. Villle nok heller ha lagt pengene i andre deler av utstyret ja. Fluesnella er for å oppbevare snøret på.

Snella er vel noe av det viktigste når det gjelder alt fiske.Hvis du mener at fluesnella er bare til for å oppbevare snøret, da tror jeg at du er litt på villspor .Har hatt noen sneller som har skjært seg blandt annet Scierra Traxion og Guideline Igma, og det er ikke så gøy når storlaksen går.

Så nå bruker jeg kun Danielssons kanskje de beste snellene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står ikke Tibor eller Voesseler noe tilbake for Danielsonsnellene. Den ene noe dyrere og den andre noe billigere. Har sagt det noen ganger - Voesseler er meget spennende om du ikke akkurat må ha samme stang, vadebukse, jakke og caps som alle de andre...

Ellers er har jeg aldri hatt problemer med Backwinder heller, men de er litt kjipe å få tak i (rop forøvrig ut om du kommer over noen som har i laksestørrelse til salgs...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er vel noe av det viktigste når det gjelder alt fiske.Hvis du mener at fluesnella er bare til for å oppbevare snøret, da tror jeg at du er litt på villspor .Har hatt noen sneller som har skjært seg blandt annet Scierra Traxion og Guideline Igma, og det er ikke så gøy når storlaksen går.

Så nå bruker jeg kun Danielssons kanskje de beste snellene på markedet.

Er nok ikke enig i det fisker selv med Scierra XDF og aldri hatt noen problemer med det,

har jo kjørt noen lakser på det også og handa er nok det viktigste bremsen uansett .Jeg er nok mer avhengig av at stanga har en sterk rugg som tåler og jobbe litt ekstra.

har sett at så alt formange fiskere har for hard brem på snella,og det kan fort bli tap av fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke enig i det fisker selv med Scierra XDF og aldri hatt noen problemer med det,

har jo kjørt noen lakser på det også og handa er nok det viktigste bremsen uansett .Jeg er nok mer avhengig av at stanga har en sterk rugg som tåler og jobbe litt ekstra.

har sett at så alt formange fiskere har for hard brem på snella,og det kan fort bli tap av fisk ;)

Personlig har jeg bremsen såpass løst at når laksen tar renner snøret ut av snella. Da trenger jeg ikke tenke på noe løsbukt. Under kjøringen rører jeg ikke bremsen i det hele tatt, alt foregår med håndflata.

Av 6 mellomlakser på flue i år, så var kun 1 ute på backingen. Har aldri opplevd noen problemer med denne måten å kjøre fisk på. På enhåndstengene bruker jeg en "hønngammal" Leeda snelle, og som sagt Reelmastersneller på alle tohåndsene. Har forsåvidt også noen billige Slatesneller som er like gode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg krever av en fluesnelle til laks er selvfølgelig at den holder så mye snøre som jeg krever ift fisket. Jeg fisker alltid spesielt første fase med løs brems, men krever da at bremsen må være stabil og god slik at det ikke blir overløp og jeg må stole på dette. Jeg justerer bremsen primært med håndbaken, men knepper litt igjen etterhvert som laksen trøttner. Det er også en klar fordel med storspolesnelle hvis det fiskes etter laks som gjør at bremsekraften er forholdsvis lik selv om mye snøre går ut pga liten diameterforskjell. Har man ikke en storspolesnelle og fisken stikker av med snøret blir bremsen mye hardere etterhvert pga stadig mindre spolediameter. Er man erfaren justerer man for dette med håndflaten, men det er selvsagt mye enklere å la utstyret gjøre jobben.

Når det gjelder vekt på fluesnellen synes jeg personlig dette ikke har stor betydning på tohåndsstenger, men dette blir viktigere for å balansere stang og snelle på enhåndsstangen.

Å få en snelle som passer til et slikt behov krever ikke all verden, og det finnes mange alternativer. Jeg fisker selv oftest med Guideline sneller som jeg (på tilbud) har kjøpt til 1500-2000. Har aldri hatt problemer med disse og kan trygt anbefale disse, men også mye annet duger. Har selv også Danielsson og Loomis sneller som koster litt mer, men jeg vil ikke påstå at de er bedre til mitt bruk. Men når det er sagt så er jo fluesnella for mange selve smykket til fluefisket - det er ikke til å komme utenom. Ingen trenger Abel sneller, men at de er fete...det er det ingen tvil om. Noen kjører ny Audi Q7 andre nøyer seg med en 81 modell Lada... man kommer seg frem med begge. Vi lever jo i 2009 og har valgmuligheter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man "forelsket" så er man "forelsket" ;) Vet hvordan det er, finner man noe man har inderlig lyst på, så ligger det konstant i bakhodet, og før eller siden så må man bare ha det ;) Jeg visste ikke hvilket merke fluesnella mi var engang på 2-håndsen, måtte sjekke. Her snakker vi fluesnelle a la Rolls Royce :) Daiwa ! Made in England, he he.

Men snella duger i massevis, har aldri skuffet enda ihvertfall. Ikke akkurat så avansert clutch-justering på denne, men nok til å hindre overløp, det er viktig, for laksen kan å skyte fart. Og da er det irritabelt ja å få kluss med fluelina eller running line da som enda er inne på snella.

Og riktig fluestang, det er det aller viktigste. Fluesnella bare er der for å romme et visst antall meter line :)

Min største prioritering på fiskefronten nå er funksjonable klær.

Har funnet ut at riktige klær er noe av det viktigste for oss som står i elva, der det kan både regne og hagle og gjøre livet surt for laksefiskeren. Og bra klær må man spytte i noen høvdinger ekstra synes jeg. Drømmen er forøvrig en Simms vadejakke, men fy så dyr ! Men snella, den skal ikke kastes, den skal på museum når jeg havner på siklehjemmet !

290920090110baef5d3efbba4ba0a4.jpg?43

290920090120ff35c5ddd92648cb93.jpg?48

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.