Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan tar dere høstgjedda?


Edvard
 Share

Recommended Posts

"Ja, hvordan lurer dere gjeddepurkene om høsten, fokens?"

Lett, visker ned i vannet at wobbleren er ufarlig å at det er en deilig pølse med litt rare farger.

Gjedda elsker jo pølse å hjærnen er ikke av den mest utviklede, mye siv saft å mygglarve azid fra klekking gjør sitt med omløpet i hode på gjedda.

Som Øslending har jeg lurt mange gjedder på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :) ' date='12 October 2009 - 22:56' timestamp='1255381013' post='541433]

"Ja, hvordan lurer dere gjeddepurkene om høsten, fokens?"

Lett, visker ned i vannet at wobbleren er ufarlig å at det er en deilig pølse med litt rare farger.

Gjedda elsker jo pølse å hjærnen er ikke av den mest utviklede, mye siv saft å mygglarve azid fra klekking gjør sitt med omløpet i hode på gjedda.

Som Øslending har jeg lurt mange gjedder på denne måten.

Ja, den metoden bruker jeg også hele tida altså! den er bare så effektiv! :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6630-1906291170-DSC_0095.jpg

Høsten er i mine øyne den beste tiden for gjeddefiske. Fiskene er som oftest i meget god kondisjon og de har en styrke som gir oss noen vanvittig herlig fighter. Man kan også være så heldig å komme på talefot med noen riktig flott individer. For meg er høstfiske jerk eller fiske med gummi. Begge metoder kan være veldig effektive og gi deg mange flotte opplevelser. Gjeddene spiser mye på høsten, og de siger inn på grunnere i vann i takt med at vanntemprautern synker. Når jeg skriver grunnere er det ikke som på våren da de går helt inn og mange ganger langt inn på grunnen, nei de holder seg ofte i områder der de har lett tilgang til noe dypere vann. For meg så er det et spesielt bra jerkvann på Østlandet og det er Steinsfjorden. Det har masse flotte kanter, det har store områder med riktig dypde.

6630-43443351-DSC_0009.jpg

Når vi snakker jerk så fisker jeg på i mellom 3 og 7 meter nå på høsten, hvis jeg skal lengre ned går jeg over til gummi.

Hvis jeg skal ta for meg jerkfiske først så er det noen erfaringer jeg tar med meg inn i en høstsesong. Vannet på denne tiden av året er ofte klart, da algeblomstring og andre ting som kan gi vannet farger som regel ikke eksisterer på denne tiden. Ikke er det for mye nedbør heller som kan gi vannet dårlig farge. Ut i fra dette bruker jeg nesten alltid farger som gjennspeiler fargen på agnfisk som finnes i vannet. Bruk mest naturlige farger.

Klart man kan prøve seg meg noe som stikker seg ut, men skrinene mine har flest beten med agnfisk farger på denne tiden av året. Når man jerker fisker man som regel på jaktene fisk, fisk som svømmer rundt etter mat. Dette gjør at jeg på høsten bruker "store" beten. Fra 16-17 cm og oppover helt til 30 cm. De er rovfisker å kvier seg ikke for en real munnfull. Så hver ikke redd for å bruke en munnfull. For å ta et eksempel, bytt ut buster med big bandit. I fiske nær overflaten utover høsten har ikke mye forseg. Jeg teller ned bete slik a jeg vet ca hvor i vannlaget jeg har det, og på høsten går det mitt i til ned mot bunnen. Jerker i normalt tempo, ikke kjempe fort (sommerfiske) og ikke veldig sakte (kald kald vann) men et normal behaglig tempo. To,tre jerk å så la jeg den henge, et jerk og nytt heng,så tre,fire jerk og et nytt heng. En ting som er meget viktig under jerkfiske på høsten det er å være tålmodig.

Dette er nok en ting isfiskere også vil nikke ja til da de opplever at det plutselig kan bjelle/pipe på alt av nappvaslingsutstyr samtidig. Huggperiodene blir ofte veldig markante og intensive på høsten, man kan fiske i et område der man vet det står fisk uten å få så mye som en snipe, men plutselig så virker det som hele området er full av fisk. Det jeg gjorde mye feil var da å farte rundt fra område til område og det som oftes skjer da er at man rett og slett gå glipp av selve huggperioden.

6630-1583502663-DSC_0018.jpg

Så vær tålmodig. En ting til som også er viktig i forhold til å være tålmodig. Man har fått en 3-4 fisker i et område og man har fisket en stund uten å ha hatt et hugg, stå på en halvtime til det er i den tiden du kan få de riktig store. Det kan være at ei stor dame trenger å se et bete en del ganger før den tar og det kan være slik at stor fisk akuratt kom inn i det område, noe som kan ha skremt de andre. Et godt eksempel skjedde meg og Knut i våres da vi fisket i en elv. Vi fisket av en fin vik og hadde fått litt fisk. Men så stoppet det og Knut kremtet frempå at vi kanskje skulle flytte oss. Men jeg oppfordret han til å vise litt tålmodighet og vi fisket en stund til og plutselig hugg det til på busteren til Knut. Vi vet begge at dette var en real fisk selv om vi desverre ikke fikk sett den. Hadde vi reist hadde Knut ikke hatt denne i bakhodet i dag. Så prøv å tøy tålmodigheten langt. Fisk altid av kanter først. Et godt eksempel er Åsa på Steinsfjorden, forde som er kjent det vet hvor fort kantene kommer ved sivbelte. Legg deg et godt stykke utenfor selve kanten og fisk av det område. Det kan stå bra med fisk der som har lyst på en liten matbit.

Sklir du rett inn kan mye fisk skremmes og være borte den dagen.

Så noen oppsummerings tips til høstfiske for jerk

Bruk naturlige farger, farger som er på agnfisken i vannet, men ha altid med deg et eller to beten som skiller seg ut.

Jerk i områder fra 3- 6 meter. Fisk av kanter eller rundt frittstående grunnet selv om vannet kan da fort bli dypere en 6 meter

Prøv å fisk fra mitt i vannlaget til ned mot bunne.

Hver tålmodig, når du har bestemt deg for å flytte fisker du en et kvarter/halvtime til før du faktisk flytter. Det kan ofte gi deg de store.

6630-970881454-DSC_0030.jpg

Når jeg skal fiske dypere en 6-7 meter går jeg over til gummi. Det jeg ofte gjør er å ta meg en liten dorge runde for å danne meg et bilde av hvor man kan finne fisken den dagen man er ute.

Når man så har funnet både agnfiskklaser og bannaner på ekoloddet er man som regel på riktig plass. Jeg har fått mest fisk på Bulldawg magnum og supermagnum, men flest på magnum.

I visse sjøer kan det stå mye mye gjedde på små områder, grunnen til dette er at angfiske sammler seg i visse områder og da blir det et naturlig oppholdsted for sultne gjedder.

I visse områder har jeg fått bra med fisk helt ned til 30 meter. Og fiske med gummi på så dypt vann er rett og slett rått. Hvis man mener at jerkhogg til tider er brutalt så er det noe helt spesielt med gummi på dypt vann. Det smeller så inne i hanpen i stanga (hvis de da ikke tar på nedsleppet) Når jeg fisker med gummi så driftfisker jeg. Å spinnfiske på slike dyp kan bli slitsomt. Så enten bruker jeg vinden eller el-motoren. Holder en fart på mellom 0,5 til 0,9 knop. Og fisker bete som man fisker en jigg. Når det gjelder huggperioder så er ikke de så markante som når man fisker på grunnere vann. Når de står så dypt kan de se ut som de spiser litt nå og da. Når det gjelder størrelsen på bete så er det mye diskusjoner rundt dette når man fisker i områder der mye gjedde står samlet. Gjedde bruker minst mulig energi på mest mulig mat så da skulle man tro at store beten var det som skulle til. Men ta f.eks en måke som får tak i noe som den ikke klarer å svelge med en gang, da har den plutselig 10 andre måker jagende etter som som skal ha tak i maten. Man kan se når man slipper ned reker ved en brygge så er det mange fisker som kjemper om maten. Så tilbake til gjedda den gjør også det sammen, derfor vil store gjedder til tider velge mindre beten som de får svelget med en gang. Da vil de bruke mye mindre energi en hvis de tar et stort bete å da må forsvare seg og maten for andre sultne sinte individer. Om det er noe i dette kan jeg ikke med 100% sikkerhet si, men hvis man tenker over det høres det jo ikke så usansynlig ut. Så i år vil jeg bruke mye Jeff Boggs og Supermagnum for å se hvoran de står opp i mot hverandre. Nå ble det tatt ei pen gjedde av Morten Opsal på Jeff boggs i et område det så ut til å stå mye fisk nå. Vi prøvde også bulldawg men ingen ting på den på den turen.

Når det gjelder farger så har nok ikke det noe å si hvis man fisker på 15 meter å dypere, da går det nok mer på viberasjoner,lyd og lukt. Men over 15 meter i klart vann ville jeg være opptatt av fargevalget. Kan se ut som litt mer skrikende farger er det som gjelder, men det er nok viktigere å komme i nærheten av fisken en å ha rett fargen på bete.

Et par tips er å ha litt yum yum som man sprayer bete med og så er det mulig å få kjøpt små sylindere med rasslekuler i som man kan presse inn i gummine.

Så noen oppsummerings tips til høstfiske for gummi

Ta en dorgerundt for å få et overblikk over hvor man kan finne fisken.

Varier størrelsen på bete, ikke hver redd for å bruk mindre gummibeten.

Tilsett gjerne lukt og lyd.

Håper det var noen nyttige tips å ta med seg, er det noen spørsmål så kom gjerne med det. Er det andre som har andre erfaringer rundt høstfiske som kan hjelpe andre så kom med de. 

SKITT-HØSTFISKE

Foto og tekst: Erik Walmann

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, fattet du MITT innlegg som kritisk mot deg? Det kan jeg ikke skjønne, faktisk så roset jeg innlegget ditt. Bildene kunne du ha lånt, og skrevet tekst selv. Så jeg foreslår at du endrer ditt forrige innlegg med en annen formulering og takt og tone. INGEN er kritiske til walmann, ihvertfall ikke noen av oss på fs! Ingen er kritiske til blogg eller innlegg, men vi syns det Er litt lite å legge inn en setning og en link. Og hva du har fanget og om det er av egen erfaring eller på anvisning fra andre, vet jeg ikke og er for meg uinterressant, pluss noe jeg ikke gidder å diskutere. Klarer bare ikke fatte hvordan du klarte å oppfatte det kritisk :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg oppfattet innlegget ditt som sarkastisk ja, og hvis du mente det positivt så er jeg overrasket - fordi jeg faktisk ikke har delt noen av mine kunnskaper til noen stor grad med noen. Men hvis du mente det utifra teksten, så trodde jeg de fleste ville skjønne at det er Erik som har skrevet dette.

Dette var kun ment som et innlegg fra en "artikkel\post" Erik skrev som jeg synes passet bra til denne tråden, og som kan være til hjelp for trådstarter. Et forsøk på å bidra? Ja.

Hvorfor ville ikke du dele dine meninger med Edvard her, hvis du sier at du har de samme tankene selv? Er ingen som ser rart på deg for å ha egne meninger basert på erfaringene du har skaffet deg. 

Det Erik skriver vedr. høstfisket er det nok ikke bare han som mener blandt gjeddefiskerne, så hvis folk bidrar i tråder slike som denne så ville nok flere og flere fange drømmefisken etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uansett hvem som skrev det, jeg var positiv til det. Så da avrunder vi med det og alle er blide. Og for å gjøre det riktig. Flott og informativt Erik, hyggelig at du deler av dine erfaringer og fortsett gjerne med det i egen person. Vi hadde ønsket det ihvertfall. Skitt fiske i høst til alle, kom med rapporter og fortsett den gode tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det som er skrevet er veldig bra og det er veldig fint gjort å legge ut slik god info. Sikkert mange flere enn trådstarter som vil ha glede av det.

Ellers synes jeg ikke det bør være slik at man må ha drevet med noe i en mannsalder før man kan dele sine erfaringer. Noen er kjappe til å ta til seg kunnskap og se sammenhenger og vil etter en sesong kunne ha mange interessante tanker som vil være av interesse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.