Gå til innhold
Fiskersiden

blekkspruttackle


nanablag
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg har sett endel bilder av ulike blekksprutackler og tenkte jeg skulle prøve meg selv.

Da det tok meg en time å knyte det første forsøket mitt gidder jeg ikke prøve meg på flere før jeg har fått høre om ALT som er galt med det første forsøket.

squid1.png

I tillegg lurer jeg også på hva man kan håpe å få på noe slikt.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker på torsk, lange og hai, utfra mine erfaringer sålangt.

Jeg har hatt bedre uttelling med å snu blekkspruten.

Kan vel ikke si at jeg er så fryktelig overbevist om vitsen med å bruke blekksprut.

Da blir det nok med denne ene blekkspruten....

Diger nok er den ihvertfall. Kroken er str 10/0 så da kan du tenke deg dimensjonene på resten.

vel å snu blekkspruten har ikke hatt noe spesiel effekt for min del. Syns den ser bra ut jeg=) men kanskje spre det litt? syns det virket litt tett, feks ha en slange oppfør blekkisen med et par perler

Hvordan spre det?

En slange ovenfor blekkspruten sprer da ikke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å finne ut hva man vil fiske før man lager tacklet... Med en såpass stor krok tenker jeg i utgangspunktet lange/brosme på dypet. Da ville jeg samtidig ha droppet perler og slikt. I grunn blekkspruten også, men er den selvlysende har den absolutt en effekt der nede på dypet. Det du trenger er noe som stopper blekkspruten fra å gli ned over kroken og dytte agnet ned i krokgapet. En lang slange og ei stoppkule ved knuta kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å finne ut hva man vil fiske før man lager tacklet... Med en såpass stor krok tenker jeg i utgangspunktet lange/brosme på dypet. Da ville jeg samtidig ha droppet perler og slikt. I grunn blekkspruten også, men er den selvlysende har den absolutt en effekt der nede på dypet. Det du trenger er noe som stopper blekkspruten fra å gli ned over kroken og dytte agnet ned i krokgapet. En lang slange og ei stoppkule ved knuta kan gjøre jobben.

Hehe.. du har et poeng der.

Blekkspruten er selvlysende.

Den glir ikke lenger ned enn slik du ser på bildet, den stoppes av ei diger kule som ikke kan sees på bildet. Er den for langt ned sånn som det er?

Hvor lang burde slangen va vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. du har et poeng der.

Blekkspruten er selvlysende.

Den glir ikke lenger ned enn slik du ser på bildet, den stoppes av ei diger kule som ikke kan sees på bildet. Er den for langt ned sånn som det er?

Hvor lang burde slangen va vært?

Lengden er grei nok, men du kan fint droppe alle de små perlene innimellom slangebitene. En slangebit som er så lang at blekkisen har omtrent samme avstand til kroken som nå er i grunn alt du trenger. Så sparer du perler og det går fortere å lage. Personlig bruker jeg sjelden blekkspruter til dette, klarer meg lenge med escaen og ellers ganske nakne tackler. Litt selvlysende slange her og der kan dog være en ide B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kan si meg enig, blekkiser har vel en større effekt på grunnere vann hvis jeg skal forstå det rett? Ja jeg bruker og tre en perle inn på toppen av blekkisen slik at du kan justere den lett etter hvor du vil ha den, så setter du f.eks en liten strips under perlen så er blekkisen låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... nytt forsøk.

Bilde av hele dagens produksjon

squid2.png

Ser det bedre ut nå?

Sjarkarn: Det der hørtes lurt ut, men jeg forstår ikke hvordan en strips under perlen på toppen av blekkspruten gjør det mulig å justere hvor den er.... Tror jeg trenger en tegning av det der B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser greit ut Nanablag og den får du fisk på. Enig med Oz når det gjelder å kutte ut perlene ( det lærer du etter hvert som du får erfaring) men foretrekker å dytte slangen over selve knuten mot kroken. Personlig bruker jeg perler kun når jeg bruker spinnerblader. En ting du også må ta hensyn til med tanke på størrelsen av blekkspruttene er strømmen og at disse til tiders kan fungere som drivankere.

Bruk av blekksprutt har vanvittig stor betydning i dybden da de fleste arter beiter på disse. 80-90 % av fisken jeg fanger i dybden har små blekksprutt i magen. Det var akkurat det som ga meg inspirasjon til å konstruere Octopus......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... nytt forsøk.

Bilde av hele dagens produksjon

squid2.png

Ser det bedre ut nå?

Sjarkarn: Det der hørtes lurt ut, men jeg forstår ikke hvordan en strips under perlen på toppen av blekkspruten gjør det mulig å justere hvor den er.... Tror jeg trenger en tegning av det der B)

http://i277.photobucket.com/albums/kk64/Skrufslask/DSC00003-1.jpg

zoom in på blekkisen så ser du=) på denne måten er den låst nok til og ikke bevege seg, men du kan enda flytte på den hvis du ønsker det, men husk og fukt snøret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å kutte ut de to perlene som er der nå da de stopper hele opplegget i hver sin ende.

Slangen går over selve knuten. Den store perla nederst er satt på krokskaftet... Den kan sikkert fjernes men føler den sitter bedre fast enn slangen så den ble satt på da jeg ikke stolte på at slangen ikke gled nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det som ga meg inspirasjon til å konstruere Octopus......

Hmm ja men er vel en del "ubukelige" blekkiser på div. dyp hvis de ikke er selvlysende? men skal ikke uttale meg så mye på det der siden jeg ikke har noe erfaring med ekstreme dybder. Gleder meg enda til og få teste octopusen, mekket slik som du anbefalte og skal ha en fin grønnsporing på=) Suger og ikke ha tilgang på vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i277.photobucket.com/albums/kk64/Skrufslask/DSC00003-1.jpg

zoom in på blekkisen så ser du=) på denne måten er den låst nok til og ikke bevege seg, men du kan enda flytte på den hvis du ønsker det, men husk og fukt snøret

Ahh.. perle inni snyteskaftet på blekkisen ja! Da skjønner jeg B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. perle inni snyteskaftet på blekkisen ja! Da skjønner jeg B)

bruker også å gjøre dette på slangene som du ser på bildet=) DU kan eventuelt kjøpe tynnere og stivere slanger som stopper ved krokøyet.

Dette fulgte med sølvkroken sitt tacklesett. Mens elbe sitt fulgte det med samme type som du har og det er ganske bredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mamut.net/homepages/Norway/1/18/LOPEZ/lyskapsel-montert-%20webformat.jpg

Hmm ja men er vel en del "ubukelige" blekkiser på div. dyp hvis de ikke er selvlysende?

Derfor lagde jeg disse

IMG_2504.JPGIMG_2505.JPG

100064.jpglyskapsel-montert-%20webformat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den tykke slangen og kulene er fra det settet B)

hehe tenkte meg det=D

se på dette bilde, slik bruker jeg og gjøre det.

låser slangen med en strips rett under øyet på kroken og en perle i toppen.

DSC000052.jpg

Men IKKE bruk de "klippsene" som fulgte med i elbe settet til spinnerne... prøve en nå for første gang på 1mm mono og den ripet linen som f***...så må finne en annen løsning på det, tenkte og kanskje bore opp hullet i spinneren og montere en tynn gummi slange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men IKKE bruk de "klippsene" som fulgte med i elbe settet til spinnerne... prøve en nå for første gang på 1mm mono og den ripet linen som f***...så må finne en annen løsning på det, tenkte og kanskje bore opp hullet i spinneren og montere en tynn gummi slange?

Kjøpte for en tid tilbake noen plastklips til å tre på sena og spinneblad. De fungerer prikkfritt, roterer lett på sena, og skader den ikke.

Tror det var Nordisk fiskeutstyr jeg kjøpte det fra.

Dog, liker ikke jeg å bruke spinnerblader. De har sikkert en god hensikt med tanke på lyd og vibrasjoner. Men med tanke på avdrift, og at da er sjansen stor for å hekte seg i andre, dropper jeg spinner bladet.

Men fisker en grunt etter flatfisk, kan det brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mistanke om at de har mere for seg fra båt ute på havet, men hvilke dyp snakker vi om?

Er det klar vann , er det faktisk lyset som bestemmer dybden man kan begynne å tenke selvlysende redskap. Ved slike tilfeller bruker jeg sjelden selvlysende, her kommer mer til sin rett fluor , signal farger samt farger som reflekterer lyset og lokker fisken. Det viktigste er at fisken hører, ser og ennå bedre også lukter det du presenterer.

Om natta eller i mørket er selvlysende meget givende så å si over alt og til all type fiske, uavhenged av dybden. Man trenger ikke mye og som reklamen sier : En dråpe er nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.