Gå til innhold
Fiskersiden

Kjemsjøen Avldal?


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Lurte på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra Kjemsjøen i Alvdal.?

Har fått høre om vannet fra lokalbefolkingen, men det er sparsomt med annen brukabar info.

Vannet er jo som jeg har skjønt, kjent for sitt røyefiske. Men noe særlig annet enn det har ikke kommet frem.!!

Vanligvis liker jeg å finne frem mest mulig info av egene erfaringer. Men ettersom jeg antar det ikke blir nok turer for å kunne tegne ett eget bilde av hva, hvor og hvordan som egner seg best, så prøver jeg meg på noen spørsmål her inne.

1: Hvordan er bestanden? Mengde fisk (mye-lite), snittstørrelse, variasjon i størrelse?

2: Når på året er de heiteste periodene?

3: Næringsforhold i sjøen, mtp fóring?

4: Fremkommelighet? Ettersom jeg forstår er det mulig å kjøre frem til 2 stoppested, men hvilke av disse er best mtp å komme seg mest energiøkonomisk frem? Finnes det tydelige stier, og på vinter skiløyper?

5: Hvor anskaffes fiskekort? Pris pr døgn?

Kom gjærne med andre tipps/anbefalinger og erfaringer, hvis det er noen som innehar det..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk.

Lurte på om det er noen her inne som har noen erfaringer fra Kjemsjøen i Alvdal.?

Har fått høre om vannet fra lokalbefolkingen, men det er sparsomt med annen brukabar info.

Vannet er jo som jeg har skjønt, kjent for sitt røyefiske. Men noe særlig annet enn det har ikke kommet frem.!!

Vanligvis liker jeg å finne frem mest mulig info av egene erfaringer. Men ettersom jeg antar det ikke blir nok turer for å kunne tegne ett eget bilde av hva, hvor og hvordan som egner seg best, så prøver jeg meg på noen spørsmål her inne.

1: Hvordan er bestanden? Mengde fisk (mye-lite), snittstørrelse, variasjon i størrelse?

2: Når på året er de heiteste periodene?

3: Næringsforhold i sjøen, mtp fóring?

4: Fremkommelighet? Ettersom jeg forstår er det mulig å kjøre frem til 2 stoppested, men hvilke av disse er best mtp å komme seg mest energiøkonomisk frem? Finnes det tydelige stier, og på vinter skiløyper?

5: Hvor anskaffes fiskekort? Pris pr døgn?

Kom gjærne med andre tipps/anbefalinger og erfaringer, hvis det er noen som innehar det..??

Har fisket mye i Kjemsjøen. Spennende fiskevann, selv om kvaliteten på fisket har svingt mye. I perioder har for stor andel av den store fisken blitt garnet ut sommerstid, selv om jeg nå har inntrykk av at grunneieren har tatt dette på alvor, og driver en mer fornuftig forvaltning av vannet. Det er en tett bestand av røye og en relativt tynn bestand av ørret. Gjennomsnittsstørrelsen på ørreten er på rundt halvkiloen, men det er tatt ørret på flere kilo der. Det er svært mye smårøye, men det fins fisk i alle størrelser. Vanskelig å si hva snittet er, men personlig har jeg vel hatt et snitt på rundt 300 gram, største fisk på noe over 800 gram, men jeg har vært borti fisk som er vesentlig større enn det. Det kommer jo litt an på hvordan man fisker. Kjemsjøen er svært næringsrik, store deler av vannet er grunt med sand og mudderbunn (der det fins uhorvelige mengder næringsdyr). Likevel fungerer foring utmerket. I de grunne områdene kan man kikkefiske, og dette er på mange måter metoden å bruke i Kjemsjøen. Så vidt jeg vet er Kjemsjøen kun åpen for allmennheten i vinterhalvåret, dvs isfiske. Fiskekort kan enten kjøpes på bensinstasjonene i Alvdal, eller ved veibommen når man kjører inn Sølndalen. Kortet er billig, sist gang jeg var der var det vel under 50 kr døgnet. Den vanligste måten å ta seg inn der er å kjøre til Kjemsjøsetra, og gå på ski derfra. Det går skiløype inn, snaue fire kilometer. Første halvannen kilometeren kan dog skremme noen og enhver, over 120 meter stigning! Særlig ille er det på råtten vårsnø der man ramler igjenom for hvert stavtak. En utfordring når man har 30 kilo med stasj på ryggen.... Lokalbefolkningen pleier å reise inn på morgenen og dagfiske, men personlig mener jeg det er best å overnatte inne i fjellet og få med seg morrabettet. Fisket er som regel best rett etter soloppgang og rett før solnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen erfaringer på hvordan fisket er på varpa under ny-isen, eller bør man vente til vårisen nærmer seg.?

Har aldri fisket der på høsten/forvinteren selv, men vet andre som har forsøkt, med litt blandet erfaring. Men hvorfor ikke? Vet dog ikke når vannet blir åpnet for isfiske, om det er så fort isen legger seg, eller om det er først etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.