Gå til innhold
Fiskersiden

Abbormeite


Edvard
 Share

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst på ny abbor PB, så jeg har bestemt meg for å ha en lettere ismeitestang i tillegg til gjeddestengene denne vinteren. Har alldri fått abbor på ismeite før, så jeg trenger noen tips;

Høres dette utstyret greit ut? :

-shimano exage 2500

-0,28 mono

-hjemmemekka ismeitestang

-et lite søkke (f.eks 5g.)

-en wire, 10-15 lbs (evt. tjukk mono/fluor)

-en treblekrok i str 6 i enden

Tenkte jeg skulle koste på meg en elektronisk nappvarsler til denne ene stanga, siden jeg tror abboren er litt mer forsiktig en gjedda... (?)

Noen innvendinger? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp fortommen. Kjør hovedlina helt ut.

Stort sett alle som har hatt suksess på isen etter abbor har brukt levende agnfisk.

Forbudt i Norge og du vil miste en mulig Nrek hvis du er heldig/uheldig.

Men er du desp etter å få en borre over 1.5 kg, så kliner du til med 4 stenger og alarmer på alle.

Hva du bruker som agn er helt opp til deg selv, men levende er som sagt selvfiskende og ekstremt effektivt i forhold

til død agnfisk.

Nå er det sikkert noen som rykker til i stolen, men jeg forteller bare hvordan det er.

Skal du først bruke død agnfisk, så må den fiskes aktivt i alle vannlag.

Er det blank is, så gjør du det klokt å sitte stille ved hullene en god stund.

Mye trafikk oppå isen er ikke noe magnet for den Randiga Riddaren.

Er du først på en storabborplass, så er det bare å smøre seg med tålmodighet og nyte været. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelse på død agnfisk ved statisk meite kan påføres ved å bruk myke stenger og feste en plastpose, papplate eller ligende på snøre/stangtopp dersom det er litt vind. Ellers er også min erfaringer at det fiskes bedre etter abbor uten fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror jeg bruker 0,40 mono til fortom, så slipper jeg kanskje å fore alle smågjeddene med kroker hele tida ;) tipper 0,40 er bedre enn 0,28 helt ut til kroken.

Om jeg kommer til å bruke dau eller stein-dau agnfisk, kommer til å forbli en hemmelighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,40 mono som fortom til abbor? hehe.

Du må høre på hva vi sier hvis du skal ha de store.

0,40 er ikke verdt fem sure sild hvis du får på gjedde over 3 kg.

Har opplevd at 2,5 kg's gjedde har spjæra 0,70.

Du får kjøpt 6 ib's fortom som er myk, men kanskje ikke myk nok.

Men den synes bedre enn mono.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror jeg bruker 0,40 mono til fortom, så slipper jeg kanskje å fore alle smågjeddene med kroker hele tida ;) tipper 0,40 er bedre enn 0,28 helt ut til kroken.

Om jeg kommer til å bruke dau eller stein-dau agnfisk, kommer til å forbli en hemmelighet :P

Bruk en fortom av fluorcarbon. 0.25-0.30 mm holder til å hindre en del av smågjeddene fra å klippe. Fc er hardere enn mono og tåler en liten støyt. Jeg bruker som regel 0.27 mm og synes det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notert. :P Hvor får jeg kjøpt fluorkarbon av bra kvalitet, som samtidig ikke koster en formue? Kan man ikke bare kjøre på med fluorkarbon i 0.50-0.60? så slipper man å miste de større gjeddene også? eller blir abboren skeptisk av det?

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notert. :P Hvor får jeg kjøpt fluorkarbon av bra kvalitet, som samtidig ikke koster en formue? Kan man ikke bare kjøre på med fluorkarbon i 0.50-0.60? så slipper man å miste de større gjeddene også? eller blir abboren skeptisk av det?

Fluorcarbon er litt dyrt, men man bruker ikke så mye. De fleste fiskeutstyrsforretninger har FC. Hvis du kjører på med 0.50-60 så blir det lite abbor. Det blir altfor stivt og synlig. Abboren har veldig godt syn, og ser den noe mistenkelig så vraker den agnet tvert. Enten fisker man gjedde, eller så fisker man abbor. Det finnes ingen perfekt metode som passer til både gjedde og abbor dessverre.

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorcarbon er litt dyrt, men man bruker ikke så mye. De fleste fiskeutstyrsforretninger har FC. Hvis du kjører på med 0.50-60 så blir det lite abbor. Det blir altfor stivt og synlig. Abboren har veldig godt syn, og ser den noe mistenkelig så vraker den agnet uten tvert. Enten fisker man gjedde, eller så fisker man abbor. Det finnes ingen perfekt metode som passer til både gjedde og abbor dessverre.

Brukbare merker på FC da? har hørt at det er veldig variabel kvalitet på de forskjellige merkene på FC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prologic sin FC er ganske god og ikke av den dyreste. Noe av problemet med FC fra visse produsenter er at de blir veldig stive i kaldt vær. Som Jørgen poengterer Edvard, enten fisker du gjedde, ellers så fisker du borre.

Prologic har jeg også brukt, har vært fornøyd med den selv.

Det verste jeg har vært borti er en type FC fra Berkley som heter Vanish. Enten så hadde jeg fått tak noe gammel dritt, ellers så var det bare søppel. Den virka grei når jeg testa knutene hjemme, men da jeg brukte den på isen hadde jeg de merkligste senebrudd. Antakeligvis så blir den altfor stiv og sprø i kaldt vann. Mista fin abbor pga den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipene er egentlig værst mtp sena, men ikke tenk så mye på det.Og som sagt over, enten fisker du abbor, eller så fisker du gjedde. Du kan miste en krok eller to pga gjedde, men du kan også miste drømme abboren når den svømmer forbi agnet ditt når du bruker tykk wire som fortom pga snipene i nærheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer som sagt til å kjøre 4 stenger til gjedde og en til abbor ;) så agner jeg med store mort til gjedda og mindre til borren. 10-15 cm er vel fin size?

Men jeg er absolut mest ivrig i å perse på gjedda, siden persen min er helt latterlig (rundt 3kg :P ) har PB på 1,1kg på abboren, så det går greit, men det hadde vært digg å forbedre den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon;

Svenske AOF nr. 2 08 tester 13 stk. Fluorcarbonsnører. Kriteriene er bl.a. virkelig dimensjon vs oppgitt dimensjon, virkelig bruddstyrke vs oppgitt med 2 ulike knuter, pris, og annet.

Vinneren ble Scierra, men også Rio, Rapala og Climax får anbefalinger. Skal du ha myk FC, skårer Vision høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon;

Svenske AOF nr. 2 08 tester 13 stk. Fluorcarbonsnører. Kriteriene er bl.a. virkelig dimensjon vs oppgitt dimensjon, virkelig bruddstyrke vs oppgitt med 2 ulike knuter, pris, og annet.

Vinneren ble Scierra, men også Rio, Rapala og Climax får anbefalinger. Skal du ha myk FC, skårer Vision høyt.

Jeg er STORforbruker av Rio FC og Nylon, men ha i bakhodet at Rio feks er designet for varmere land. Dvs at de blir VELDIG stive å bruke på isen. Så testen er vanskelig å følge når den ikke er testet for gitte forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.