Gå til innhold
Fiskersiden

Billig og greit utstyr ønskes. :)


yosh
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens.

Etter å ha vokst opp med årlige besøk på Helgelandskysten med pilk og håndsnøre, har jeg nå lyst til å prøve meg med stang i stedet.

Hva anbefaler dere?

Selv, har jeg disse kriteriene:

God action i stang og ikke for stivt. Liker en god fight.

Har ikke behov for å fiske dypere enn 200-250 meter

Vil kunne bruke pilker og stasj opp til 400-500g

Jeg vil ha veiv på venstre side!

Utstyret vil bare bli brukt 2-3 uker i året, så har ikke behov for noe dyrt og fancy.

Så, hva kan dere tipse meg om ut ifra dette?

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er du villig til å blåse da? Du risikerer å få storfisk i de traktene der, og da vil du angre hvis du har kjøpt for billig :)

Tja.. si det? Hadde egentlig ingen planer om å blåse over 2 laken, men vurderer ut ifra hva slags anbefalinger dere kommer med.

Joda, jeg vet man kan få stor fisk der ute, men det forekommer ikke så ofte. Foreløpig har jeg pers på torsk med 21 kg, sei på 8 kg, steinbit på 9 kg, kveite på 15kg, brosme 7,5, lyr 7kg, hyse 5kg. Og har vært bordi fisk som er langt større, så vet at området kan innfri godt dersom man treffer på de rette stedene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. si det? Hadde egentlig ingen planer om å blåse over 2 laken, men vurderer ut ifra hva slags anbefalinger dere kommer med.

Joda, jeg vet man kan få stor fisk der ute, men det forekommer ikke så ofte. Foreløpig har jeg pers på torsk med 21 kg, sei på 8 kg, steinbit på 9 kg, kveite på 15kg, brosme 7,5, lyr 7kg, hyse 5kg. Og har vært bordi fisk som er langt større, så vet at området kan innfri godt dersom man treffer på de rette stedene.

:)

Se der ja :) For to lapper kommer man et stykke i disse dager. Lefty multi-sneller er jeg jammen ikke sikker på....

Er du villig til å vurdere haspel? De har et ganske OK tilbud på Komplett Fritid for tiden på et oppsett som høster mange lovord:

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=266820927&ps=22563

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=1875728995&ps=22858&p=1237977392

Her kommer du i underkant av 2000 på utstyr med topp kvalitet. Du kan til og med velge hvilken side du vil ha sveiva på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja :) For to lapper kommer man et stykke i disse dager. Lefty multi-sneller er jeg jammen ikke sikker på....

Er du villig til å vurdere haspel? De har et ganske OK tilbud på Komplett Fritid for tiden på et oppsett som høster mange lovord:

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=266820927&ps=22563

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=1875728995&ps=22858&p=1237977392

Her kommer du i underkant av 2000 på utstyr med topp kvalitet. Du kan til og med velge hvilken side du vil ha sveiva på :)

Ja, hadde regnet med at et par laken skulle føre meg et godt stykke i riktig retning.

Hvordan er det egentlig med haspel til slikt fiske?

Hadde egentlig sett for meg multirulle, mye på grunn av senekapasitet. hadde vel sett for meg minimum 300 meter med 0,40 eller 0,50 bare for å være på den sikre siden. Det har hendt seg at det har hoppet på noen store kveiter i området, så kan være greit å ha litt å gå på.

Har tittet en en del rundt på utstyr, men sliter da med å finne sneller med venstrehånds-veiv. For meg blir det helt feil å veive med høyre-handa. Stanga skal holdes der. (Man drar vel ikke laksen med venstern, gjør man vel? :) )

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde regnet med at et par laken skulle føre meg et godt stykke i riktig retning.

Hvordan er det egentlig med haspel til slikt fiske?

Hadde egentlig sett for meg multirulle, mye på grunn av senekapasitet. hadde vel sett for meg minimum 300 meter med 0,40 eller 0,50 bare for å være på den sikre siden. Det har hendt seg at det har hoppet på noen store kveiter i området, så kan være greit å ha litt å gå på.

Har tittet en en del rundt på utstyr, men sliter da med å finne sneller med venstrehånds-veiv. For meg blir det helt feil å veive med høyre-handa. Stanga skal holdes der. (Man drar vel ikke laksen med venstern, gjør man vel? :) )

Det er nok riktig tenkt, med 500g og 200m+ ute er det nok best med multiplikator. Leste ikke spek'en din godt nok.

Ikke så ofte man snubler over lefty-sneller i Norske butikker. Ebay er kanskje tingen da, for litt å velge i. Denne er jo bankers til ditt bruk:

http://cgi.ebay.com/Penn-Special-Senator-113H-4-0-Left-Handed-New_W0QQitemZ290367632012QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item439b42728c

Er du heldig får du selger til å skrive under 200 kroner, så slipper du mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig tenkt, med 500g og 200m+ ute er det nok best med multiplikator. Leste ikke spek'en din godt nok.

Ikke så ofte man snubler over lefty-sneller i Norske butikker. Ebay er kanskje tingen da, for litt å velge i. Denne er jo bankers til ditt bruk:

http://cgi.ebay.com/Penn-Special-Senator-113H-4-0-Left-Handed-New_W0QQitemZ290367632012QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item439b42728c

Er du heldig får du selger til å skrive under 200 kroner, så slipper du mva.

Ja, se her ja. Det var jo et godt alternativ til mine ønsker. Får skrive det opp på ønskelista mi til jul. :)

Nå vet jeg i hvertfall at Penn har snelle med venstresveiv. :)

Enn med stang da? Ut ifra mine specs, hvilket lb-område bør man legge seg på?

Takk for hjelp, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se her ja. Det var jo et godt alternativ til mine ønsker. Får skrive det opp på ønskelista mi til jul. :D

Nå vet jeg i hvertfall at Penn har snelle med venstresveiv. :)

Enn med stang da? Ut ifra mine specs, hvilket lb-område bør man legge seg på?

Takk for hjelp, forresten. :)

Bare hyggelig :)

I denne klassen ville jeg personlig gått for en Beastmaster 20-30 eller en Lawson Powerjigger 15-40. Begge er å få under 1000-lappen på tilbud. Har kun erfaring med førstnevnte, den er super til dette fisket. Storebroren, Beastmaster 30-50, er velegnet for virkelig dypt fiske. Powerjiggeren har jeg bare håndtert i butikken. Men den høster så mange lovord at den må være bra.

Av andre merker er Tica Tiger inliner anbefalt, den er egentlig 3 stenger i ett (3 tupper), men er dobbelt så dyr som de andre.

Ellers så kan man bli lurt av lbs-klassifiseringen siden fabrikantene ikke følger noen standard. Har vært borti stenger som er ubrukelig til pilking fordi de mangler rygg, men lbs klassifiseringen var den samme som en typisk pilkestang. Så det beste er å få for en stang som er anbefalt her inne, da vet man hva man får :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper 4/0-snella for den prisen på e-bay (ca. 750 kr +), så må jo en Shimano Beastmaster AX Boat 20-30 lbs være perfekt. Heller ikke dumt med en Lawson Powerjigger 15-40 lbs, men den er vel hakket kraftigere.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41072 - Beastmaster

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=36137 - Powerjigger

EDIT: hehe, ser at palkr var før meg der. Men jeg fått med et par linker i alle fall:)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

I denne klassen ville jeg personlig gått for en Beastmaster 20-30 eller en Lawson Powerjigger 15-40. Begge er å få under 1000-lappen på tilbud. Har kun erfaring med førstnevnte, den er super til dette fisket. Storebroren, 30-50, er velegnet for virkelig dypt fiske. Sistnevnte har jeg bare håndtert i butikken. Men den høster så mange lovord at den må være bra.

Av andre merker er Tica Tiger inliner anbefalt, den er egentlig 3 stenger i ett (3 tupper), men er dobbelt så dyr som de andre.

Ellers så kan man bli lurt av lbs-klassifiseringen siden fabrikantene ikke følger noen standard. Har vært borti stenger som er ubrukelig til pilking fordi de mangler rygg, men lbs klassifiseringen var den samme som en typisk pilkestang. Så det beste er å få for en stang som er anbefalt her inne, da vet man hva man får :)

Ja, det er jo en grunn til at jeg spør dere som har rede på dette da. :)

Nå har jeg i hvertfall noe å gå ut ifra, så da kan jeg jo bruke de kommende månedene til å forberede meg til sommeren. og sjansen til å prøve det ut.

-Og når jeg i tillegg ser at flere anbefaler det samme utstyret, så ser jeg i hvertfall at det ligger noe i dette. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en stang i samme klasse som den powerjigg`en og det er morro selv med småe torska på 3-4kg den har nok en mykere tupp en den shimanostanga grunnet lengden.

Det er meget lurt med ei stor snella for da kan du kjøre tykt med bakking slik at slipper å sveive dæ i hjæl.

hadde en gang ei snella med kun 0,7 sene på og når jeg hadde ALT ute tok det jo et år å sveive inn i forhold til de nyere og større snellene jeg har med mye bakking og tynnere multi på som gir mye hurtigere oppsveiving.

når det komer til å legge på sene er kasnje litt lurt å vite korsn dybder skal fiske på og heller legge på utifra det.

du finner fort ut dybder hær inne http://www.ngu.no/kart/arealisNGU/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en stang i samme klasse som den powerjigg`en og det er morro selv med småe torska på 3-4kg den har nok en mykere tupp en den shimanostanga grunnet lengden.

Det er meget lurt med ei stor snella for da kan du kjøre tykt med bakking slik at slipper å sveive dæ i hjæl.

hadde en gang ei snella med kun 0,7 sene på og når jeg hadde ALT ute tok det jo et år å sveive inn i forhold til de nyere og større snellene jeg har med mye bakking og tynnere multi på som gir mye hurtigere oppsveiving.

når det komer til å legge på sene er kasnje litt lurt å vite korsn dybder skal fiske på og heller legge på utifra det.

du finner fort ut dybder hær inne http://www.ngu.no/kart/arealisNGU/

Oki, ja slike tips er ikke dumt å få. :)

Men jeg vet stort sett hvilke dybder vi kommer til å fiske på, og det er stort sett fra 10-150 meter, med noen få unntak, da man er ute etter uer og annet snacks på områder nede på 200-250 meter.

Sjekket linken din bare for morro skyld, og fant jo faktisk ut at jeg har tilgang på et par djup-høler helt nede på 450 meter, disse visste jeg faktisk ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, ja slike tips er ikke dumt å få. :)

Men jeg vet stort sett hvilke dybder vi kommer til å fiske på, og det er stort sett fra 10-150 meter, med noen få unntak, da man er ute etter uer og annet snacks på områder nede på 200-250 meter.

Sjekket linken din bare for morro skyld, og fant jo faktisk ut at jeg har tilgang på et par djup-høler helt nede på 450 meter, disse visste jeg faktisk ikke om.

Og de må du jo teste :-)

Penn 113H svelger glatt 600m 0.39mm Fireline, antageligvis en god del mer. Ikke dumt med mye snøre på snella hvis du skulle være uheldig og ryke, og miste et par hundre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips folkens. :)

Noen som har vært noe borti Avet sneller da?

Fant denne siden:

http://www.jandh.com/c-160-left-handed-reels.aspx

De er gode på lefty-sneller, men trodde det ville sprenge budsjettet ditt (men det er jo jul snart...)

Jeg skal ha Avet, må bare få kommet meg et sted hvor jeg kan klå litt på de forskjellige modellene først. Kanskje på villmarksmessa om noen få måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er gode på lefty-sneller, men trodde det ville sprenge budsjettet ditt (men det er jo jul snart...)

Jeg skal ha Avet, må bare få kommet meg et sted hvor jeg kan klå litt på de forskjellige modellene først. Kanskje på villmarksmessa om noen få måneder :)

Stemmer, stemmer. De lå litt høyere opp i pris.

Jeg også liker å kunne holde i det jeg skal kjøpe først, og bestemmer meg gjerne ut ifra det.

På charlottenberg hadde de noe bra tilbud på greit utstyr, men desverre ikke noen sneller med venstre-veiv.

:)

Hva mener dere om å ha sneller med tellerverk på da? Ser jo absolutt fordelen med det, men er det noe must?

Og sneller med gir? Dette begynner vel å bli noe vel fancy etter mine ønsker men..

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om å ha sneller med tellerverk på da? Ser jo absolutt fordelen med det, men er det noe must?

Og sneller med gir? Dette begynner vel å bli noe vel fancy etter mine ønsker men..

Telleverk er veldig kjekt noen ganger, men ikke noe must å ha det på snella. Man får kjøpt til å klipse på stanga også (NB: det er mye skjit på markedet, det er stort sett Ryobi sin som gjelder for havfiske). Shimano skulle visst komme med nye telleverk sneller snart, men vet ikke om de blir å få med venstresveiv.

Hadde ikke kjøpt 2-girs selv, det er for spesielt interesserte. Fordyrer ganske mye, pluss at det blir mer komplisert å overhale. Det er mine "2 cents worth" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det komer til å legge på sene er kasnje litt lurt å vite korsn dybder skal fiske på og heller legge på utifra det.

du finner fort ut dybder hær inne http://www.ngu.no/kart/arealisNGU/

Du bør fylle spolen mest mulig for å få en god utveksling. Så ingen grunn til å fiske med halvfull snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.