Gå til innhold
Fiskersiden

Favorittpilk


nordheim
 Share

Recommended Posts

På markedet i dag finnes en rekke forskjellige pilker i alle slags farger. Utvalget varierer veldig fra butikk til butikk, men man får stort sett tak i det meste. Man velger ofte pilk etter hva man er ute etter dvs. form, farge og vekt. I havområder med mye

strøm brukes kompakte pilker, feks rørpilker for å oppnå bunnkontakt. Hvilke erfaringer har Dere havfiskerentusiaster med de forskjellige pilker? Noen favoritt etter torsken ? Kaster ut spørsmålet for å få en pekepinne på hva som kanskje er bra

å bruke. For egen del bruker jeg ofte havsilen, den er stort sett alltid å stole på, samt calamar, begge pilker fra Sølvkroken. Bytter farge på blekksprutene på calamar hvis bettet er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten utelukkende gule og røde pilker. Foretrekker de som synker raskt, dvs lange og tynne. Føler at det meste biter på denne fargekombien, brosme, sei, lange, lyr og torsk. Spesielt torsk og lyr virker å like godt gult og rødt. Bruker bare pilker på 300-400 gram. Synes det er passe til stangen jeg bruker, Shimano Bestmaster boat 20-30.

He he he til og med pigghåen virker å like denne typen pilker.

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter hvert bare to pilker i utstyrskassa: Skarpsilda 400 gram med grønn og blå rygg, og Williamson Speed Jig 400 gram.

Skarpsilda til normale forhold og Speed Jigen når strømmen og vind gjør det vanskelig å oppnå bunnkontakt.

Prøv også shadjigger i forskjellige størrelser. Får mye fisk på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mine favoritter etter torsken er:

Silver-Shell

rød/gull, stingsild

svenskepilk + deco svenskepilk

sølvpilk, rød/svart

rød, gul, gull og svart er farger jeg har god erfaring med etter torsken... :) Og blank selvfølgelig... :D

Endret av JohanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del bruker jeg ofte havsilen, den er stort sett alltid å stole på, samt calamar.

Jeg har prøvd utalige før. Av pilker som er i handelen er det kun 2 modeller om bord : Calamar og Havsilen fordi de er til å stole på, som du skriver( de er tross alt mine babyer cool.gif ) Calamar bruker jeg utelukkende med tirreslep

Legger til : Om man ser bort i fra Jensen Pilk serien( Røst er etterlikning av denne- Karmøy pilk : etterlikning av 40 B modell fra Lanes)er det kun 3 pilk modeller fra Sølvkroken som er blitt kopiert av flere skandinaviske bedrifter : Svenske pilken - Calamar og Havsilen og grunnen er: De er til å stole på

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calamar har jeg også i skrinet, men den har jeg bare fått testet 1 gang, da uten hell, men den dagen beit det ikke på pilk i det hele tatt, da tok de kun opphengerene (flue og makk). Havsilen har jeg ikke testet, og heller ikke sett i butikken tror jeg, men den skal jeg være på utkikk etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, form og farge på pilk velges da etter dyp, strøm, drift, arter, om man agner og om man fisker alene eller står tett på en større båt - skjønner ikke hvordan dere kan operere med én eller få favorittpilker.

Overraska over at ingen har nevnt Abus Lucas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en stor storm jigg før svenske pilk any day på sjøen.

Er enig med deg der. Det er bare hvis man måtte velge en pilk at svenskepilken kommer inn i bildet for min del.

Eller når Jiggen ikke gir noe resultat, jeg ikke har agn, og jeg blir desperat :)

Og 99% av disse igjen har vel BARE svenskpilken ombord...

Tja, du vil vel finne rød gummimakk også. Samt en og annen seirykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.