Gå til innhold
Fiskersiden

Innlandsfiskekonferansen


 Share

Recommended Posts

http://www.bondelaget.no/sogn-og-fjordane/innlandsfiske-storleiken-er-avgjerande-article50536-186.html

Heisann,

Det er igangsatt et stort prosjekt på innlandsfiske i Norge. Målet er å løfte innlandsfisket, etter mange år med ensidig satsing på laks. Jeg var så heldig å bli bedt inn til Innlandsfiskekonferansen i Førde, og fikk mulighet til å formidle hva jeg mener må til for at vi skal få løftet ørretfiske (og gjedde, harr, røye etc) opp på et nivå som holder international klasse. Hovedmålet med prosjektet er å få løftet innlandsfisket opp på et nivå som fører til at flere norske elver og vann enn i dag blir attraktive for fisketurister fra inn- og utland..

Foredragsholdere bestod av alt fra Landbruksdepartementet, NINA og Direktoratet for Naturforvaltning (DN) til "synsere" som Tor Grøthe, Lars Nilsen og meg.. :-)

Det var mange innlegg og foredrag, med åpne diskusjoner mellom innleggene. Norges Bondelag og Norges Skogeierforbund var med på arrangementet, og det satt representanter fra flere departement og grunneierlag etc i salen. Disse inflytelsesrike personene, med stor påvirkningskraft inn mot riktige forvaltningsmyndigheter osv, var overraskende positiv til det jeg snakket om - nemlig å ta vare på det "produktet" en stor ørret er i denne sammenhengen. Viktigheten av store ørret i vassdrag, og hvordan vi kan beskytte dem. (Liker ikke at de bruker begrepet "c&r", men slik ble det nå referert)

Jeg dro frem flere eksempler på god forvaltning (Rena, Hemsedal etc), og flere eksempler på elver med dårlig forvaltning (skal ikke nevne navn her).

Tror hele salen til slutt var enige i at en mer moderne forvaltning er på sin plass i Norge nå!

Så det skjer ting, og tingene går i riktig retning! Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta før "alle" har forstått viktigheten av å forvalte ørretvassdrag på en ny måte. Bevaring av stor ørret, mindre settefisk der det finnes god reproduksjon, bedre vandringsveier (fisketrapper o.l) og høyere minstevannføringer etc. Jeg vil i hvertfall tro at det nå blir lettere å få gjennomslag for mer "moderne" forvaltningsmetoder i tiden fremover. Ut fra denne konferansen, så var det stor enighet om akkurat det! Jeg krysser fingrene....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høyere minstevannføringer

Hvis noen klarer å overbevise opplandskraft om viktigheten av dette ville det være en gedigen seier.

Hunderørreten har tradisjonelt vært regnet for å være Norges mest storvokste ørretstamme, om dette faktisk stemmer vet ikke jeg, men flere kilder omtaler den som det.

Hvis dere tar en titt på wikipedias artikkel om hunderørret ser dere litt om hva slags faunakriminalitet som begås av opplandskraft ved kraftverket ved Hunderfossen.

Du finner mer info om hva dette har ført til hvis du søker litt.

Mjøsa er mitt "hjemvann" og disse forholdene er derfor svært frustrerende. At man får satt problemer rundt forvaltning av innlandsfisk på dagsorden er derfor utrolig flott!

Skal man prioritere bør Gudbrandsdalslågen stå høyt på prioriteringslista!

Dette er ei stor elv som huser mye fisk og her bør fisket kunne være attraktivt. Dagens forhold er svært dårlige sammenliknet med tidligere tider, allikevel er det mye stor ørret som går opp i elva. Hvor mye har jeg ikke noe tall på her og nå men dette kan sikkert finnes et sted.

For ca 100 år siden var mengden storørret i elva av en slik størrelse man bare kan drømme om her til lands i dag.

Endringene i dette er en konsekvens av menneskeskapte faktorer, først og frmest utbygging.

At fisken inneholder endel brommerte flammehemmere og tungmetaller spiller i denne sammenheng en underordnet rolle. Enten man ønsker å spise fisken eller ikke ville fisket her vært utrolig attraktivt om man klarte å få det tilbake til gamle høyder.

Dette er vel en utopi, men en god bedring burde kunne påregnes ved å ha en storørretvennlig minstevannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder minstevannføring, og problemer med trapper som ikke virker pga feilplassering etc, så tok Jon Museth fra NINA opp dette under konferansen.

Det er ikke bare oppvandring som er problemet, men konsekvensene under nedvandring er ofte fatale. Fiskene blir ofte sugd gjennom turbinene fordi regulanten har innrettet systemet slik at dette er eneste vei ned....

Jon snakket mye om G.Lågen, så vi får håpe at de riktige myndigheter lyttet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke Opplandskraft man bør kaste vekk tiden på. De er nok i samme situasjon som andre vassdragsutbyggere, og forholder seg til konsesjonsvilkår. Vi vet jo fra andre utbygginger, eller industrinæringer generellt, at man ikke gjør mer enn akkurat det man absolutt må. Å på eget initiativ tape inntjening kan man sjelden forvente av noen næringer. Håpe ja, men ikke forvente.

Slike ting må på den politiske dagsorden. Man må jobbe mot politikerne. Kanskje skal konsesjonsvilkår reforhandles, kanskje vil det nye vanndirektivet ha en åpning for å stille krav.

Eller den nye naturmangfoldsloven vi har snakket så mye om; den skal vel nettopp ta tak i problemer som dette, og definerer ganske greit hvor ansvaret ligger.

Nye lover skal ikke gies tilbakevirkende kraft, men kanskje kan begge de nevnte lover og direktiver være en måte å sette saken på dagsorden.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke Opplandskraft man bør kaste vekk tiden på.

Mulig jeg surrer, men jeg mener jeg har funnet endel info tidligere om brudd på bestemmelser fra den fronten.

Jeg fant ikke det jeg lette etter nå men jeg siterer fra en rapport fra NINA[/url'

Så helt uskyldige kan de vel ikke sies å være?

Men, Olav, du har selvfølgelig et godt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er vel mer at altfor ofte er det ikke regelbrudd som er de største problemene, men snarere utilstrekkelige regler.

Helt enig med deg i det :)

Men, i såpass tett befolkede områder, skulle man vel ha sterke lokale foreninger som kunne ta et ansvar, og følge dette opp fortløpende. Ok, regner med dette allerede skjer :)

Jeg vet ikke.

Linker til en infoside om fiske i Lågen

Siterer wikipedia hvor det står noe. Men jeg vet ikke hva som gjøresI/ikke gjøres.

Forskere anslår en kostnad på 4,3millioner årlig for å bedre gyte og oppvekstforholdene for hunderørreten i Lågen, men dette vil ikke kraftselskapet Opplandskraft gå med på. Dette blir av sportsfiskere og AL Lågen Fiske sett på som grov faunakriminalitet. Foredrag Hunderørret Lågenfiskeelv-1.pdf

Uansett om foreningen(e) er sterke eller ikke har de ikke klart å påvirke til høyning av minstevannføringen som man vel vet at er for lav.

Det er sikkert noen her med bedre kunnskaper om akkurat dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Dag Terje Andersen (stortingspresidenten) genererer hvert kilo sportsfisket Lågenlaks 3500 kr så hvorfor man ikke satser mer på oss gærne sportsfiskere skjønner jeg ikke. Det prosjektet dere snakker om er vel det Terje Riis Johansen luftet dengang han var landbruksminister. Såvidt jeg husker skulle staten stille noen millioner til rådighet. Håper neste satsing på sportsfiskeutvikling skjer i saltvann, men det er vel å håpe for mye.

Uansett bra at man endelig skjønner potensialet i et allsidig sportsfiske. Noen liker å fiske annet enn laks og ørret.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe på mine breddegrader har det nå blitt bag limit på ørret i Nea, men uforståelig nok ikke i Tya, som jo er en mindre og langt mer sårbar elv. Uansett får man håpe at man for siste gang har sett gjengen med svensker som i løpet av ei uke skrøt av rundt 40 ørret over kiloen, alle som en kakka. Hvor mye fisk under kiloen som også var kakka kan man bare spekulere i. Uansett bra at folk endelig ser ut til å skjønne at naturen ikke er er utømmelig overflødighetshorn, samt at verdien på en fisk ikke kan måles i kjøttverdien. En fisk kan som kjent fiskes flere ganger, men bare kakkes en gang. Bag limit er nok veien å gå i de fleste tilfeller, samt minstemål og i noen tilfeller også størstemål. Et eksempel på hvor sårbare enkelte vann er, kan illustreres ved et eksempel her i bygda. Noen sportsfiskere hadde testet et vann og fått etpar grove røyer. Ryktene nådde grunneieren, som sporenstreks fikk kjørt inn en båt og garn. Etter to-tre dager med Klondyketilstander lå vannet igjen dødt. I dag, endel år senere, er fortsatt ikke vannet i nærheten av hva det var. En sånn bestand tar det tid å bygge opp igjen. Å garne i fjellvann kan sammenliknes med snauhogst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hele salen til slutt var enige i at en mer moderne forvaltning er på sin plass i Norge nå! (..)

Jeg vil i hvertfall tro at det nå blir lettere å få gjennomslag for mer "moderne" forvaltningsmetoder i tiden fremover. Ut fra denne konferansen, så var det stor enighet om akkurat det!

Flott! Dette er jo et LAANGT skritt i riktig retning. Jeg skulle åpenbart vært på denne konferansen! :) Var istedet på FRIFO-konferansen. Kommer med et kort resyme snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.