Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette for noe?


Recommended Posts

På stavsildtråling i Suladjupet, fikk vi en fisk vi ikke hadde sett før, Faderen med 50 år som fisker under belte hadde ikke sett fisken før, så da får vi se om dere har :P

Bilde0034.jpg

Ser ut som en type Uer, eller en variasjon av det amerikanerne kaller Sea Bass for mine øyne.

Hva sier ekspertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stavsildtråling i Suladjupet, fikk vi en fisk vi ikke hadde sett før, Faderen med 50 år som fisker under belte hadde ikke sett fisken før, så da får vi se om dere har :D

Bilde0034.jpg

Ser ut som en type Uer, eller en variasjon av det amerikanerne kaller Sea Bass for mine øyne.

Hva sier ekspertene?

Fasiten kommer vel etterhvert, men jeg tipper vrakfisk :P

http://hem.passagen.se/kent.andersson/vrakfisk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le hvis jeg hadde rett!

Jeg identifiserer alt annet konsekvent feil. Hvis dette er vrakfisk tok jeg den ved første blikk :P

Gratulerer i lange baner med en sjelden fisk! Utrolig tøfft enten flertallet her har rett eller ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra fremlagte bevis, ser det ut til at sannsynligheten for at det er Vrakfisk er lik 98-99% :P

Jeg må le hvis jeg hadde rett!

Jeg identifiserer alt annet konsekvent feil. Hvis dette er vrakfisk tok jeg den ved første blikk :P

Gratulerer i lange baner med en sjelden fisk! Utrolig tøfft enten flertallet her har rett eller ikke :D

Det er ikke så mye å gratulere, siden den ender som utkast fra stavsildlasten :P Men litt morro med slike kuriositeter :)

Endret av Tor Hopmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer noe av det jeg fikk opp da jeg googlet stavsild:

Mange vil sikkert kjenne uttrykket «stavsild». Dette er et navn som lokalt benyttes om to arter som i bøkene er kjent som vassild og strømsild

Så tilsynelatende har både triturus og potbelly rett. Det skal bli spennende å høre svaret her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den tatt fra denne båten?

Nei, den ble tatt på Fiskebank 1. En eldre båt i samme rederiet.

Stavsild er forresten Vassild ja :(

Sidan det i artikkelen nanablag linka til står at stavsild ikkje er kvotebelagt, er det snakk om strømsild. Vassild er kvotebelagt.

Å skille desse artane under alle forhold er derimot ikkje alltid lett :D .

Hvis du ser på datoen til artikkelen, så er den 3 år gammel, det var ingen regulering av Vassilda, på det tidspunkt. Året etter mener jeg det var, ble fisket regulert.

Vrafisk dette ja. Morsom, men ikke uvanlig sørlig gjest.

Hvor stor var den tro?

Stavsild, som i strømsild?

Den var rundt 4-5 kg.

Endret av Tor Hopmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra fremlagte bevis, ser det ut til at sannsynligheten for at det er Vrakfisk er lik 98-99% :D

Det er ikke så mye å gratulere, siden den ender som utkast fra stavsildlasten :D Men litt morro med slike kuriositeter :(

Det er jo det triste med tråling, at masse fisk o gdyr dumpes i død tilstand ut i havet...

Er det ikke lov å beholde slike sjeldne fangster (som det umulig kan være kvote på i Norge....)? Det er jo en veldig god matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det triste med tråling, at masse fisk o gdyr dumpes i død tilstand ut i havet...

Er det ikke lov å beholde slike sjeldne fangster (som det umulig kan være kvote på i Norge....)? Det er jo en veldig god matfisk.

Når jeg sier utkast, så menes ikke det som at det går på havet igjenn, noe som er strengt ulovlig. Alt går i tankene, men blir sortert ut iland, til enzylasje, som igjenn går til mel og olje produksjon, som laksefor og alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.