Gå til innhold
Fiskersiden

Ulv i Oslo


Remy
 Share

Recommended Posts

Sitter nå sikkert ved Lusvasan eller Steinbruvannet og venter........

Ja, eller andre steder hvor jeg fisker. Jeg hadde egentlig kommet fram til at det må ha vært en bjørn som hadde skadet ørreten jeg fikk for ikke så lenge siden. Men når jeg tenker etter er det nok en sulten ulv som har vært på ferde:

29112009225736jmoqawH1MBCE.jpg?65

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det mest interessante er nesten reaksjonen til Stang. Her blir jo Oslofolk beskyldt for å vise liten forståelse for folks problemer med ulv på landsbygda. Nå de han selv får ulv i egen hage får pipa en annen lyd! ;) Da bekreftes jo påstandene om dobbeltmoral fra ulvemotstanderne. Generelt er det vel kanskje ikke bra at ulven trekker inn til tettsteder. Ikke fordi den representerer noen fare for folk direkte, ei tror jeg dette fører til økt utrygghet og dårligere livskvalitet som fyren fra Rena påstår, men fordi det kan skape trafikkfarlige situasjoner med en ulv luskende rundt på motorveien, og fordi det generelt ikke er ønskelig at villdyr skal bli for husvarme. Dette gjelder jo nesten uansett hvilken art vi snakker om; rådyr, elg, ulv, gaupe osv. Men et streifdyr i Oslo burde betraktes som en morsom kuriositet, som Stang heller burde bruke som PR for Oslo, verdens "villmarkshovedstad". Ellers får denne episoden meg til å tenke på den gangen en radiomerket hannbjørn ble fulgt med peiler mens den tok straka vægen sørover i Nordmarka i retning hovedstaden, for så å ombestemme seg i siste liten, og søke andre jaktmarker. Overskriften i Dagbladet dagen etter var;

"kåt bamse dropper Oslo" ;)

Forøvrig har jeg sett spor etter de fire store de siste ukene under isfisketurer

Dette setter jo litt spiss på turene! Da får man i det minste litt ekte villmarksfølelse! :wub:

Har ikke sett bjørnespor, selv ikke i Lierne eller Trysil, men jeg husker vi fant (restene av) tre rådyrkadaver og haugevis av spor utpå isen på en liten innsjø etter at en flokk ulver hadde vært på ferde i romjula et sted i Indre Akershus for en 15 års tid siden. Spennende det, og det skulle nå bare mangle om ikke ulven også skulle få sikre seg litt god mat til jul! ;)

Og i Lierne fant vi jo restene av et reinsdyr jerven hadde finspist Cato. Men kanskje det var bjørn som hadde tatt dyret i første instans?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i Lierne fant vi jo restene av et reinsdyr jerven hadde finspist Cato. Men kanskje det var bjørn som hadde tatt dyret i første instans?

Læreren til Vilhelm som vi jo traff der oppe hadde jo sett binne med unger oppi lia der etpar år før, og når jeg og Ola var der oppe hadde Bamse ruslet over veien mens vi var der oppe. Forøvrig en ganske rå slagmark ute på isen med skinn og bein i mange meters omkrets.

94537_s.jpg

Hadde vært helt rått å se det dramaet der live! Hva som drepte reinsdyret kan man jo spekulere i, men en sulten bamse er neppe noe dristig tips. Ellers har jeg jo funnet rester etter et reinsdyr her oppe også. Skallen med gevir henger på uthusveggen.

Som en kuriositet kan det nevnes at det for drøye hundre år siden ble observert en svømmende jerv i Oslofjorden utenfor Sandvika!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bekreftes jo påstandene om dobbeltmoral fra ulvemotstanderne.

Ja, eller dobbeltmoralen hos ulve-tilhengerne !

De fleste som er tilhenger av ulv har jo ikke "problemet" i sitt nærområde men når de får det er de plutselig ikke ulvetilhengere lenger.

Tror ikke omsorgen for ulven stikker så dypt i mange tilfeller. Er nok mest for å smykke seg med å være dyrevennlig så lenge det ikke ”koster” noe.

Ekte idealister har jeg derimot stor respekt for - og de skifter ikke mening om ulven dukker opp i hagen.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller dobbeltmoralen hos ulve-tilhengerne !

Ja, det var jo det jeg mente. Men påstandene om dette - altså at byfolk bare er for ulv sålenge den holder seg unna deres hage - kommer FRA motstanderne...

Ekte idealister har jeg derimot stor respekt for - og de skifter ikke mening om ulven dukker opp i hagen.

Grorudulven er hjertelig velkommen til min hage, så kan den spise opp noen av rådyrene som spiser opp alle blomstene mine om sommeren! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder 20 kroner på at det der er en hund.

Kjedelig.. Hadde vært gøyere med ulv.

jaja så var det en blandingshund.

Tispe med hvite sokker på forbeina!

Det var forøvrig også det den het, på samisk, men da kunne det liksom skrives på ca 4 bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, i det minste har vi fortsatt 100% ekte vare her oppe av de fire store.

Om kattepusen min blir tatt av rev eller gaupe kommer jeg garantert til å sørge, men neppe mer enn om hun blir tatt av bil. Sånn er naturen. Den sterkeste og smarteste overlever. Man trenger ikke å like det, men man kan i det minste akseptere det.

94641_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo det jeg mente. Men påstandene om dette - altså at byfolk bare er for ulv sålenge den holder seg unna deres hage - kommer FRA motstanderne...

Grorudulven er hjertelig velkommen til min hage, så kan den spise opp noen av rådyrene som spiser opp alle blomstene mine om sommeren! :D

:) Til info så er rådyrsteik godt. Bedre¨å ta de selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke helt jeg - syntes ikke den hunden ligner noe særlig på bildet av den påståtte ulven !

Er ikke det litt det samme som at du ikke likner særlig på avataren din... Det er like fullt samme person.

Jeg vil også understreke at det var hunden i avisa, ikke katten til cb det var snakk om. Jeg synes heller ikke den katten likner særlig mye på en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.