Gå til innhold
Fiskersiden

Kraftig stang


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Vurdere å kjøpe meg en en kraftig havfiskestang til tungtfiske etter stor lange ol.

Så lurer jeg på hvilken stenger som er greie å dra opp et søkke på mellom 500-1000 gram?

Har kikka litt på Mustad Sørøya 50 lb. er det noen som har prøvd den?

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med den stanga.

Derimot har jeg 2 stk av Lawson powerjigger 15-40 lbs som fint takler søkker på hvertfall 800 gram (har ikke testet med tyngre selv enda).

Skittfiske.no selger ut den stangen til en fantastisk pris nå, kr 599. Selv betalte jeg 1400kr når jeg kjøpte denne stangen for noen måneder siden. Stanga finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med den stanga.

Derimot har jeg 2 stk av Lawson powerjigger 15-40 lbs som fint takler søkker på hvertfall 800 gram (har ikke testet med tyngre selv enda).

Skittfiske.no selger ut den stangen til en fantastisk pris nå, kr 599. Selv betalte jeg 1400kr når jeg kjøpte denne stangen for noen måneder siden. Stanga finner du her

Takk for svar :)

Hvordan fisk har du kjørt med den?

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv også Lawson powerjig og kan bruke søkker på ca. 800 gram , men ikke noe særlig mer. Har flere havstenger bla Shimano Beastmaster 30-50 lb som funker bra med de vektene du tenkte prøve. Men den beste jeg har er vel antageligvis en Penn havstang på 40-60 lbs. Den har jeg brukt til kveitefiske uten problemer. Venter på enda en Penn stang fra USA disse dager, samme Penn stang bare årets modell.Kan kvitte meg den ene hvis du er int.? Den tåler de vektene du snakker om og en god del til. Prisen er heller ikke skremmende. Har fått kjempekritikk fra havfiskere i USA. Andre stenger under 30 lb blir i grenseland på kilosvekter

har også powerjiggeren og er kjempe fornøyd, har kjørt stortrorsk, kveite steinbit osv uten problemer=)

litt forskjell på å kjøre steinbit og kveite da.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som yrkesfisker i mange år vet jeg hvordan det er å håndtere stor fisk både med stang , juksehjul og håndsnøre. Et kraftig utras fra ei stor kveite krever like mye ei god snelle som ei god stang samt at du vet hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som yrkesfisker i mange år vet jeg hvordan det er å håndtere stor fisk både med stang , juksehjul og håndsnøre. Et kraftig utras fra ei stor kveite krever like mye ei god snelle som ei god stang samt at du vet hva du gjør.

jada det var ikke ment som kritikk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Smaken er sikkert litt forskjellig, og Lawson er desisdert en av mine favorittstenger, men akkurat på vedlig tunge søkker så like jeg ofte en annen stang som ikke er like myk i toppen. Da bruker jeg en 20-30lbs som er litt jevnere i aksjonen. Men dette er smak og behag. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også sjekke Penns nye Powerstick Pro i 3 vektkategorier. Bl.a 30-50 lbs er som skapt for store kjemper . Prisen 999.- heller ikke avskrekkende. Dette er stenger som varer år etter år.

Samtidig må du vite om du skal ha en standup stang eller båtstang. Du sitter vel neppe fastspent og fisker hele tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha ei stand up-stang Thomas ;) Powerjiggeren er ok, men blir litt for toppmyk for søkker på særlig mye over 800 gram. Atlantic Explorer er lillebroren til Powejiggeren, og ikke egnet for det fisket du spør om. Etter min mening er begg litt for tunge og "klumpete", men det er sikkert litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha ei stand up-stang Thomas ;) Powerjiggeren er ok, men blir litt for toppmyk for søkker på særlig mye over 800 gram. Atlantic Explorer er lillebroren til Powejiggeren, og ikke egnet for det fisket du spør om. Etter min mening er begg litt for tunge og "klumpete", men det er sikkert litt smak og behag.

Har snakka med Jan og han syntes extreme jiggeren er veldig bra ;), så går nok for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge stemningen for noen her men jeg og en kompis brukte powerjiggern en sommer og toppringen røk på begge. vi brukte o.32 fireline og snøre brant seg inn i ringen og lagde hakk. merket det ikke i starten så fikk kuttet mange snører uten jeg visste hva som var galt. mulig ikke snøret er rundt nok (kantete) eller om det bare var helt tilfeldig. nå bruker jeg beastmaster standup og vanlig, har ikke hatt problemer med disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge stemningen for noen her men jeg og en kompis brukte powerjiggern en sommer og toppringen røk på begge. vi brukte o.32 fireline og snøre brant seg inn i ringen og lagde hakk. merket det ikke i starten så fikk kuttet mange snører uten jeg visste hva som var galt. mulig ikke snøret er rundt nok (kantete) eller om det bare var helt tilfeldig. nå bruker jeg beastmaster standup og vanlig, har ikke hatt problemer med disse...

Det får man kalle en seriøs produksjonsfeil! Har du snakket med forhandler/Seeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, godt mulig det. har ikke kontaktet de ang. dette nå er det 2 år siden.

Hadde du kontaktet de umiddelbart så hadde du helt sikkert fått ny stang.

Jeg hadde en Berkley series one hvor senen (fireline) skjærte seg inn i stangringen.

Sendte den inn til Pure Fishing å de sendte ny stang tilbake.

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kontaktet de umiddelbart så hadde du helt sikkert fått ny stang.

Jeg hadde en Berkley series one hvor senen (fireline) skjærte seg inn i stangringen.

Sendte den inn til Pure Fishing å de sendte ny stang tilbake.

Ikke sikkert det er for sent, kan jo hende de er greie. En slik stang skal jo vare i mange år med riktig bruk. Hadde ihvertfall prøvd meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.