Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskesnelle


Martin S
 Share

Recommended Posts

Følte for å lage en tråd idag.

Jeg har ikke søkt MYE på forumet, så det kan hende noen irriterer seg men dem om det, hvis dere må repetere dere selv, så gjerne for meg, jeg trenger info :huh:

Ønsker å vite noe om erfaringer og tanker rundt 1 gir og 2 gir på havfiskesnella.

Fant en snelle som er i "rette prissjiktet", som har 6:1 i utveksling, fordelene med dette er jo hastighet når man skal sjekke/bytte agn og sveive opp mindre fisk.

En 2-giret tilsvarende modell har kun 3,8:1 som høyeste gir, og 1,7:1 på laveste.

Kommer 6:1 snella til å være helt totalt ubrukelig hvis jeg nå skulle være heldig å snuble over en sværing? Eller er fordelene med den høye utvekslingen såpass gode at de veier opp for det slitet jeg får med den ene svære som (kanskje(aldri)) hogger på?

Diskuter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på kor djupt du skal. Har fiska litt med Shimano speedmaster ned mot 200-meters merket og fått opp langer kring 15 kg utan at eg tok min død av det. Om du skal fiske ned mot 100 meter, ville eg gått for høg utveksling. Tenkjer du deg ut mot renna, ville eg gått for 2 gir. Konklusjonen vert at du treng båe snellene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på kor djupt du skal. Har fiska litt med Shimano speedmaster ned mot 200-meters merket og fått opp langer kring 15 kg utan at eg tok min død av det. Om du skal fiske ned mot 100 meter, ville eg gått for høg utveksling. Tenkjer du deg ut mot renna, ville eg gått for 2 gir. Konklusjonen vert at du treng båe snellene :)

Takk for innspill, for min egen del, er det snakk om normalt mellom 150-300m, og kanskje ned til 400+ ved en sjelden anledning.

Spørsmålet mitt er forøvrig litt mer generellt ment, så kan jeg bruke deres meninger til å krydre min egen. :) men jeg snakker om sneller som skal brukes på 200m ++

(Begge snellene hadde vært KOOS, men lommeboka ler av meg... :P )

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært skeptisk til høygearede sneller tidligere, men har begynt å forandre litt mening. Man sveiver jo ikke inn fisken men pumper den. Dermed får man ikke den store belastningen på drivverket i snella. Men om det blr snakk om store søkkevekter og store dyp kan det bli skikkelig tungt om man bare har en utveksling. Ville nok gått for en snelle med høy utveksling og to gear som Shimano Tyrnos II. Der har man høy utveksling (5:1) samtidig som store søkker ikke blir det helt store slitet med lavgearet (2:1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 i utveklsing er alt for høyt på havfiske! Det er speedjigging snelle. Er forsåvidt ikke noe must med 2 gir. F.eks TLD har ett gir, og det holder i massevis. Men skal du benytte snella til tungt fiske så ikke kjøp snelle med høy utveksling. Er jo folk som har fått opp kembo håkjerringer med lang dyp aksjon, med ei SHimano dendou marou snelle. Men det er LANGT fra optimalt! Har ett par speedjigger sneller jeg også, men disse benyttes til mindre fisk på dyp på 50-150m, eller jigging etter større pelagisk fisk, ikke til statisk meite etter de store. Til det finnes det mye bedre alternativer. De alle fleste klarer seg i bøtter og spann med ei vanlig TLD 20. Fisket med slike sneller på dypet i 15 år før jeg kjøpte min første Tiagra. Og selv om Tiagraen er nydelig, er jeg sikker på at jeg hadde klart meg med TLD snella ennå.

Mangler du sneller til begge deler, så hadde jeg kjøpt en Tekota 600LC ti fiske ned til 150m til type blåkjeft / kolmule / sei og pilking, og kjøpt en TLD 20 til havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for fine innspill, begynner å lære litt mer nå, speedjigging høres ikke ut som noe jeg bør drive med, jeg er laget for sakte bevegelser :)

TLD20 ligger i samme prissjiktet som den jeg hadde i tankene (Okuma), Tyrnosen er litt dyrere, men jeg må si utvekslingen på girene på den så veldig interessant ut! Senekapasitet ser ut til være litt hipp som happ, og mer enn nok til mitt fiske uansett.

Okumaen er jo litt småsexy i gullutføring, men det er jo kjipt å sitte med svarte-per og sveive og sveive og sveive mens de andre er ferdige med å pakke utstyr. 3,8:1 vs 5:1 er tross alt en del på 3-400m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en torium 20, utveksling 6,2:1, denne blir velsig slitsom å taue opp tunge søkker fra dypet med, Den høye utvekslingen gjør at du må bruke mer krefter. Jeg gleder meg derfor til å ta i bruk TLDen som har en mer human utveksling.

Flere jeg har vært i kontakt med har sagt helt klart at toriumen pga den høye utveksligen ikke egner seg for dypt fiske og at TLDen er glimrende for formålet.

Jeg tenker som deg , at høy utveksling gjør at jeg får det opp en gang, ekspertene sier visst noe annet. Så du bør nok ikke la deg skremme av "lave" utvekslinger som 3,8 når du skla fiske på dypet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til Tecota 800 LC kommer Martin ( om du kan vente) 600 syns jeg personlig er i det minste laget og upraktisk til 70 mtr + , grunnere er den ypperlig.Disse er arbeidshester som ikke svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ganske mange nå som sverger til 600LC på bla konkurransefiske ned til 100-150m. Men da etter lettere arter som bl.a blåkjeft. Og gjerne driftfiske på disse dypa, da det er krevende å kjøre båt og holde en tung større snelle i den andre handa. Funker som bare det. Elsker denne snella. En 800 vil kanskje minne om min Daiwa saltiga 40, og den syns jeg faktisk blir litt stor, og brukes bare når jeg kan regne med å få større fisk, og med tunge bly.

Men har en 500 også som jeg er veldig fornøyd med, så en 800 skal garantert inn i sortemanget...... :-D

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekotaen ser ut til å ha relativt høy utveksling, 4,2:1. Basert på litt input fra tråden og andre steder, kan det synes som dette er vel høyt det også?

Hvis ikke du da mente at 800LC er et bedre kjøp enn 600LC dersom jeg skulle gå for to sneller til hver sine dyp, Xplorer1?

TLD 20 har utveksling på 3,6:1, og det virker for meg som det går en smertegrense på like under 4:1 når det gjelder høygir/utveksling på tyngre havfiske.

Tråden utvikler seg til en snelletips tråd merker jeg, det var kanskje uungåelig :)

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke to gir til noe fiske i Norge (kanskje med unntak av håkjerring, men det fisket er et unntak på så mange måter). En TLD20 er et godt valg for dypvannsfiske i farvannet her hos oss Martin. Jeg har en, du kan få låne den og teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like morro med disse trådene hvær gang, vi har så mange meninger, he he.

Jeg synes 2 gir er helt konge på dypet.

Når jeg er ute på fisketur å ligger på 300 + er jeg der for å fiske å ikke bruke flere timer på å sveive.

Er det smånapping fra svarthå, eller man havner i Pigghå land er det greit å få den reinspiste kroken eller Pigghåen,svarthåen hågjellen av så fort som mulig å slippe ned igjen eller flytte seg.

Kun min mening, jeg vill ha mest mulig effektiv fisketid ut av mine turer å ikke sveivetid.

På grunnere vann er det greit med en "kosesnelle" da :wub:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm rart igrun at det er lille pingla meg som syns det funker fint med høy utveksling ned til 300+

Men skal ikke krangle så lenge det er snakk om oppankret fiske og med seletøy, driftfiske derimot....

Har en Avet med 6:1 og 3:1 i utveksling og er knallfornøyd med den. Siden snella er liten og lett så kan jeg bruke den på alt i fra 50-300m+ etter litt større fisk.

Blir det virkelig tungt så gjør 3:1 utvekslinga til at det går litt treigere en med en vanlig Tld men ikke noe problem å holde en høyere frekvens. Siden snella er lett også så gidder man å stå å holde den hele dagen uten å måtte legge stanga på ripa og dermed miste en del følsomhet.

Har en Tiagra 16, men bruker den kun under oppankret fiske på 400+. Så lenge jeg ikke bruker seletøy syns jeg ikke den er noe lettere å sveive med en Avet snella heller på samme dyp med samme søkke.

Trur du får skaffe deg ei Avet snelle snart Oz så forstår du hva jeg mener :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har prøvd begge deler jeg (altså både liten og lett avet og stor og tung tiagra, samt en del andre), men er fremdeles ikke helt enig med deg. Har tilgode å teste noe som slår Tiagraen på dypt havfiske (det er ikke på grunn av de to gira, det er ytterst sjelden jeg skifter, det er mer heltheten og følelsen snella gir. Den er digg å fiske med. På dypt havfiske fisker man som regel oppankret uansett, dog står jeg fremdeles og holder stanga, uten at det gir meg store problemer etter en hel dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d.Er jo ikke noe minus med 2 gir som Aveten har. Men ikke noe MUST, da med tanke på kronasjene man må legge i en slik snelle kontra en TLD 20. Jeg er vel som en prylbøg å regne, og har endel av det ene og andre. Er selvfølgelig deilig med 2 gir, slik at man får ting veldig fort opp når det er reinspist, og kunne gire ned når man har storfisk og kreppapir i overarma...hehe.... :wub: Så hvis det er fisketid på bunn, og hvor lett man får hivd opp tomt takkel kommer man vel ikke utenom elektrisk snelle, slik at man får sjekket agnet på notime, og kan sveive opp fisken med brukbar utveksling når fisken biter. Men det er ikke det som blir spurt om her da. Har el.snelle også, og dette er også veldig avslappende og mer økonomisk med tanke på fisketid, men er ikke noe must, og koster også ganske mye.

Poenget er at hvis man ikke vet hva man trenger, trenger man ikke mer enn en TLD 20, som holder i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: En ting som er hvert å bite seg merke i er at det ikke bare er utvekslingen som styrer om det er lett eller tung å sveive. Lengden på sveiva kontra diameteren på spolen har også mye å si (kraft gange arm prinsippet). Derfor er det ikke så stor forskjell på enkelte hi-speed sneller kontra f.eks de traditionelle snellene som Tld.

Oz: Tiagraen er knall den til det aller tyngste, ellers så blir den rett og slett for tung og klumpete...

Fiskekongen: Sant nok fikk bare intrykket av at det var driftsfiske det var snakk om, og da syns jeg personlig at tld 20 blir litt klumpete, fins langt mer kompakte sneller som gjør jobben minst like godt hvis ikke bedre som Saltist og engirs Avet (4,6:1 men langt større sveiv i forhold til spole kontra TLD serien) ikke store forskjellene på disse prismessig heller.

Skal derimot snella også kunne brukes til oppankret fiske på 4-500+m så er nok Tld 20-25 et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: En ting som er hvert å bite seg merke i er at det ikke bare er utvekslingen som styrer om det er lett eller tung å sveive. Lengden på sveiva kontra diameteren på spolen har også mye å si (kraft gange arm prinsippet). Derfor er det ikke så stor forskjell på enkelte hi-speed sneller kontra f.eks de traditionelle snellene som Tld.

Oz: Tiagraen er knall den til det aller tyngste, ellers så blir den rett og slett for tung og klumpete...

Fiskekongen: Sant nok fikk bare intrykket av at det var driftsfiske det var snakk om, og da syns jeg personlig at tld 20 blir litt klumpete, fins langt mer kompakte sneller som gjør jobben minst like godt hvis ikke bedre som Saltist og engirs Avet (4,6:1 men langt større sveiv i forhold til spole kontra TLD serien) ikke store forskjellene på disse prismessig heller.

Skal derimot snella også kunne brukes til oppankret fiske på 4-500+m så er nok Tld 20-25 et bedre alternativ.

Hei,

eg er heilt enig, blir litt rart å bare seie at 6,0 : 1 er høg utveksling, når man ikkje ser på dei 2 andre faktorene som du nevner,

det viktige må vel være kor mange cm line som dras inn pr omdreining på sveiva, og lengda på sveiva?

på den gamle typen sneller som var beregnet for mono snører, og har utveksling i gearet på ca 4.0 :1 så er jo konsensus at skal du bruke f. eks 400 meter multisnøre, så må du fylle med mono i bunn, ellers så vil du sveive deg ihjel, da du får liten diameter på spolen. desse spolene tar jo på kilometervis med 0,25

At man så ser bort fra spolediameter og kun ser på utveksling i gearet når man diskuterer om ei snelle er tung å sveive synes eg er for enkelt.

ha en strålende kveld.

JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl det lettere fisket finnes det selvsagt bedre egnede sneller. Jeg snakker om tungt havfiske, som er noe av det jeg vet Martin trenger ei snelle til. Ellers er det jo litt personlige preferanser. Personlig synes jeg tiagraen er digg, og ikke på langt nær så klumpete som mange vil ha det til. Men det er jo åpenbart, den er til for det tunge fisket!

Å ha full spole ser jeg på som en selvfølge, og ikke nødvendigvis et moment å dra inn. Spolediameter er selvsagt en ting, men jeg tar det uansett for gitt at spolen er full. Vil man ikke legge på 1000 meter multi er jo det forståelig, men da legger man altså tape/mono i bunn. Sier seg selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det blir litt feil å ikke se på lengden på sveiva og størrelse på spolen og bare kikke på utvekslinga. Men skal man ha 600m line noe man bør ha, så bør spolen også ha en viss størrelse for å slippe sinnsykt minne på den innerste delen. Og da er spolen ganske satt.

For at ei snelle med høy utveksling skal bli lett å sveive med, er den avhengig av to ting den også. STOR sveiv og LITEN spole. En av disse to må ettergis. Må huske at man har lagd disse snellene for raskt å få snøre på snella. Det funker greit med noen få hg, eller at man pumper takkelet opp. Men skal dette vinsjes opp trengs det kraftigere kost. Men kan jo være meg som har luft og kreppapir i overarma også.

Har saltiga selv, og den hadde helt sikkert holdt i bøtter og spann til havfiske her hjemme, men blir tungt å sveive opp 1kg bly i mye strøm hvert 45min på turen. Uansett smak og behag. Men ettersom han skal fiske på 400m, så regner jeg med dette er statisk fiske. Er ikke ofte man driftfisker på disse dyp, selv om jeg selv også har gjort det noen ganger på 500m+ med hell noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja til test av TLD'en din Oz - kanskje i februar allerede :D

Liker å tro at det ikke bare er fiskeboller i armene, men godt mulig en omgang med høy utveksling og tungt tackle hadde avslørt noe annet hehe.

Gledelig at så mange har sagt sin mening, det gjør det litt mer lærerikt og nyttig forhåpentligvis for fler også. Setter pris på både gode tips om havfiskesneller generelt, og betraktninger rundt fler gir og utveksling og det jeg egentlig lurte på. Takk alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.