Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpe nytt ekkolodd/plotter


zapp
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg skal bytte ut mitt gamle humminbird vision ekkolodd

Hva er å anbefale i dag.

Fisker for det meste ned til 100m.men vil gjerne kunne gå ned til ca 300m

Har en gjennom gående bronse giver (ser ut som et strykegjern) til det gamle ekkoloddet;kan den brukes

jeg kunne tenke meg å bruke ca 10000 kr på dette

"Zapp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Her er vel Abbor den rettetil å svare, men tviler på om du kan bruke den gamle giveren din om du skal ha all info i hvertfall. Og en bør vite hva det er for en giver du har. Men innefor den summen du beskriver så ville jeg i hvertfall gått for

eks Lowrance HDS5. Da har du ett bra lodd ved siden av en bra plotter. Skjermen blir jo noe liten, men du kan jo bestemme hva du har oppe på skjermen og størrelsen av begge bilder eller kun ett bilde.

Da har du også igjen på budsjettet til en ny giver om den må skiftes. Kan jo være at den kan brukes, men du mister vel eks tempmåling etc. Jeg vet ikke hva for en båt du har, men du kan jo få en hekkgiver som duger mer enn nok til denne kombien. Du får HDS5 i Norge til mellom 7 og 8000.- Om du vil riske kan du få den enda mye rimligere fra utlandet. Men du kan jo gjøre en mix med å kjøpe HDS her og giveren utaskjærs. Da har du garanti etc på elektronikken uten problemer.

P66 hekksvinger med temp og fart ligger på overkant 2000.- i norge. Den kan du antagelig få under 1000 lappen i USA. Eller det kan hende du finner maken til den du har i dag for lowrance til en akseptabel pris utaskjærs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes potbelly har kommet med gode råd :D Hvis du handler i fra USA får du plass for HDS-7 innenfor budsjettet ditt.

For å anbefale svinger må jeg ha informasjon om hva slags båt du har.

Hei

Har en nordwest 740, Kan ikke bruke hekksvinger på den.Fisker bare i saltvann

"Zapp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det spørs hvor du vil kjøpe. Om du vil kjøpe fra USA er det E.bay du kjører på. Kan også kjøpe deler/tilbehør fra Lei-extras Om du vil kjøpe fra England kan du bruke eks http://www.jgtech.com/ eller http://www.cactusnav.com/.

Du kan lettere å få til en reklamasjon i england enn i USA, både på grunn av EU og EØS regler etc. Og i værste fall kan det jo hende at du kan reise over, eller kjenner noen som er der. Ryanair kan du jo reise over med for 300.- om det skulle knipe. Du vil nok få det rimligere fra USA. I USA kan det hende du må lete litt for å få tak i rett svinger. Sjekk ved henvendelse at de har nordisk meny/Eu meny på de amerikanske, og sjekk at du får riktig frekvens på giver om du skal ha 50/200. Om du ikke får svingeren i USA kan den evnt kjøpes i england.

Husk at uansett hvor du handler så får du meste sannsynlig norsk mva i tillegg, og frakt og tollhandling. I england trekkes den engelske mva fra som ligger på 16% tror jeg, og så kommer norsk på. I usa er det ikke mva, og du må legge på 25% i grunnprisen+frakt og tollhandling.

Ved kjøp i england må du oppgi ett 11 siffret nummer som er tollnummer eller lign. Der kan du bruke fri fanatsi og sette inn ett eller annet.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^_^ Det er vel en knall giver det. Men tar jeg ikke feil må du vel utvide hullet i båten din muligens. Og det gjør sikkert ikke noe. Så på den samme selv, men tog for mye plass der jeg kunne montere. Det er ikke på langt nær sikkert at du trenger 1kw på en HDS.

Du kommer i hvertfall rimelig langt ned med den andre også. men snakker vi om over 350 meters dyp er det sikkert lurt.

Den skal vel ha nesten 10 cm diameters hull i skroget så den tar litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten din er etter det jeg har forstått såpass saktegående at du ikke trenger en svinger som B164 som bare stikker 5-6mm ut i fra skroget. B258 er en mer følsom svinger enn B164 og ikke trenger den så stort hull i skroget heller.

B258

Ser ingen grunn til å bruke såpass mye penger på svinger hvis du ikke minst går for HDS-7, eller aller helst HDS-8.

Trenger en viss skjermoppløsning og størrelse for virekelig å kunne dra nytte av en såpass bra svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvordan vil være med f.eks å få en privat person som bor i England /Usa til å kjøpe det for meg og sende det over som "brukt" eller gave

Tenker da på mva etc

"Zapp"

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

* har en verdi på 1000 kroner eller høyere.

* sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.

* er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner.

En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det hender jo at det går bra når de sender det som umerket og pakket inn i en gråpapirpose og eller at de setter en lav verdi, men det er langt fra alle som vil gjøre det. I østen er det lett å få det til med eks sneller etc. Men kjenner du noen så kan du jo prøve. Det vil jo ikke skje noe annet enn at du må fortolle dette i værste tilfellet. Om du får noen til å pakke det inn i gavepapir etc så kan det hende det glir rett i gjennom. Men husk mye av dette gjennomlyses. Særlig pakker fra utland. Så ingen garanti for at det sklir i gjennom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du ikke allerde fått en anbefaling på svinger lenger opp?. Siden du skal ha gjennomgående er B744V en grei svinger for ikke planende båter. For planende anbefaler jeg B60 eller hekksvingeren P66. Til trolling og til vanlig ferkvannsfiske er Lowrance sin 83/200kHz best egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke allerde fått en anbefaling på svinger lenger opp?. Siden du skal ha gjennomgående er B744V en grei svinger for ikke planende båter. For planende anbefaler jeg B60 eller hekksvingeren P66. Til trolling og til vanlig ferkvannsfiske er Lowrance sin 83/200kHz best egnet.

Hei

Joda jeg fått råd,men er i tvil om jeg skal velge B774V eller B 258 .

Håpte noen kunne hjelpe meg på vei :P

"Zapp" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B744V egner seg bedre enn B258 ned til 50m på grunn av større åpningsvinkel. Fra 50m og nedover er den trangere vinkelen og større følsomheten til B258 en fordel. B258 er en svinger det selges svært lite av for tiden. Skulle jeg kjøpt en dyr svinger for bruk sammen med HDS hadde jeg satset på å få tak i Broadband utgaven av B260. Tviler på at svingerene som selges på Lowrancevarenummer er av Braodbandtypen enda så den må sannsynligvis skaffes via en Airmarforhandler. Forskjellen på en standard og Braodband B260 er at Braodbandutgaven har mye lavere Q-faktor og har en mye flatere frekevenspons. Dette gjør at svingeren er bedre til å skille mål som står tett sammen samt at den vil gjøre at fordelen som frekvensmodulasonen i Broadbandsounderteknologien gir utnyttes best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.