Gå til innhold
Fiskersiden

nybegynner på isfiske


Millionas
 Share

Recommended Posts

Alt skal prøvast. Og isfisker har lenge fasinert meg, men har aldri prøvd.

Tenkte på å kjøpe inn noe billig saker fra biltema/jula siden de er i nært, eller evt lage til selv.

Ørret er vel det som er i vanna her på sunnmøre så det må bli etter det.

Men er det noen økser som er bedre enn andre for å hugge i is?

Orker ikke å kjøpe isborr om det ikke blir satset på, og en øks har man alltid bruk for <_<

Ørreten er vel en rovfisk, så mark er vel det beste på agn, men går utifra at ørret fra peru fra rema er går bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva du skal fiske etter da. Normal ørret, røye og abbor vil jeg tro kommer raskt tilbake selv om du har hogget noe sinnsykt i isen. I hvert fall gjorde de det den gangen vi måtte hugge hull med øks på sørlandet. + at i gamle dager var jo det vanlige måten å få hull i isen på - og de fikk da fisk samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ei motorsag er vel fint å bære på fjellet biggrin.gif

Går utifra at hotspotter for ørret er det samme på vinteren som på sommeren?

Delvis de samme ja, men pass deg på utos/inos her er isen tynnere. TA MED ISPIGG UANSETT!!! Det burde være påkrevd på isen.

Marbakkene i vannet (skillet mellom grunt og dypt vann) er alltid bra.

Motorsag var forresten ett veldig bra tips. Jeg har heller ikke isbor.

Endret av Ictys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte øks på fjordisen i fjor, fungerte fint det, men isen var ikke stort tykkere enn vel 10 cm. Fordelen var jo at vi kunne lage hullet så stort vi ville, bakdelen var endel vannsprut og at man kunne kjenne hogginga til kompisen i isen der man sto 200 meter unna... På fjellet ville jeg nok gått for bor, ikke særlig sannsynlig at isen er tynn nok til at øks er et fornuftig valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://biltema.no/no/Fritid/Fiske/Vinterfiske/

399,- for bor på Biltema. Det har tilogmed jeg råd til.

Ispigg til 54,90 det er billig livsforsikring.

Jeg har en gang gått gjennom isen på vinteren: Jeg sto på isen. Det neste jeg husker var at det var VELDIG KALDT og at jeg så oppover og så en lys flekk der jeg nettopp hadde gått gjennom isen. Så spratt jeg opp av hullet, hvordan aner jeg ikke. Kompisen som sto og så på sa jeg kom som en rakett opp av hullet.

Det må nevnes at det var 5-6 minus og at jeg måtte gå hjem i våte klær. Etter noen hundre meter så var alt dypfrosset og det var kaldt som bare fy. Heldigvis var det bare noe hundre meter hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øks funker, men som flere har vært inne på, bare på relativt tynn is. Du vil bruke uforholdsmessig lang tid vil jeg tro, jo tykkere is det er. Jeg ville spandert på meg et borr, da resten av utstyret du trenger til isfiske er relativt rimelig.

Mark er bra, og du kan godt bruke en nedblyet dupp som nappindikator.

Borr (ev hugg) tett. Du kan godt presentere godbiten en meter fra en fin ørret i den kalde vinteren uten at den vil friste til å ta. Prøv innimellom med en palansepilk, da den jo beveger seg MYE mer ut til sidene under borrhullet enn hva ei markklyse/ mormyska / eller blink vil gjøre.

Skitt fiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnet tidligere.. motorsag. finnes i mange lengder, og ja, det er mange som bruker det (garnfiskere i hvertfall). :huh:

Næh, får kanskje svare mer seriøst her.

Et isbor koster ikke altfor mange kronene, og selve utstyret er også billig. setter man av 1500 kr eller noe, så får du nok utstyr til å begynne dette fisket. (klart, kan sikkert komme billigere fra det også)

Isbrodder, som nevnt tidligere i tråden, er en god og billig forsikring.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem måtte da ha sløe skjær på den første videoen? (spesiellt den med rødt) For det gikk jaggu tregt.

Hadde jo borret fortere for hånd med et bra bor.

Men på video 2 derimot. hehe. der snakker vi effektiv borring. :huh:

-Selv, kommer jeg nok ikke til å kjøpe motorisert bor noengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem måtte da ha sløe skjær på den første videoen? (spesiellt den med rødt) For det gikk jaggu tregt.

Hadde jo borret fortere for hånd med et bra bor.

Men på video 2 derimot. hehe. der snakker vi effektiv borring. :huh:

-Selv, kommer jeg nok ikke til å kjøpe motorisert bor noengang.

Går unna når man har 50hk i borret og en ganske rå girutveksling hehe. Sett noen videoer der borret har satt seg fast og fotfeste har vært dårlig, skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva som skjer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo gjøres som i "gamledager" før skjeboret revolusjonerte isfisket, ved å bruke isbile / ispik (litt tynnere enn en barkespade).

Er et par eksempler her: Ispik

Ellers vil jeg nok anbefale isbor, du får jo f.eks. UR Rantanen med flere ledd som lett kan legges på tvers av fiskesekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ispigger skal være det første eg kjøper.

Beste er vel å kjøpe kvalitet med en gang, men forsvann så mye penger på 70% salget her :P

Takk for masse tips. Er skummelt å reise på isen alene, så tror eg må få med meg en.

Her kan du få noen tips til:

Ja, er absolutt en fordel å ha med seg noen som går et stykke bak, eventuellt sender du vedkommende først som test-kanin. ;) ;)

Test-bor ofte, slik at du ser hvor tykk isen er og om det er eventuelle steder der isen er tynnere.

Har du muligheten, så hør gjerne med kjent-folk om de vet om steder der det kan være strømninger eller oppsig av vann, da det naturligvis vil være tynnere is der.

Vær obs på mørke flekker på isen.

Ei rednings-line til hver person kan være kjekt å ha dersom isen er tynn.

Når du kjøper is-pigger, sørg for å få en type som flyter og med fløyte, skulle du havne i vannet, kan du risiker at du ikke klarer å skrike av kuldesjokket, ei fløyte vil låte høyere og bære lenger.

Bær lettest mulig første tur ut på isen til du har funnet ut at det er trygt.

En god flytdress kan jo absolutt være en fordel, både for flyte-evnen og for å holde varmen.

Ha tørt skift i nærheten i en pose eller i bilen.

Har man is-bor som er sammenleggbar, pakk den ut før du går ut på isen og bær den flatt, skulle du dette igjennom isen, kan du være så heldig at du kan bruke borret til å heise deg opp igjen.

Det hender seg at det går galt på isen, så man kan aldri være for forsiktig. Bedre å ta noen forhåndsregler for mye. Vi har ingen å miste.

^_^

For den som ikke har vært på isen før, så kan det smelle fælt i isen til tider, spesiellt da det blir kaldere eller varmere, eller at vannstand endrer seg. Dette kan være litt skremmende i førsten, men er vel sjelden dette er farlig, har inntrykket av at det er knaking i isen man skal være mer obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.