Gå til innhold
Fiskersiden

Nordic Outdoor - Sølvkroken kjøper Mustad


 Share

Recommended Posts

smile.gif Det er tydligvis tøfft om dagen. Dette blir en ganske stor enhet. Men kanskje naturlig når en ser at andre også blir store og får en rekke nye merker inn i huset.

Jo da. Det er naturlig og sansynligvis nødvendig utvikling da samlet logistikk er ytterst viktig for å klare seg, især når bedriftene når en vis størrelse. Detter er bra for bedriftene som er involvert, dog brukes det etter min mening mye tid for å slås om plass på markedet- butikkene og at det er stor fare for at sluttbrukeren glemmes.

Det blir tøffere i fremtiden og i takt med at tradisjonell handel ( erstatet av netthandel)og gamle generasjoner dør ut. Jeg spår at de fleste markedsaktører kommer til å se seg nødt til å satse på direkte kundehandel etter hvert som det blir tøffere og etterhvert som flere butikker med direkte kundeservice forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bytter vel Sølvkroken ut Egel Claw krokene med Mustad, slik det var før? Og Mustads kopi av svenskepilken blir historie?

Ikke noe gal i det, sett fra min side. Jeg tente selv på alle pluggene når Mustad kom med kopien av flere produkter fra Sølvkroken,selv om Sølvkroken da var historie for min del.Det er alltid bra å bli venner igjen og kan hende det kommer mye bra av samarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok mer og mer netthandel og store butikker(kjeder) og mindre av den "lokale" butikken med dedikerte eiere, med plusser og minuser det gir for oss brukere.

Bør også legge til at det blir færre og færre fiskere da rekrutering av nye generasjoner ser dårlig ut. At det blir mindre fisk å dele på oss alle gjør ikke saken bedre og det kan hende at fiske også blir å nytte kun med spillekonsoll.

Faktisk kan det hende at bransjen blir uinteressant etterhvert og at de fleste må gå tilbake der man startet. Mange små lokale nisjeprodusenter som bytter varer med hverandre ( som i gamle dager) " Du har noe jeg trenger, jeg har noe du har bruk for. Skal vi bytte ? "

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bliur det færre og færre fiskere? HAr du link eller noe på det?

Ellers tror jeg heller på et oppsving. Svært mange kjøpesterke sportsfiskere vil de neste 20-30 årene være pensjonister med ok helse.

Lite rekrutering av nye generasjoner i klubber og forenninger er den beste linken Karl Inge. Vi må heller ikke være blinde på at nye trender og interesser opptar våre unger i nåtiden. Store bedrifter, især i vår lille og kjære Norge kan ikke kun leve på sunne pensjonister ( som att på til og med bedre erfaring handler mindre til utprøving)Store bedrifter er nødt til å satse på store grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At færre og færre melder seg inn den lokale jakt og fiskeforeningen er ikke ensbetydende med at det blir færre fiskere ? Bare at foreningen ikke er forenlig med deres fiske ?

Du har rett i det Thor, dog er rekrutering en pekkepinne til sist. Det er også ille å registretre at unger som ivrer - nytter jakt, fiske og friluft blir i flere ungdomsmiljøer sett på som "raringer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg vil nok være litt enig i begge deler. Som noen vet så fisker jeg stort sett det meste unntatt det en kaller spesifikt moderne meite. Og jeg er medlem i 4 foreninger. I 2 av disse foreningene må du lete for å finne folk under 30 år.

Noen lokale NJFF foreninger har vært svært flinke med å rekruterere ungdom og barn, men det er ikke mange. Så jeg vil nok være ening i at det er en forgubbing i mye av miljøene. Se på mange fiskefestivaler og konkurranser. Men det er unntak.

Så kan en si at det er kanskje to generasjoner ute nå med rimelig bra kjøpekraft, og de vil nok fortsette å handle mye utstyr i mange år enda. Og alltid er det noen som kommer opp i nye generasjoner. Dette svinger som mye annet med populæritet etc. Fiskeklubben til NJFF har enkelte steder vært flinke. Men så detter en ildsjel bort og mye lokale arrangement for barn forsvinner. Men jeg er litt skeptisk til om det vil blomstre opp like mye nye fiskere som tidligere. Men dette er også lokale varisjoner rundt i norges land. Noen av oss prøver jo å dra med oss de mindre, men det er jaggu mye annet en skal konkurrere mot i dag.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Trur interessa for fiske og jakt finst hjå dei unge og håpefulle om det vert lagt til rette. Eksempelvis melde knapt ti prosent av elevane på ungdomsskulen der eg arbeider seg på aktiviteten "fiske" nokre dagar før jul med ei vermelding som lova 10 meter i sekundet og 10 blå. Like mange elevar hadde lyst å prøve, men trekte seg grunna ver og føre. Liknande interesse har eg opplevd på andre skular eg har arbeidt på.

Om ein ser til aktivitetskalendarane til mange av lokallaga til NJFF, er det lite i dei som trekkjer unge utan interesserte føresette til laga. Foredrag om fiske på Kola eller storviltprøve trekkjer ikkje trettenåringar. Ein organisert tur i fjæra, på fjorden eller på fjellet er det derimot mange som kunne tenkt seg å ta del i. Følgjeleg trur eg at interessa er der, men det krevst at folk i lokalmiljøa står på både for å aktivisere ungdomen og for å rekruttere yngre krefter til NJFF sine lokallag.

Endret av Døsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Trur interessa for fiske og jakt finst hjå dei unge og håpefulle om det vert lagt til rette.

Opp til en vis alder greier vi å påvirke ungene våres. Jeg kommer selv fra en famile av mange generasjoner jegere og var med fattern på laaaaange turer med maaaange hunder og ildere på de ufremkommelig vulkaniske fjeler med km dype daler på G. Canaria. Når testosteronen slo inn var det kun småvilt jeg var interessert i ( mus & ryper). Heldigvis renner testosteronen ut av ørene med årene og de fleste som har fått en oppvekst der man satt pris på å nytte naturen som småbarn, kommer tilbake senere i livet.

Jeg ble i ettertid aldri jeger over vannet- kun under

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel av den "nye generasjonen med mine 22 år, men eg vises nok ikkje i statistikken når det gjeld jakt og fiske-klubber.

Har tilgang på båt, og om eg vil fiske, så kaster eg loss, og stikker ut for å fiske.

Er ikkje akkurat interessert i dei spesielle klubbkveldane for å diskutere fisk med gamle mannfolk. (Ok, satt litt på spissen her no, absolutt ikkje for å såre nokon ^^ )

Men eg og dei som er rundt meg, er nok i ei kjøpegruppe med grei kjøpekraft og ei gruppe som er verdt å satse mot.

Utfordringa for lokale butikker som "alltid har vert der" blir nok å ha eit oppdatert varesortemang og konkuransedyktige priser.

For ikkje å snakke om kurante åpningstider. Eg har iallefall begrensa moglegheite til å handle fiskeutstyr mellom 10-16.00.

Just my 2 cents, go helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel av den "nye generasjonen med mine 22 år, men eg vises nok ikkje i statistikken når det gjeld jakt og fiske-klubber.

Just my 2 cents, go helg smile.gif

Det er flere i din aldresgruppe som trengs. Vi andre er bare " ungdommer fra gamle dager"wink.gif men forstår godt hva du mener. Jeg har vært der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel av den "nye generasjonen med mine 22 år, men eg vises nok ikkje i statistikken når det gjeld jakt og fiske-klubber.

Har tilgang på båt, og om eg vil fiske, så kaster eg loss, og stikker ut for å fiske.

Er ikkje akkurat interessert i dei spesielle klubbkveldane for å diskutere fisk med gamle mannfolk. (Ok, satt litt på spissen her no, absolutt ikkje for å såre nokon ^^ )

Men eg og dei som er rundt meg, er nok i ei kjøpegruppe med grei kjøpekraft og ei gruppe som er verdt å satse mot.

Utfordringa for lokale butikker som "alltid har vert der" blir nok å ha eit oppdatert varesortemang og konkuransedyktige priser.

For ikkje å snakke om kurante åpningstider. Eg har iallefall begrensa moglegheite til å handle fiskeutstyr mellom 10-16.00.

Just my 2 cents, go helg :)

Her har du både et og to gode poenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klubber" i forskjellige former vare ofte en måte for folk at utveksle erfarenheter, lære ting og snakke om det dom er interessert i med likesinnede. Internet har i større eller mindre grad tatt over for disse mer tradisjonelle fora.

Når jeg begynte å fiske etter laks i elv var det " gammlingene " som ledet an. De visste hvor laksen stod under forskjellig vannstand og temperatur.

De fikk en unggutts fulle oppmerksomhet og respekt, jeg vil si at respekten for de eldre og synet på verdien av eldre mennesker og deres kunnskap kunne jeg ikke fått noen andre steder. Når du er fjortis og har venner som er 80 med samme interresse blir du et rikere menneske.

Dette kan den lokale klubben gi deg - ikke internett. Nå blir jeg kansje sett på som urgammel av de få fjortisene som fisker og ikke sitter på internett hele tiden, men med samme interresse brytes barrierer og praten går lett. Kansje får jeg et snev av respekt i deres øyne og når de har en kompis som er nesten fire ganger så gammel som dem håper jeg de føler det samme som jeg gjorde for 30 år siden. Det som preger ett menneske i tidlig alder følger det ofte gjennom livet.

Derfor mener jeg at det vi gjør som sportsfiskere er viktig arbeide og at internett aldri kan ta over hva klubbene står for rent menneskelig- meld deg inn i en fiskeklubb eller forening og få et rikere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte å fiske etter laks i elv var det " gammlingene " som ledet an. De visste hvor laksen stod under forskjellig vannstand og temperatur.

De fikk en unggutts fulle oppmerksomhet og respekt, jeg vil si at respekten for de eldre og synet på verdien av eldre mennesker og deres kunnskap kunne jeg ikke fått noen andre steder. Når du er fjortis og har venner som er 80 med samme interresse blir du et rikere menneske.

Dette kan den lokale klubben gi deg - ikke internett. Nå blir jeg kansje sett på som urgammel av de få fjortisene som fisker og ikke sitter på internett hele tiden, men med samme interresse brytes barrierer og praten går lett. Kansje får jeg et snev av respekt i deres øyne og når de har en kompis som er nesten fire ganger så gammel som dem håper jeg de føler det samme som jeg gjorde for 30 år siden. Det som preger ett menneske i tidlig alder følger det ofte gjennom livet.

Derfor mener jeg at det vi gjør som sportsfiskere er viktig arbeide og at internett aldri kan ta over hva klubbene står for rent menneskelig- meld deg inn i en fiskeklubb eller forening og få et rikere liv.

Gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte å fiske etter laks i elv var det " gammlingene " som ledet an. De visste hvor laksen stod under forskjellig vannstand og temperatur.

De fikk en unggutts fulle oppmerksomhet og respekt, jeg vil si at respekten for de eldre og synet på verdien av eldre mennesker og deres kunnskap kunne jeg ikke fått noen andre steder. Når du er fjortis og har venner som er 80 med samme interresse blir du et rikere menneske.

Dette kan den lokale klubben gi deg - ikke internett. Nå blir jeg kansje sett på som urgammel av de få fjortisene som fisker og ikke sitter på internett hele tiden, men med samme interresse brytes barrierer og praten går lett. Kansje får jeg et snev av respekt i deres øyne og når de har en kompis som er nesten fire ganger så gammel som dem håper jeg de føler det samme som jeg gjorde for 30 år siden. Det som preger ett menneske i tidlig alder følger det ofte gjennom livet.

Derfor mener jeg at det vi gjør som sportsfiskere er viktig arbeide og at internett aldri kan ta over hva klubbene står for rent menneskelig- meld deg inn i en fiskeklubb eller forening og få et rikere liv.

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som preger ett menneske i tidlig alder følger det ofte gjennom livet.

Derfor mener jeg at det vi gjør som sportsfiskere er viktig arbeide og at internett aldri kan ta over hva klubbene står for rent menneskelig- meld deg inn i en fiskeklubb eller forening og få et rikere liv.

Årets beste ord etter min menning. Jeg selv har mye å takke min gamle klubb Raufjøringen og J. Leiruds iver med å formidle sportsfiske til alle nye som kom. Det menneskelig og sosiale kan aldri ertates av skjermen , nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel av den "nye generasjonen med mine 22 år, men eg vises nok ikkje i statistikken når det gjeld jakt og fiske-klubber.

Fra 2003 til 2009 økte antall NJFF medlemmer i alderen under 25 år fra 11315 yil 24686.

Fiskeklubben har ca 10000 medlemmer.

Og medlemmene strømmer til NJFF står det i gårsdagens utgave av Namdalsavisa.

Ikke sikkert det står så dårlig til likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.