Gå til innhold
Fiskersiden

Sunray/collie fluer


potbelly
 Share

Recommended Posts

:lol: Lyst til å ta en liten diskusjon i forumet om noen melder seg på. Dette med bakgrunn i noen artikler i engelske Trout&Salmon. Som er interessant. Også med bakgrunn i mine, og en del andre jeg kjenner sine fangster.

Det har vært en diskusjon over noen nummer i TS på at fangstene på fluer av de store typene som Sunray og collie dog fluer har falt i elvene på de britiske øyer, og at andre fluetyper har fisket bedre. Da snakker vi om de orginale store variantene. I skandinavia har vel de fleste normale av disse ligget på 13-15 cm når vi snakker om orginalen.

Dette har vært skikkelige fiskefangere, og særlig fra 80 tallet og oppover. I motsetning til det mange tror så er ikke denne flua en åleimitasjon, men en sandeel imitasjon om en kalle en lakseflue dette. Om jeg ikke tar feil så er sandeel det samme som tobis(rett meg om jeg tar feil). De seneste år har jo pottitt lande norge latt fiskeflåten både her og i Eu tømme nordsjøen for tobis så de skal ha noe å lage mat til oppdrettsnæringen av. Det var jo ingen verdi i tobis. Ingen kunne jo tenke seg at det fantes fisk som lever av dette. Og dette er litt av kjernen i diskusjonen, og lagt frem som en forklaring på hvorfor. Jeg ser Leif Johansen som jeg kjenner som en meget dyktig fisker og innovativ fluebinder med godt over 1000laks på fluestanga har engasjert seg. Laksen har ikke nok å beite på av "sandeel" lenger i nordsjøen, og må finne annen kost. De større laksene drar både lenger, og er ute ofte flere år føre de vender tilbake til elva. Mens smålaksen er ute en sesong. Og beiter naturlig i nærere områder enn de store. Dette kan også forklare litt av mye den dårlige kondisjonen smålaks i trøndelag har hatt mange steder, og ikke minst de små størrelsene. Mens i nordpå har de vært mere normale. Laksen nordpå har pga avstand en annen vandringsmønster og beiter på andre felt. Erfaringen min og da tydligvis Leif johansen, kan vel kaste på Espen Ø og Hans Petter Bogen også er at de siste år har mindre sunray varianter fisket bedre enn store. Samtidig har normale fluer i normale størrelser av tempelfluene fisket bedre for meg, og ikke minst rekefluer av varianter som allys og potbellypig fluer. Også mindre krokfluer. Jeg har ikke tenkt tanken på at det kunne være noe i den bakgrunn som over. Men må innrømme at mindre fluer har fisket bedre for meg. Og særlig rekelign fluer. Og små sunray varianter på 5-8 cm. Og før som ofte en sunray i stor størrelse ble fisket høyt på det mørkeste så fisker reke fluene og de andre bedre på dagtid, eller like bra. Leif Johansen sier at hans fiske har forandret seg fra å ta mere fisk på dagtid med eks synkeline av varierende grad, og rekeflue varianter enn han gjorde med sunray typer på kveld før. Om det er noe i dette må jo hverr og en bedømme, og hvor trofast en har vært til sine favoritter. Jeg har alltid likt å teste div fluetyper så jeg mener å ha litt å gå på når det gjelder å ha prøvd nye ting. Dette er tydligvis en sak som har opptatt fluefiskere i på andre siden av nordsjøen. Så er det noen andre her som har erfaringer på dette kan det være ok å høre hva dere mener! Vi snakker selvfølgelig om normal elv til lite vann. Flomstore elver blir noe helt annet!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein skal knyte floger tett opp til laksens matvanar, så er jo mange av dei flogene eg har sett heilt absurde... Men så har eg minus 10 i peiling på laksefiske...

Er det mogleg å knyte ei pellets-floge for framtida? Den hadde sikkert levert! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein skal knyte floger tett opp til laksens matvanar, så er jo mange av dei flogene eg har sett heilt absurde... Men så har eg minus 10 i peiling på laksefiske...

Er det mogleg å knyte ei pellets-floge for framtida? Den hadde sikkert levert! ;)

;) Det kan en jo gjøre, men da er det kun fjøsfisk vi snakker om. Ellers hadde vi ett bra fiske på regnbue med å bruke filter på sigaretter på limt en krok. Det fungerte fint som pellets!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er interessant, men så har jeg og potbelly med flere hatt denne diskusjonen et par år nå og det her i grunn vært interessant å kunne se tilbake på fisket de siste par år i lys av innspill fra blant annet Leif Johansen. Jeg har forsåvidt lansert teorien for flere fiskere langs elv og via kjennskap på FS hvor noen er enig og noen ikke, men det kan jo også ha sammenheng med hvor folk fisker mest. Det er i hvertfall ikke tvil om at trenden klart gikk i fordel av mindre fluer de par siste årene vi fisket i Namsen. Dvs jeg fikk ingen laks på de tradisjonelle "Arild-tubene" med noe størrelse, det meste gikk på dobbelkrok og mindre tuber. Nå er det jo ikke heeeeeelt tilfeldig at vi har noe av ddet samme intrykket atll den tid vi har fisket en del sammen, men vi har jo også gjort en del fiske hver for oss som skulle fange opp noe av variasjonene som vil finnes over tid osv. Det er jo ikke unaturlig at vi fisker bra med samme fluetype samme sted til samme tid, men når vi slenger på turer vi har hatt hver for oss også så jevner det seg noe ut.

Vi har pratet noe om det på fluebindetirsdagene her opp også. Men her fiskes det tradisjonellt best med "mindre" fluer, gjerne med slanke sparsomme vinger. Foreløpig er jeg ikke kjent nok her oppe til å si noe om utvikling da jeg ikke har noen erfaring herfra tilbake i tid og hva som funkerte best tidligere, men inntrykket er at det ikke har forandret seg noe særlig her, men det er som du sier noe andre forhold i finnmark enn ellers. Dessuten har du jo selv vesentlig bedre erfaringsgrunnlag fra Finnmark enn det jeg har...

En ting er i hvertfall sikkert - i fjor bandt jeg opp noen titalls potbellyfluer og i år går det hovedsaklig i krokfluer og korte tubevarianter ;-) Nå skal det vel sises at jeg er såpass godt dekket opp på større tubeutgaver at jeg nok er dekket om det skulle slå til med store fluer igjen. Og medium og små størrelser av sunrayfluene ble det vel også 20-30 av i fjor, så her tror jeg man skal være godt skodd uansett, men det kan jo være noe å tenke på for noen og enhver når en står ved elva og skal knyte flue på fortommen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker Potbelly!

Det er mange teorier om hvorfor laksen bestemmer seg for å bite i en gitt sitasjon og det at det man fisker med ligner på/ minner laksen om noe den spiste, enten som ung eller i sjøen, er en de – og kanskje spesielt når laksen er forholdsvis ny på elva.

Har man stor tro på denne teorien, som kan kanskje kan kalle ”mat-teorien” er jo dette veldig relevant.

Mine egen tanker/teorier om hvorfor laksen biter/hva som skal til for å få den til å bite i forskjellige situasjoner skal jeg ikke gå inn på her, men jeg husker du forklarte mat-teorien din og syntes absolutt den har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^_^ Dette er jo og blir spekulasjoner, og selv om laksen i all hovedsak med få unntak ikke tar til seg særlig næring ville jeg tro at den på en eller annen måte vil føle sult, og som mange av oss kanskje også bli irritert når vi har gått lenge uten mat så kan det jo hende laksen blir litt ekstra irritert når den bruker mye energi uten å fylle på "tanken". Men at fiskene sikkert gjennom en oppvekst i havet har sin favoritt føde så ser jeg også for meg at dette ligger litt i instinktet, at den er preget på noen byttedyr. Og at dette igjen kan trigge instinktet på ett hugg. Jeg har for mange år siden sett en stor hannlaks som hadde stått en stund på elva plukke døgfluenymfer. Det ble ett så kalt drift av nymfer der de slapp seg opp fra bun og drev nedover for å klekke. Denne laksen sto og plukket masse av disse som kom under vann, om den spiste de vet jeg ikke, mest sannsynlig så ble de blåst ut i gjen., men hvorfor skal en laks på kansje borte i 15-18 kilo stå og plukke en masse døgnfluenymfer?

Mulig det trigget ett instikt fra den var liten yngel. Ikke vet jeg, men en rar oppførsel. I Eidselva sto 3-4 stykker av oss og matet en 10 kg under brua med småmynter. Den plukket alle som kom vinglende i gjennom vannet. Hold de i kjeften ett par sekunder føre de blåste de ut i gjen. Gang etter gang. Men de som fisket på den med div redskap trigget ikke noe i det hele tatt. At en stor laks finner ut at den skal ta disse myntene som vingler i gjennom vannet kan en også lure litt på. De var blanke og så kanskje ut som en skadet fisk som drev hvileløst med strømmen! Fluer og mark som kom svevende foran snuta på den enset den ikke i det hele tatt. Så at fisken kan bli preget eller tar frem gamle minner kan en jo lure litt på.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror laksen er svært lite påvirket av hva den spiser ute i havet, når den går på ei flue/tube i elva. Det er jo ingen ting av det vi serverer av tuber eller små/store fluer som er noe likt det laksen spiser ute i havet. Heller ikke sunrayen. Den er jo svart og består av en bunt hår, likevel om den ligner på sand eel som nevnt her. Javel, rekeimitasjoner etc. kan vi lage, og laksen tar jo det under de rette forholdene. Men jeg tror ikke den er mindre bitevillig på andre fluer enn rekeimitasjoner, eller at laksen har forandret atferdsmønster i elva de seneste årene egentlig. Men at rekeimitasjoner kan fungere meget bra til visse tider, bedre enn vanlige fluer er like normalt som at de ikke fungerer av og til. Bare å se på rekefiske, ei stor og blodig reke er ikke akkurat det minste laksen liker i juni -)

Men jeg har en mistanke om at laksen "husker" sine år som yngel oppe i elva, da den konstant var på jakt etter insekter i overflata eller under vann. Stor laks går ihvertfall ikke opp og biter over ei lita flue for at den er sulten. Jeg også merker at enkelte år fungerer mindre tuber eller små fluer i større grad enn andre år.

Hva laksen tar tror jeg er mere situasjonsbetinget i selve elva. Hvilke somre man har. Hvor mye storlaks det er på elva, hvor mye laks generelt på elva, tempen på elva gjennom en hel sesong, vannstand etc. etc. Og en viktig faktor er hvor mye fersk laks passerer der man fisker i et visst tidsrom.

Jeg har iallefall merket meg at laksen er interessert i de samme mønstrene, samme størrelse etc. bare utgangspunktet i elva er lik de erfaringene man hadde fra tidligere. Det er selvsagt svingninger hvert år. Ingen år er like. Ett år fungerer store tuber, neste år kan de være dårlige igjen. Typisk et godt år for store tuber er når det er bra med storlaks på elva, eller gode mellomlaksår der innsiget av fersk og bitevillig laks er tilstede store deler av sesongen. Småfluene har fungert hvert år når det er forhold for de. Jeg vil si at små fluer egentlig også er meget undervurdert av svært mange fluefiskere. Det fiskes altfor ofte med for stort på enden av lina når det egentlig er best med små fluer. Gjennom en hel sesong har jeg erfart at i snitt funker best det som IKKE er stort. Mest stort i juni selvsagt, men det avtar en god del etter St.Hans.

Jeg har merket at enkelte år fungerer en tube som jeg lager utrolig godt. Spesielt i 2000 og 2001. De seneste årene har den ikke fungert så godt. Ikke i nærheten engang. Men når jeg tenker tilbake til de årene den fungerte, så har vi faktisk ikke hatt slike forhold i elva de siste årene. Jeg tror jeg vet hvorfor. De årene den fungerte svært godt var elva store deler av sesongen ganske så "høy". Og ikke minst, den var klar på høy vannstand, og med perfekt temp. Noe vi faktisk ikke har hatt de siste årene. Høy elv, 10-12 grader og klar vannsikt, da funker alltid store tuber. I tillegg var dette spesielt 2 meget gode år, med masse stor og mellomstor laks på elva. Småfluene kommer bort i elva, laksen enser dem ikke. Men det må være et bra innsig med fersk laks da, så det er mye som skal klaffe. Så jeg tror personlig at laksen ikke har forandret seg i det hele tatt når det gjelder interesse for tuber/fluer. Det er bare elva, eller klimaet år etter år som er avgjørende. Og hvor mye laks det er på elva. Tror nå jeg da :-) Men det er et interessant tema, som sikkert mange grubler seg ihjel over, spesielt når laksen ikke biter :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg er ikke helt enig i alt du sier, men en del. En må huske på at svært mye av dette med laksefluer er ofte fluer som serveres i siluett for laksen. Særlig når det er litt mørk himmel. Om du da ser en liten fiske eller en tube underifra så er både siluett og omriss svært likt. Så kan du si at en eks rekeflue som serveres på dagtid en en nogenlunde klar elv klart vil ha fasong som kan se ut som en nettopp reke. Så helt borte er det ikke. Det er også mange som fisker effektivt med fortyngede nymfer når på svært lav elv og sommer vann med høy temp. Det samme kan en sikkert si om manga av de mer og mer brukte francis fluene som fiskes også en del ganger som nymfe.

Det som er interessant i dette er at eks i england og skottland er det vel kanpt en laks som ikke registreres på hva, hvor når, pool, line etc etc. De har ett utrolig oversikt over dette. Særlig i de kjente elvene. Gilliene plukker ut fluer, og har stor erfaring. Og eks en av de mest brukte fluene på tidligforhold på vår er colliedog som er en variant av sunray. Så jeg syntes det er en tankevekker at de kan over større deler av elvene se en tilbake gang på fangst med disse. Men det er aldrig en fasit. Noen ganger treffer en uansett og fisken tar nesten alt, men ikke bestandig, og det er jo alltid noen dyktige fiskere som får fisk, både på mark og flue når andre ikke får. Så kan man diskutere om dettte kun har med presentasjon kun å gjøre, annet valg av line enn andre osv osv. Men uansett en liflig sak om det finnes en tråd i dette også på våre breddegrader.

Det her er interessant, men så har jeg og potbelly med flere hatt denne diskusjonen et par år nå og det her i grunn vært interessant å kunne se tilbake på fisket de siste par år i lys av innspill fra blant annet Leif Johansen. Jeg har forsåvidt lansert teorien for flere fiskere langs elv og via kjennskap på FS hvor noen er enig og noen ikke, men det kan jo også ha sammenheng med hvor folk fisker mest. Det er i hvertfall ikke tvil om at trenden klart gikk i fordel av mindre fluer de par siste årene vi fisket i Namsen. Dvs jeg fikk ingen laks på de tradisjonelle "Arild-tubene" med noe størrelse, det meste gikk på dobbelkrok og mindre tuber. Nå er det jo ikke heeeeeelt tilfeldig at vi har noe av ddet samme intrykket atll den tid vi har fisket en del sammen, men vi har jo også gjort en del fiske hver for oss som skulle fange opp noe av variasjonene som vil finnes over tid osv. Det er jo ikke unaturlig at vi fisker bra med samme fluetype samme sted til samme tid, men når vi slenger på turer vi har hatt hver for oss også så jevner det seg noe ut.

Vi har pratet noe om det på fluebindetirsdagene her opp også. Men her fiskes det tradisjonellt best med "mindre" fluer, gjerne med slanke sparsomme vinger. Foreløpig er jeg ikke kjent nok her oppe til å si noe om utvikling da jeg ikke har noen erfaring herfra tilbake i tid og hva som funkerte best tidligere, men inntrykket er at det ikke har forandret seg noe særlig her, men det er som du sier noe andre forhold i finnmark enn ellers. Dessuten har du jo selv vesentlig bedre erfaringsgrunnlag fra Finnmark enn det jeg har...

En ting er i hvertfall sikkert - i fjor bandt jeg opp noen titalls potbellyfluer og i år går det hovedsaklig i krokfluer og korte tubevarianter ;-) Nå skal det vel sises at jeg er såpass godt dekket opp på større tubeutgaver at jeg nok er dekket om det skulle slå til med store fluer igjen. Og medium og små størrelser av sunrayfluene ble det vel også 20-30 av i fjor, så her tror jeg man skal være godt skodd uansett, men det kan jo være noe å tenke på for noen og enhver når en står ved elva og skal knyte flue på fortommen....

:lol: Jeg som har fisket mange år før du ble flyttsame i nord har stort sett i de tidligere tider kun fisket med småfluer i Finnmark. Og jeg vet egentlig ikke helt hvorfor. Men det fungerte. Selv om det ble mye smålaks. Jeg tror også fisken helt langt i nord beiter litt på andre områder enn lenger sør, og kanskje tar mer variert føde og kanskje mere krepsdyr. Mulig tilgang på krill etc er store. Uten at jeg har anelse om dette. Men rett skal være rett at når vi i 84-86 begynte med større tuber fikk vi også større laks. Dog på mye vann. Men som du sier Espen, mindre fluer er svært mye brukt i nord. Og en forklaring kan være at det er mye grunne og klare elver. Og fisken ser flua svært godt.

Det kan jo være at for store fluer i slike grunne klare lever blir for mye av det gode rett og slett.

Det er jo ikke tvil at typiske lyse fluer i kolører med grønt, blått, hvitt, sølv og naturfarger fikser klart bra på vanlige elv. Dette bortsett fra noen elver der det fort blir humusfarge. Men det er neimen ikke mange. Men noen av storlakseelvene som Alta og Lakselva er fort humusfarget når det blir litt vann. lakselva blir fort suppe på de nedre deler. Men som du selv har opplevet å stå på brinken ved Stabbursfossen og se den grønnklare fargen, og hver stein på bunn så skal det ikke så mye til å sette på ei flue i lyse grønnyanser og kanskje med litt blått i om det er pent vær. Men hvorfor laksen biter på dette er jo en anne sak, men ingen av oss vet hvordan den oppfatter fargen i elva. Bortsettfra vi vet at den ser noen farger. Det er jo få steder at tørreflue fungerer så bra som den kan gjøre i mange av disse elvene. Og det har sikkert mye med biotopene å gjøre.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant tråd med mange gode teorier og ideer. Jeg fisker mye med små tubefluer ala Sunray og disse har vist seg veldig effektive. Men andre kan fiske med mine fluer uten samme hell - og omvendt. For meg betyr det at presentasjonen har stor betydning. Og da tenker jeg på kastet, dybden man fisker i og inntrekket.

Jeg har trodd at Sunray Shadow skulle imitere glassål, men den kan like godt likne en tobis. Jeg fisker som regel med tuber fra 3-5 cm. Eller dobbel el trebbel i str 10-6. Men store tuber fanger stor laks og av og til kan en original Sunray dratt inn i god fart være det som skal til for å få laksen til å eksplodere.

Jeg har ikke lagt merke til at store Sunray har fisket dårligere de siste årene, men jeg har merket meg at et mønster som har fungert godt ene året ikke trenger å fange en laks det neste.

Når det gjelder hvorfor laksen tar flua er jo dette et omdiskutert tema. For meg virker det logisk at laksen oppfatter flua eller sluken som småfisk. Men tar den flua i munnen for å spise den eller undersøke den? Jeg finner ofte flua helt nede i gjellene på fisken, men har den prøvd å svelge flua eler "blåse den ut"? Jeg har også ved 2 anledninger krøket laksen i sporden med ei lita flue og jeg antar at fisken har prøvd å slå til flua for å jage den bort.

Og slutter laksen å spise når den forlater Barentshavet med kurs for hjemelva? Til en viss grad gjør den nok det ettersom den har oppnådd den pondusen og kondisjonen den må ha for å klare gytinga. Men jeg er sikker på at den tar til seg noen godbiter både underveis mot norskekysten og når den står i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant tråd med mange gode teorier og ideer. Jeg fisker mye med små tubefluer ala Sunray og disse har vist seg veldig effektive. Men andre kan fiske med mine fluer uten samme hell - og omvendt. For meg betyr det at presentasjonen har stor betydning. Og da tenker jeg på kastet, dybden man fisker i og inntrekket.

Jeg har trodd at Sunray Shadow skulle imitere glassål, men den kan like godt likne en tobis. Jeg fisker som regel med tuber fra 3-5 cm. Eller dobbel el trebbel i str 10-6. Men store tuber fanger stor laks og av og til kan en original Sunray dratt inn i god fart være det som skal til for å få laksen til å eksplodere.

Jeg har ikke lagt merke til at store Sunray har fisket dårligere de siste årene, men jeg har merket meg at et mønster som har fungert godt ene året ikke trenger å fange en laks det neste.

Når det gjelder hvorfor laksen tar flua er jo dette et omdiskutert tema. For meg virker det logisk at laksen oppfatter flua eller sluken som småfisk. Men tar den flua i munnen for å spise den eller undersøke den? Jeg finner ofte flua helt nede i gjellene på fisken, men har den prøvd å svelge flua eler "blåse den ut"? Jeg har også ved 2 anledninger krøket laksen i sporden med ei lita flue og jeg antar at fisken har prøvd å slå til flua for å jage den bort.

Og slutter laksen å spise når den forlater Barentshavet med kurs for hjemelva? Til en viss grad gjør den nok det ettersom den har oppnådd den pondusen og kondisjonen den må ha for å klare gytinga. Men jeg er sikker på at den tar til seg noen godbiter både underveis mot norskekysten og når den står i elva.

:P Tanken er interessant, og spesielt når det kan dokumenteres på andre siden av nordsjøen. I de fleste elvene der har de ett rigid forhold til å notere forhold,temperatur, redskap, og flue. mm. Så de har nok en form for "bevis". Men jeg skal innrømme at sunrayvarianter som nesten alle langvingede tuber er tuftet på brukes mye fortsatt, inkl. meg selv. men i litt mindre lengder enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine refleksjoner:

Det er en trend som har vert lenge nå: det er mindre vassføring i elvene enn hva det var for 15-20 år siden. Spesiellt har dette mærkts i juni.

Dette medfører fiske med mindre beiten en hva en brukte på meir vannrike år.

Vi i våres fiskerlag har ikke mærka slike tendenser at laksen tar mindre bytte/beite nå en før på lignende forhold.

Sen er det slikt at nykommen fisk alltid er meir villig til å ta store beiten enn laks som har stått en,to veker eller lenger.

Grunnet liten vassføring i dei senere tid lurer jeg også på om ikke laksen har kommet tidligere til elva. Ting kan tyde på det da man får fisk tidlig

i juni uten lakselus men, med tydelige tegn på at den har hatt lus. Dette tilsier bruk av litt mindre beite.

Trur neppe laksen har endrett sin atferd jmf for 15-20 år siden. Det er heller været som lurer oss her... eller?

En liten kommentar vedr. hva laksen ser i ett bytte: jeg fisker etter en type imitasjons-filosofi. D.v.s. at jeg gjerne etterligner laksens naturlege

byttedyr fra sjøfasen, ikke yngelfasen i elva. Dette har alltid gett fisk.

Fluene på rapporten er noen av mine basis "byttedyr" (Fisk, reke og blekksprut) jeg gjerne presenterer for laksen

97955_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg i alt du ramser opp her. I tillegg vil jeg anføre at den lave vannføringa siste år har medført at det også kommer store mengder laks senhøstes. Spesielt her i nord-norge hvor det må være mørkt samtidig som det er flo for at laksen skal tørre å gå opp i de de små elvene. Som de fleste vet er det lyst hele døgnet på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine refleksjoner:

Det er en trend som har vert lenge nå: det er mindre vassføring i elvene enn hva det var for 15-20 år siden. Spesiellt har dette mærkts i juni.

Dette medfører fiske med mindre beiten en hva en brukte på meir vannrike år.

Vi i våres fiskerlag har ikke mærka slike tendenser at laksen tar mindre bytte/beite nå en før på lignende forhold.

Sen er det slikt at nykommen fisk alltid er meir villig til å ta store beiten enn laks som har stått en,to veker eller lenger.

Grunnet liten vassføring i dei senere tid lurer jeg også på om ikke laksen har kommet tidligere til elva. Ting kan tyde på det da man får fisk tidlig

i juni uten lakselus men, med tydelige tegn på at den har hatt lus. Dette tilsier bruk av litt mindre beite.

Trur neppe laksen har endrett sin atferd jmf for 15-20 år siden. Det er heller været som lurer oss her... eller?

En liten kommentar vedr. hva laksen ser i ett bytte: jeg fisker etter en type imitasjons-filosofi. D.v.s. at jeg gjerne etterligner laksens naturlege

byttedyr fra sjøfasen, ikke yngelfasen i elva. Dette har alltid gett fisk.

Fluene på rapporten er noen av mine basis "byttedyr" (Fisk, reke og blekksprut) jeg gjerne presenterer for laksen

97955_s.jpg

Det er jeg forsåvidt enig med byttedyr fra havet. Og det kan jo også da kanskje ha noe for seg om laksen beiter mindre av ett slag pga det er mindre å beite på. men uansett litt spennende tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja.... Hmmmm

Må innrømme at for noen år siden så var det en perfekt flaum i Surna på åpningsfisket. Trur det var siste året uten fangstavgrensing slik den er nå.

dei vanlige store funket best og vanntemp. var runt 8°C vill jeg minnes. Alt funket som gamle goe dager og laksene var lusete den gangen, hehe

To av dei som bet på fekk bite i graset:

97965_s.jpg

en tredje på vei over brekket:

97966_s.jpg

Her er det kjørt. halvtime hit og en halvtime til gir seier till fisken og en utmattet fisker..... Legg mærke till vannhastigheten veg beina ;)

97967_s.jpg

Og denne gangen var det dei samme fluene som før:

97968_s.jpg

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kludre det til litt ;) Har i de senere år fisket mer og mer med nymfer og tørrfluer og har i alle fall ikke fått mindre fisk. Helt klart at vanndstand har betydning, men min erfaring er at smoltføden bla, henger igjen i "refleksen". Har erfart som Nikolassisen at presentasjon-fart og dybde har mye å si. Og alle disse tilfeldighetene da;))

Mye artig og interesante teorier i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg forsåvidt enig med byttedyr fra havet. Og det kan jo også da kanskje ha noe for seg om laksen beiter mindre av ett slag pga det er mindre å beite på. men uansett litt spennende tankegang.

Er ju litt intressant denne rapporten på mitt bilde. Der beskrives laksen som en utpreget selektiv fisk. Av alle fisk som ble fanget i Nordsjøen på dette toktet med forskere

hadde 80 % av laksene kun ett byttedyr i magen. Resten av laksene, 20% så hadde mesteparten av dei bare to arter byttedyr i magen.

Av dei som var selektive, alltså en overveldende majoritet, så hadde dei spist ett av dei 3 basisdyrene; fisk, blekksprut eller reker. Og dette i et område som ellers hadde blandet tillbud

av byttedyr. Det virker akkurat som at laksen er som en kresen ørret!!??.

Hvorfor det er slik kan en spekulere i dagesvis. jeg gør det ikke i vert fall, hehehe. Tar det bare til etterretning

Kompisen Alex har gjort det. Her, et bilde av han med to fine Surnalaks tatt på "dei lange fluene". dette var for en 15 år siden. Litt artig historte bak denne fangsten.

En trønder innviterte oss in i hytten. Alex spurdte hvor fisken sto i hølen der vi skulle fiske. Å, den står her på vår side så det blir fint nå med perfekt vannstand.

Alex lurte litt på hva som var gangbart av fluer, snøre etc og fekk svar. Men Alex meinte dette var sommerfiskeutstyr det som trønderen skulle bruke.

Fisket startet. Trønderen ville vise hvor fisken sto så han begynte. Jeg for til en annen høl men Alex ble sittende. Etter kvert som trønderen fisket seg nedøver

begynte Alex med sitt fiske. Litt utvadet begynte han å kaste. Etter tre kast hadde han full kast/fiskelengde og han følte dette var bra straum å fiske i.

Da, ett tungt sug og tvert stopp. Dæven en riktig skremmende tung fisk føltes i stanga. Etter noen minutter følte Alex at han måtte gi lyd fra seg til trønderen.

Trønderen stusset en del og for opp i en fart for å assistere. Han guidade Alex til bra plass for stranding av fisken og allt gekk bra og fisken var på land etter en halvtimes

kamp.

Litt whisky og diskussion på land var oundvikeleg. Alex persa med 1 kg, 13,5 Hmmm flaks at den tog din og ikke min fine flue (klassisk lakseflue 2/0 på I-line) sa trønderen

som nettopp hadde fisket over laksen men, Alex meint han måtte ner litt till og at fluen var på tok for liten. Næ.næ jeg veit sa trønderen for Alex var ju nybegynner

i denne hølen.

Så startet fisket på ny og ettersom Alex hadde fisk på land så måtte trønderen få lov å gå først. Etter en tids vente på landbakken klev så Alex ner i elva på ny.

Denne gangen rakk han med å legge ut 10-15 kast da detsamme skjedde som tidligere, et tungt hissnende sug og sen BOM STOPP. Herejises, denne var j...a tung

og sprek. Fisken dro av gåre, først rett ut og siden opp øver elva..........på den andre siden. En frykteleg stor mengde med snøre for ut og trønderen kom løpenede med

pusten i halsen. Du er ikke sann fekk Alex høre av han. Denne fisken var svær og vanskeleg men etter 45 min kamp måtte også denne fisken bite i graset.

Trønderen overgav sig heilt i Alex vold etter denne fisken der Alex persa på ny, 15,5............ Etter dette var det en som virkelig satt og lyssnet....trønderen :(

97969_s.jpg

Får kludre det til litt :D Har i de senere år fisket mer og mer med nymfer og tørrfluer og har i alle fall ikke fått mindre fisk. Helt klart at vanndstand har betydning, men min erfaring er at smoltføden bla, henger igjen i "refleksen". Har erfart som Nikolassisen at presentasjon-fart og dybde har mye å si. Og alle disse tilfeldighetene da;))

Mye artig og interesante teorier i denne tråden.

Du kludrer det ikke til i det heile. Artig med andre erfaringer. Har dog et spørsmål: hvor stor prosent av disse laksene du har tatt på denne måten har vert luset fisk?

Jeg har nemlig den samme erfaringen slik som du men da har jeg aldri tatt en nykommen fisk. Bare fisk som har stått en tid i elva (gissningsvis i min. 2-3 uker ca)

Et år fekk jag mine to største laks (6,5 og 7,5 kg) dette året på sjøørretfluer med sjøørretutstyr(dobbelkrok # 10, " Julius")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er best å benytte sluk/fluer som likner det laksen spiser i havet når man fisker etter nygått laks. Dvs. blanke sluker, sunray etc. Tror dette var temaet for en artikkel i J&F for noen måneder siden også. Men så kan jo Sunray'en også irritere laksen til hogg og derfor være effektiv hele sommeren. En ting er sikkert, SS er i alle fall min favorittflue!

Og jeg har INGEN tro på at laksen endrer adferdfsmønster i elva, dvs tar andre fluer, på grunn av varasjoner i byttedyrtilgangen i havet. Laksen TENKER ikke. Alt den gjør handler om instinkt og instinkt tar det nok hundrevis av år å forme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig eppisode i Gaula for to år siden.

Vi fisket på rekke å rad. Ingen kjente noe.

Etter to døgns fiske måtte jeg sette meg ner å bli meir kreativ.

Denne rapporten jeg hadde lest for 10 eller 15 år siden beskrev laksen som en svert selektiv fisk.

Hmmmmm, hvorfor fisker vi da heile tiden med store tubfluer? Burde ringt en bjelle da inget hende!!??

Kan det være slik at laksen da den er kommet opp i elva fortsatt er selektiv???

Hvis den da ikke er preget på fisk men reker el blekksprut kanske en slik flue vill gjøre det som tubfluene ikke har greid.

Da satte jeg på en knallrød rekeimitasjon bundet på en dobbel 1.a krok.

Den fluen reddet denne turen i Gaula. Laksen veide 8 kg :)

Flaks? Tja, hadde jeg fortsatt med tubefluene trur jeg at jeg ikke jag hadde fått noen laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kludrer det ikke til i det heile. Artig med andre erfaringer. Har dog et spørsmål: hvor stor prosent av disse laksene du har tatt på denne måten har vert luset fisk?

Jeg har nemlig den samme erfaringen slik som du men da har jeg aldri tatt en nykommen fisk. Bare fisk som har stått en tid i elva (gissningsvis i min. 2-3 uker ca)

Et år fekk jag mine to største laks (6,5 og 7,5 kg) dette året på sjøørretfluer med sjøørretutstyr(dobbelkrok # 10, " Julius")

Har nok ikke noen statistikk men skal jeg tippe så er nokk halvparten nygått(0 til en uke).Fått nygått med lus på både nymfened i krok 10 og tørrflue krok 12. Svartlaks på Montana og Bomber . Fiskene er fra 1,5 til 10kg . Mest betydning for mitt laksefiske med tørrflue er nokk vanntemp. Gjerne fra rundt 10gr og oppover.Og stor variasjon på presentasjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket startet. Trønderen ville vise hvor fisken sto så han begynte. Jeg for til en annen høl men Alex ble sittende. Etter kvert som trønderen fisket seg nedøver

begynte Alex med sitt fiske. Litt utvadet begynte han å kaste. Etter tre kast hadde han full kast/fiskelengde og han følte dette var bra straum å fiske i.

Da, ett tungt sug og tvert stopp. Dæven en riktig skremmende tung fisk føltes i stanga. Etter noen minutter følte Alex at han måtte gi lyd fra seg til trønderen.

Trønderen stusset en del og for opp i en fart for å assistere. Han guidade Alex til bra plass for stranding av fisken og allt gekk bra og fisken var på land etter en halvtimes

kamp.

Litt whisky og diskussion på land var oundvikeleg. Alex persa med 1 kg, 13,5 Hmmm flaks at den tog din og ikke min fine flue (klassisk lakseflue 2/0 på I-line) sa trønderen

som nettopp hadde fisket over laksen men, Alex meint han måtte ner litt till og at fluen var på tok for liten. Næ.næ jeg veit sa trønderen for Alex var ju nybegynner

i denne hølen.

Så startet fisket på ny og ettersom Alex hadde fisk på land så måtte trønderen få lov å gå først. Etter en tids vente på landbakken klev så Alex ner i elva på ny.

Denne gangen rakk han med å legge ut 10-15 kast da detsamme skjedde som tidligere, et tungt hissnende sug og sen BOM STOPP. Herejises, denne var j...a tung

og sprek. Fisken dro av gåre, først rett ut og siden opp øver elva..........på den andre siden. En frykteleg stor mengde med snøre for ut og trønderen kom løpenede med

pusten i halsen. Du er ikke sann fekk Alex høre av han. Denne fisken var svær og vanskeleg men etter 45 min kamp måtte også denne fisken bite i graset.

Trønderen overgav sig heilt i Alex vold etter denne fisken der Alex persa på ny, 15,5............ Etter dette var det en som virkelig satt og lyssnet....trønderen :)

Artig historie. Det viser hvor farlig det er å gro fast i sine egne forestillinger om hva som fungerer til enhver tid. Laksefiske er heldigvis et dynamisk fiske hvor man hele tiden må tilpasse seg ulike forhold i elva og ulike elver. Og så lønner det seg å eksperimentere og av og til prøve noe som (man tror) er helt påtryne. I dette tilfellet var trønderen ydmyk nok til å lære av andre og det er etter min mening den raskeste snarveien til suksess - å være ydmyk nok til å innrømme at andre er dyktigere og deretter prøve å lære av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie. Det viser hvor farlig det er å gro fast i sine egne forestillinger om hva som fungerer til enhver tid. Laksefiske er heldigvis et dynamisk fiske hvor man hele tiden må tilpasse seg ulike forhold i elva og ulike elver. Og så lønner det seg å eksperimentere og av og til prøve noe som (man tror) er helt påtryne. I dette tilfellet var trønderen ydmyk nok til å lære av andre og det er etter min mening den raskeste snarveien til suksess - å være ydmyk nok til å innrømme at andre er dyktigere og deretter prøve å lære av dem.

Du har heilt rett i det du sier, dine tanker er også kreative.

Husker godt en gang for lenge siden da vi hadde otruleg bra fiske i Bondalselv i Ørskog kommune. Vi fisket med flyteline på 6,8°C elv og det ble tatt mange lakser av oss. Størst fekk jeg med en på 5,5 kg, stort i denne elven.

Året etter fisket vi i Ørstaelv, Vanntemp. viste på +13°C hvilke betydde fiske med flytesnøre. Vi hadde hatt bra fiske på vanntemp. fra 6,8°C og oppover i Bondalselv året før......

Ikke et hogg. Mange fiskere tok laks men ikke vi. Først mange dager etterpå var det ein av oss som prøvde synkesnøre. Han hadde kontakt med fleire fisk. Etter dette testet jeg med

super hurtigsynk og fekk min første Ørstalaks, hehe. Der ser man hva ille det er å låse seg til et tidligere bra fiske fra noen heilt annen elv en den man akkurat fisker i.

Kvar elv, kvar stamme skall ha en spesiell type av presentasjon. Det knepige her er å finne ut hvordan/hvilken strategi som akkurat denne tilsier en må bruke......

Et lignende tilfelle kan beskrives i Surna elv. Der går mange in i sine hytter og spretter korken i whiskyflaskene da det regner og elven stiger. Det gjør ikke vi. Vi fisker så det

ryker så å si, heheh. Surna er en typisk "tvert om"-elv. I dei fleste elver fiskes det dårleg da elven stiger og det veit alle her. Men med Surna er det "tvert om", den fisker

best på stigende elv.

Første gangen jeg ble klar over dette var etter tips fra noen kjent laksefisker (kanskje Jan Johansson). Kamraten og jeg fisket som bare f....n. Vi hengde i busker, trär og gresstorver

for å kunne legge ut fluene. Det smallt over allt. Jeg husker ikke hvor mye fisk vi fekk den gangen, men, bare ett par timers pass ga 6-8 fisk. Da fisket var over begynte folkene i hyttene å komme til sans og gjorde store øyner på vår hytte med all fisken

En skal aldri generalisere, hehehe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja.... Hmmmm

Må innrømme at for noen år siden så var det en perdekt flaum i Surna på åbningsfisket. Trur det var siste året uten fabgstavgrensing slik den er nå.

dei vanlige store funket best og vanntemp. var runt 8°C vill jeg minnes. Alt funket som gamle goe dager og laksene var lusete den gangen, hehe

To av dei som bet på fekk bite i graset:

97965_s.jpg

en tredje på vei over brekket:

97966_s.jpg

Her er det kjørt. halvtime hit og en halvtime til gir seier till fisken og en utmattet fisker..... Legg mærke till vannhastigheten veg beina ^_^

97967_s.jpg

Og denne gangen var det dei samme fluene som før:

97968_s.jpg

Mye skryte bilder her nå Ramme :DB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At laks er selektiv er det ingen tvil om. "Forandring fryder"-mottoet er absolutt på sin plass i elva :D Det ser man på all slags redskap, eller redskapsbytte. Man kan fiske med mark på en god og konsentrert plass, og det kan være helt perfekte forhold for markfiske. Allikevel kan det godt stå flere laks i området der redskapen gås over, og de tar ikke i det hele tatt etter at evt. noen "marklakser" er fanget. Samme hvor fristende og bra man synes marken er. Så kommer det en slukfisker og det kan godt si PANG på første kast. Eller en fisker med wobbler. Eller motsatt, det blir etter hvert dødt på sluk, og hva skjer hvis det etterpå kommer en med marken på akkurat samme plass ?

Ett redskapsbytte i samme høl er egentlig like effektivt som å være 2 fiskere. Bytter man til flue og går over samme plass, ja så fisker man på andre lakser som kun er interessert i flua. Og det samme gjelder faktisk innenfor forskjellige fluer eller tuber. Det er forskjell på en rød dobbel 6-er og en 5-8cm. tube. Noen ganger er det best med små fluer, og noen ganger best med en litt større tube. Jeg har iallefall ikke sett særlig forandring i adferden hos laksen, eller ut ifra alle de laksene som er tatt på forskjellige vald. Gitt at forholdene er de samme for tidligere erfaringer mtp. redskapsvalg. Store tuber er nok fremdeles best enda de første 3 ukene når elva er normal på denne tiden. Men det er også forskjell fra elv til elv, og ihvertfall forskjell på hvor langt oppe i en elv man fisker. Det er mye mere luslaks f.eks. der jeg fisker i Gaula enn fra Støren og oppover (Gaula). Så noe fasitsvar for en hel elv kan man heller ikke gi. Faktisk så er det forskjell på elva der jeg fisker kontra bare 6-8km. lenger opp. Spesielt etter en flom eller når elva går høy. Vi bruker gjerne litt større tuber enn de på Lundamo f.eks. og har bra erfaring med dette. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett folk fisket over en høl i timesvis/dagesvis og ingen ting skjer. Så kommer det en fluefisker (eller motsatt) og det kan godt tas 3 lakser på 1 runde B) Det samme har jeg sett mange ggr. på fluefiskere kontra fluefiskere. Det er flere måter å avfiske med ei flue på. Fart og dybde og hvordan kastet blir lagt etc. Akkurat det samme med slukfiske, noen fisker meget effektivt med sluk, og med riktig sluk til enhver tid. Og noen får meget sjelden på en laks for de fisker totalt feil. Så det er ikke bare utstyret som teller, men også han som holder stanga.

Det ble nevnt at laks som spiser sild kanskje er mest interessert i blanke sluker. Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Blanke sluker har alltid tatt laks, de blinker og provoserer laksen. Og de ligner riktignok på en liten fisk, men likevel. Ser jo i Gaula at det fiskes mye med blankt. Det går bra noen dager, så dabber det av for hver dag. Tapsprosenten øker etter hvert på sluken. Laksen blir sluklei. Jeg bruker kobber og synes det er like godt som blanke sluker, spesielt i Gaula som ofte er litt humusfarget. Flest hugg kjenner man på sluken tror jeg, den går jo over store områder i en fei. Men har man 20 hugg, så er det ofte man får inn bare 1-2 laks litt utpå sesongen. Da er det noe helt annet med flua, der tapsprosenten min iallefall er minimal. Den forandring jeg merker i elva fra år til år har med oppgang og klima å gjøre. Hvor mye laks går tidlig ?

Kommer det laks etterhvert utover juni/juli/august. Er den fersk på elva ? Hvor stor er laksen (smålaks/mellomlaks/storlaks)? Forholdene i elva etc. etc. Ingen år er like og derfor blir det naturlig at vi får en adferdsforandring i laksen pga. dette. Til og med når det kommer et flak med laks forbi så kan det være stor forskjell i bett. Under samme forhold som tidligere erfaringer. Det spørs hvor flaket stod i elva. Hvor langt unna det stod f.eks. Stod flaket i flomålet og ventet ? Hvor lang tørke har det vært, hvor travelt har laksen det ? Så det er ikke bare å titte i boka og tro at det blir klondyke når man vet at det kommer et flak.

Jeg har sett mange brukbare flak gå forbi, ja enkelte ggr. store stimer med bla. 3- 3,5 kilos smålaks ! Men kul umulig å få de til å bite. Samme pokker hvor ideelle forhold det er og man frister med all slags fluer eller lekre marker ^_^ Men at laksen ikke biter er egentlig like normalt som at den biter for å si det sånn.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange brukbare flak gå forbi, ja enkelte ggr. store stimer med bla. 3- 3,5 kilos smålaks ! Men kul umulig å få de til å bite. Samme pokker hvor ideelle forhold det er og man frister med all slags fluer eller lekre marker :) Men at laksen ikke biter er egentlig like normalt som at den biter for å si det sånn.

Klassisk tilfelle som viser at laks på vandring aldri biter. Dei som biter er dei som stopper opp på et gitt sted i elva, på brekken hellst.

En kamrat filmet meg en gang i Etneelva. Ett stort stort flak av tert/svel og mellomlaks kom i løpet av noen time opp elva. Etterpå da vi så på videon

kunne vi telle 24 laks som hoppet runt meg der jeg fisket. Ikke ett eneste hogg kjente jag.

Dagen etter så vi ikke en fisk. Kamraten min gikk første runden. 4 laks ble resultatet for han.

Går et flak forbi gjellder det å fiske i den delen av valdet/elva der laks av og till stopper opp. Der biter den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.