Gå til innhold
Fiskersiden

steinbitfiske


Hafnor
 Share

Recommended Posts

skal oppover til Tromsø i påsken og skal blant annet fiske etter steinbit. hva er deres beste erfaringer ang tackle som frister steinbiten. har brukt krimskrams, blekkspruter og div. agn og agnet pilk. flere forslag? hva har dere tatt steinbit på? hbordan fisker man effektivt etter disse urskapningene? :) svar mottas med stor takk. Mvh. Thor Hafnor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg allverdens erfaring, men for meg funka det ganske bra å dunke en agna pilk langs bunn. Hadde også god respons på ESCA over pilken :)

IMG_6891.JPG

Hakuma flygende øye med esca og ei diger surgifixpølse fylt med blåskjell og makrell

IMG_6896.JPG

Hakumapilk med esca og en kort fortom med litt dims og en stor krok agnet med surgifixpølse med blåskjell og makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig, men det var vel en eller annen form for mono på rundt 0.70 såvidt jeg kan erindre. Kroken er en Owner SSW 7/O. Knuta er jeg ikke sikker på... En av de vanlige jeg ikke kjenner navnet på, men som har det med å holde :)

Edit: Det var Rønsingen som lagde denne, så det kan tenkes at han har mer info. SIkkert er det i alle fall at han kan skaffe deg alt av komponenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg allverdens erfaring, men for meg funka det ganske bra å dunke en agna pilk langs bunn. Hadde også god respons på ESCA over pilken ;)

.....

Hakuma flygende øye med esca og ei diger surgifixpølse fylt med blåskjell og makrell

.....

Hakumapilk med esca og en kort fortom med litt dims og en stor krok agnet med surgifixpølse med blåskjell og makrell.

Er litt imponert over at du har bildene klare i arkivet ditt :) Den hakumaen lignet forøvrig veldig på Romsø-pilken (Lawson Røst heter den vel nå...).

Regner med at de fleste arter digger de tacklene der, ikke bare steinbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bra fiske på tilsvarende oppsettet til Oz (dog uten ESCA) i våres. Dvs enten en Octopuspilk, vanlig pilk, eller svevende øye med en fortom på mellom 20 og 50 cm med litt knallfarget pynt på. Fortom på 0.70-0.90 gikk det vel i på oss uten at det gikk skeis. Knutene vi brukte var i hvertfall uni. Eller Hangman som den heter på knutesiden: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/111-knuter

Noe av utstyret kan beskues i denne rapporten: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=2&showentry=95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz sitt bilde:

Stemmer det at det var jeg som surra det sammen i bilen på vei til plassen.

Knuten er en vanlig spade-end knute som bindes på kokstammen og ikke i høyet. Enkel sak som burde la seg google.

Ellers så er det vel en griner som er blitt brukt til svivelen.

Dimen på fortomen er 0,70, tykkelsen er der primært for at det ikke skal være for mykt og ikke pga tennene.

Ellers så er det bare masse perler og spinnerblad for å lage mest mulig støy. Noe som funket fint til flytebryggefiske.

Fra båt så hadde jeg nok lagd fortomen noe lenger alla det Espen beskriver.

På bildet så er det også montert på en ekstra krok på pilken tilfelle steinbiten angrep den og ikke fortomen, men denne kutta vi vel ut etter hvert siden alle fiskene hang på slepet.

Vil også ambefale fortom til Flygende øye siden orginal kroken gir en veldig fin brekkeffekt som man helst vil ungå. Mista vel første steinbiten vi hadde kontakt med i vannoverflata med original kroken hvis jeg ikke husker helt feil.

Erling (Gone fishing) fikk vel ei spette på 2,5kg på flygende øye oppsettet (7/0 ssw), så det fanger tydligvis andre arter også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss Fredli på havfiske :wub: trodde han holdt seg til Suter og Gjedde i Lunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ulikt hva som er nevnt tidligere, men dissa oppsetta ga 40+ med steinbit over tre dagers fiske i Altafjorden i slutten av april i fjor. For det meste smått 1-3kg, men med størstemann på 7,25kg på topp. Agn var for det meste makrell, men også sei og småtorsk blei brukt, gjerne i kombo med blåskjell. Dog var det markant bedre fangster med bruk av blinkelys, jeg hadde ikke sånn fancy Esca, men noe tønneliknende greier jeg ikke husker navnet på jeg fikk kasta etter meg på Skitt fiske. Funka det au. Steinbiten var å finne på alle dybder fra 10-70meter og alle slags substrater; mudder, sand, grus og fjell.

Har desverre ikke noen bedre bilder på denne PC'n, men du ser vel prinsippene uansett.

rekordbit.jpg

storekorsnes09_hoppebit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss Fredli på havfiske biggrin.gif trodde han holdt seg til Suter og Gjedde i Lunde.

Han er jo tidligere aktivt medlem i Bamble havfiskeklubb eller hva det nå heter, så det er en gammel ringrev på saltvannsfiske du har der. At en del av blodet i årene stammer fra Sandsøy på vestlandet skulle vel også tilsi at det ikke akkurat er en fjellnisse....

Navnet er forøvrig Fredly, og navn skal være riktig vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein rykande fersk artikkel skulle vel vera interessant for steinbitfiskarane:

Size, locality and seasonally related feeding preferences of common

wolffish (Anarhichas lupus L.) from north-Norwegian waters

INGER-BRITT FALK-PETERSEN1*, PREMASANY KANAPATHIPPILAI2,

RAUL PRIMICERIO1 & TOVE K. HANSEN3

1Norwegian College of Fishery Science, University of Tromsø, Tromsø, Norway; 2Faculty of Medicine,

University of Tromsø, Tromsø, Norway; 3Tromsø Aquaculture Station, Ka° rvika, Norway

Marine Biology Research

2010, 1-12,

Abstract

The gut contents of 1000 common wolffish (Anarhichas lupus L.) from north-Norwegian coastal areas and two open sea

localities in the Barents Sea, sampled between March 1989 and September 1993, were quantified and categorized. The

material from the two areas with seasonally most abundant fish samples (west-Finnmark and Troms) were further analysed.

More than 96 different prey species were found in the wolffish gut content, 31 of which had a frequency of occurrence

higher than 2%, and only 12 species had a relative biomass importance higher than 2%. In terms of total weight, the most

important prey categories were, in decreasing order: sea urchins, bivalves, crustaceans and gastropods. The diet varied with

time and area, and was more pronounced with size of the fish. At the west-Finnmark stations, wolffish ate relatively more

echinoderms, whereas at the Troms stations relatively more gastropods and bivalves were found in the guts. Medium-sized

individuals mainly fed on echinoderms, crustaceans and gastropods, while larger individuals consumed more bivalves and

fish. The apparent size-dependent diet suggests the presence of an ontogenetic niche shift in wolffish associated with a body

length of about 75 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.