Gå til innhold
Fiskersiden

Frysing av røye/ spm.


geirm
 Share

Recommended Posts

Har også hørt dette, men har ikke fått den fullstendig forklaringen, men dette er for å beholde "FRISKHETEN" i fisken, men jeg har nå personlig gjort det til en regel at hvis jeg skal først beholde en fisk så skal jeg nå hvertfall sløye den først!! I det verste fall bløgge den- for de som ikke skjønner hva det betyr, så er det å "tømme" den for blod.... dette hjelper ganske så bra for å beholde spensten i fisken før man skal bruke den!! vet at det ikke ble heilt svar på spørsmålet, men er nå hvertfall hva jeg har hørt!!! God natt folkens:-) Skitt fiske!!

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et poeng i det Rolf.B sier hvis fisken fryses MED EN GANG, men jeg tror ikke det er gjeldende for de fleste. Enzymer fra fordøyelseskanalen vil nok gjøre at fisken/kjøttet brytes ned raskere og kvaliteten blir dårligere hvis du ikke sløyer/bløgger fisken. Dette tror jeg er ganske generelt uansett hva slags fisk det er snakk om. Det du kan gjøre for at fisken skal holde seg bedre er å fryse den ned i blokk (fryse ned med vann slik at det blir en isblokk), eller glasere den (fryse den ned og spraye flere lag med vann på etterpå). Begge deler gjør at det ikke kommer luft til, og du unngår fryseskader, altså holder fisken seg lenger i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjeft av en fiskehandler for at jeg ikke hadde renst en laks jeg leverte til røking. Han sa kvaliteten ble dårligere hvis den ikke var renset. Innmaten tatt ut og blodranna fjernet. Det var bare tull at fisken holder lenger når den fyses hel, tvert om. Han mente sånne rykter var satt ut av late fiskere. Som dere skjønner prøvde jeg å si det jeg hadde hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret og røye blir absolutt best ferskfrosset sløyet. Feit fisk under kiloet kan derimot fryses rund(sild, makrell, laks o.l.) dersom man kjøler den ned med is og fryser den raskt etter fangst (dvs før nedbryting begynner). Laks kan med fordel mørnes på kjøl et par dager etter bløgging og sløying før frysing. Dette skal visstnok gjøre fisken mer smakfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jobber/har jobbet i fiskeindustrien vet at all fisk skal sløyes så raskt som mulig for å få best mulig kvalitet. Laks/Sjøørret/Sjørøye som er tatt i elva har som regel lite eller ingenting i mage og tarm, derfor kan den sikkert fryses rund uten å tape mye i kvalitet. Personlig sløyer jeg alt jeg skal ta med hjem så raskt som mulig

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feit fisk harskner lettere når den er sløyd. Dette er vel bare et problem hvis man har tenkt å ha den i fryseren en stundmen unngås enkelt ved å glasere eller fryse den i blokk. Fisk skal ikke dypfryses før dødstivheten er gått ut, altså vanligvis ikke før dagen etter den er fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemannen, jeg tror du er inne på noe her. Husker jeg fortalte ifjor til hytte-utleier at jeg hadde kjøpt garnfisket røye ( hos Coop, Rauland) i mars som var tatt i okt. og var harsk hvorpå vedk. spurte: Var den sløyd da, kanskje?

Å glasere blir i praksis litt vanskelig deroppe, det med dødsstivheten kom jeg nå på at jeg har hørt, men glemt - så takk for det tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det finnes en fasit, men fra en sportsfiskers synspunkt så gjelder det vel først og fremst å bli kvitt avfallsstoffene i fisken så fort som mulig -for deretter å oppbevare den så kjølig som mulig -for deretter å komme seg hjem å få den i fryseren......

Sånn behandler ihvertfall jeg all den fisken jeg får i løpet av en lang dag....uansett fiskeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvis man er oppe klokka 06:00 en tidlig sommerdag og får denne laksen klokka 06:15 så må man jo få et "problem"? Man har liksom lyst til å fiske mange timer til, og skal man da bære rundt på denne fisken hele dagen mens temperaturen stiger opp mot 20 grader -uten å sløye den?

I think not.

Edit: Hehe..nå sklei det helt ut, for det var jo frysing av røye under kategorien isfiske det opprinnelig var snakk om.

Har forøvrig aldri fått laks på isfiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Legg laksen i elva og legg på stein/forankr den. Da hindrer du uttørring samt at elva nok er kaldere enn 20 grader:)

Jepp...er tross alt en risikosport vi utøver:)

For mange år siden (ca 30) så lå jeg og mine foreldre på en campingplass i Alvdal, og der var det noen tyskere som hadde bygd en "mur" for å holde harren sin fersk.

Gjett hvem som kom løpende til fatter for å stolt kunne fortelle at han hadde fanga harr med bare henda:) Heldigvis så lukta fatter lunta ganske umiddelbart, og selv om han ikke kunne et ord på tysk så ordna det seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Når du skal fryse fisk, spesielt feit fisk som røye og ørret, må du blokkfryse den! Jeg bruker å legge fiskebiter i en melkekartong, og så fylle på vann og legge i fryseren.

Da bevarer fisken smaken og den harskner ikke. Har hatt røye og ørret blokkfryst i flere år med godt resultat, men den bør vel egentlig spises i løpet av et år. God apetitt![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.