Gå til innhold
Fiskersiden

Dette her kan jeg ikke fatte og begripe.


Gimbo
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stikke nå før den siste olje er pumpet opp er nok lurt. :D

Enig med deg i at mange nordmenn er A4. De kan beskrives som noen ekte bondeknøler (et ord jeg har lært dattera mi )

Naive, selvopptatte, misunnelige og skeptisk til alt som de ikke forstår. Janteloven kom ikke av seg selv og er like aktuell som da den kom.

Staten har blitt korrupt og er mer opptatt å tjene penger enn å bruke dem. Spare seg til fant var visst et norskt uttrykk.

Nå tok jeg kanskje litt i, men det er essensen i det negative.

Det positive må være at vi har brunost og demokrati. :)

Norsk sommer har jo blitt en noe usikker affære. Men når den slår til er den fantastisk.

Heldigvis strømmer det bare 50% norskt blod i mine årer og jeg er født et sted Staten har glemt at eksisterer. :)

:P

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør det bli noen slike

Mulighetene er tilstede. Med Mekong elva bare et par timer på motorsykkelen unna :-)

Men fisket mest i Mae Nam Mun. Var litt nervøst en stund da 200 krokodiller rømte fra et opdrettsanlegg noen kilometer unna...fikk ikke lov av kona å gå alene ned til elva etter det, ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Synd du ikke var ett år tidligere ute skulle du få kjøpt min for nesten halv pris. Utrolig kvalitet som holder i årevis. Kunne dratt den i gjennom skruisen på grønnland i flere mnd. Fjellpulken er kvalitet, og går over alt annet på dette segmentet.

De andre lev. er dårlige kopier som ikke holder i nærheten av hva Fjellpulken gjør. Tenke deg når du drar 10-15 kilo i terrenget, på fjellet, steiner og kvist. År etter år. Ikke antydning til at en eneste festeanordning er gått eller løsnet. Til og med reimene som låser draget har holdt. Solgte min brukt i fjor for 2500,- Jeg ga vel 3500.- den gang jeg kjøpte den med litt ekstra rabatter. Kunne fint ha solgt den for 3000.- Folk er villig til å betale for kvalitet som holder. Jeg ble nesten nedringt når jeg aveterte den til salgs.

Og for å være ærlig så syntes jeg det er adskillig værre eks. Og for å holde det i denne tråden, fiskeutstyr produsert i Kina og andre steder. Vi betaler glatt både 1-2-3-4-5-6-10,000.- for en fiskstang....

Dyrt å produsere i norge og flott å leve i norge. Henger nok litt sammen, men det ser jeg at du egentlig er enig i dette..... :) Og ikke har vi krokodiller heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må være befriende å flytte fra dette drittlandet... Jeg håper du har sett et TV program som har gått noen tirsdagskvelder nå hvor noen unge engelskmenn har hatt arbeid i forskjellige industrier i Thailand, blant annet innen risproduksjonen. Det må være drømmen...

Et veldig bra program forøvrig. Alle bortskjemte nordmenn burde egentlig hatt "førstegangstjeneste" i slik industri. Sånn for å sette ting i perspektiv..

Da jeg førtse gang var med kona hjem til landsbyen, ville hun vise meg eiendommen sin. Vi labbet ut på rismarkene som da var oversvømt, det var helt i slutten av regntiden, og jeg spurte hvilke sånne firkanter med jordlapper som var hennes...hun slo ut med handa og sa: Så langt du kan se. Når dette området er flatt som ei pannekakke så blir det en del...

Vi, dvs kona eier 11 kvadratkilometer rismark, og har rett til 50% av produksjonen på 11 kvadratkilometer rismark til, også er det vist en 2-3 kvadratkilometer eucalyptus skog som går til papirproduksjon også.

I tilegg har bødrene en 20 kvadratkilometer hver, og moren en 7-8. det hele drives som en enhet, hvor det også produseres fisk, delvis som anti insekt middel, og delvis til salg på det lokale markedet.

Også har vi noen kyr og et par griser. Den ene kaller jeg Kongsgrisen, siden vi fikk den av kongen. (Alle familiene i landsbyen fikk en gris hver fra et kongelig fond etter at høvdingen som er konas onkel søkte om det).

Så jeg har en viss ide om hva det går ut på, men vi leier inn en arbeidsgjeng som tar hele innhøstingen maskinelt i løpet av en dag. Betalingen er

Det året jeg bodde i landsbyen var det beste året i mitt liv. Men desverre kan vi ikke få gitt ungene en skikkelig utdannelse der. Men så snart de er i gang med høyere utdannelse her i Norge, så flytter vi tilbake, bygger oss et bedre hus enn det vi har nå, og nyter livet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra Gimbo, da skulle du etter min oppfatning fatte og begripe at ting som produseres i Norge koster noe mer enn det som f.eks produseres i Thailand.

Det skulle vært moro å vite hvilke rettigheter, bortsett fra å jobbe helsa av seg, arbeiderne på din kones rismarker har. Jeg skal vedde rimelig mye på at hun, hennes mor og brødre ikke dyrker dette uten innleid arbeidskraft. Hvordan er det med ferier, oppfølging av arbeidernes helse, sykelønn og pensjonsordninger for arbeiderne på disse rismarkene? Hvordan foregår lønnsforhandlingene..? Det er vel ikke slik at landeierne dikterer lønnen? Ja det var mange spørsmål her, men det som jeg har spurt om kan jo ha en viss lønnsdrivende effekt... Kanskje alt dette er på plass hos din kones risproduksjonsfirma og i såfall så ber jeg så mye om unnskyldning for mine forutinntatte oppfatninger.

Det er jo også litt besynderlig at du vil utdanne dine barn i dette drittlandet og indoktrinere disse med norske holdninger og kravmentalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra Gimbo, da skulle du etter min oppfatning fatte og begripe at ting som produseres i Norge koster noe mer enn det som f.eks produseres i Thailand.

Det skulle vært moro å vite hvilke rettigheter, bortsett fra å jobbe helsa av seg, arbeiderne på din kones rismarker har. Jeg skal vedde rimelig mye på at hun, hennes mor og brødre ikke dyrker dette uten innleid arbeidskraft. Hvordan er det med ferier, oppfølging av arbeidernes helse, sykelønn og pensjonsordninger for arbeiderne på disse rismarkene? Hvordan foregår lønnsforhandlingene..? Det er vel ikke slik at landeierne dikterer lønnen? Ja det var mange spørsmål her, men det som jeg har spurt om kan jo ha en viss lønnsdrivende effekt... Kanskje alt dette er på plass hos din kones risproduksjonsfirma og i såfall så ber jeg så mye om unnskyldning for mine forutinntatte oppfatninger.

Det er jo også litt besynderlig at du vil utdanne dine barn i dette drittlandet og indoktrinere disse med norske holdninger og kravmentalitet...

Jeg skjønner jo at du ingenting vet om hvordan dette foregår på landsbygda i Thailand.

Vi har til vanlig ingen arbeidere på markene. Det er det ingen som har råd til å ha. De ville uansett bare gå å drive dank 95% av året.

Innhøstingen foregår maskinelt av innleide arbeidslag, hvor vi betaler 2500 baht per "rai". En rai er ca 1600Kvm. De gjør unna det hele på en dag. Plantingen tar ca en uke, på "våre" marker og utføres stort sett på dugnad av konas familie som kommer "hjem" fra sine vanlige jobber over hele Thailand + et par fra Taiwan og tilogmed Dubai. Hele greia er en stor fest, hvor hele landsbyen hjelper alle. Det går unna med 40- 50 kjerringer på rekke og rad som planter risen. Men det meste blir plantet maskinelt av de omreisende arbeidslagene. Pløyingen tar brødrene og onklene til Kona seg av. Og i pløyeonna, så hjelper alle i landbyen hverandre. Litt som at flere bønder skulle gå sammen om å pløye hjordene her hjemme for å bli fortere ferdig. Sånn har de altid gjort det.

Etterpå fordeles risen i familien. Dvs alle får nok ris til ett års forbruk hver, og overskuddet går til salg når prisene er høyest. En del av overskuddet går til neste års planting, og resten invisteres i gården og til økonomisk hjelp til de gamle og syke i familien ( det finnes ikke noe sosialt nettverk overhodet i Thailand, ingen pensjon, ingen sykepenger etc)

Ellers så pleier vi å leie et par av de arbeidsledige gubbene i landsbyentil til å spre ut gjødsel noen ganger i løpet av vekstsesongen. De får 300 baht dagen + frokost, lunch og midag, samt en flaske Lao Kao (Thai whiskey) på deling (etter at jobben er gjort!) . En byggningsarbeider i Thailand tjener vel en 7-8000 baht per måned, så dette er ansett som idiotisk godt betalt.

Hvis du vil pleie din sosiale samvittighet får du heller legge deg etter kinesermafian som kjøper opp risen til en slik spottpis at bøndene ender opp med enorm gjeld til disse. Fordi de selvsagt må kjøpe gjødsel, og alt annet til ågerpriser av disse. Gjerne med lånte penger fra samme kilde. Det blir litt som nessekongene i nordnorge før i tida.

Får nesten legge til at jeg aldri har , eller kommer til å kalle norge for et drittland. Det er det kun du som har gjort. Jeg har kun sagt at norge er et sinnsvakt dyrt land å leve i. Og at jeg føler meg fremmed her.

Når det gjelder barnas utdannelse så finnes det ingen utdanningsinstutisjoner som vil kunne gi samme nivå på utdannelsen som de ville kunne få i norge. Om man da ikke sender en 10 åring på Kostskole da. Her kan vi være sammen som en familie. Samtidig som kona og barna lærer min kultur og språk å kjenne, og får en skikkelig start i livet, som de ikke vil kunne få ved å renne laus i en landsby på bygda i Thailand.

Norge har sine fordeler, men jeg ser ikke for meg at jeg vil leve resten av livet mitt her.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..bare melke godene :lol:

...jeg har betalt min skatt i alle år, og vil måtte skatte til Norge også selv om jeg flytter til Thailand. Og vil antagelig betale en større andel av min pensjon i skatt til Norge enn du gjør, all den stund Kildeskatt forlengst er innført. ..samtidig vil jeg ikke ha noen rettigheter til f.eks medissink behandling i Norge.

Samtidig flytter jeg ut i en alder da andre virkelig begynner å "melke godene" i form av medisinsk hjelp, ettervert som folks livstilssykdommer begynner å melde seg. Jeg kommer altså ikke til å koste det norske samfunnet ei krone etter at jeg fyller 50. Lurer på hvor mye jeg som skattebetaler til et land jeg ikke bor i, eller har annen tilknytning til, eller rettigheter i enn et rødt pass på samme tid må sponse DEG med av en pensjon jeg selv har tjent opp, slik at dy skal få hjelp til å tørke deg i ræva før du dauer på dassen som blir ditt tildelte "rom" på gamlehjemmet.

Barna, som altså melker godene nå i form av utdannelse sponset av staten, kommer nok til å gi tifold igjen når de blir skattebetalere de også. Jeg vil tro at etter 10 år i Norge, er de så norske som de kan få blitt, og vil nok skaffe seg både jobber, kjærseter og koner her i riket. Det er lite sannsynlig at de vil øsnke å bosette seg på bøgda i Buri Nowhere, Thailand i alle fall :-).

Så det du farer med her er bare misunnleig SUTRING helt i tråd med janteloven jeg så gjerne reiser i fra.... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et billig land å bo i. De fleste har råd til å få dekket alle primærbehov, i tilegg til både flatskjerm, bil og sydenferie - selv med en skarve "8-timeromdagen-jobb". Vis meg det landet i verden som kan matche den kjøpekraften opp mot den beskjedne arbeidsinnsatsen.

Problemet med å bo i et land der nær sagt alle behov er dekket eller tilrettelagt - er at folk mister gangsynet og til slutt ikke skjønner hvor bra de har det. Og med generasjonenes gang har man da skapt en nasjon av missfornøyde, uforstående og sutrende mennesker som kun vil plukke fruktene av alle tilgjengelige grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et billig land å bo i. De fleste har råd til å få dekket alle primærbehov, i tilegg til både flatskjerm, bil og sydenferie - selv med en skarve "8-timeromdagen-jobb". Vis meg det landet i verden som kan matche den kjøpekraften opp mot den beskjedne arbeidsinnsatsen.

Problemet med å bo i et land der nær sagt alle behov er dekket eller tilrettelagt - er at folk mister gangsynet og til slutt ikke skjønner hvor bra de har det. Og med generasjonenes gang har man da skapt en nasjon av missfornøyde, uforstående og sutrende mennesker som kun vil plukke fruktene av alle tilgjengelige grener.

Det har også skapt en nasjon av feiginger som offrer all frihet på trygghetens og forutsigbarhetens alter...

Folk blir jo helt forstyrret når ytrer at de personlig vil ha det bedre andre steder enn i tante-landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man ofrer kanskje vel mye for å ha det alle andre drømmer om. Kanskje like mye som de som prøver å flykte hit i jakten på det vi tar for gitt?

Men for all del - dette dreier seg ikke om hvor du har lyst til å bo - men om holdningen som utvises i den håverende marsjen på vei gjennom velferdssamfunnet med bind for øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man ofrer kanskje vel mye for å ha det alle andre drømmer om. Kanskje like mye som de som prøver å flykte hit i jakten på det vi tar for gitt?

Men for all del - dette dreier seg ikke om hvor du har lyst til å bo - men om holdningen som utvises i den håverende marsjen på vei gjennom velferdssamfunnet med bind for øynene.

Jeg svarer kun på tiltale...som sagt, folk blir jo helt ape når man sier at man ikke ønsker å bo i norge. Noe denne tråden er verdens beste bevis på.

Men folk ghar det jo med å være redde for alle som ikke deler deres eget syn på hvor og hvordan livet bør leves...

Nordemenn hadde trengt å bli røsket litt i så de våkner av slumresøvnen de er lullet inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være deilig å vite at man er den eneste av 4,5 millioner innbyggere som har skjønt det da. Gimbo for president :)

Jeg er såvidt jeg vet ikke den neste nordmannen som velger å bosette meg i et annet land. Men jeg må få grattulere deg med at du har akkurat den holdningen som gjør at jeg ikke gidder å bruke 5 minutter mer enn jeg absolutt må i dette landet...måtte du få et trygt, langt og kjedelig liv før du sovner stille inn på gamlehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer kun på tiltale...som sagt, folk blir jo helt ape når man sier at man ikke ønsker å bo i norge. Noe denne tråden er verdens beste bevis på.

Men folk ghar det jo med å være redde for alle som ikke deler deres eget syn på hvor og hvordan livet bør leves...

Nordemenn hadde trengt å bli røsket litt i så de våkner av slumresøvnen de er lullet inn i...

Jada, Nordmenn er nok sytete. og kanskje trenger en oppvekker, det skal jeg være enig i.

Men vet du hva? Ut ifra hva jeg leser i denne tråden, er du jammen Nordmann du også. :)

Slapp av, du trenger ikke tenke på prisen på den pulken, for den tviler jeg at du trenger dit du skal. ;)

God tur da den tid kommer, håper du finner det du søker etter.

(Personlig, skulle jeg heller tilbringe 10 år i dette dyre landet, enn 1 dag i våtmarkene i østen. Men det er nå meg)

Prisnivået i Norge er kanskje høyt, men det er lønningene også, så for det meste, så tror jeg det jevner seg ut.

:)

Jeg er såvidt jeg vet ikke den neste nordmannen som velger å bosette meg i et annet land. Men jeg må få grattulere deg med at du har akkurat den holdningen som gjør at jeg ikke gidder å bruke 5 minutter mer enn jeg absolutt må i dette landet...måtte du få et trygt, langt og kjedelig liv før du sovner stille inn på gamlehjemmet.

Gratulerer til deg :)

At du ikke har fantasi nok til å klare å finne på ting i Norge, får nå være din sak.

Folk har forskjellige meninger.

Jeg synes det er mer enn nok å gjøre her, det er bare fantasien som setter grenser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.