Gå til innhold
Fiskersiden

Buster xxl


christer s
 Share

Recommended Posts

Hei

Eg er ny på forumet og eg hadde noen spørsmål....eg har kjøpt mej en Buster xxl med en 150 Yamaha på hekken og tenkte begynne med trolling efter kveite der eg bor ...båten er rigget med 2 scotty elrigger og eg tenkte

begynne med att trolla med noen digre wobblers men eg trur att farten blir litt i høyeste laget på tomgang Ca 2,8 kn.......

er dette for fort for kveite trollig ? kan eg skifte propeller for att få ned farta eller er det en "liten" motor som må inkjøpes ?

M.v.h Christer Seijboldt

Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Alternativt så kjøper du en propellbrems som ikke koster all hverden. Eller en eksra propell med annen stigning. Å trolle stor fisk med div hengene etter vet jeg ikke om jeg ville satset på. En ny alu propell koster heller ikke så mye. Hva en propellbrems koster vet jeg ikke, men forholdsvis enkel sak som slås opp ved fart, og som slås ned ved dorge fart. Det blir som ett spjeld du slår ned bak propellen og som sitter skrudd fast til motorstammen. Når farten er for stor så slår den opp.

Men selvfølgelig mere kostbart enn en ikea pose. Men det er for jævligt og reklamere for sverige....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Alternativt så kjøper du en propellbrems som ikke koster all hverden. Eller en eksra propell med annen stigning. Å trolle stor fisk med div hengene etter vet jeg ikke om jeg ville satset på. En ny alu propell koster heller ikke så mye. Hva en propellbrems koster vet jeg ikke, men forholdsvis enkel sak som slås opp ved fart, og som slås ned ved dorge fart. Det blir som ett spjeld du slår ned bak propellen og som sitter skrudd fast til motorstammen. Når farten er for stor så slår den opp.

Men selvfølgelig mere kostbart enn en ikea pose. Men det er for jævligt og reklamere for sverige....

Hei

Eg har tenkt på att det kanskje går att skifte propell ....eg ska sjå hos den lokale yamaha handlern om han kanskje har noen hjemme :-) (trur nok dette er den letteste og billigeste løsningen på problemet mitt)

Inget ont om ikea .....mange goe møbler der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de ligger over det turtallet du bør ligge på. 6500rpm eller noe slikt og motorn skal ha 5500 - 6000 med rett propell på full gass.

Kommer du over dette har du før liten propell og kan skade motorn

Uff dette var mye å tenke på ...det ska ikke vare lett :-p eg misstenker att dette kjem til att bli en meget dyr båt innen eg er ferdig .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å gratulere med en flott båt B)

Står ganske høyt på lista en sånn...

Dyrt blir det helt sikker, men det er jo en fantastisk hobby :(

Takk :D Eg kjøpte den for to uker siden og nå har eg den på vinterforvaring med diverse småfiksing ......men det er mange våte drømmer om storkveiter da ;)

alternativet er å kjøpe en branket å sette på en dorgemotor.

Det er nok plan B ....men det er nok betrakteligt mye dyrere en å kjøpe ny propell B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør med et drivanker på hver side av båten. Bakenden av drivankeret skal være foran hekken på båten. Fungerer utmerket og du får også en mer stabil båt. Fest et tau også i bakkant av drivankerene slik at du enkelt kan ta opp drivankerene når du skal forflytte deg eller ønsker større trollinghastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg har tenkt på att det kanskje går att skifte propell ....eg ska sjå hos den lokale yamaha handlern om han kanskje har noen hjemme :-) (trur nok dette er den letteste og billigeste løsningen på problemet mitt)

Inget ont om ikea .....mange goe møbler der ;-)

Tenk deg om før du skifter propell, selvsagt går det å regulere farten med diametr og stigning på denne, men hvis motoren din har det turtallet den skal ha så har den rikitg propell.

Du kan få en mer "løsere" propell som gir den mindre fart på tomgang, men hva skjer når du gir gass ? jo da du "spinner" når du akslererer og du oppnår for høyt turtall på motoren din.

Da ville jeg heller gått for en løsning som du monterer på motoren som du kan koble ut. slik som denne http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0029929017198a&type=product&cmCat=SEARCH_all&returnPage=search-results1.jsp&Ntt=slow+down+the+speed&Ntk=Product_liberal&sort=all&Go.y=0&N=0&Nty=1&hasJS=true&_dyncharset=ISO-8859-1&_DARGS=/cabelas/en/common/search/search-box.jsp.form1&Go.x=0

Og Ikea posen henges ikke etter båten men på siden helt inntil skorget, fest de midtskips så henger de i bakkant av skroget, ikke bakforbi:-)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bytte propell er ikke noen god løsning. Blir liten forskjell. Og større bensinforbruk da forbruket er synkront till turtallet på en måte.

Og motoren vill komme til å arbeide på høgare turtall med større slitasje som konsekvens. Næ, behold rett propell og hiv ut en bøtte bak båten.

Kan raskt tas opp ved stor fisk. Trur to drivankere av mindre format vill ta ner farta for mye. Typisk en ting en bruker med beitesfisk/agn.

Kveita er en delvis pelagisk fisk og kan svømme meget fortere en 2,8 kn, garrantert. Det finnes ikke noen på forehånd bestemt fart da en troller

etter rovfisk. Laxen her i fjordane (det lille som er igjen) vill ha mellom 3 og 4 kn på beitet for at dette skall være intressant.

Jeg syns du skall begynne på den hastighet du nå har og sjå tingene litt ann.

Hva for lodd har du til riggene? Trollet du (med to rigger ute) da du sjekket farta eller?

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg om før du skifter propell, selvsagt går det å regulere farten med diametr og stigning på denne, men hvis motoren din har det turtallet den skal ha så har den rikitg propell.

Du kan få en mer "løsere" propell som gir den mindre fart på tomgang, men hva skjer når du gir gass ? jo da du "spinner" når du akslererer og du oppnår for høyt turtall på motoren din.

Da ville jeg heller gått for en løsning som du monterer på motoren som du kan koble ut. slik som denne http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?id=0029929017198a&type=product&cmCat=SEARCH_all&returnPage=search-results1.jsp&Ntt=slow+down+the+speed&Ntk=Product_liberal&sort=all&Go.y=0&N=0&Nty=1&hasJS=true&_dyncharset=ISO-8859-1&_DARGS=/cabelas/en/common/search/search-box.jsp.form1&Go.x=0

Og Ikea posen henges ikke etter båten men på siden helt inntil skorget, fest de midtskips så henger de i bakkant av skroget, ikke bakforbi:-)

Først må eg takke for mange bra svar :( Eg tenkte på dette du skriver om her i går kvell og kom frem til att det nok ikke bare att skifte propell i all hast ,det får nok konsekvenser en annen plats (turtallet øker på full gass...osv)

Hei!

Eg blir nok att tenke mej for innen det ska skiftes noe som helst ja....tanken min er att se det hele an litt innen det ska skruves eller byttes noe på motorn.

Men det skader ikke å vare litt frempå når det gjelder dette med farta.....eg har noen kompiser som dorger mye kveit i Fauske og det var den ene av kompisene som gjorde mej oppmerksam på dette med farta...

Til Flyfishing for Salmon:

Loddene til riggerne veier 6,5 kg og er av denne typen

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=292&category_id=49&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=72

Nei eg har ikke haft båten på havet ennå så har ikke testet farta sjølv, men eg fikk en pekepinne når eg snakka med nabon jag kjøpte båten av og på disse sidene

http://www.yamaha-motor.no/produkter/marine/kjoerefakta/

Endret av christer s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka om du får en TCC til din motor?

Ser at det kommer til mindre modeller.

Fant denne tråen inne på trollingforumet http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=5&t=1845&p=17906

Hei

Nej eg har ikke sjekket dette men det ska eg absolut gjøre ....takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.