Gå til innhold
Fiskersiden

Enkeltpersonforetak


Triturus
 Share

Recommended Posts

Tenker å starte opp enkeltpersonforetak, da det ting vil bli mye lettere i forbindelse med diverse småoppdrag som jeg påtar meg nå og da.

Har lest rundt om dette, og det virker jo ikke altfor vanskelig i seg selv. Er dog litt usikker på skatting o.l.

Mulig jeg får en fast jobb i tillegg, og vil da overskuddet fra enkeltpersonforetaket legge seg oppå annen inntekt slik at jeg kanskje må gå opp i skatteklasse?

Har virkelig lite peiling på skatting, annet enn at jeg gladelig betaler det.

Alle vink settes pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig så betaler du skatt av forventet inntekt terminvis, og som du sier så vil annen lønn også ha direkte innvirkning på dette beløpet.

Muttra dreiv å styra med et enkeltmannsforetak en stund, men jeg fikk hodepine av å prøve å forstå alle skattereglene. Virker overdrevet tungvint spør du meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frua hadde et enkeltmannsfortak ved siden av full jobb. Hun måtte da sørge for å skatte av inntekten fra enkeltmannsforetaket selv. Vi løste dette med å skatte ekstra fra den faste jobben. Gå inn på skatteetaten.no og legg inn inntekten din etc og se hva man må skatte. Eventuelt kan du spare opp skatten selv fra inntekten på enkeltmannsforetaket og betale den inn på giro til skatteetaten. En slik giro får du hos skattekontoret.

Du må og tenke på momsen. Men det har jeg lite peiling på. Har en kompis som har et enkeltmannsforetak, men han tjener såpass på det at han bruker en regnskapsfører til å hjelpe seg. Men det koster jo litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ENK selv, driver og passerer mva grensa øyeblikk og er veeeldig nær å kjøpe et regnskapsprogram, begynner bli litt komplisert særlig når endel av både utgifter og inntekter er nullsatser på mva :)

Men ja- med ENK legger du overskuddet på toppen av vanlig inntekt, du skal forhåndsbetale skatt- snakk med skattekontoret i ditt distrikt (Anebfaler mail egentlig, alt er ebdre skriftlig) du skal i utgangspunktet forhåndsbetale skatten i 4 terminer nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lite omsetning er det ikke noe å problem å få en avtale slik at du leverer regnskap 1 gang i året og skatter utifra det.

Det trodde jeg også men fikk værsågod betale utenom i 4 terminer. Helt ok egentlig, hjelper meg å være litt obs på hva som må inn og hva som skal gå ut.

Pr.nuh driver jeg og styrer litt med dokumentering av inntekter fra utenlandsk firma man ikke fakturerer, krav til bilag/bokføring er ikke helt tilpasset nettverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel er at du kan trekke fra alt av utgifter som er relatert til foretakets satsningsområde, så om du utvider, til "Kilde rometroll, naturalia, foto, fiske, ekspedisjon og dataservice" så skulle du klare finne fratrekk for det meste av hva du handler i året... Det er selvsagt kun overskudd fra foretaket som skal skattes av året sett under ett og kan føres opp på ordinær selvangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettet også nylig ENK, uten å kjenne reglene ut og inn akkurat. Hvordan fungerer egentlig fratrekkene? Kan jeg ved kjøp av ny tlf sette dette på foretaket?

Navnet bør selvsagt bli: "Ris og Ros-kilde".

det bør la seg gjøre om foretaket er avhengig av tlf. Husk imidlertid på at det er skatteregler vedrørende fri telefon osv slik at du ikke går i en felle her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å starte opp enkeltpersonforetak, da det ting vil bli mye lettere i forbindelse med diverse småoppdrag som jeg påtar meg nå og da.

Har lest rundt om dette, og det virker jo ikke altfor vanskelig i seg selv. Er dog litt usikker på skatting o.l.

Mulig jeg får en fast jobb i tillegg, og vil da overskuddet fra enkeltpersonforetaket legge seg oppå annen inntekt slik at jeg kanskje må gå opp i skatteklasse?

Har virkelig lite peiling på skatting, annet enn at jeg gladelig betaler det.

Alle vink settes pris på.

Jeg skal gi deg et godt råd : gå til et regnskapsfirma.Har selv drevet opp til fem forskjellige firmaer samtidig og jeg kan love deg at papirmølla suger.Gjør det du er flink til og la regnskapsfolket bla i papirer. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du er flink til og la regnskapsfolket bla i papirer.

Det er vel ikke verdens beste råd om man ikke har omsetning som overgår momsgrensa ? Da vil jo stakkaren nesten gå i minus...

Legger ved ett sitat fra Tritoris

Ser vel ikke for meg omsetning over 50 000, så tviler på at jeg må tenke på moms.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg å leie inn regnskapsfører, det er da ikke umulig uten? Formålet mitt er å kunne tjene penger om sommeren, fra diverse småoppdrag, uten å måtte betale skatt som en fast ansatt og uten å måtte styre med timelister og skattekort og slikt. Satser som sagt på fast jobb i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel er at du kan trekke fra alt av utgifter som er relatert til foretakets satsningsområde, så om du utvider, til "Kilde rometroll, naturalia, foto, fiske, ekspedisjon og dataservice" så skulle du klare finne fratrekk for det meste av hva du handler i året... Det er selvsagt kun overskudd fra foretaket som skal skattes av året sett under ett og kan føres opp på ordinær selvangivelse.

Det er ikke navnet som regulerer hva som er fradagsberettighet, men næringskoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.