Gå til innhold
Fiskersiden

Flatjakt i Kattfjorden


GStrike
 Share

Recommended Posts

He he. En liten mixing av personer der ja. Sorry.

Her er gamle vekten som er registrert hos njff:

Kloskate 1,38, Andreas Mäntykoski, Tromsø, 21.05.2009

Jupp, den er min. Og nå er den forbedret med 250 gram! :thumbsup:

Ble ny tur idag, med fire skater, alle over kiloen! :hug:

Har overnattingsbesøk av svigerfar idag, så rapport med bilder kommer imorgen etter jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ny tur idag, med fire skater, alle over kiloen! :hug:

Har overnattingsbesøk av svigerfar idag, så rapport med bilder kommer imorgen etter jobb.

skal du dele seng med svigefar du da? noen liker dattera,noen mora men du Andreas liker faren!! :thumbsup:

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ny tur idag, med fire skater, alle over kiloen! ;)

Har overnattingsbesøk av svigerfar idag, så rapport med bilder kommer imorgen etter jobb.

skal du dele seng med svigefar du da? noen liker dattera,noen mora men du Andreas liker faren!! :)

I og med at både sovesofa og pc står i stua så...

Bare litt praksis nå, og så blir det rapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen igår var et nytt forsøk på å komme oss til Mallangsgrunnen, men også dette forsøket måtte skrinlegges grunnet dårlig vær. Så Øyvind og jeg bestemte oss for å dra ut til Marcus på Lauklines og teste etter gapeflyndra. Men også dette blåste bort, rakk bare et par nedslipp før vi ga oss.

Øyvind fikk imidlertid en liten gapert, mens jeg måtte nøye meg med agntyv.

100782_s.jpg

Vi fant ut at siden vi hadde fått fisket så lite, så måtte vi ta oss en tur på isen og se om det fortsatt var mulig å få noen skater.

Og jeg hadde ikke fisket mer enn 15 minutter før det første runnet fikk varsleren til å hyle og bære seg.

Og opp kom denne.

100780_s.jpg

100781_s.jpg

1240 gram og ny specimen!

Som vanlig fisket jeg med glidende med et to-kroks slep, denne gangen med sild på hovedkroken og makrell på "opphengeren".

Vurderte sterkt å klippe av opphengeren, da den hadde hektet seg fast i en sjøanemone, men lot det være.

Og det var jeg glad for en liten stund etter.

Nytt run, tilslag og opp kom en doublè bestående av en småtorsk og en gapeflyndre.

Gapeflyndra satt selvsagt på den nevnte opphengeren.

100783_s.jpg

375 gram og ny pers.

Fortsatt ikke så stor, men det begynner å hjelpe på!

Selv om det nå nesten bare var sildemos igjen av agnet, etter at torsken hadde voldtatt det, så lot jeg det få ett nedslipp til.

Og 40 minutter etter var det på nytt fast fisk.

100784_s.jpg

Liten skate på 1055 gram, usle 45 gram unna specimen.

Men nå var det ikke lenger håp for silda, så den ble erstattet med en liten hvittingfilet.

Øyvind hadde til nå ikke fått noen fisk, og begynte å bli litt frustrert og oppgitt. Så det var veldig fortjent når denne kom opp på isen!

100785_s.jpg

1240 gram, og vekta fikk meg til å se nøyere på den. Jeg så nå de mørke flekkene på oversiden, og vi konkluderte med at dette var den samme som jeg fikk først på ettermiddagen.

Så det er tydelig at de takler behandlinger vår bra, og er rett tilbake i næringssøk.

100789_s.jpg

Øyvind var "litt" fornøyd med sin første specimenskate! :lolu:

Været idag var som tidligere sagt ikke det beste, med en del vind og en del snebyger. Da det i tillegg begynte å lyne og tordne i nærheten, så bestemte vi oss for å begynne å pakke sammen.

Den ene stanga ble fort pakket ned, og da Øyvind fortsatt hadde to stenger ute, bestemte jeg meg for å drøye litt til. Og det tok ikke mer enn noen få minutter før det begynte å hyle i varsleren. Lot den få litt tid før jeg gjorde tilslag og...

100786_s.jpg

... fast fisk!

Og etter jevn tauing opp til iskanten stakk dette opp av sørpa...

100787_s.jpg

Tredje skata i samme hullet i løpet av tre små timer!

100788_s.jpg

1120 gram og min tredje specimenskate på to dager var et faktum!

En ting jeg stusset på var at samtlige skater vi fikk var hunner, mens de to vi fikk noen titalls meter unna dagen før var hanner.

Oppholder de seg til en viss grad adskilt, eller er det bare tilfeldig?

En kjempefin tur, som garantert skal gjentas i løpet av uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!!!

Ser på storfisker.no at dem opptrer med to specimenvekter på kloskate 1100g og 1200g..Hva er riktig?

Vi tar vel noen flere i løpet av uka Andreas. :lolu:

Tipper at Truls har rett og at specimen er 1200 gram f.o.m. i år. Sannsynligvis ikke oppdatert på resultatlistene?

Forøvrig takk for en flott tur Andreas!

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten skate på 1055 gram

Nå begynner dere å bli veldig kravstore, husk at for alle som ikke fisker i Tromsøområdet, så er ei kiloskloskate en gedigen fisk. Blir ikke lett å ta poeng i år,kloskata har vært et sikkert kort for min del, men i år frykter jeg at det blir lite å hente der :lolu: Skal tro om det ikke blir noen turer innover i kattfjorden til sommeren....større snitt der enn ute mellom øyene tydeligvis.Jeg får nok 6-8 "små" for hver over kiloen, men har vel aldri vært under 500-600 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dere å bli veldig kravstore, husk at for alle som ikke fisker i Tromsøområdet, så er ei kiloskloskate en gedigen fisk. Blir ikke lett å ta poeng i år,kloskata har vært et sikkert kort for min del, men i år frykter jeg at det blir lite å hente der :lolu: Skal tro om det ikke blir noen turer innover i kattfjorden til sommeren....større snitt der enn ute mellom øyene tydeligvis.Jeg får nok 6-8 "små" for hver over kiloen, men har vel aldri vært under 500-600 gram.

Hehe, gikk for å være blærete! :rolleyes:

Er storfornøyd med den skata, og var kjempefornøyd med den jeg fikk på 800-og-noe for noen uker siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Vil isen på Kattfjorden ligge til over påske trur de?

Kommer jo selvfølgelig ann på hvor kaldt det blir fremover.

Ellers er det mye overvann under snøen, 10-20 cm som effektivt trenger inn i alt som ikke er 100% vanntett.

Regner med at dette vannet vil være med å tære kjapt på isen om temperaturen stiger litt.

Iskvaliteten er ikke type stål, går veldig fort og greit å borre.

Så er litt i tvil, og av den grunn så kommer jeg til å panikkfiske litt denne uka!

Har du forresten noen formening om skatene holder seg i adskilte grupper med hunner og hanner, eller er det bare tilfeldig at vi ikke har fått begge kjønn på en tur?

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skatene har jo innvendig befruktning og det vil difor vera meir kamp om hoa enn hjå for eksempel sild som sprutar egg og mjølke i alle retningar. Det kan jo tenkast at det er ei form for hierarki med hannar på ein plass og hoer på ein plass, men det er vel egentlig ingen som veit :) . Det mest nærliggande å tru er vel at det er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.