Gå til innhold
Fiskersiden

Flatjakt i Kattfjorden


GStrike
 Share

Recommended Posts

Etter at planen om å dra ut på Malangsgrunnen idag ikke lot seg gjennomføre, dro Truls, Øyvind og jeg til Kattfjorden for å prøve oss etter de flate.

Flere gapeflyndrer og en skate er kommet opp her så langt i vinter, og det var disse som sto på ønskelista da vi dro utover i 8-tiden i morges.

Vi rigget raskt opp et par stenger hver med hel microfisk til skatene, før vi prøvde oss med tackler for gapert, samt hekler til sild eller annen agnfisk.

Det skjedde heller lite de tre-fire første timene, annet enn noen agnfisk og et lass med sjøstjerner opp på isen. Men endelig begynte det å pipe litt i noen av nappvarslerene. Ikke noen skikkelige run, bare et par pip nå og da, men noe var helt klart fremme og undersøkte agnene våre. Etter at dette hadde fått pågå en stund, bestemte jeg meg for å forsøke å sjekke den ene stanga. Tilslag ble gitt, og jeg kjente god tyngde i den andre enden av snøret. Og opp kom min nye pers!

100593_s.jpg

1630 gram, og min første specimen for året var et faktum.

100594_s.jpg

59 cm lang og 38cm bred(tror jeg, Truls har nok kontroll på bredden...)

Og jeg fikk prøvd mi nyinnkjøpte avkrokningsmatte! :blush:

100595_s.jpg

Fikk også til et slags poseringsbilde...

100596_s.jpg

Denne skata hadde noen pigmentflekker jeg ikke har sett på noen av de andre skatene mine.

Mørke under...

100597_s.jpg

...og lyse oppå... Noen som vet hva de kommer av?

Rett etter at jeg hadde satt ut skata mi igjen, så sjekket Truls stanga si, og specimenskate nummer to for dagen var et faktum!

100598_s.jpg

1205 gram, 53cm lang og 35 cm bred, og også denne var en hann med skikkelige hengeballer.

Truls fant visst også ut at skatene har et ganske kraftig bitt. :huh:

Også denne hadde hvite pigmentflekker oppå...

100599_s.jpg

Truls fikk også avgitt et poseringsbilde...

Etter dette skjedde det ingenting, annet enn at floa kom opp på isen, og la igjen 20-30cm vann inni snøen...

Var en anelse bløtt ja...

Alt i alt en fantastisk dag!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pigmentflekker: Ved oppdrett av kveite hvor kveita ligger så tett at den ligger oppå hverandre kan kveita få mørke flekker under. Om dette er tilfelle med skate vet jeg ikke. Da har dere i tilfelle funnet vakkerplassen for skate :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjoner!

Gratulerer med flotte spesiment skater og tangering av egen N-rek. :D

Du får ta med deg pgs ut på isen,så kan du teste samme plassen en sommernatt fra båt. :o

Ikke tangering, økte med 250 gram! :o

Har ikke lagt inn plassen på gps, men skal nok få gjort det.

Ellers fant vi gode landemerker som gjør det enkelt å finne tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gratulasjoner!

Ikke tangering, økte med 250 gram! :blush:

Har ikke lagt inn plassen på gps, men skal nok få gjort det.

Ellers fant vi gode landemerker som gjør det enkelt å finne tilbake!

He he. En liten mixing av personer der ja. Sorry.

Her er gamle vekten som er registrert hos njff:

Kloskate 1,38, Andreas Mäntykoski, Tromsø, 21.05.2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pigmentflekker: Ved oppdrett av kveite hvor kveita ligger så tett at den ligger oppå hverandre kan kveita få mørke flekker under. Om dette er tilfelle med skate vet jeg ikke. Da har dere i tilfelle funnet vakkerplassen for skate :blush:

Det høres jo bra ut.. testa en ny plass i går. Og den plassen må nok avlegges flere besøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.