Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsnæringen forsøker å svekke integriteten til Direktoratet for naturforvaltning (nå Miljødirektoratet) - oppdrettsnæringens nyttige idioter


 Share

Recommended Posts

Direktoratet for naturforvaltning er det sentrale, utøvende og rådgivende organet i forvaltningen av ferskvannsfisk.

Laks, sjøørret og sjørøye og deres leveområder skal forvaltes slik at naturens mangfold og produktivitet bevares.

Alle vi som er opptatt av å ta vare på våre villaksstammer må være klar over at oppdrettsnæringen forsøker å svekke integriteten til Direktoratet for naturforvaltning.

I dette råkjøret mot Direktoratet for naturforvaltning har oppdrettsnæringen alliert seg med noen politikere, noen byråkrater, noen forskere, noen journalister og andre. Jeg underskreker at jeg ikke generalisererer disse gruppene jeg nevner her.

Jeg vil gå så langt som å hevde at dei som lar seg bruke av oppdrettsnæringen opptrer som "nyttige idioter".

Dei "nyttige idiotene" kan i beste fall forsvares ut fra manglende kunnskap om våre villaksstammer, samt manglende kunnskap om oppdrettsnæringens miljøkriminalitet i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Sjefsredaktør Hans Kristian Amundsen i avisa Nordlys skal få "æren" av å være første navn på lista.

Han heldt eit engasjerande innlegg for deltakarane på generalforsamlinga i Fiskeri- og havbruksnæringas landsforeining i Trondheim onsdag, og var spesielt opptatt av at det han kallar "vernemafiaen" ikkje må få ta overhand.

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=87575

Edit 1: Tar forbehold om at han er korrekt referert.

Edit 2: Fikset overskrift

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ingen verdens ting som evner å forbause meg lenger hva disse folka angår...........

Når det er sagt, så ligger det faktisk en del positive momenter i vår alles kjære ministers tale på FHLs generalforsamling:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/aktuelt/taler_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-fiskeri--og-kystmin/2010/Fiskeri--og-kystministerens-innlegg-pa-FHLs-generalforsamling-.html?id=598917

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, fra før av er jeg blitt oppmeksom på at jeg er medlem av "hylekoret", nå ser det ut som om jeg også er medlem i "vernemafiaen". :)

Men det finst også skyer på himmelen og eit av desse er det han kallar "vernemafiaen", med Janne Sollie i Direktoratet for Naturforvaltning og statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet i spissen.

Heia Janne og Heidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk. Til dere som er aktive i lokale JFF i den nordlige landsdelen så bør den gode redaktøren få en tilbakemelding på sine uttalelser.

Det er visse miljøer som nærmest forsøker å fremstille det å være opptatt av å ta vare på naturen og sikre bærekraftig utvikling som noe feminint å stakkarslig mens det å brenne av mest mulig ressurser i løpet av en generasjon, bygge veier og kraftlinjer gjennom uberørt natur og utrydde arter som har vært her i tusenvis av år nærmest er tøft og maskulint. Sånn er det ikke!

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han redaktøren bør lese seg opp litt og ikke bare høre på oppdrettsmafiaen.

og så synes lisbeth nok en gang er langt fra å få med seg helheten i fiskerinæringen:

"Norge har bygd opp verdens beste forvaltning av ville fiskeressurser."

dagens og de siste 30-40års ressursforvaltning er så kortsiktig(med alle trålere)at hun vil trolig bli ganske så flau over å sagt detta når hun er pensjonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefsredaktør Hans Kristian Amundsen i avisa Nordlys er i godt selskap.

Dr. philos og seniorforsker ved Havforskningsinstituttet Erik Slinde skal få "æren" av å være andre navn på listen.

Her er to utdrag av en kronikk han har skrevet:

"Etter lange diskusjoner skjønte jeg at ut fra den kunnskap som var tilgjengelig, ville mitt standpunkt måtte bli at rømt oppdrettslaks representerer ingen fare for villaksen, snarere tvert imot. Den vil være et positivt bidrag til biodiversiteten innen villaksens gener. Et slikt standpunkt ville ganske sikkert bli lite populært, men faglig sett var det umulig å komme bort fra fakta. For å fremme forståelse for dette satte jeg opp skilt i den elva jeg eier i hvor det sto: "Asylmottak for rømt oppdrettslaks". Samtidig fremmet jeg slagordene: "Rømt oppdrettslaks er en guds gave til naturen" og "Redd villaksen, brekk en fluestang". (mine understrekinger).

"For å få vekk lakseparasitten gyrodactylus synes Direktoratetet for Naturforvaltning og Norsk Institutt for Naturforskning at bruk av rottegift (rotenon) for å drepe alt liv i en elv, inkludert gyrodactylus og dverghannene, er formålstjenelig." (mi understreking).

Du kan lese hele kronikken her:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=87532

Norsk Fiskeoppdrett AS er et fagforlag for oppdrettsnæringen, og utgir bl. a. publikasjonene Norsk Fiskeoppdrett og www.kyst.no.

Kronikken ovenfor står i Norsk Fiskeoppdrett nr. 3 og er lagt ut på www.kyst.no.

Både selve kronikken, og det at den er presentert av et fagforlag for oppdrettsnæringen, forteller mye om kunnskapsnivået og seriøsiteten både i oppdrettsnæringen og blandt oppdrettsnæringens støttespillere.

Glalaksen

Stolt medlem av "vernemafian" som arbeider for å ta vare på våre villaksstammer :thumbsup:

Edit: Tar forbehold om at han er korrekt referert.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å komme utenom neste kandidat i tråden om oppdrettsnæringens "nyttige idioter".

Produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire skal få "æren" av å være tredje navn på listen.

Magne Helge Sleire er produsent av "dokumentaren" "Myten om villaksen" vist på NRK Brennpunkt:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.7039271

I flere dagar før programmet reklammerte NRK massivt på TV, radio og internett at nå skulle "myten om villaksen" avlives.

Det ble raskt klart at lufta var i ferd med å gå ut av ballongen.

Norges jeger- og fiskerforbund: Lufta ut av Brennpunkt-ballongen

Gårsdagens Brennpunktprogram "Myten om villaksen" var hauset godt opp på forhånd. Her skulle myter om villaksen knuses og forvaltninga få sitt pass påskrevet! Men det hele ble en heller flau affære for NRK Brennpunkt:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=68311810&displaypage=TRUE

NRK Brennpunkt mottok flengende kritikk fra både fagfolk, villaksforkjempere og seere etter programmet var sendt.

Jakt & fiske: Flengende kritikk av NRK

Brennpunktredaksjonen mottar skarp kritikk fra både fagfolk, villaksforkjempere og seere etter programmet Myten om villaksen

http://www.jaktogfiske.info/id/1865.0

Sunnmørsposten og journalist Svein Aam kunne avsløre at NRK Brennpunkt viste til en statistikk som ikke eksisterer:

Sunnmørsposten: NRK-feil om villaks

NRK-Brennpunkt har vist til ein statistikk som ikkje eksisterer i samband med programmet «Myten om villaksen», som gjekk på NRK1 tysdag.

http://www.smp.no/incoming/article189529.ece

Retrett fra NRK Brennpunkt

For oppdrettsnæringen som så heftig omfavnet "dokumentaren" fra NRK Brennpunkt i forrige uke, bør det være et tankekors at hovedkilde professor Asbjørn Vøllestad ved Universitetet i Oslo nå mener seg feil gjengitt i "Myten om villaksen":

- Jeg er ikke helt fornøyd med den vinklinga dokumentaren tok. Vi er alle enige om at villaksen som art ikke er trua, men det er mange lokale populasjoner som er utrydningstrua. Lakselus er et stort problem for villaksen og ikke minst for sjøørreten. Jeg mener situasjonen er ute av kontroll, og noe av årsaken er de ekstremt store volumene som står i sjøen. Disse problemene er verst på Vestlandet og i Midt-Norge. Det er helt klart at oppdrett har en effekt på villakspopulasjonene her. Dokumentaren "Myten om villaksen" reinvasker derfor ikke næringa, sier Vøllestad til kyst.no:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87565

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For å finne neste kandidat på listen i tråden om at oppdrettsnæringen forsøker å svekke integriteten til Direktoratet for naturforvaltning må vi rette blikket mot oppdrettsnæringens egne rekker.

Administrerende direktør Geir Andreassen i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) skal få "æren" av å være fjerde navn på listen.

Direktoratet for naturforvaltning har i mange år vært en "pain in the ass" for FHL og administrerende direktør Geir Andreassen.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av en nøye planlagt strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min forrige post i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede samme kveld, og rett etter at "dokumentaren" var sendt, sendte FHL v/administrerende direktør Geir Andreassen ut følgende pressemelding:

FHL v/administrerende direktør Geir Andreassen: Forlanger kunnskapsbasert forvaltning

NRK Brennpunkts dokumentar "Myten om villaksen" tirsdag 16. mars viser at kunnskapsgrunnlaget for Norges forvaltning av villaks har store mangler. FHL ber om en grundig gjennomgang av forvaltningen og bredere forskning.

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87492

Den feilslåtte strategien til FHL v/administrende direktør Geir Andreassen slår nå tilbake på oppdrettsnæringen med full styrke, for det har aldri vært større fokus på oppdrettsnæringens miljøkriminalitet som etter at "dokumentaren" "Myten om villaksen" ble sendt.

I dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Jeg oppfordrer alle, også representanter fra oppdrettsnæringen, om å lese kronikken nedenfor:

Adressa: Skippertak for norsk oppdrettsindustri

Skal det lykkes å redde oppdrettsindustrien for fremtiden, må det tas et realt skippertak. For å hindre en totalkollaps kreves det en betydelig politisk innsats, for industrien må berges fra seg selv, og det haster.

http://www.adressa.no/meninger/article1477640.ece

Jeg tillater meg å stille aktørene i oppdrettsnæringen to spørsmål:

* Er dere tjent med Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) i sin nåværende form?

* Er dere tjent med administrerende direktør Geir Andreassen?

Jeg har en stygg mistanke om at FHL v/Geir Andreassen har hatt mer enn en finger med i spillet da Mattilsynet med et pennestrøk fratok Norsk Institutt for Naturforskning ansvaret for overvåking av lakselus på villfisk, og overførte ansvaret til Havforskningsinstituttet.

Norges jeger- og fiskerforbund: Ber landbruksministeren gripe inn!

Mattilsynet har med et pennestrøk fratatt Norsk Institutt for Naturforskning ansvaret for overvåking av lakselus på villfisk, og har isteden overført ansvaret til Havforskningsinstituttet. En meget dårlig ide mener NJFF, Bellona, WWF, Naturvernforbundet, Skogeierforbundet, Norske Lakseelver, Bondelaget, Greenpeace og Frifo som i et brev ber landbruksministeren omgjøre vedtaket.

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=74535845&displaypage=TRUE

FHL v/administrerende direktør Geir Andreassen og Mattilsynet skal vite at det er noen hundre tusen medlemmer som står bak organisasjonene som har underskrevet brevet til landbruksministeren!!!

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne neste kandidat på listen i tråden om at oppdrettsnæringen forsøker å svekke integriteten til Direktoratet for naturforvaltning må vi rette blikket mot en underleverandør til oppdrettsnæringen.

Europharma AS v/daglig leder Jim-Roger Nordly skal få "æren" av å være femte navn på listen.

Europharma AS eies av Nordly Holding AS, som igjen er heleid av Jim-Roger Nordly.

Europharma AS er totalleverandør av legemidler og øvrige produkter innen dyre- og fiskehelse. Kunder er fiskeoppdrettere, veterinærklinikker og -praksiser.

Som jeg har skrevet i min forrige post i denne tråden var NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min post nr. 8 i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede morgenen etter "dokumentaren" var sendt, kl. 07.00, kunne vi lese følgende på www.kyst.no:

Europharma AS v/Jim-Roger Nordly: Sollie må no ha gjort sitt

Etter gårdagens Brennpunkt om tilstanden for villaksen på NRK1, meinar Jim-Roger Nordly i Europharma at Janne Sollie i Direktoratet for Naturforvaltning har brukt opp siste rest av truverd. Han meinar ho no må ha gjort sitt.

Link (det advares mot grove beskyldninger og faktafeil fra underleverandør Nordly):

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87495

Europharma AS v/Jim-Roger Norly hadde tydeligvis fått blod på tann, og sendte følgende brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskommite:

Europharma AS v/Jim-Roger Nordly: Ber kontrollkomiteen granske DN

I et åpent brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, advarer Europharma AS mot feilinformasjon fra egen forvaltning.

Link (det advares mot grove beskyldninger og faktafeil fra underleverandør Nordly):

http://www.fish.no/oppdrett/2312-ber-kontrollkomiteen-granske-dn.html

Dersom jeg hadde sittet i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomitë, hadde jeg stilt meg meget undrende til at en underleverandør til oppdrettsnæringen ber om gransking av Direktoratet for naturforvaltning.

Dersom jeg hadde sittet i Stortingets kontroll- og konsitusjonskommitë hadde jeg reagert meget sterkt på dei grove beskyldningene mot Direktoratet for naturforvaltning og faktafeila i brevet.

Europharma AS v/daglig leder Jim-Roger Nordly lever tydeligvis i sin egen verd (sammen med Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening v/administrerende direktør Geir Andreassen), og sendte 10.05.2010 ut følgende pressemelding:

Europharma AS v/Jim-Roger Nordly: Vil ha opprydding i villaksforvaltningen

-Det er fornuftig å la Havforskningsinstituttet overta ansvaret for lusetelling på villfisk, og jeg håper dette er første skritt i en mer omfattende opprydding i forvaltningen av den norske villaksen. Det sier Jim Roger Nordly i Europharma.

Link (det advares mot grove beskyldninger og faktafeil fra underleverandør Nordly):

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=87988

Jeg tillater å minne underleverandør Nordly om at i dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Vi ønsker vel ikke at det er Europharma AS v/daglig leder og underleverandør Jim-Roger Nordly som skal bestemme hvordan våre villaksstammer og økosystema i sjøen skal forvaltes??? :thumbsup::):dribble:

Du kan forøvrig lese om korrupsjon her:

"I Norge er det grunn til å tro at korrupsjon kan være et svært alvorlig samfunnsproblem."

Link:

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne neste kandidat i tråden om oppdrettsnæringens "nyttige idioter" må vi rette blikket mot Norges Fiskerlag.

Norges Fiskerlag v/leder Reidar Nilsen skal få "æren" av å være sjette navn på listen.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min post nr. 8 i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede dagen etter "dokumentaren" var sendt, kl. 13.42, kunne vi lese følgende på www.kyst.no:

Norges Fiskerlag v/Leder Reidar Nilsen: Forvaltningen av villaksen bør granskes

"Over tid har Norges Fiskarlag fått melding fra de som driver laksfiske i sjøen, om at tilstanden for villaksen er betydelig bedre enn det myndighetene hevder. Når mener organisasjonen at villaksforvaltningen bør granskes."

"I gårsdagens Brennpunkt ble det gjort rede for at villaksen ikke er truet, noe Havforskningsinstituttet også bekreftet. -Dette bør føre til at ansvarlige forvaltningsmyndigheter for villaksen blir gransket, sier leder i Norges Fiskarlag Reidar Nilsen."

"-Det er helt uakseptabelt at sjølaksefiskerne blir jaget på land med utgangspunkt i en krise som ikke er reell, og jeg mener at Fiskeri-og kystdepartementet må overta hele villaksforvaltningen, sier Reidar Nilsen."

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87499

Jeg tillater meg å minne Norges Fiskerlag v/leder Reidar Nilsen om at i dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne neste kandidater på listen i tråden om at oppdrettsnæringen forsøker å svekke integriteten til Direktoratet for naturforvaltning må vi nok en gang rette blikket mot oppdrettsnæringens egne rekker.

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/direktør for miljø Aina Valland og Norske sjømatbedrifters landsforening (NSL) v/fagsjef for oppdrett Kristin Sæther skal få "æren" av å være henholdsvis syvende og åttende navn på listen.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min post nr. 8 i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede to dager etter "dokumentaren" var sendt, kl. 07.00, kunne vi lese følgende på www.kyst.no:

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/direktør for miljø Aina Valland og Norske sjømatbedrifters landsforening (NSL) v/fagsjef for oppdrett Kristin Sæther: Trur programmet kan gi ei betre forvaltning

FHL og NSL trur dokumentarprogrammet "Myten om villaksen" kan påverke til å gi ei betre forvaltning av villaksbestanden. Det hjelpe også godt på at programmet har gjort WWF meir nyansert i si framstilling av kva som påverkar bestanden.

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87507

Jeg tillater meg å minne Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/direktør for miljø Aina Valland og Norske sjømatbedrifters landsforening (NSL) v/fagsjef for oppdrett Kristin Sæther om at i dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Uttalelsene fra Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/direktør for miljø Aina Valland og Norske sjømatbedrifters landsforening (NSL) v/fagsjef for oppdrett Kristin Sæther skapte reaksjonar i WWF. Karoline Andaur som er ansvarleg for organisasjonen sitt arbeid retta mot oppdrettsnæringa, mente dei alltid presenterar alle faktorar som truar villaksbestanden.

19.03.2010 kl. 07.25, kunne vi derfor lese følgende presisering på www.kyst.no:

WWF: -WWF etterlyser også ei heilskapleg forvaltning

Karoline Andaur i WWF meinar organisasjonen har etterlyst ei heilskapleg forvaltning av villaksen i mange år. Det er feil at dette først skjedde etter temaet vart diskutert i Brennpunkt på NRK denne veka.

"-Meir oppdrettsfisk i havet aukar rømmingsfaren og gjev fleire vertar til lakselusa. FHL bør ikkje nytte innslaget i Brennpunkt til å flytte fokuset frå det som er viktigast i desse dagar, nemleg å sørgje for at lusenivået i merdane er lågt nok til å sikre at smoltutvandringa ikkje blir negativt påverka, framhevar Andaur."

"Andaur tek vidare opp Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg Hansen og informasjonssjef Are Kvistad i FHL si deltaking i Dagsnytt 18 på NRK, Radio onsdag. Her skal dei i fylgje Andaur ha sagt at den auka bruken av lusemiddel er eit bevis på at ein tek situasjonen på alvor."

"-Men løysinga kan ikkje vere å medisinere vekk problemet. No må både FHL og Statsråden akseptere problemet og ikkje tillate meir vekst i industrien, seier Andaur til Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no."

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87524

Her er hele pressemeldinga fra WWF:

WWF: Avsporing å friskmelde villaksen

Den norske villaksen er truet, ikke minst på grunn av oppdrettsnæringens problemer med lakselus og rømming. Villaksen er utryddet i ca. 50 elver, og truet i 150 av 450 elver.

Link:

http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/nyhetssaker/?29160/Avsporing--friskmelde-villaksen

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne neste kandidat i tråden om oppdrettsnæringens "nyttige idioter" må vi rette blikket mot Norges Grunneier- og Sjølaksefiskerlag.

Norges Grunneier- og Sjølaksefiskerlag v/leder Tomas Sandnes skal få "æren" av å være niende navn på listen.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min post nr. 8 i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede to dager etter "dokumentaren" var sendt, kl. 07.00, kunne vi lese følgende på www.kyst.no:

Norges Grunneier- og Sjølaksefiskerlag v/leder Tomas Sandnes: Krever gjennomgang av villaks-forvaltningen

I NRK Brennpunkts dokumentar "Myten om villaksen" 16. mars ble det rettet et kritisk blikk på Direktoratet for Naturforvaltnings forvaltning av villaksbestanden. Nå vil Norges Grunneier- og Sjølaksefiskerlag ha en uavhengig gjennomgang av villaksforvaltningen.

"Det som framkommer i Brennpunktprogrammet underbygger det Noregs Grunneigar- og Sjølaksefiskarlag (NGSL) lenge har hevdet om at bestandssituasjonen for villaksen er langt bedre enn det DN gir uttrykk for, sier leder i NGSL, Tomas Sandnes i en pressemelding."

"Det naturlige ville være om villaksen, i likhet med andre ville fiskebestander, ble forvaltet av Fiskeri- og kystdepartementet etter anerkjente metoder for bestandsforvaltning."

"Det er også viktig at det forvaltningsorgan som har ansvar for villaksen opptrer på en måte som gir tiltro til forvaltningens uavhengighet og objektivitet. Etter vår vurdering bør forvaltningen av villaksen flyttes ut av Direktoratet for Naturforvaltning, sier Sandnes."

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=59&article_id=87506

Jeg tillater meg å minne Norges Grunneier- og Sjølaksefiskerlag v/leder Tomas Sandnes om at i dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Norges lakseelver finner grunn til å minne om at diskusjonen rundt villaksens situasjon i dag i store trekk er en diskusjon fundamentert i økonomi og tradisjon, mens de biologiske hensynene som bør danne rammen for hele diskusjonen mer eller mindre blir forbigått i stillhet.

Norske Lakseelver: Villaksen Et spørsmål om rettigheter eller biologisk ansvar?

Diskusjonen rundt villaksens situasjon er i dag i store trekk en diskusjon fundamentert i økonomi og tradisjon, mens de biologiske hensynene som bør danne rammen for hele diskusjonen mer eller mindre blir forbigått i stillhet.

Link:

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2010/mai/Villaksen.htm

Jeg er ikke dummere enn at jeg ser at fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen, landbruks- og matminister Lars Peder Brekk og resten av oppdrettsmafiaen ønsker å gi noe tilbake til Norges Grunneier- og Sjølaksefiskelag v/leder Tomas Sandnes for deres støtte etter at NRK viste "dokumentaren" "Myten om villaksen".

Norges jeger- og firskerforbund deler mi bekymring:

Norges jeger- og fiskerforbund: Sjølaksefisket må reguleres

NJFF er bekymra over signaler om at regjeringa vurderer å overprøve DNs forslag til regulering i sjølaksefisket. - Sportsfiskere og elveeiere er solidariske til de innskrenkningene som forvaltninga foreslår. Da må ikke villaksvernet svekkes på andre områder, skriver NJFF i et brev til regjeringa.

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=75067838&displaypage=TRUE

Norske Lakseelver krever også at Miljøverndepartementet strammer inn også i sjølaksefisket.

Norske Lakseelver: Frykter at villaksen ofres i et politisk spill om sjølaksefisket

Norsk Lakseelver frykter at villaksen ofres i et politisk spill om sjølaksefiske, der faglig godt begrunnede tiltak for å bevare villaksen blir satt til side.

Link:

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2010/mai/Frykter%20at%20villaksen%20ofres.htm

Du kan forøvrig lese forslaget til Direktoratet for naturforvaltning (DN) her:

Direktoratet for naturforvaltning: Strammer inn sjølaksefisket

Direktoratet for naturforvaltning (DN) går inn for en omfattende innstramming i sjølaksefisket fra og med 2010-sesongen. Også fisket etter sjøørret blir betydelig strammet inn i deler av landet. Gjeldende bestemmelser står ved lag inntil endelig vedtak er truffet.

Link:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500039905

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne neste kandidat i tråden om oppdrettsnæringens "nyttige idioter" må vi rette blikket mot stortinget.

Stortingsrepresentant Siri A. Meling (H) skal få "æren" av å være tiende navn på listen.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Som det går frem av min post nr. 8 i denne tråden er NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" grundig plukket fra hverandre, og det eneste som står igjen av "dokumentaren" er synsingen til produsent, regissør og fotograf Magne Helge Sleire.

Allerede dagen etter "dokumentaren" var sendt, leverte stortingsrepresentant Siri A. Meling (H) et skriftlig spørsmål til miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

Brennpunktdokumentar i stortingets spørretime:

Skriftlig spørsmål fra Siri A. Meling (H) til miljø- og utviklingsministeren:

Spørsmål

"Vil Miljø- og utviklingsministeren ta initiativ til en gjennomgang av tallmaterialet som Direktoratet for Naturforvaltning benytter som dokumentasjon i forbindelse med deres påstander om at de nordatlantiske villaksstammene er sterkt truet, for å sikre at direktoratets fremstilling av situasjonen er bygget på et reelt grunnlag?"

Deler av begrunnelsen

"I NRKs program "Brennpunkt" 16. mars 2010 ble det rettet et kritisk søkelys på Direktoratet for Naturforvaltning sin fremstilling av situasjonen for de nordatlantiske villaks stammene i Norge som sterkt truet. Bakgrunnen er at direktoratet blant annet tilsynelatende opererer med fangststatistikk som ikke er korrigert for innskrenkninger i reguleringene av fisket. Videre står direktoratets fremstilling i kontrast til hva både sjø- og elvefiskerne opplever i store deler av landet. Det er en uheldig situasjon hvis direktoratet kan mistenkes for ikke å ha en balansert fremstilling bygget på reelle fakta - i denne saken så vel som i andre saker - siden direktoratet setter viktige premisser for rammebetingelser på mange områder i samfunnet."

Deler av svaret fra miljø- og utviklingsminister Erik Solheim:

"Jeg finner grunn til å presisere at Direktoratet for naturforvaltning ikke selv produserer tallmateriale, men vurderer situasjonen og iverksetter forvaltningstiltak med grunnlag i vitenskapelig rådgivning."

"Jeg har ingen grunn til å tvile på de vitenskapelige rådene som gis og som Direktoratet for naturforvaltning legger til grunn for sin forvaltning. Jeg ser heller ikke behov for å endre systemet som er etablert for dokumentasjon og rådgivning i forvaltningen av våre ville laksebestander."

Du kan lese hele spørsmålet fra stortingsrepresentant Siri A. Meling (H) og svaret fra miljø- og utviklingsminister Erik Solheim her:

Link:

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=46079

Jeg tillater meg å minne stortingsrepresentant Siri A. Meling (H) om at i dag står våre villaksstammer og økosystema i sjøen overfor meget store utfordringer i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettsfisk og annen forurensing.

Har lest på et annet forum at ikke alle kjenner prosessen for fastsettelse av forskriften for regulering av fisket etter anadrome laksefisk i sjøen for perioden 2010-2014.

Nedenfor har jeg derfor skrevet noen få ord om siste del av selve prosessen for fastsettelse av forskriften, og du kan finne mer informasjon om hele prosessen frem til fastsettelse av forskriften på hjemmesiden til Direktoratet for naturforvaltning (DN).

Direktoratet for naturforvaltning (DN) sendte 18.03.2010 sin innstilling for regulering av fisket etter anadrome laksefisk i sjøen for perioden 2010-2014 over til miljø- og utviklingsdepartementet for endelig godkjenning.

Direktoratet for naturforvaltning (DN) undrestreker at beskatningsrådene fra Vitenskapelig råd for lakseforvaltning er lagt til grunn for forslaget til reguleringer i de ulike regionene. I noen få regioner avviker forslaget noe fra beskatningsrådet fordi nye opplysinger tilsier at bestandssituasjonen er dårligere enn det som er lagt til grunn av rådet.

Forslag til reguleringer av fiske i sjøen skal bygge på en vurdering av alle bestander som inngår i fisket, og ikke bare bestander fra elvene som ligger innenfor samme geografiske område.

Direktoratet for naturforvaltning (DN): Regulering av fisket 2010-2014

Laksebestanden i Norge har opplevd en stor nedgang siden 1980-tallet, og fisket er sterkt regulert. Nå skal forskriftene for fiske etter anadrome laksefisk i vassdrag og sjø revideres, med sikte på å innføre nye femårige forskrifter for perioden 2010 - 2014.

Link:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=544

Jeg håper inderlig at miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, samt våre stortingsrepresentanter, er sitt store ansvar for å ta vare på våre villaksstammer bevisst.

For det er vel dei, og ikke oppdrettsmafiaen, som fatter den endelige beslutningen???

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "bumper" denne tråden slik at alle blir klar over hvor nøye planlagt og koordinert NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var.

NRK Brennpunkt "dokumentaren" "Myten om villaksen" var en del av Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) v/administrerende direktør Geir Andreassen sin nøye planlagte strategi for å rydde Direktoratet for naturforvaltning av veien.

Glalaksen

Stolt medlem av "vernemafiaen" som arbeider for å ta vare på våre villaksstammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.