Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsnæringa fekk alltid viljen sin.


Davyen
 Share

Recommended Posts

Man kan jo ikke være uenig med Andersens beskrivelse, og dette har skjedd uavhengig av farge på regjeringen. Dagens fiskeriminister som skal være den verste katastrofen har vært minister i drøyt et halvår. Et halvår det, etter min mening, har skjedd mye mer positivt enn under noen av de andre ministrene. Mye er til nå prat, men det tar tid å korrigere kursen på en så stor og stridbar skute. De som ønsker at Stoltenberg skal fjerne henne og sette inn en av sine tungvektere ønsker seg i virkeligheten tilbake til "gode gamle dager"..

Det er et klimaskifte på gang i befolkningen og da er det bra å ha en minister som folk føler er en del av det de vil ha forandring på.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her sier, så er dette gammelt nytt.........for alle oss som har tatt bryet verdt å sette oss inn i problemstillingene.

Men det er IKKE gammelt nytt for allmenheten. Allmennheten har ikke fått forståelsen av problemene, korupsjonen og miljøkriminaliteten, og derfor er det rett ut sagt gledelig at en liten lokal-avis får hull på "byllen" og tør der andre tier. Flere riksdekkende og store regionale medier har forsøkt å få tilsvarende innrømmelser fra statlige institusjoner, uten å lykkes. At lokalavisen Firda nå har klart nettopp det, håper jeg skaper presedens slik at også andre medier kan begynne å grave i KJERNEN i problemstillingene; en enormt sterk lobby som nærmest "eier" politikere og byråkrater.

Jeg håper Firda blir gitt tilbakemeldinger fra noen og enhver (les; de som bryr seg om miljøet og laks/sjøørret), slik at de får et insentiv til å fortsette avsløringene som mange, men ikke allmenheten, vet om.

Selv har jeg tatt bryet å ringe redaktør Jan Atle Stang, og gitt ros for deres arbeid.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her sier, så er dette gammelt nytt.........for alle oss som har tatt bryet verdt å sette oss inn i problemstillingene.

Men det er IKKE gammelt nytt for allmenheten. Allmennheten har ikke fått forståelsen av problemene, korupsjonen og miljøkriminaliteten, og derfor er det rett ut sagt gledelig at en liten lokal-avis får hull på "byllen" og tør der andre tier. Flere riksdekkende og store regionale medier har forsøkt å få tilsvarende innrømmelser fra statlige institusjoner, uten å lykkes. At lokalavisen Firda nå har klart nettopp det, håper jeg skaper presedens slik at også andre medier kan begynne å grave i KJERNEN i problemstillingene; en enormt sterk lobby som nærmest "eier" politikere og byråkrater.

Jeg håper Firda blir gitt tilbakemeldinger fra noen og enhver (les; de som bryr seg om miljøet og laks/sjøørret), slik at de får et insentiv til å fortsette avsløringene som mange, men ikke allmenheten, vet om.

Enig med deg Salmoncamera!

Firda har vist imponerende gravende og avslørende journalistikk i fire artikler om oppdrettsnæringen ;)

* Åtvarar mot gift i fiskefor

* Farleg å ete villfisk

* Omfattande medisinering mot lakselus vekkjer bekymring

* Oppdrettsnæringa fekk alltid viljen sin

Jeg vil anbefale alle å lese debattinnleggene under artikkelen på Firdas hjemmeside, derigjennom å lære en god del om hvordan oppdrettsmafian arbeider.

Bare for å gjøre det klart: Nå har jeg sluttet å skrive oppdrettsmafian med "...".

Det er gledelig å registrere at stadig flere av "folk flest" begynner å få øynene opp for miljøkriminaliteten hos oppdrettsnæringen i form av lakselus, giftstoffer i lusemiddel, rømming av oppdrettslaks og annen forurensing.

Det er stadig flere blandt "folk flest" som nå frykter at økosystemene i sjøen skal bli ødelagde, og jeg opplever også at det er stadig flere som får øynene opp for den alvorlige situasjonen for våre villaksstammer.

Dette tror jeg skyldes at mange opplever at miljøkriminaliteten hos oppdrettsnæringen angår dem, da oppdrettsanleggene ligger langs store deler av vår langsstrakte kyst og mange har oppdrettsanlegg i sitt nærområde.

Jeg opplever også at det er stadig flere av "folk flest" som begynner å stille spørsmål om hvorfor ikke ennå flere redaktører og journalister i nasjonale-, regionale og lokale medier stiller kritiske spørsmål om oppdrettsnæringen.

Konspirasjonsteoriene blandt "folk flest" har virkelig skutt fart etter at NRK Brennpunkt viste "Myten om villaksten" :lolu:

Og det skjønner jeg godt ;)

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.