Gå til innhold
Fiskersiden

Hunter på artsturne i slutten av juni 2010


Hunter
 Share

Recommended Posts

Med full jobb og sjappen ved siden av samt 3 astmatiske gutter i huset har det blitt alt for lite fisketid det siste året. De siste årene har jeg lekt med tanken på en artsturne, men det har blitt med tanken pga ovennevnte årsaker. Men i år blir det artsturne i en uke. Fra 26. juni og en uke fremover skal jeg fiske og målet er å plukke med seg rundt 10 nye arter.

Følgende arter mangler på artslisten og ingenting hadde vært bedre om dere kunne hjulpet meg med å fylle hullene etterhvert som jeg beveger meg rundt i Sør- Norge:

Gullbust

Sørv

Asp

Suter

Regnlaue

Dvergmalle

Solabbor

Krøkle

Harr

Sik

Lagesild

Lake

Nipigget Stingsild

Hvitfinnet Steinulke

Steinsmett

Gjørs

Hork

Jeg vet at noen av disse artene ikke er de letteste å ta på denne tiden.

I tillegg er disse saltvannsartene på ønskelisten

Småflekket rødhai

Piggvar

Blålange

Kloskate

Nordlig knurrulke

Spissskate

Havabbor

Breiflabb

Tangstikling

Rødknurr

Ålekvabbe

Hornkvabbe

Tangsprell

Tangkvabbe

Gapeflyndre

Tunge

Tanken er å beynne et sted og fortsette til neste sted så snart en art er tatt. En uke er satt av til turen fordi da åpner elven og det vil jeg ha med meg.

Så de av dere som har anledning å guide meg, komme med tips osv får evig heltestatus.

Om noen i bergensområdet, eller andre steder for den saks skyld har lyst å slå følge så ville det vært moro.

Som sagt, målet er 10 nye arter i alle fall og da primært ferskvannsarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har egen bil, så plukker du lett i løpet av en dag suter og solabbor i Kasut, dvergmalla i Drengsrud, sørv i Einedammen i Asker, gullbust og kanskje sik på Gilhusodden i Drammen og hork og kanskje asp og gjørs i Dyno.

Kloskata og gapeflyndra fikser du lett med en liten svipptur til Tromsø! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du rundt Elverum. så er det harr og sik I BOKS

Den er god. Jeg tar kontakt når det nærmer seg.

Piggvaren er enkel, kan vel gå så langt å garantere den.

Jeg tror vi gjør det så enkelt at jeg tar meg en helgetur ned til deg før turneen starter.

Forøvrig har det allerede kommet PMer med tips og tilbud om guiding.

Gleder meg som en unge alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med full jobb og sjappen ved siden av samt 3 astmatiske gutter i huset har det blitt alt for lite fisketid det siste året. De siste årene har jeg lekt med tanken på en artsturne, men det har blitt med tanken pga ovennevnte årsaker. Men i år blir det artsturne i en uke. Fra 26. juni og en uke fremover skal jeg fiske og målet er å plukke med seg rundt 10 nye arter.

Følgende arter mangler på artslisten og ingenting hadde vært bedre om dere kunne hjulpet meg med å fylle hullene etterhvert som jeg beveger meg rundt i Sør- Norge:

Gullbust

Sørv

Asp

Suter

Regnlaue

Dvergmalle

Solabbor

Krøkle

Harr

Sik

Lagesild

Lake

Nipigget Stingsild

Hvitfinnet Steinulke

Steinsmett

Gjørs

Hork

Jeg vet at noen av disse artene ikke er de letteste å ta på denne tiden.

I tillegg er disse saltvannsartene på ønskelisten

Småflekket rødhai

Piggvar

Blålange

Kloskate

Nordlig knurrulke

Spissskate

Havabbor

Breiflabb

Tangstikling

Rødknurr

Ålekvabbe

Hornkvabbe

Tangsprell

Tangkvabbe

Gapeflyndre

Tunge

Tanken er å beynne et sted og fortsette til neste sted så snart en art er tatt. En uke er satt av til turen fordi da åpner elven og det vil jeg ha med meg.

Så de av dere som har anledning å guide meg, komme med tips osv får evig heltestatus.

Om noen i bergensområdet, eller andre steder for den saks skyld har lyst å slå følge så ville det vært moro.

Som sagt, målet er 10 nye arter i alle fall og da primært ferskvannsarter.

gullbust-lake-gjørs-hork-harr kan jeg garantere deg om du stter av en dag for lake og gjørs er nok lettest på kveld natt bør vell klare steinsmett og. mulig og kloskate og småflekka om båten ligger på vannet i horten da .De andre artene er i sørum

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er kanskje d enkleste, ja ;)

Hvis det passer så kan jeg gjerne bli med på en dagstur på stranden etter piggvar med dere....:hot:

Ellers har jeg ikke så mye å by på her Svein, kansje havabbor men kan være litt i tidligste laget enda.

Men ser at du har mange gode tilbud allerede :innocent:

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir fisken i sør-Norge utrygg.

Om dere skulle finne på å ta turen opp til Mjøsa så får dere si fra, om det ikke er så mange av artene du mangler som er så lette å få der i juni/juli så kan jeg ihvertfall bidra med noen greie plasser om dere vil.

Her bør nipigget stingsild være bankers, om harren har begynt å gå inn på grunnene er det veldig lett å få den, sik skal være lett fra land tidlig i sesongen, men er usikker på om tidspunktet dere drar på er tidlig nok.

I Mjøsa kan også krøkle og lagesild prøves, men det er i beste fall svært vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge. Om eg er vekke på tur, kan du få koordinatane når den tid kjem.

Notert Døsen

Havabbor, Rødknurr and Tangkvabbe should all be possible in Tysvær if you go by Haugesund way.

KIS knows the spots

Thanks for info Ghaggis

Kan sikkert bli med ut en dag, for å vise deg litt rundt i Drammen/Asker området. F.eks. rødhai og gapeflyndre muligens. Solabbor, suter, dvergmalle og sørv bør bli unnagjort på et par timer, dersom du ikke har tatt de før. Eller enda kjappere dersom du har samme bergenslykka som Torry :)

Det hadde vært helt topp Brutus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser at jeg har glemt å føre opp karpe på ønskelisten. Selv om jeg har et bra snitt på karpe har jeg enda ikke fått den i Norge. :)

Om det er flere som har lyst å bidra til at artsturneen min blir vellykket så er det bare å ta kontakt.

Et klart mål er 10-12 arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.