Gå til innhold
Fiskersiden

Blåkjeft på over 2,200


Recommended Posts

Bocanegra-%202%2C2%20kg%2048.JPGUnder lysingfiske på G. Canaria blir det årlig tatt blåkjeft på over 2 kg. I følge broren min er det tatt også flere som passerer 3 kgs grensen.

Brødrene mine som hovedsakelig driver med dypvannfiske eller speedjigging bryr seg ikke om record eller noe i den duren. Her er det fiskeglede som teller...

Det som er litt artig er at de har aldri fisket noe særlig direkte etter denne arten, dog vile de prøve denne gangen med norsk redskap ( made by norsk Lopez) og samme type tackler som har vist seg å funke her oppe hos oss. De ble selv overrasket over hvor mye blåkjeft de fanget ( 20-30 stk) med samme spesifike farger som blåkjeften faller for.

Avbildet ble fanget på nesten 400 meters dybde. Denne dybden har vært uaktuelt for meg og etter blåkjeft, men kan hende jeg prøver meg.

Kan blåkjeft blir like stor her oppe i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble selv overrasket over hvor mye blåkjeft de fanget ( 20-30 stk) med samme spesifike farger som blåkjeften faller for.

Avbildet ble fanget på nesten 400 meters dybde.

Hvor mye tror du det spiller inn om gummislangen er rød, gul eller blå på 400m dyp? Er vel ikke mye lys der nede :dribble: En ting er jo om den er selvlysende, men når det gjelder blåkjeft så tror jeg ikke det spiller mye rolle om du bruker en gul eller grønn blekksprut (eller attraktorer i det hele tatt), så lenge agnet kommer innen rimelig avstand til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tror du det spiller inn om gummislangen er rød, gul eller blå på 400m dyp? Er vel ikke mye lys der nede smile.gif En ting er jo om den er selvlysende, men når det gjelder blåkjeft så tror jeg ikke det spiller mye rolle om du bruker en gul eller grønn blekksprut (eller attraktorer i det hele tatt), så lenge agnet kommer innen rimelig avstand til fisken.

Vannskelig å svare Christer. Jeg har i hvertfall og hos oss hernede , observert og bevisst utallige ganger at blåkjeft(særlig de største) faller for en vis fargekombinasjon av selvlysende toner. Mange som har vært om bord hos meg tror jeg er uenig med deg om bruk av attraktorer ( særlig selvlysende) Attraktører gir beviselig flest blåkjeft.Tror at Limanda gir meg rett her....

IMG_2287.JPG?imgmax=640

Blåkjeft på 1451 og fortsatt rekord om bord....en så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannskelig å svare Christer. Jeg har i hvertfall og hos oss hernede , observert og bevisst utallige ganger at blåkjeft(særlig de største) faller for en vis fargekombinasjon av selvlysende toner. Mange som har vært om bord hos meg tror jeg er uenig med deg om bruk av attraktorer ( særlig selvlysende) Attraktører gir beviselig flest blåkjeft.Tror at Limanda gir meg rett her....

IMG_2287.JPG?imgmax=640

Blåkjeft på 1451 og fortsatt rekord om bord....en så lenge

Nå er ikke jeg noen ekspert på blåkjeft, men den dagen dette bildet var tatt (og dagen før) var det en kombinasjon av lyspropp og oransje/gul blekksprut som slo alt annet. MEN. vi fisket jo ikke dypere enn 100-120 meter, mulig det er noe mere lys der.

Satser forøvrig på at båtrekorden ryker i år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåkjeft er jo stort sett bifangst, med litt mer utbredt målrettet fiske tror jeg nok det er mulig å passere 2kg også i Norge. For å si det på en annen måte, jeg har ingen som helst illusjoner om at fisken min på 1500g var den største i stimen som passerte under båten ifjor sommer. Såpass flaks er det ikke lov å pårope seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.