Gå til innhold
Fiskersiden

Sesongåpning båtfiske


Pero
 Share

Recommended Posts

Med den vinteren om har vært i år har det drøyd ut mht å få sjøsatt og kommet i gang. Fikk båten på vann her om dagen og bestemte med for en liten tur ut for å sjekke om det var noe sø å få. Satset på hvit shad, gjennomhullet i buken med en q tip for å få til en vuggende og rullende bevegelse montert nedenfor et 15 grams søkke.

Etter kort tid dro det på to pene fisk som begge ga noen kule fighter.

0404201006344c572621357544e984.jpg

Mobilbilde.

I tillegg hadde jeg på et par til som ga noen saftige utras før de slapp samt landet en del småtorsk.

Dagen etter landet vi en til på rett over kiloen i noenlunde samme kondis. En grei start:)

Får håpe været gir seg sånn noenlunde slik at det kan bli en tur ut igjen snart.

Tempen i vannet lå den første dagen på mellom 2.6 og 3.4 grader der jeg fisket. Dagen etter hadde den pga endret vind gått opp til nærmere 4 grader noen steder. Dorgefarten lå på mellom 1.8 og 2.3 knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa til kompisene 1.4 og 1.8 men den største er nok over 2. Målte de kjapt på ei vekt som gikk tom for strøm og salteren var som vanlig hjemme. Ikke flink nok til å prioritere det med vekt....

Fiskes hardt etter sø her nede nå så jeg, og det kakkes mye slips/støinger. Snakket med en som stolt hadde kakket en på over 2 kg + et par til. Synd at folk ikke lar disse i fred og kommer seg litt utpå og heller prøver seg på disse sildespiserne som nå er inne. De fleste ser ut til å prioritere fisket inne i brakkvannet, fra bankebrua og inn i skogsfjorden. Ge vedkommende noen hint og tips så får en satse på at man treffer på ham lengre ute neste gang og med en annen type fangst....

I og med at det er en del sild inne og en del sø som følger denne, så er det noe rart at båtfiskerne ikke heller prioriterer denne. De fiskene vi har fått har vært fulle av sild. Men det er de stort sett hvert år på denne tiden, litt utenfor land:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet litt med å holde brislingen såpass i form i varmen at jeg fant ut at jeg ville teste ut noe annet. Har handla en drøss med ulike shads og gummifisk, og har kommet frem til løsningen med gjennomgående rør som den absolutt beste måten å rigge på. Shaden blir på denne måten også "uutslitelig". Har fått mange fine sø på denne måten, og merkelig nok har jeg fått lite fisk på riggen og mest med søkke i overflata.

I dag landet jeg 6 sø og vel borti 13 torsk. Fikk alle søene som jeg fikk ombord på rigg, 8 meter ned og med apex som agn. Tempen i vannet lå i på rett rundt 4 grader. Tok 2 med hjem til middag og lot resten gå. Alle lå sånn stort sett rundt kiloen og var blanke og fine. De jeg åpna hadde mesket seg med brisling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet litt med å holde brislingen såpass i form i varmen at jeg fant ut at jeg ville teste ut noe annet. Har handla en drøss med ulike shads og gummifisk, og har kommet frem til løsningen med gjennomgående rør som den absolutt beste måten å rigge på. Shaden blir på denne måten også "uutslitelig". Har fått mange fine sø på denne måten, og merkelig nok har jeg fått lite fisk på riggen og mest med søkke i overflata.

I dag landet jeg 6 sø og vel borti 13 torsk. Fikk alle søene som jeg fikk ombord på rigg, 8 meter ned og med apex som agn. Tempen i vannet lå i på rett rundt 4 grader. Tok 2 med hjem til middag og lot resten gå. Alle lå sånn stort sett rundt kiloen og var blanke og fine. De jeg åpna hadde mesket seg med brisling.

:rolleyes: ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel sjøsatt og klar du å Hansi?

å ja ja, hadde båten ute i vinter, det var ikke den rette vinteren å ha det. :thumbsup:

den frøs inne ganske raskt, og isen tok bunn pluggen så båten hang på fender lista på isen full av vann. Det ble en øse jobb jeg sent vil glemme :lolu: så har ikke fått fiska noe særlig enda, men ser jo du tar for deg av fisk, du får mye torsk også ser jeg, trodde det nesten var umulig i disse tider, ikke mange som kan skryte på seg fangster av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med båten da, får håpe du får ordnings på det.

Akkurat for øyeblikket er det masser av torsk, men hva det skyldes vet jeg ikke. Snakket med en som hadde fått over 50 kilo, men de hadde vært i 3-4 kilos klassen. Jeg har ikke fisket aktiv etter den, men har allikevel fått plenty. Men som sagt da småtorsk fra under kiloen til opp til halvannen tenker jeg.

Takker, er jo gøy når det en har tenkt ut klaffer såpass bra:)

Blir kjøp av "noen" kort ja, driver å maser på brodern om å få fingeren ut slik at vi kan få satt opp noe. Tar ferie siste i juli samt to første i august. Mulig jeg legger inn noe her om en ikke skal bort. Men det blir nok noen fredager gjennom sesongen. Jeg og Steinar skal til Gaula 1. uka i juli og det kan jo bli kult. Planene deres da? Mandal på deg Aasmund og Bjerkreim på Helge?

Skal på skole neste uke og uka etter det tar jeg ei ukes ferie for havfiske sammen med disse tyskerne som kommer opp hvert år. Blir spennende å se hva vi klarer å få tak på i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pakka og klar jøgga?? Båten er tint opp og motoren sviver som ei klokke?

Verker etter å komme utpå selv og få testa godplassene og noe av det nye stæsjet som er shoppet inn fra div steder:)Tenker meg ut lørdag og mulig noe søndag før jeg stikker til oslo ei uke. Deretter er det jo "tyskerfiske" ei uke og regner med å se deg utpå en kveld eller to?

Dersom jeg ikke blir så sen i morgen, og det er rimelig stille, kan det hende jeg stikker ut litt og tester litt. Gi beskjed da om du drar ut.

Skal du være med på noen kort i elva? Må shoppes lørdag morgen..... Prøver å få speedy opp i dag for å sette opp ønskelista....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pakka og klar jøgga?? Båten er tint opp og motoren sviver som ei klokke?

Verker etter å komme utpå selv og få testa godplassene og noe av det nye stæsjet som er shoppet inn fra div steder:)Tenker meg ut lørdag og mulig noe søndag før jeg stikker til oslo ei uke. Deretter er det jo "tyskerfiske" ei uke og regner med å se deg utpå en kveld eller to?

Dersom jeg ikke blir så sen i morgen, og det er rimelig stille, kan det hende jeg stikker ut litt og tester litt. Gi beskjed da om du drar ut.

Skal du være med på noen kort i elva? Må shoppes lørdag morgen..... Prøver å få speedy opp i dag for å sette opp ønskelista....

Ikke pakka ennå, men veldig klar :-) skulle fiksa svingeren t ekkoloddet for isen klarte bryte den løs :) Har ikke fått handla no nytt stasj, men har jo fått fisk på det gamle så prøver det igjen.. er sykemeldt ut måneden så blir litt fiske nå :thumbsup: mulig jeg må være med opp i elva noen ganger i år å prøve, tar kontakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du festet den? Fra selve festet den har detti av?

Hadde vært topp om du fikk sjekket ut om det er noe godsei på noen av de vante stedene og kunnet gitt meg en tilbakemelding. Er litt sugen på noen heftigere utras og har noen jigger jeg må prøve ut:)

Går vel på vegga du nå da, bare å gå hjemme slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du festet den? Fra selve festet den har detti av?

Hadde vært topp om du fikk sjekket ut om det er noe godsei på noen av de vante stedene og kunnet gitt meg en tilbakemelding. Er litt sugen på noen heftigere utras og har noen jigger jeg må prøve ut:)

Går vel på vegga du nå da, bare å gå hjemme slik??

Vet ikke ennå hva som har skjedd med den, kan bare se den henger å slenger i ledningen.. Må vel ha opp båten for å få festet den på ny, eller skifte feste hvis det er så galt.. Tenker meg utpå på lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da Jøgga er sykmeldt ut måneden hadde det jo vært kult om han hiver seg med på tyskeruka med båten sin og da kunne du spurt pent om det var mulig å få lurt deg med han ut?:D Vi kommer til å fiske 3 fra min og 2 fra en 15 foter fra og med neste lørdag til og med torsdagen. Deretter skal jeg fiske ALENE fredag-søndag for å hente meg inn:)Kommer til å satse hardt på større lyr og sei om det blir en del vind, men dersom det blir forhold skal det jaktes dyyypt:)Hadde jo vært kult med selskap og kjørt en konk? Eller har du fått båten klar og på vann er det jo bare å ta turen??

Jeg er allerede booket for helgen men tenker å ha ei havfiskeuke i midten av mai og kan jo kanskje ha en plass ledig om det kunne interessere?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da Jøgga er sykmeldt ut måneden hadde det jo vært kult om han hiver seg med på tyskeruka med båten sin og da kunne du spurt pent om det var mulig å få lurt deg med han ut?;) Vi kommer til å fiske 3 fra min og 2 fra en 15 foter fra og med neste lørdag til og med torsdagen. Deretter skal jeg fiske ALENE fredag-søndag for å hente meg inn:)Kommer til å satse hardt på større lyr og sei om det blir en del vind, men dersom det blir forhold skal det jaktes dyyypt:)Hadde jo vært kult med selskap og kjørt en konk? Eller har du fått båten klar og på vann er det jo bare å ta turen??

Jeg er allerede booket for helgen men tenker å ha ei havfiskeuke i midten av mai og kan jo kanskje ha en plass ledig om det kunne interessere?

Dette hørtes veldig gøy ut, jøgga må gjerne skrive en pm om hva han tenker om det. ;)

hvor dypt snakker vi om da? har jo ikke det groveste utstyret :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor her er det ikke så mange steder som er så dype, men har noen områder hvor det stuper stort sett rett ned til 300+. Har siklet lenge på å teste ut disse kantene. Har nok noe til låns. Tror jeg har 4 penn 3/0 high speed eller noe slikt med snøre på som bare ligger og slenger her. Er vel heller stang som kan være en utfodring, men mener jeg har et par 30 lbs liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.