Gå til innhold
Fiskersiden

Rigor Mortis tar med vordende storfiskere på fisketur


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Påska 2010 ble en knallpåske, både værmessig og opplevelsesmessig.

I år var det ingen langturer etter storrøya eller hytteturer på fjellet på timeplanen, men enkel og grei hjemmepåske med dagsturer i skog og mark sammen med familien.

Som Nils Master så var tanken å la ungene få smaken på fisketurer og fiske i påska hvis været tillot det, og slagplanene var klar: Finne vann med gode sjanser for fisk!

Som liten var jeg mye rundt om kring i Trondheim omegn etter steikørreter, og nå var det på tide å avlegge de samme vannene en visitt 25 år etter...

Med begrensede skiferdigheter hos 4 åringen gikk ferden til et vatn med mye småfisk og kort vei fra bilen.

101540_s.jpg

Det første hullet er borret, og spenningen er til å ta og føle på hos store og små.

101541_s.jpg

Det napper etter kort tid, og den første ørreten kom på isen. Mormyshkaen fungerer, og 4 åringen rister febrilsk på stikka sånn som pappaen bruker å gjøre. Morro når ungene får fisk på aktivt fiske, og kjenner at det napper før de drar opp fisken!

101542_s.jpg

Etter en liten stund har vi fått 11 ørreter, og da må det poseres med den "største"!

Mens jeg står og dirrer med myshkaen, så ringer telefonen. da gir jeg stikka til minstemann på 1 år og 3 mnd. Han står ved hullet og veiver og kaver, og fisker meget effektivt!

30 sekunder etterpå ser jeg at hånda hans rykker til ufrivillig i ny og ne, og han står som et spørsmålstegn og titter nedi hullet.

Fast fisk for 1 åringen!

101543_s.jpg

4 åringen kommer stormende til og drar opp steikørreten, og jeg kjenner at jeg fryder meg der utpå isen med mine små sportsfiskere.

Dagen etter var det ny tur, denne gangen til et nytt vatn og litt lenger å gå, og om mulig enda finere vær. Blikk stille, maaange varmegrader i sola, og ikke en sky å se på himmelen.

Etter 20 minutter på oppkjørte løyper i "4-åring tempo" ankom vi vatnet, som jeg ikke har fisket i på 25 år. Den gangen fikk jeg fin steikørret på 2-3 hg i fin kvalitet husker jeg.

Hvordan var det i dag mon tro....?

101544_s.jpg

Fine fasiliteter ved vatnet, barnevennlig og perfekt for grilling.

Vi satte ut noen marksett med bjørkepinner og bjelle, mens jeg lurte rundt med mormyskhaen på grunnere vann.

Resultatløst. Etter en times fiske uten napp var det tid for kakao og grilling.

Midt i grilløkta begynner det å bjelle!

Ørret på markstikkene! Ungen stormer til, og det blir fest på isen når de første ørretene kommer opp i løpet av de neste 10 minuttene.

101545_s.jpg

Fine steikfisker, den største rundt 4 hg, og den voksende utålmodigheten blant småtrollene er borte som dugg for solen. ..Jeg lurte på etpar 2-3 hgs på aktivt myshkafiske også, så da ble også pappaen fornøyd :-)

Så ble det stille på nappefronten igjen, og nok ei mat og drikkeøkt ble iverksatt. Etter en liten times dødtid på stikkene, med soling og enda mer grilling, skjedde noe på markstikka som sto nærmest land. Forsiktig bjelling....

Ungene stormer til, og begynner å hale og dra!

Men denne gangen var det noe som ikke ville opp av hullet med første. Etter litt kaos lå det plutselig en kjempefin ørret på isen!

101553_s.jpg

Skikkelig ørret på nesten 50 cm i påskeværet

101554_s.jpg

Stor stas med storfisk på isen!

Det ble også en liten dagstur til Frøya i påska. Godt med litt variasjon fra isfiskeriet. Våren har jo kommet betydelig lengre uti havgapet, og været var like bra her også. Jeg håpet at vinden ikke skulle ødelegge for en liten tur ut sammen med fattern og fireåringen etter torsken i dette mekka for havfiskeren, og vinden sto oss bi:

101594_s.jpg

101597_s.jpg

Torsk ble det, en 4 kilos sånn ca, og morgendagens middag var sikret. Vi fikk også en liten "rødfisk" i følge 4 åringen, som kunne garantere at fisken ikke het for lusuer, fordi det navnet var altfor stygt..

Det kom endel gugge ut fra denne torskens gattåpning mens jeg sløyet den, og det var nok dagens nest største høydepunkt for pjokken.

Det største høydepunktet kom når vi så en diger havørn sitte på en stolpe rett ved siden av oss. Vi listet oss så stilt på tå, med hviskestemme, og fikk se den vakre skapningen fra bare noen meters avstand:

101598_s.jpg

101602_s.jpg

Flott påske, bare så synd den er over. Dagene går fort når man koser seg..

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kvalmt å legge ut slike påskebilder Rigor :) (Har visst ikke vært så bra vær sørafor) Men i år er det vårres tur. Kan itj bli likar, og du oppdrar ungan din perfekt må jeg si !

Bare Kvikk-lunsjen som manglet, tenkte jeg. Men jaggu hadde du fått med den også :)

Edit: Glemte en ting: Nå har du vel opparbeidet deg ekstra bonus i heimen, før laksestart :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kvalmt å legge ut slike påskebilder Rigor :thumbsup: (Har visst ikke vært så bra vær sørafor) Men i år er det vårres tur. Kan itj bli likar, og du oppdrar ungan din perfekt må jeg si !

Bare Kvikk-lunsjen som manglet, tenkte jeg. Men jaggu hadde du fått med den også :thumbsup:

Edit: Glemte en ting: Nå har du vel opparbeidet deg ekstra bonus i heimen, før laksestart :rofl:

Apropos Kvikk-Lunsj...Jeg glemte å nevne "bom-turen" min på fjellet etter de store røde med fettfinne i starten av påska. Stiv kuling satte en fin stopper for plan A oppå fjellet, og plan B gikk også rett i dass. Plan C fant vi ikke ut av før litt utpå dagen, og da ble det faktisk ny art på meg!

101632_s.jpg

Mine aller første abbor, og ny pers lyder på 410 gram!

Abborrene var stappa med marflo, og smakte hinsides panert med egg og strøkavring. Men fy hvor jeg sleit med fileteringa!

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Kvikk-Lunsj...Jeg glemte å nevne "bom-turen" min på fjellet etter de store røde med fettfinne i starten av påska. Stiv kuling satte en fin stopper for plan A oppå fjellet, og plan B gikk også rett i dass. Plan C fant vi ikke ut av før litt utpå dagen, og da ble det faktisk ny art på meg!

101632_s.jpg

Mine aller første abbor, og ny pers lyder på 410 gram!

Abborrene var stappa med marflo, og smakte hinsides panert med egg og strøkavring. Men fy hvor jeg sleit med fileteringa!

Bestefaren min prøvde å lære meg å filetere dem på 50 gram... Han samlet på dem i fryseboksen og lagde fiskekaker :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er en meget vakker fisk det :thumbsup: Tror jaggu denne arten var min aller første. Og det er ikke akkurat vanskelig å finne den i Røros-området der du var. Den som mangler abbor på artslista, bare å dra til abborloken ved Femunden så er den i boks :thumbsup: Men har aldri smakt abbor selv, ble nok litt bortskjemt med røye og ørret til middag annenhver dag på Røros, og multer til dessert året rundt :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Kvikk-Lunsj...Jeg glemte å nevne "bom-turen" min på fjellet etter de store røde med fettfinne i starten av påska. Stiv kuling satte en fin stopper for plan A oppå fjellet, og plan B gikk også rett i dass. Plan C fant vi ikke ut av før litt utpå dagen, og da ble det faktisk ny art på meg!

101632_s.jpg

Mine aller første abbor, og ny pers lyder på 410 gram!

Abborrene var stappa med marflo, og smakte hinsides panert med egg og strøkavring. Men fy hvor jeg sleit med fileteringa!

Flotte abborer :)

De er lette å flå hvis man vet hvordan. 1 snitt på hver side av ryggfinnene og dra dem av. Snitt så skinnet bak hodet fra ryggen og ned på begge sider, nå dras skinnet enkelt av og når du skjærer av nakken etterpå følger alle innvollene med hodet og du sitter igjen med dent fiskekjøtt.

Det finnes selvfølgelig ulike måter å gjøre dette på men grunnprinsippene er de samme, man frigjør ryggfinnene og starter flåinge forfra. Noen dropper snittene foran og andre får kvittet seg med innvoller, hode og skinn i en operasjon. Jeg husker fremdeles første gangen jeg skulle rense en fisk som ikke var abbor.. kunne ikke forstå hva man skulle gjøre når fisken ikke skulle flås...

Abbor er en nydelig matfisk :)

Fisket ikke den tredje ungen og det blonde kvinnemennesket?

Rigor:

om du ser på denne videoen bør du aldri mer ha trøbbel med å rense abbor :)

Jeg ser at han her gjør det litt smartere enn jeg vanligvis gjør det, men jeg kan bekrefte at dette er akkurat like enkelt som han på videoen får det til å se ut.

Det vanlige er å steke dem hele, filetering kan kanskje være en god idé på de store, men matmessig vil jeg si at de uansett er best fra 200 til 500 gram, men både større og mindre er absolutt spiselig :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for abborfileteringsleksjonen galbanan. Tok nok en annen youtubevariant på mine abborrer, med middels resultat må jeg si. Men det ble da litt filet av det til slutt.

Fisket ikke den tredje ungen og det blonde kvinnemennesket?

Joda, alle fisket, men minst ivrig var nok damene...de var nok mer interessert i å skravle ved bålet enn å vokte markstikker og jage rundt fra hull til hull med mormyshka, slik som vi små og store mannfolk holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft - la ongan kose sæ. Fiske er bedre og sunnere enn å bli hang arounds på gatekjøkken!

Abbor på over 4 hg er vel ikke verst det heller, mine største ligger vel fra hektoen og nedover i et av Telemarks tusenbrødrevann - også det med småungene på slep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.