Gå til innhold
Fiskersiden

Åkersvika 2010


Ettan
 Share

Recommended Posts

Meeen, fra spøk til revolver...

Hva er egentlig en stygg korkodille?

:withstupid:

Krokodille mente jeg, ja. Gjedda er ikke kjent for å være veldig fin å se på (?) stort nebb som en krokodille med svære høggtenner. Fysj. Min mening da :whistle:

Men hvis det var så skamfullt å spørre om hvorfor man slipper ut igjen gjedda så ok. Jeg skjønner poenge med å gjøre det og det var ikke ment som et veldig seriøst spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

joda, da var åkersvika endelig avfisket etter årevis med drømming! Takk for en flott tur Mao. Rapport kommer senere med mye annet snacks. Men nok om det. Det jeg sitter igjen av med inntrykk fra hedemarken er heller labert. Kjente at her var det andre regler som gjaldt, kjente det på lufta. Lufta som var igjen sulnet av stank. Stank av råtten fisk. Hva skjer her oppe? Gjeddeparadis, men så mange slanger i paradis at det blir forpestet? Å bli møtt av en 10kilos gjedde gjennomhullet av fuglenebb liggende langt opp på land, flere i vannet med brasme. Hvorfor??? Og når man også hører at det er en lokal prosedyre, jaggu blir man skuffet. Når man snakker om det, jo da går det en annen kar lengre ned og fisker. Napper på en fisk. Viser seg å være brax, lemper den opp på land forsiktig, så legger han den forsiktig 5 m inn på land. "Spiser du brasme" ropte jeg. "Nei" svarte han. "Hva ***** gjør fisken på land da?" sa jeg. Da satte han faktisk fisken pent ut og vasket den godt først. Ok, jeg tar det på meg. Ikke min oppgave å være den som retter pekefinger eller setter meg selv høyere enn andre, men jeg syns det er greit å si i fra. Hvis du leser dette, så var det ikke vondt ment. Men skjønner bare ikke vitsen av å drepe fisk og hive de opp på land. Vel, nok om udugelig behandling av gjedder i paradis. Det er visse regler i åkersvika. 100m soner fra innløp og visse våtmarksområder som ikke er lov å fiske i. Alikevel stod det SKOKK med fiskere under og over E6brua og den andre på nordsiden. Under brua i vest stod det MASSE folk (den som grenser til jernbanen). Skjønner ingen ting jeg....

Men så til en gald nyhet. En galbanan kom og meitet brax, prøvde, vet ikke om han har lykkes enda. Men uansett. Ute ved feederen begynner det å koke. Ja, koke. Gjedder. Flere av de. Halve kroppen oppe på land i den ellers så vannfattige vika. (er ikke vann der). Helt i gjørmekanten lekte gjeddene. HVa skjer? Tidlig? Ja! OG leke i gjørma, hva pokker skjer da? Nå er det jo ikke vann noen steder og vannmagasinene på østlandet er på 18%! Sjukt! Attpåtil kom noen hyggelige karer roende i båt rett ved gjeddene som holdt på. JEg spurte om de kunne se om de var store... de klarte de ikke, men at det var 10+ er klart. Overraskende var kanskje ikke spørsmålet tilbake "Skal vi huken i ryggen og se hvor stor den er?" Nei, gutta! Dere som leser dette og fisker der mye. Bli med på en holdnings propaganda. Gå foran som godt eksempel. Invister i en weighsling. Koster ikke mye! Men det er verd tusenvis av liv på rognstinne gjedder med gode gener. Om en ser du bruker det, kanskje han og gjør det. Takk

Flott inlegg Remy. Jeg er 100% enig.. Dette med å drepe fisk bare for å drepe er jo pokker meg helt forkastelig. Ser denne "trenden" på Jarenvannet også, Hva pokker er vitsen med å Drepe 30 abbor i 2-300gr klassen for så å slenge de i grøftekanten etterpå?? Dette er så helt utrolig respektløst at jeg har mangel på ord.. Tjukke tugger med fiskesene og døde svaneungre er et annet fenomen som går igjen år etter år, plast embalasje, tomme markbokser, ølbokser, cola flasker, er det som møter deg langs fiskeplassene på land. Om jeg ser noen som bare slenger fra seg blir de anmeldt trust me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokodille mente jeg, ja. Gjedda er ikke kjent for å være veldig fin å se på (?) stort nebb som en krokodille med svære høggtenner. Fysj. Min mening da :withstupid:

Men hvis det var så skamfullt å spørre om hvorfor man slipper ut igjen gjedda så ok. Jeg skjønner poenge med å gjøre det og det var ikke ment som et veldig seriøst spørsmål..

hvor er poenget å bare drepe for å drepe? Svar meg på det på en sakelig måte så skal jeg svare deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokodille mente jeg, ja. Gjedda er ikke kjent for å være veldig fin å se på (?) stort nebb som en krokodille med svære høggtenner. Fysj. Min mening da :beer:

Men hvis det var så skamfullt å spørre om hvorfor man slipper ut igjen gjedda så ok. Jeg skjønner poenge med å gjøre det og det var ikke ment som et veldig seriøst spørsmål..

Ikke skamfullt å spørre - men det er måten man ordlegger seg på.......

Og ja Gjedda er fin å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokodille mente jeg, ja. Gjedda er ikke kjent for å være veldig fin å se på (?) stort nebb som en krokodille med svære høggtenner. Fysj. Min mening da :beer:

Men hvis det var så skamfullt å spørre om hvorfor man slipper ut igjen gjedda så ok. Jeg skjønner poenge med å gjøre det og det var ikke ment som et veldig seriøst spørsmål..

Hold deg oppe i skauen du Anders.. Dette er kansje litt for seriøst for sånne skaufolk! Ser ikke hvorfor Gjedda skal være så mye styggere enn feks fettfinnefisk?! Har du noen god forklaring, bortsett fra de åpenbare da. De diger høggtenna og det fæle nebbet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, gjedda er faktisk ikke stygg, synes det er mange gjedder som er finere en foreksempel ørret. Den er veldig fasinerende i grunn, morsom og fiske og gir en god figth. Min første gjedde veide rundt et halvt kilo og jeg tok den med hjem for å spise den og stekte den på grillen med div krydder. Den smakte så og si ingenting, rett og slett. Etter det har jeg sluppet ut gjeddene jeg har fått. Er jo morsomt å tenke på at du kan fange samme fisken mange ganger. På jarenvannet er det jo et merkeprosjekt ang gjedde og der var en 10kg+ tatt 6 ganger i løpet av tiden den var merket, altså det er ikke evig mange storgjedder i et vann. Tilogmed ikke i Mjøsa.

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er pent med et lass død fisk på land er noe alle kan være enige om, men mer og mer av diskusjonen av fiske med stang her i landet er at all fisk som drepes er fy fy. Spesielt gjelder dette gjedde. I allefall på dette forumet. Hadde bestanden i Mjøsa blitt truet av slik håndtering hadde jeg sett på det med mere negative øyne, men nå viser jo trenden at det bare blir mer og mer og større og større Gjedde her ute. Om noen ønsker å ha trofe gjedda på veggen, eller som avstøpning ser jeg ikke noe galt i det, men jeg er enig i at det ikke tar seg pent ut å la den eller andre fisk ligge igjen etter fisketuren. Den fisken en tar opp fra vannet skal brukes til noe, om det er mat, avstøpning eller uttørkning får være fangstmann sin sak, såfremt denne har handet innenfor gjeldene regelverk. Er regelverket feil, er det en sak for fylkesmann å rette opp i dette.

Men dette gjelder alt som en tar fra naturen, det være seg blomster min datter på 2.5 plukker eller åbbor en får på isen under pilking, har en tatt noe ut skal det brukes til noe.

Og det med at vannstanden i Mjøsa nå er 80cm under normalen vil vedvare i ca 2 uker til, da fjorden må holdes så lav grunnet arbeid på den ene brua nede på Minnesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor er poenget å bare drepe for å drepe? Svar meg på det på en sakelig måte så skal jeg svare deg

Nei.. Det er ikke noe poeng. Jeg skjønner hvis man dreper den å kaster den rett ut igjen er helt på trynet. Skal man spise den til middag og tar med den hjem må det være ok. Hvis kroken tydelig sitter i F.eks øyet på fisken, mener jeg det må være like greit å banke den ihjel og eventuelt ta den med hjem og grave den ned i hagen, eller i skogen. Man slipper fisken ut igjen hvis man ikke skal bruke den til noe nyttig. F.eks mat.

Mulig jeg har mange rare meninger. Har selv båt på mjøsa og fisker mye ørret og hvis man da ser stanga gjør noen skikkelig rykk og snella går, så håper og tror man at man en stor ørret på kroken, men når man har veiva den inn litt og ser at det er en stor slimete gjedde på kroken blir man ganske irritert og tar den opp med kleppen, heiser den på siden av båten å banker den i hodet ca 15 ganger med harde slag. Finner frem den lange tang greia slik at vi slipper å bli fingerløse når vi graver inni kjeften til gjedda for å få vekk krokene. Og så slipper vi den midt ute i mjøsa. Hvis krokene sitter veldig lettvindt til, dreper vi den ikke, men hvis wobbleren sitter langt inni kjeften, så dreper vi den. Blir kanskje litt forskjell å slippe gjedda døende ut midt i mjøsa enn å kaste den ut i en elv. Midt i mjøsa, blir det mat for andre gjedder, eller den ligger på bånn og rottner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en flott tur Remy,

det har vært en flott dag, fisk var det der å.

og får tro at det gikk vegen for nana.

ja det er trist og se død fisk over alt.spesielt når man tenker på at det er mange barne hage barn der nede på tur.

lurer på hvordan det gikk med de gutta som snurra sena rundt fingeren og kasta sluken ut i.

skule sett det gikk på en 10kg der gitt :beer:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Det er ikke noe poeng. Jeg skjønner hvis man dreper den å kaster den rett ut igjen er helt på trynet. Skal man spise den til middag og tar med den hjem må det være ok. Hvis kroken tydelig sitter i F.eks øyet på fisken, mener jeg det må være like greit å banke den ihjel og eventuelt ta den med hjem og grave den ned i hagen, eller i skogen. Man slipper fisken ut igjen hvis man ikke skal bruke den til noe nyttig. F.eks mat.

Mulig jeg har mange rare meninger. Har selv båt på mjøsa og fisker mye ørret og hvis man da ser stanga gjør noen skikkelig rykk og snella går, så håper og tror man at man en stor ørret på kroken, men når man har veiva den inn litt og ser at det er en stor slimete gjedde på kroken blir man ganske irritert og tar den opp med kleppen, heiser den på siden av båten å banker den i hodet ca 15 ganger med harde slag. Finner frem den lange tang greia slik at vi slipper å bli fingerløse når vi graver inni kjeften til gjedda for å få vekk krokene. Og så slipper vi den midt ute i mjøsa. Hvis krokene sitter veldig lettvindt til, dreper vi den ikke, men hvis wobbleren sitter langt inni kjeften, så dreper vi den. Blir kanskje litt forskjell å slippe gjedda døende ut midt i mjøsa enn å kaste den ut i en elv. Midt i mjøsa, blir det mat for andre gjedder, eller den ligger på bånn og rottner.

ja, slikt har bidratt i noen år til å sette trolling gutta i ett populært lys. Men avslutter den her jeg. Vil man ikke skjønne vil man ikke... jeg syns mort er en sølefisk, men vil noen fiske den så kjør på. Og det er ikke dermed sagt at jeg dreper all mort fordi jeg får den, fordi jeg syns den er ekkel, stygg og ubetydelig. Skjønner? Misstenker også at de fleste ørretene blir kakka også.... Å slippe ut fisk, SELV gjedde, skånsomt, det er en enkelt sak det. Det spørs bare om man "gidder". Respekter andre, respekter andres fiske, mest av alt, respekter all fisk!

Takk for en flott tur Remy,

det har vært en flott dag, fisk var det der å.

og får tro at det gikk vegen for nana

hehe ja, er han ikke i chatten???

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg oppe i skauen du Anders.. Dette er kansje litt for seriøst for sånne skaufolk! Ser ikke hvorfor Gjedda skal være så mye styggere enn feks fettfinnefisk?! Har du noen god forklaring, bortsett fra de åpenbare da. De diger høggtenna og det fæle nebbet!!!!

Takk for den da! :beer: Tror jeg går inn å endrer location. Jeg har faktisk utsikt mot hele hamar og vikingskipet og åkersvika, så ren skaumann må jeg da ikke være.. :)

Endret av Anders J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: har du tenkt på at den store gjedda faktisk spiser den mindre gjedda... Nå vet ikke jeg hvem du er, men vil tro jeg har fisket ørret i Mjøsa noen år lengre en deg... Og i løpet av de årene jeg har fisket ørret har jeg fått kanskje 5 ørreter med skader fra gjedde. Den store gjedda kan du ta hvis den er VELDIG diger og en ønsker trofe fisk, men som mat vil ikke reven ha den en gang. Det samme gjelder ørret, åbbor osv osv... Jo større, jo grovere i kjøttet og mindre god som mat. Morten Kraabøl har ganske god snøring på ørret, og han sier at gjedde ikke er en trussel mot hunderørreten, da tror jeg på det. At noen smågjedder tar ørret fra Flagstad, Vesleelva, Vismunda osv det stemmer nok, men hun er INGEN trussel mot de ørretene du og jeg ønsker å få på kroken, nemlig den store hunderørreten.

Neste gang du får ei stor gjedde, prøv å sett den tilbake og tenk at nå reddet du en god del ørret fra bekkene rundt omkring og småelvene, for smågjeddene angriper nok disse ørretene og kan ta noen av de, men den store gjedda tar sjeldent ørret i Mjøsa. Hun jakter primært mort, laue, gjedde, og brasme. På midtsommeren jakter hun en god del lågåsild og krøkle, men ørret er nok ikke det som står øverst på lista hennes. Dette er noe vi har trodd fra gammelt av. Skal du overleve ute i naturen må du få tilført mere energi en du bruker... En rask ørret koster kanskje mere energi en den tilfører og er dermed mindre fristende for ei gjedde, mens en diger feit brasme tilfører mye mere en det koster og er fristende. De fiskene gjedda bruker mye energi på å ta er andre gjedder, men da er det nok revir og ikke mat som står i hovedfokus.

Selv om vi kanskje mener det, så er hun ikke dum...

Tilbake til Åkersvika, det som skjer der med å kaste fisk opp på land hører ingen steder hjemme, skal en ta ei stor gjedde med hjem så gjør gjerne det, men da som trofefisk og ikke ræveåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du mener er at den store gjedda tar den mindre gjedda som tar ørreten. Og hvis jeg da slipper ut igjen den store gjedda, så blir det mer ørret? eller, mindre ørret som blir spist opp.

Har vært lærerikt å komme på dette forumet. Har skjønt meg mer på hvorfor man slipper ut igjen nå, ja.

Jeg er ikke eldre enn 16 år, så du har nok en del mer erfaring enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunderørreten er verdens raskeste smolt. Det vil si at dette er den stammen i laksefamilien som svømmer fortest i hastighet ut fra oppvekstelva (Gudbrandsdalslågen) og ut i matfatet (Mjøsa). Pga at den er så rask vil det være dårlig butikk for ei gjedde å jakte på den, enn det er å jakte på f.eks mort og brasme. Store gjedder som andre store fisker har revirer, akkurat som at folk flest har et sted og bo med egne møbler osv osv... Kommer det en fyr inn og prøver å stjele fiskeutstyret ditt, klasker du han jo ned.. eller forsøker på dette. Det samme gjelde fisk, du kan lese masse om teorier på hvorfor en tror laksen tar sluker i f.eks elv, hvorfor ørreten på enkelte tider er lettere å få til å ta et agn osv. Det er fordi fisker også har revirer eller områder som de ser på som sine. ALLE inntrengere av egen art her blir sett på som en trussel og forsøkt jaget bort eller drept. Den store gjedda er ALLTID en hunnfisk, og disse spiser masse hanngjedder.

Jeg sier ikke det blir mere ørret av at du setter tilbake store gjedder, men jeg sier at smågjedde bestanden holdes nede. Antall ørret som blir spist av gjedde i Mjøsa er så beskjeden i dag at det ikke er noen fare, men blir det en endring i gjeddestørrelsen kan det bli en dreining mot at flere gjedder går på ørret, det vil bli flere gjedder om de store blir borte og dermed KAN, jeg sier ikke AT det skjer, men det kan bli en dreining i dietten til gjedda. Men hos oss som har så mange arter står ørreten langt nede på menylista til gjedda. Det som er en fare for ørretstammen er vannkraftverkene, men det er en annen diskusjon. Det at du begynner å forstå hvorfor de store skal ut igjen er bra. Men det er lov å ta med seg en drømmefisk hjem for å stoppe den ut. Jeg mener i allefall at det skal en kunne unne seg, selv om andre her inne er av en annen oppfatning og helst ser at all fisk blir satt tilbake. Du er selv herre over den fisken du fanger, men du og andre skal vise respekt ovenfor det som er levende. Det være seg ørret, mennesker, gjedde, blåveis eller rådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å fiske 200 meter nedenfor E6 og 100 meter ovenfor. I tillegg så kan det fiskes under bruene ved jernbanen og 222. Og det er oppsyn der. Vet at det er flere her inne som har hatt gode fangster i andre områder. Men dette er altså rent tjuvfiske. Snakket selv med en fra SNO der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å fiske 200 meter nedenfor E6 og 100 meter ovenfor. I tillegg så kan det fiskes under bruene ved jernbanen og 222. Og det er oppsyn der. Vet at det er flere her inne som har hatt gode fangster i andre områder. Men dette er altså rent tjuvfiske. Snakket selv med en fra SNO der i dag.

Jeg har fiske ulovlig der,men da har jeg nok tolket regelverket feil.

og det beklager jeg,

så da er vel jeg en av de tjuvfiskerne da men med mindre hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud å mye rot det var med disse reglene! Endelig kom det for dagen noe helt korrekt. Når man hører på de fleste som sier det samme, og fylkesmannen som også gir samme regler, men igjen så er det ukorrekt.... godt at det endelig er klarhet i reglene da! Kan da ikke være så vanskelig å ha ett skilt som beskriver reglene ved adgangspunktene langs området... når det er så strengt pga våtmark og fuglelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ok. Du mener er at den store gjedda tar den mindre gjedda som tar ørreten. Og hvis jeg da slipper ut igjen den store gjedda, så blir det mer ørret? eller, mindre ørret som blir spist opp. Har vært lærerikt å komme på dette forumet. Har skjønt meg mer på hvorfor man slipper ut igjen nå, ja.

Jeg er ikke eldre enn 16 år, så du har nok en del mer erfaring enn meg

Syns det er på sin plass å gi litt ros her; hvis du følger opp dette ved å utføre det i praksis også. Mange ville kanskje blitt provosert og gått i forsvar over å bli "irettesatt" på den måten som du ble etter de første innleggene dine, men du virker til å heller ta til deg den informasjonen du har fått og forandre litt på holdningen din ovenfor gjedde.

Det er utelukkende positivt, og det er den type holdningsendring mange av oss her på forumet ønsker å se at blir mer utbredt.

Edit: Skrivefeil.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er leselig:

104197_s.jpg

Her er ihvertfall de svært klare og enkle reglene svart på hvitt fra fylkesmannen.

Dette var lappen jeg fikk aav oppsynet som viste meg bort da jeg fisket ulovlig i Åkersvika i dag.

Jeg ønsker å framheve at jeg handlet i godt tro.

Nå kjenner jeg reglene og kommer til å følge dem i framtiden.

Jeg oppfordrer alle andre til å følge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott nana nå kan man ikke tolke de feil.

men jeg skal opp til fylkes kommunen en tur på mandag og si fra at de papirer jeg fikk kan de bruke til noe annet :thumbsup:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.