Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfiske i Bjøra 2010


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rett og slett ekkelt å tenke på at jeg ikke skal på maitur til Bjøra :withstupid:

På disse tider kryper vi normalt rundt på våre knær utenfor Sandviken Kirke i ivrig jakt på oligochaeter som vi kan henge på kroken i vår jakt på utryddingstrua laks på bryllupsseng (sitat FHL), bare avbrutt av noen nattlige sigarer og spekulasjoner rundt snømengde og temperaturer i nedslagsfeltet til Bjøra.

Telefonene sender kreftfremkallende signaler mot nord, og info fra Stig og Gammel-Erik blir lengselsfullt mottatt og diskutert.

.......mens ymse lett beduggede nattevandrere vurderer å ringe politiet for å anmelde oss som sesongforvirra fleinsopplukkere med lommelykt.........

Det er 2 små uker til sesongstart!

Statistikken sier at jeg har fanget laks på maituren de siste tre åra. Jeg har også vært med på å slite en spekkhogger som hadde gått feil, og gafflet i seg en feitmakk omtrent så langt oppe i Bjøra som vi kommer. Jeg bekymret meg en stund for at kleppen var for liten......

Problemet løste seg forsåvidt da spekkhoggeren sleit sekunder før en standhaftig, ryggknukket laksefisker ble trukket ned i det mørke, kalde dypet (ved siden av ei beverhytte) og den sikre død som venter alle som ikke vet når de skal gi seg :closedeyes: (for ikke å snakke om faren for å møte en bever som gir det en onde øyet)

Selvfølgelig hadde alt dette skjedd i år også!

Men nei, jeg prioriterer å sitte hjemme å skrive fine små epistler om hvordan et godt immunforsvar kan påvirke atferden til de søteste små (understrek små) vossolakser! Dette er jo kunnskap som sikkert kommer til å snu opp ned på forskningens vidunderlige verden :innocent:

Eller kanskje ikke :whistle:

However, jeg skal følge med, og komme med alle de små spydige kommentarene (og vonde små, bedrevitende stikkene) hvis dere mot formodning ikke skulle vaffle disse svina som virrer opp elva i mai :D

Hvis noen spør virkelig pent skal jeg sågar vurdere å sende opp ostepølser til grillen på Storskogmo. Kanskje ei røkt lammepølse......

Noen kan jo selge hotdog mens andre kjører storlaks på Fallet :)

Hotpunktet er festet på GPSen (ev Iphonen), så ingen laks bør slippe forbi i år :)

Jeg sitter hjemme ved PCen; jeg har ei flakse Laphroaig Triple Wood, og skal vurdere laksedrammer in absentia :)

Stao pao!!

Olav

PS Hmmmmm, Klarer et lite glass vin til :D

PPS Disse pølsene betinger selvfølgelig et stykke røykelaks .....

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen fordeler med å sitte hjemme også Olav... Hmmmmm..... tenke......tenke.....

Joda! Du kan jo faktisk få nyte Laphroaigen innendørs, og ikke i en avskjermet utendørs sone, type det røykerne blir avspist med på utestedene. :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen fordeler med å sitte hjemme også Olav... Hmmmmm..... tenke......tenke.....

Joda! Du kan jo faktisk få nyte Laphroaigen innendørs, og ikke i en avskjermet utendørs sone, type det røykerne blir avspist med på utestedene. :withstupid:

Du er nå så helvetes positiv, da :closedeyes:

Neste år er jeg nok tilbake, skal du se. Dette er bare midlertidig!

En mellomsesong, kan man nesten si.

Og jeg slipper jo å dele Laphroaigen, og jeg slipper å bli jaget ut av huset av Johnny for å drikke den (påstått) bålstinkende drammen :innocent: I fjor hadde jeg fått tildelt eget bord på verandaen. Ikke for sigarene, men for whiskyen :whistle:

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst en hel ukes ledig fiske tilgjengelig på Storskogmo / Fallet i perioden 15-22 mai for den som vil tjuvstarte sesongen. Dette er valdet ovenfor Himo/Rodum og er ikke så utsatt for Namsens flomluner som stakkarne som henvises breddene ved Bjøra Camping!

Båt til harling og stort hus med tre soverom og seks senger er inkludert i døgnpris. Kr 11.000 for hele uken, eller strødøgn som selges til 2000 per døgn. Her leies valdet og står til fri disposisjon, det er ikke døgnkort på enkeltfiskere, så det kan være 4-6 fisker i aksjon for samme pris. Fullt mulig å ta storlaks der, sjekk f. eks. fjorårets Bjøratråd. Valdet er kjent for å være et tidligvald der de første laksene i vassdraget ofte ble tatt (...etter sigende på gul Heddon...).

Send PM hvis noen er interessert, så skal jeg "viderekoble"!

Noen bilder fra valdet:

Her kjører jeg storlaks på Fallet, med utsikt opp mot Storskogmohølen som ligger under berget der oppe.

103723_s.jpg

Team Donni Dimple - ego og Jonny på Fallet!

103724_s.jpg

Inngangspartiet til trønderhuset på valdet slik Oteren best liker det:

103725_s.jpg

Båten i 17. maiskrud med utsikt mot brekket i Storhølen nedenfor huset man bor i:

103726_s.jpg

Hvis ingen leier valdet, sniker jo bare slike som den Oteren her kjæler med seg stille forbi uten å finne noe å irritere seg over...

103728_s.jpg

De andre gutta kan sikkert supplere med bilder av valdet, men dette var det jeg fant i farta!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge inn noen flere bilder fra denne nydelige plassen:

103731_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103731.jpg

Båtstøa i Storskogmohølen

103732_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103732.jpg

Utsikt fra salongen nedover Fallet

103733_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103733.jpg

Verandaen på huset som følger med valdet

103734_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103734.jpg

Fra øvre del av valdet nedover mot Storskogmohølen

103735_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103735.jpg

Den samme hølen sett nedenfra

103736_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103736.jpg

Utenfor gapahuken ved Storskogmohølen. Hadde det fulgt med en ukes forbruk av Olavs pølser, så hadde jeg seriøst vurdert å leie denne uka.

103737_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41670/103737.jpg

Utsikt fra salongen på tur ned mot Storskogmohølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å lurer på om jeg er syk i hodet mitt.Alle sneller er demontert, rensket, smurt opp og skrudd sammen igjen, alle fluesneller har fått ny backing og skyteline, alle haspelsneller og ambassadeuren har fått ny line, har bundet 150 fluer til sesongen her. I dag er det 12 dager til jeg reiser til bjøra, og jeg har allerede begynnt å pakke... Er det noe som er riv ruskende galt i mitt hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge nå....

Hvor er ryktene?

Snøen i Børgefjell, eller hvor den nå ligger :rolleyes: Temperaturen, vannføring..... STIG!! Er du der oppe? Hallooooo!

Når kommer forskningsnøtene ut?

Har alle prosjekt x,y,z osv ankommet? har de gamle balsabitene har fått nye stingere, og fluer bundet opp?

Få høre nå. Dette er tråden som skal pumpe opp pulsen på alle som allerede har mistet nattesøvnen :P

Man er ikke mye til bjørnejeger klarer man ikke å få inn noen gode bud på skinnet før bamsen er skutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt i Trøndelagen siste uke. Faktisk nysnø her nede på Melhus hver eneste dag. Om det ikke slår til med sprengvarme nå, så kan det faktisk bli flotte forhold på åpninga.

Fiskekompisen har booka Storskogmo fra onsdag i åpningsuka og jeg vurderer sterkt å stikke oppover for et døgn eller to der i forkant av Flasnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir nok som vanlig. Bjøra 15-25 mai, i sludd og lufttemperatur på 3-6 grader, er for spesielt interesserte. Nei, vi venter til 25 mai, og da er våren kommet i Namdalen. Og Nedre- og Øvre Flasnes, samt Øvre- og Nedre Røttesmo, venter kun på bøttevis med øl og Gin&Tonic. Og, selv om mekregauken og beveren, prøver febrilsk å bidra til at fyllenervene opprettholdes, hører man allerede nå utdraget. Men, uansett, Skitt Fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi venter til 25 mai, og da er våren kommet i Namdalen. Og Nedre- og Øvre Flasnes, samt Øvre- og Nedre

Lykke til selv!

Ps. Du må satse på nyfisk, for står det noen der når vi kommer, så ligger de veldig tynt an.

Håndlagede finske smykker, 100grams feitmark fra øvre Singsaaker, håndlagede Kapraali`s...og ni måneders opplagret fiskeabstinens, vil nok gjøre vei i vellinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til selv!

Ps. Du må satse på nyfisk, for står det noen der når vi kommer, så ligger de veldig tynt an.

Håndlagede finske smykker, 100grams feitmark fra øvre Singsaaker, håndlagede Kapraali`s...og ni måneders opplagret fiskeabstinens, vil nok gjøre vei i vellinga :)

Hjelper nok svært lite med både smykkesteiner og lykkeamuletter fra Singsaker her. Det er først når det oser gammel fyll, ekstrem dårlig kroppslukt, med medfølgende ballekløing,at han kjenner igjen sine egne. Eneste som mangler er vindraget oppover elva fra Storskogmo, der noen merkelige skapninger etter uttalige timer knaskende på alt slags ulumskheter av pølsesnabber og uttørka mat, må avgi gasser som selv beveren stuper i elva for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som mangler er vindraget oppover elva fra Storskogmo, der noen merkelige skapninger etter uttalige timer knaskende på alt slags ulumskheter av pølsesnabber og uttørka mat, må avgi gasser som selv beveren stuper i elva for.

:)

Det blir vel dårlig med det i år, siden pølsesjefen ikke har tatt seg tid til å besøke Namdalen denne våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når det oser gammel fyll, ekstrem dårlig kroppslukt, med medfølgende ballekløing,at han kjenner igjen sine egne. Eneste som mangler er vindraget oppover elva fra Storskogmo, der noen merkelige skapninger etter uttalige timer knaskende på alt slags ulumskheter av pølsesnabber og uttørka mat, må avgi gasser som selv beveren stuper i elva for.

Herrefredogbevare, jeg er glad jeg fisker før deg/dere :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til 19. Ut fra bildene PerH og Nils M har lagt ut kan jeg ikke tro annet enn at her får vi det fint. Har prøvd meg så vidt i Bjøra før, men aldri så tidlig, og Stor-Skogmo / Fallet er jomfruland for meg. Jeg er mest erfaren med å svinge fluestanga i Gaula (eller vokte stengene mens Nils M ror :whistle: ), så Stor-Skogmo blir en ny erfaring. 3 døgn her sammen med 4- 5 andre ser jeg virkelig fram til. Vi skal selvsagt prøve båten og henge bak noe "balsagodter" og fluestanga skal få prøvd seg. Hva de andre vil angripe med er uvisst.

Fikk et glimt av Namdalen på innflyginga til Værnes i dag, og jeg gleder meg til å komme i gang :-) Regner med det er flere som gleder seg :withstupid:

Tips og råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.