Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfiske i Bjøra 2010


Nils Master
 Share

Recommended Posts

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gleder meg til 19. Ut fra bildene PerH og Nils M har lagt ut kan jeg ikke tro annet enn at her får vi det fint. Har prøvd meg så vidt i Bjøra før, men aldri så tidlig, og Stor-Skogmo / Fallet er jomfruland for meg. Jeg er mest erfaren med å svinge fluestanga i Gaula (eller vokte stengene mens Nils M ror cool.gif ), så Stor-Skogmo blir en ny erfaring. 3 døgn her sammen med 4- 5 andre ser jeg virkelig fram til. Vi skal selvsagt prøve båten og henge bak noe "balsagodter" og fluestanga skal få prøvd seg. Hva de andre vil angripe med er uvisst.

Fikk et glimt av Namdalen på innflyginga til Værnes i dag, og jeg gleder meg til å komme i gang :-) Regner med det er flere som gleder seg thumbsup.gif

Tips og råd mottas med takk.

Du skal få så mye tips du vil. Nederst på Fallet er der et brekk der fluestanga passer både fra båt og land. Oppe på valdet før storhølen på Storskogmo skulle det også passe godt med flue - dvs Lars sine wobblerfluer. Nå må vel en trønder snart få landa laks på dem, vi nordlendingene har jo allerede tatt ansvar...

Hvis det ikke er avtalt annet i det siste er det fremdeles ledig fiske og hus i perioden 15 mai - 19 mai kl. 12.00 ledig. Send PM hvis interesse, så skal jeg undersøke og videreformidle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm...... Inne i mitt hode har jeg allerede tatt meg fri fra jobben 20. og 21.

Har man først kommet på slike tanker er de vanskelige å snu. Regner med at du har plass for en roer Vassfis?

Også jeg som ikke skulle ta meg fri fra jobben for å fiske i mai.....

Sprekker med god margin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekk i vei Lars - det er dette vi lever for og det er dette livet (etter min mening) vi har - og det er jo ikke langt opp......... Knæk og bræk.

Du har så rett Stig, men noen elver er likevel mer spesielle enn andre. Bjøra er en slik. Vanskelig å lese, lunefull og med svær laks. Bjøra kryper under huden på deg - og blir der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjøra kryper under huden på deg - og blir der!

Så sant, så sant.

Og fruen i huset er ikke blid på Per som fikk meg på Bjøragalleien. Nå har hun fire mnd å forholde seg til, og ikke tre og en halv, som tidligere.

:)

Vannføring ca 25 kbm/s nå ser jeg. Hva er optimalt?

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett Stig, men noen elver er likevel mer spesielle enn andre. Bjøra er en slik. Vanskelig å lese, lunefull og med svær laks. Bjøra kryper under huden på deg - og blir der!

Nå må dere slutte. Jeg har kjempeproblemer med å konsentrere meg.. Det er så mye jeg skulle få unna før sesongen og nå begynner jeg allerede å hypeventilere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm NM, om du inne i hodet har tatt fri 20. og 21. er det vel like greit å ta fri 19. også :-) Før i verden var det populært med såkalte 3-dagers (ingen oppfordring selvsagt). Du er uansett hjertelig velkommen selvsagt, har holdt av plassen bak årene :-)

Takker så mye PerH, tipsene er notert :-) Sender deg en PM med noen spm. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm NM, om du inne i hodet har tatt fri 20. og 21. er det vel like greit å ta fri 19. også :-) Før i verden var det populært med såkalte 3-dagers (ingen oppfordring selvsagt). Du er uansett hjertelig velkommen selvsagt, har holdt av plassen bak årene :-)

Takker så mye PerH, tipsene er notert :-) Sender deg en PM med noen spm. :-)

Vi får se hva arbeidsgiver sier. Tanken er meget fristende....................... (ikke 3 dagers altså, men avspasering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Bjøragjengen er i rute, muligens siste tuning og testing av wooblere foregikk idag. Knall vær og fint å teste smykkene sine. Og det virket på meg ihvertfall at her var det smykker for enhver anledning, eller skal vi si forhold i elva. Joda, laksen vil nok gå en meget usikker fremtid i møte når disse tråler elva etter laks.

Et lite utvalg av Master sin samling, han har sikkert noen kofferter til på luringa kjenner jeg ham rett.

09052010023875e9464ccb0b4e7fa4.jpg?85

090520100203adde352ddcbc4f17b2.jpg?89

H1rik til venstre, i full aksjon med wooblerbytte, Master sjekker hvordan Nidelvfisker sin hjemmelagede woobler funker i vannet. Og Vassfis til høyre, som holder seg orientert, til slaget om Bjøra skal stå om noen dager. Stakkars laks, som vil møte denne gjengen !

09052010021078333941509f47b5bc.jpg?30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff.....

I hele vinter har jeg hatt en fornuftig innstilling, og visst at dette bare måtte til. Jeg skal ikke til Bjøra i år, og vet at det er til det beste på alle vis. Over tid......

Dette blir en forsesong uten fiske, men ut på andre siden skal Doktor Moberg komme frem, klar for nye tak.

Dette var helt til den forbannede Oteren, som også skulle holde seg hjemme i år for å jobbe plutselig skal nordover likevel. Plutselig begynner nedtellingen likevel. men uten at jeg skal være med.

Hmmmmmmmmm

knapt noen vits å sitte hjemme og jobbe, når mesteparten av tida vil gå med på å snakke i mobil telefon, sjekke MMSer eller nistirre på laksebørsen.

Hva skal en stakkar gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, fakta.....

Jeg har så mange fakta å ta hensyn til. Ikke minst at midlene mine renner ut i juni, og skal jeg kunne gå inn den ærerike klubben av forskere uten jobb i NAV-kø, så må jeg levere inn oppgaven :blush:

Det er OGSÅ fakta.

Hvis derimot Rieber-Mohn skulle lese dette, er jeg ikke uvillig til å hjelpe til med å opprette et fond for håpefulle, nestenferdige Stipendiater som burde bedrive felt-sampling i Bjøra for å kartlegge den tidlige oppgangen av storlaks, typisk for denne elva :) Kanskje sett litt på sammenhengen mellom elveperlemusling, bever og størrelse på laks. Pussige korrelasjoner her......

Kan gå så langt som å forplikte meg til å fiske med flue minst halvparten av tida :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å lurer på om jeg er syk i hodet mitt.Alle sneller er demontert, rensket, smurt opp og skrudd sammen igjen, alle fluesneller har fått ny backing og skyteline, alle haspelsneller og ambassadeuren har fått ny line, har bundet 150 fluer til sesongen her. I dag er det 12 dager til jeg reiser til bjøra, og jeg har allerede begynnt å pakke... Er det noe som er riv ruskende galt i mitt hode?

JA, her er det noe riv ruskende galt - alt tyder på at det er minst 300 nybundne fluer i løpet av vinteren som skal til... Kan ikke fatte og begripe at du sjanser på bare halvparten....

(God tur og skitt fiske!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, fakta.....

Jeg har så mange fakta å ta hensyn til. Ikke minst at midlene mine renner ut i juni, og skal jeg kunne gå inn den ærerike klubben av forskere uten jobb i NAV-kø, så må jeg levere inn oppgaven smile.gif

Det er OGSÅ fakta.

Det er god plass og jeg har faktisk trua på litt vannføring i år. Kan gå mange sesonger til neste gang, Olav - vi har plass og mat til deg!

Dessuten er du neppe den første som plasker rundt i båt på en Namdalselv med utsikter til lønn fra NAV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....hvor kommer fluene inn i bildet?

Ikke vet jeg...

For ifølge disse gutta...

104373_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41954/104373.jpg

Vil vaapput og disse godsakene bli mest brukt:

104374_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41954/104374.jpg

104375_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41954/104375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jaggu si at våren lar vente på seg i trøndelagen i år.

4 dager til sesongstart og jeg fikk akkurat høre at isen fremdeles ligger på vannet øverst i Bjøra.

Hvordan vil dette slå ut på tidligfisket tro? Skal man ta med seg isbor også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.