Gå til innhold
Fiskersiden

Dette er ******! Det er det det er!


rug
 Share

Recommended Posts

Dette er ******! Det er det det er! Nå blir det enda flere knølhuer langs vannkantene. Mere søppel, mere bråk osv osv....Sukk.

-Fluefiske en hit

Fluefiske er i ferd med å bli trendy, skal vi tro besøkende og utstillere på Villmarksmessen.

KJETIL OLSEN

Jan Olav Nilsen fra Geilo prøver en fluestang ved et av "kastebassengene" på Villmarksmessen.

FOTO: OLE BERG-RUSTEN / SCANPIX

Derfor er også fluefiske en av Villmarksmessens desidert største satsninger.

- Fluefiske har fått et veldig oppsving. For eksempel er fiske etter sjøørret blitt mer og mer populært, sier Marit Solheim i messeledelsen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1007063.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok man kan ta det helt med ro jeg.

Folk blir fort lei av dette fiske om man ikke brenner litt for det. Av og til biter det som besatt, men det er sjelden, vanlige folk tåler sjelden fisk på hver tredje til femte tur[ :D ]

Godt er det.................

De fleste er vandt med fiske fra båt og arten sø er mer vrien enn makrellen, er den ikke[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Nåja sjøørretfiske i fjorden er jo rimelig oppskrytt.Virker som mange tror at det bare er å ta en tur ned i sjøen og plukke opp en 2-3sø pr tur[ :D ] Kanskje ikke så rart etter alt som skrives i div blader.I år har det vært spesielt ille med folk.

MEGET enig! Tok en god stund før jeg begynte å ta annet enn "slengere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt at det rekruteres flere fiskere? Da sliter jeg veldig, fordi jeg nylig har begynt med flurfiske. Jeg synes det er flott at det kommer flere til og går mer ut i naturen enn å spille PS2 eller annen dritt. Er det et problem å inkludere nye fiskere? Hva er egentlig problemet? Synes det er litt egoistisk holdninger ute å går[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fantastisk at det er så mange som er blitt interesserte i fluefiske. Det er gøy å få fisk men det er også flott rekreasjon, en god grunn til å stå nede ved sjøen i timesvis. Hadde vel 9-10 fiskedager i min utvidede påske. Fisk ble det bare to dager men hadde fantastiske turer. Sånn jeg oppfatter det så gjelder det mange nyfrelste også. For mange "innlandfiskere" så er det en ny mulighet som har åpnet seg - dette gjelder hvertfall meg. Har blitt mer helårsfisker enn feriefisker. Interessen kommer nok til å avta og bruktmarkedet kan sikkert bli interessant, men jeg håper at vi blir fler. En sunnere mani kan man vel ikke ha? [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke ønsker flere fiskere er de som har indre Oslofjord som fiskeplass for der er det faktisk nok fiskere atm :D

Mye køfiske på "hele" vestsiden av oslofjorden. Visst dere som bor i vest måtte på de faste plassene deres kanskje vente i 2 timer for å få en plass, ville ikke dere også ønske dere litt færre fiskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

De som ikke ønsker flere fiskere er de som har indre Oslofjord som fiskeplass for der er det faktisk nok fiskere atm :D

Mye køfiske på "hele" vestsiden av oslofjorden. Visst dere som bor i vest måtte på de faste plassene deres kanskje vente i 2 timer for å få en plass, ville ikke dere også ønske dere litt færre fiskere?

Det er klart det er forskjell på dette.

Men Det er kyst, hav, elver og vann nok til hver eneste nordmann i dette landet, selv om de mest populære sø og laksestrekkene kan være veldig populære i perioder...

Tenk på fordelene ved mange fiskere.... mer og billigere utstyr, mer slagkraft ovenfor myndigheter, flere å dele hobbyen med osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Cral

De som ikke ønsker flere fiskere er de som har indre Oslofjord som fiskeplass for der er det faktisk nok fiskere atm :D

Mye køfiske på "hele" vestsiden av oslofjorden. Visst dere som bor i vest måtte på de faste plassene deres kanskje vente i 2 timer for å få en plass, ville ikke dere også ønske dere litt færre fiskere?

Det er klart det er forskjell på dette.

Men Det er kyst, hav, elver og vann nok til hver eneste nordmann i dette landet, selv om de mest populære sø og laksestrekkene kan være veldig populære i perioder...

Tenk på fordelene ved mange fiskere.... mer og billigere utstyr, mer slagkraft ovenfor myndigheter, flere å dele hobbyen med osv osv...

Gode ord KIS.

Har vi ikke 57 000 km strandlinje her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man ikke har tilgang på bil, og faktisk er avhengige av kollektivtrafikken.

Men iogmed at dere ikke greier å forstå hvordan fiskeforholdene er her borte er det faktsik ganske mye bortkastet tid å diskutere med dere.

Over 1/4 av Norges befolking har oslofjorden som nærmeste sjøfiskeplass. Og oslofjorden er ikke i nærheten av 1% av kystlinjen en gang.

Har vært ute med båt et par ganger i det siste, og folk står på rekke og rad med relativt kort mellomrom mellom seg og fisker, og dette foregår km på km av kystlinjen her.

sitat:Men Det er kyst, hav, elver og vann nok til hver eneste nordmann i dette landet, selv om de mest populære sø og laksestrekkene kan være veldig populære i perioder...

Vi snakker ikke mao ikke om populæreikke populære steder her, men om hele kystlinjen som er alment og lett tilgjennelig. De populære plassene er det som regel 2 og 3 som venter på hver plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men iogmed at dere ikke greier å forstå hvordan fiskeforholdene er her borte er det faktsik ganske mye bortkastet tid å diskutere med dere.

Over 1/4 av Norges befolking har oslofjorden som nærmeste sjøfiskeplass. Og oslofjorden er ikke i nærheten av 1% av kystlinjen en gang.

Får vel bare flytte derifra da ?!?

Husk at du strengt tatt må regnes under nybegynner selv Cral, og dermed uønsket ?!? Tenk dere om da, det er plass til ALLE, selv om det til tider kan være litt vel folksomt til tider ! Og selv om man er avhenging av kollektivtransport så er det da mulig å ta bena fatt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

Eller man ikke har tilgang på bil, og faktisk er avhengige av kollektivtrafikken.

Men iogmed at dere ikke greier å forstå hvordan fiskeforholdene er her borte er det faktsik ganske mye bortkastet tid å diskutere med dere.

Over 1/4 av Norges befolking har oslofjorden som nærmeste sjøfiskeplass. Og oslofjorden er ikke i nærheten av 1% av kystlinjen en gang.

Har vært ute med båt et par ganger i det siste, og folk står på rekke og rad med relativt kort mellomrom mellom seg og fisker, og dette foregår km på km av kystlinjen her.

sitat:Men Det er kyst, hav, elver og vann nok til hver eneste nordmann i dette landet, selv om de mest populære sø og laksestrekkene kan være veldig populære i perioder...

Vi snakker ikke mao ikke om populæreikke populære steder her, men om hele kystlinjen som er alment og lett tilgjennelig. De populære plassene er det som regel 2 og 3 som venter på hver plass.

Er ikke akkurat Langtvekkistan jeg bor, det er over 100 000mennesker innen for en times kjøring her. Og om jeg velger å fiske sø på denne tiden av året, skal det godt gjøres å være alene de beste stedene, f.eks Etnefjporden og Vats. Selv velger jeg å fiske andre ting, og det er en annen mulighet.

Remy har dratt mange storabborer på isen, Trym og Erlend har dyrket hverandre og småtorsken og årets første karpe (koi) er allerede på land... det er ikke mangel på muligheter, men mangel på fantasi og variasjon i fisket som gjør dette til et problem. Jeg har vært på østlandet 7-8 ganger i løpet av de siste 7 årene, og vi har vel knapt truffet folk-selv i fellesferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur til Sjøstrand i dag med dattera, og der var det omtrent 50-60 stykker som fisket på piren i løpet av de tre timene vi var der. Måtte bare gi opp til slutt, da det var fullt av unger og voksne slukfiskere som kastet over snøret og dro fast søkkene. De beste stedene er bare å holde seg unna, da statisk meite på godplassene ikke blir godtatt av SØ-fiskerne som står i kø. Gleder meg til isen går på vannene rundt her om noen ukers tid, så vi får fiske i fred:) Det sto folk på alle svabergene innover, og på Elnestangen var det som vanlig kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:det er ikke mangel på muligheter, men mangel på fantasi og variasjon i fisket som gjør dette til et problem. Godt poeng. Selv om situasjonen her i Oslo er litt ille mtp antallet som ønsker å fiske sjø-ørret og antall plasser er det mange ubrukte muligheter. Jeg satt f.eks helt alene og dro opp laker på Nøklevann på fredagskvelden og jeg og Svenna hadde ikke selskap etter klokka 24 ute ved en av de mest populære sjø-ørretplassene i natt.

Nitelva, det mest spennede "alternative" fisket på denne tiden av året, er desverre oppdaget av litt vel mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

[

Får vel bare flytte derifra da ?!?

Hadde det vært så lett som det, så hadde jeg kanskje gjort det?

sitat:

Husk at du strengt tatt må regnes under nybegynner selv Cral, og dermed uønsket ?!?

Så holder jeg meg unna også da. Fisker for det meste fra båt når jeg er i sjøen.

sitat:

Tenk dere om da, det er plass til ALLE, selv om det til tider kan være litt vel folksomt til tider ! Og selv om man er avhenging av kollektivtransport så er det da mulig å ta bena fatt ??

Alt er mulig, det er også mulig for dere å komme bort her å sjekke forholdene før dere forsetter denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Alt er mulig, det er også mulig for dere å komme bort her å sjekke forholdene før dere forsetter denne diskusjonen

Så det du sier er at:

1, for å ha en mening om Irak-krigen må man enten være fra Irak eller være amerikansk soldat i Irak

2. for å ha en mening i ulvesaken må man ha ulv i hagen

osv... er ikke dette litt håpløst ??

PS: jeg har fisket en del i dine nærområder, mest sannsynlig nesten like mye som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at både ulvesaken og irak kriken har vært diskutert opp og ned i aviser og tv så regner jeg med at du har fått med deg veldig mye mere info om dette, enn du tilsynelatende har fått med deg om køfiske på østlandet.

At du har fisket like mye i mine nærområder stemmer kanskje, jeg har ikke fisket her så mye, men jeg har noen 1000 timer med fisketurer i Bergensområder og fjellheimen i Sunnfjord. I tillegg har jeg noen turer med havfiske i Nordnorge, men disse turene var før vekt og bilder var så noe jeg gadd å bry meg om. Fisk var fisk og ferdig med det.

Og for de av oss som ikke må ha sjøørret så er det mulig til å fiske, hvilket jeg benytter meg av, men jeg har *også* lyst å fiske etter sjøørret, men finner dette vanskelig grunnet at det er sinnsykt mange andre som har lyst til det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fiskere er ikke problemet. Problemet er heller det at trendfolk ofte mangler en del grunnleggende respekt for omgivelsene.

Et lite men "illustrativt" eksempel er parkene på Gruneløkka. De flyter over av søppel i grillsesongen. Årsak? Søppeldunkene er fulle, og da kaster folk søpla på bakken heller enn å bære den hjem.....Og det selv om "hjem" kanskje bare er 200 meter vekke.

Hva som vil skje når de med slik "forsøplet" holdning strømmer ut i naturen vil jeg helst ikke tenke på.......for ett er sikkert. Det er ikke søppeldunker der de fisker, og det vil med 99.9999999999% sikkerhet være et stykke hjem.

Ad "plass", så er det selv i "indre Oslofjord" ikke noe problem å finne seg en "ensom" flekk.

mvh

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.