Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter storfisken


Hanumana
 Share

Recommended Posts

Siden dette forumet har gitt meg en enorm hjemlengsel så starter jeg allerede nå en tråd som en forberedelse til min fiskeferie i august. Føler meg som unge her etter å ha tilbrakt mange timer og lest mangfoldige tråder her de siste dager. Det er liksom kun fiske som står i hodet mitt om dagen og hovedsakelig lære mest mulig om havfiske. Når jeg leser hva dere skriver om all utstyr som er helt ukjent for meg ser jeg at det trengs mange timer til foran skjermen. For meg er fortommer, sviver, øye og annet fremmedord da tidligere fiske bestod av hjemmelagde kroker på g-sport stenger eller snører. Har fisket mye og delvis vokst opp ved sjøen men altså ikke med denne type fiske. Tidligere har det vært mest innaskjærs med dårlig utstyr og som sagt så på tide og utforske annet.

Tråden er ment som en tråd fra en amatør på havfiske fra innkjøp av utstyr til rapporter fra eventuell fangst på havet og generell utvikling. For de som rister på hodet av dette er det bare å lukke tråden, men de som synes det kan være interessant å hjelpe til og se utvikling er hjertelig velkommen med innspill som det settes stor pris på.

Utstyr under bestilling er Powerjigger 7' 15-40lbs / Seascape 4/0. Det er flere som har advart mot seascape men jeg prøver likevel som den første multiplikasjonsnelle. Videre skal jeg ha en fiskevekt, kniver og annet som jeg fikser selv. Sluker og annet er det verre med men ser stadig på mylderet av produkter. Ser for meg pp snøre med sekke i bunn og med kraftig krok etterfulgt av kanskje 3 enkeltkroker? Dere erfarne har vel helt andre ord på dette. Regner med at snella blir en prøve med masse surr og vas på snøre selv om det ikke blir noe særlig kasting. Kjøper inn pp 450m, 0.28.

Fisket vil i hovedsak foregå her http://www.turer.no/kart/sjokart_08.jpg Har tidligere fisket innenfor gjersbåene men vil lengre ut nå. Det er for øvrig mye fisk i området men aldri fått noe over 10kg. Et større kart finnes her http://www.turer.no/sjokart_kart.shtml Tenker litt på ekkolodd og annet men kommer an på lommeboka.

Dette var en introduksjon til denne tråden og takk til dere som gadd å lese. Det kommer mer etter hvert og hvis noen av dere skulle være i nærheten av Gjernestangen i august er det bare å stikke innom 

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel vil si velkommen til galskapen=) først vil jeg si at du har gjort et fantastisk valgg på stanga, men jeg ville heller ha annbefalt deg og legge litt mer i ei skikkelig snelle som holder lenge.Er billigere å kjøpe ei litt dyr snelle en mange billige.

Når det kommer til tackler er det veldig mange måter og gjøre dette på, du finner foskjellige guider til tackler, men det er også viktig/morro og eksperimentere litt med sine egene ideer. Så prøv i vei og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vil si velkommen til galskapen=) først vil jeg si at du har gjort et fantastisk valgg på stanga, men jeg ville heller ha annbefalt deg og legge litt mer i ei skikkelig snelle som holder lenge.Er billigere å kjøpe ei litt dyr snelle en mange billige.

Når det kommer til tackler er det veldig mange måter og gjøre dette på, du finner foskjellige guider til tackler, men det er også viktig/morro og eksperimentere litt med sine egene ideer. Så prøv i vei og lykke til!

Hei Sjarkarn og takk for svar!

Bestilligen på snelle og stang er enda ikke gjort selv om jeg egentlig bestemte meg for dette. Blir nå veldig usikker på valget av snelle ettersom flere advarer mot denne typen. Problemet er at jeg ønsker et komplett sett men hvis det er lite problematisk å sette dette sammen selv så er jo det like greit å finne en annen snelle. Lommeboka har jo også litt å si for tiden selv om jeg godt kan kutte ut noen kvelder på byen :)

Tackler er fremmedord for meg enda men skal google litt og søke her på forumet så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='09 mai 2010 - 01:05' timestamp='1273341901' post='591829]

Velkommen til forumet, tviler på at tråden din blir lukket, se frem til mye hjelp istenden ;)

Takk for det Mr Big fish og ser frem til du drar opp håkjerringa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som vanlig annbefale dette settet http://baardsen.no/storefront.php?pid=681

Jeg har selv dette og er veldig fornøyd. Vet ikke hvor dypt dy vil fiske men 275m med litt backing(snøre i mellom selve spolen og multisnøret) og en top shot( et snøre som tar seg av harde belastinger som tenner, steinbunn o.l. består av mono snøre) holder det til det meste all around fiske.

Ellers på tackler kan du se litt her i havfiske forumet, da finner du mange fine tråder med bilder og forklaringer. Blir jo litt tid med gjennomgåing, men sånn er det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som vanlig annbefale dette settet http://baardsen.no/storefront.php?pid=681

Jeg har selv dette og er veldig fornøyd. Vet ikke hvor dypt dy vil fiske men 275m med litt backing(snøre i mellom selve spolen og multisnøret) og en top shot( et snøre som tar seg av harde belastinger som tenner, steinbunn o.l. består av mono snøre) holder det til det meste all around fiske.

Ellers på tackler kan du se litt her i havfiske forumet, da finner du mange fine tråder med bilder og forklaringer. Blir jo litt tid med gjennomgåing, men sånn er det=)

Settet du anbefaler ser bra ut og det ser virkelig flott ut men jeg tror ikke jeg har råd til dette akkurat nå. Ser for meg en rimeligere pris for denne sommeren for å og kjøpe en ny snelle og muligens stang til neste år. Begynner å bli lei av Asia og lav inntekt selv om klimaet er bra! :)

Jeg ser du skriver backing mellom spolen og multismøret men er dette nødvendig med pp? Kan man ikke bare feste en tape på spolen og spole pp rett på? Ser du skriver videre top shot av mono snøre. Ser komplikasjonene med at multi er sårbare mot skrenter, tenner o.s.v men hvor mye mono bør jeg eventuelt legge?

Jeg satser på dybder på 100 meter pluss og kanskje opp mot 400 meter dersom jeg får tak i en skikkelig båt som ikke er umulig.

Edit: skriveleif

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nødvendighet med 2 gear for deg Hanumana så ikke tenk på det. Ellers som Hafnor sier, TLD 20 eller 25 er også flotte sneller, de med penn senator er sneller du kan ha store gleder av i store deler av live dit så lenge du tar vare på den og skyller den etter bruk/ikke overskyll.

Neida, du kan godt bruke litt tape under, det er selvfølgelig en sak du selv ser ann. Jeg liker og bruke mono på min for og få fylt opp snellen. Jo mer du fyller snellen mot max = jo mer dreger du inn pr sveiv. Om det er nødvendighet for backing etter hvordan merke multien er av er ubetydelig, Multi er multi.

Jeg ville annbefale fireline, noen ville annbefale pp. Mange opplever mye forskjellig med begge snørene, det beste er såklart og prøve seg selv frem. Finnes jo såklart mange mange andre multi merker, men er fireline/pp/sufix som kanskje er mest utbredd i Norge.

Hvor lang topshoten skal være kan være litt etter hvor dypt/hva du fisker/hvordan du føler det. Vist jeg f.eks. fisker etter kveite på en grunn hvor jeg vet at det ikke er mer en 15m. dypt, kan jeg godt bruke topshot som er 20 m. uten betydning, for da vet jeg at skjansen for snørebrudd er minimal. Men vist dette var på 100m ville ikke jiggen en gang ha beveget seg pga. at monoen er så fleksibel. Jeg bruker ca 2m lang topshot til det meste, føler fin beveglighet og jeg føler meg trygg. Det er såklart viktig og sjekke fortommen for skader og hakk, dette gjelder også multien. Jeg tar av ca 1-2m av multien med jevne mellomrom(alt etter hvor mye det er brukt) for og sikre meg mot skader som fører til at snøre kan ryke. Så det føles bedre og svi av 10000kr i 10 år på og bytte ut topshoten en og miste den ene kveita som er over 100kg i løpet av 10 år pga. at man ikke orker og bruke penger på ny mono :)

Så klart når du skal ned mot 400 m. kan jo 2 gear være greit, men vist du bare skal gjøre det et par ganger i året og man ikke har for mye og legge i utstyre ser jeg ingen vits i det. Ellers burde du tenke litt på vilken dim. du skal ha på snøret. Når du bestemmer deg for snelle burde du finne ut som ca. hvor mye kapasitet den har på div. dimmensjoner, men regner med at å få 500m 0,25-30 skal ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nødvendighet med 2 gear for deg Hanumana så ikke tenk på det. Ellers som Hafnor sier, TLD 20 eller 25 er også flotte sneller, de med penn senator er sneller du kan ha store gleder av i store deler av live dit så lenge du tar vare på den og skyller den etter bruk/ikke overskyll.

Neida, du kan godt bruke litt tape under, det er selvfølgelig en sak du selv ser ann. Jeg liker og bruke mono på min for og få fylt opp snellen. Jo mer du fyller snellen mot max = jo mer dreger du inn pr sveiv. Om det er nødvendighet for backing etter hvordan merke multien er av er ubetydelig, Multi er multi.

Jeg ville annbefale fireline, noen ville annbefale pp. Mange opplever mye forskjellig med begge snørene, det beste er såklart og prøve seg selv frem. Finnes jo såklart mange mange andre multi merker, men er fireline/pp/sufix som kanskje er mest utbredd i Norge.

Hvor lang topshoten skal være kan være litt etter hvor dypt/hva du fisker/hvordan du føler det. Vist jeg f.eks. fisker etter kveite på en grunn hvor jeg vet at det ikke er mer en 15m. dypt, kan jeg godt bruke topshot som er 20 m. uten betydning, for da vet jeg at skjansen for snørebrudd er minimal. Men vist dette var på 100m ville ikke jiggen en gang ha beveget seg pga. at monoen er så fleksibel. Jeg bruker ca 2m lang topshot til det meste, føler fin beveglighet og jeg føler meg trygg. Det er såklart viktig og sjekke fortommen for skader og hakk, dette gjelder også multien. Jeg tar av ca 1-2m av multien med jevne mellomrom(alt etter hvor mye det er brukt) for og sikre meg mot skader som fører til at snøre kan ryke. Så det føles bedre og svi av 10000kr i 10 år på og bytte ut topshoten en og miste den ene kveita som er over 100kg i løpet av 10 år pga. at man ikke orker og bruke penger på ny mono :thumbsup:

Så klart når du skal ned mot 400 m. kan jo 2 gear være greit, men vist du bare skal gjøre det et par ganger i året og man ikke har for mye og legge i utstyre ser jeg ingen vits i det. Ellers burde du tenke litt på vilken dim. du skal ha på snøret. Når du bestemmer deg for snelle burde du finne ut som ca. hvor mye kapasitet den har på div. dimmensjoner, men regner med at å få 500m 0,25-30 skal ikke være et problem.

Takker for nyttig info som hjelper meg godt på vei. Avventer bestilling av snelle foreløpig så får vi se om jeg kan få ordna noen kronasjer til en bedre snelle en Seascape. Powerjiggeren derimot vil jeg gå for. Trenger ikke 2 gear på snella som du sier så leter videre etter en passende snelle og skal sjekke ut de du forelår.

Da går vi for backing med mono med hva er passende lengde og dim? For hovedsnøret går jeg nok for pp 450m 0.28 dim. Topshot prøver jeg på 2 meter som du vanligvis bruker og prøver meg frem. Hva bruker du av dim på topshot? Er uni knute godt nok for skjøtene?

Nedtelling til august har startet og gleder meg enormt mye. Det er så mye foskjellig fiskeslag der ute så blir spennende å se hva som er å finne litt dypere. Alt skal bli veid, målt og tatt bilde av og rapportert. Gammern snakker om lite fisk men skal få motbevist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres veldig bra ut. det er stor forskjell på monosener, hva gjelder bruddstyrke strekk osv. Jeg bruker røykgrå "mustad big game" 0.90- denne sena tar 60kilo, husk å bruk svivel av høy kvalitet- (send pm til campelen på bryggen) og splittring til jigg/pilk- hva det måtte være.jeg bruker forsterket slukknute til alt jeg... blir sikkert grilla for det men det funker bra syntes jeg =)Altså svivel mellom monotopshot og PP og svivel samt splittring på Jigg/pilk

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttig info som hjelper meg godt på vei. Avventer bestilling av snelle foreløpig så får vi se om jeg kan få ordna noen kronasjer til en bedre snelle en Seascape. Powerjiggeren derimot vil jeg gå for. Trenger ikke 2 gear på snella som du sier så leter videre etter en passende snelle og skal sjekke ut de du forelår.

Da går vi for backing med mono med hva er passende lengde og dim? For hovedsnøret går jeg nok for pp 450m 0.28 dim. Topshot prøver jeg på 2 meter som du vanligvis bruker og prøver meg frem. Hva bruker du av dim på topshot? Er uni knute godt nok for skjøtene?

Nedtelling til august har startet og gleder meg enormt mye. Det er så mye foskjellig fiskeslag der ute så blir spennende å se hva som er å finne litt dypere. Alt skal bli veid, målt og tatt bilde av og rapportert. Gammern snakker om lite fisk men skal få motbevist det.

Vel det kommer jo såklart litt ann på hvor mye du trenger, det jeg og mange andre gjør er å først spole på multien hardt og godt, for og så se hvor mye plass som er igjen på snella, så spole av multien og på legge nok backing til at den dekker litt under for det som var igjen etter multien. Men dette er en laaang og kjedelig prosses, samt at mye kan gå galt. Jeg brukte orginalspolen til multien festet til en pinne som var limt på, så festet jeg denne til drillen og dro det ganske så fort av stanga. Jeg har ca 50 m 0,70mm mono som backing, og da fyller jeg nesten hele snella.

Til topshoten bruker jeg 1.2mm sufix mono. Klart, vist du fisker på områder hvor skjansen for stor fisk med skarpetenner trenger du ikke denne dimmensjoner, tror ellers så passer 0,90-1,00 det meste. For skjøting ville jeg ha brukt albright knuten. Lykke til=)

blir sikkert grilla for det men det funker bra syntes jeg =)Altså svivel mellom monotopshot og PP og svivel samt splittring på Jigg/pilk

støtter den, føles tryggere, er lettere, og sterkere. Selv om det ikke alltid passer seg funker det fjell når man er aleine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for raske tilbakemeldinger fra Hafnor og Sjarkan med gode tips og råd. Da blir det ca 50m med 0.70mm som backing, litt avhengig av type snelle. Videre 450m 0.28 gul pp og 0.90mm topshot på 2 meter.

Ser dere er enige i svivel mellom monotopshot og pp men er det ikke da fare for toppringen på stanga?

Har kikket gjennom mange tråder på havfiske forumet og ser det er mange som bruker bom og lodd, samt opphengere og slep. Bom skal visstnok hindre at monotopshot surrer seg i pp snøret ved nedslipp. Jeg får kjøpe inn litt av dette også så jeg kan prøve meg frem. Det er vel greit å ha på spesielt større dyp.

Ellers har jeg sett litt på Daiwa SG 47 LCA telleverk snelle http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44413 Noen som har erfaring med denne?

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for raske tilbakemeldinger fra Hafnor og Sjarkan med gode tips og råd. Da blir det ca 50m med 0.70mm som backing, litt avhengig av type snelle. Videre 450m 0.28 gul pp og 0.90mm topshot på 2 meter.

Ser dere er enige i svivel mellom monotopshot og pp men er det ikke da fare for toppringen på stanga?

Har kikket gjennom mange tråder på havfiske forumet og ser det er mange som bruker bom og lodd, samt opphengere og slep. Bom skal visstnok hindre at monotopshot surrer seg i pp snøret ved nedslipp. Jeg får kjøpe inn litt av dette også så jeg kan prøve meg frem. Det er vel greit å ha på spesielt større dyp.

Ellers har jeg sett litt på Daiwa SG 47 LCA telleverk snelle http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44413 Noen som har erfaring med denne?

Joda, men det er en vurderingsak og bruke svivel og splittring mellom multi og mono. Jeg har brukt og ha en perle som er breiere en topringen slik at den treffer istede for splittringen. Ellers vist du fisker fra en båt med høy rekke kan det bli vanskelig, men med småbåt er det skjeldent problem. Må du huske, at vist du har muligheter, kan det være bedre og bare tape litt og fylle helt opp men multi vist du har en storspole. Er ikke sikkert at det går 50m 0,70 backing samt 450m multi på den snella. SÅ man må nesten prøve seg frem litt, og husk. Legg mye arbeid i og legge p åsnøret, ikke slurt. Du kan glatt miste 100m eller mer på elendig påføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du bare drite i hele topshoten, siden du egentlig ikke trenger den...

Og den Daiwasnelle blir nok i spinkleste laget. Mtp stanga du kjøper antar jeg du skal fiske dypt, noe som tilsier en noe større snelle. TLD20 er min anbefaling. kan fås relativt rimelig og er solid som fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger og bruke topshot er jo opp til hver enkelt. Men for oss som ikke fisker sypiker på 400g kan det være bruktbart. Over til alvor, jeg mener selv at fiske etter større rovfisk, og med skiftende og utfordrende bunn mener jeg at det er lurt, multien vill alltid slite før monoen i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, ei sypike på 400 gram hadde jeg virkelig sperret opp øynene for. Det er jo enormt! :)

Jeg bruker aldri topshot til havfiske. Derimot bruker jeg lange paternostertackler, gjerne et par meter lange. Mtp utstyret og hvor i landet trådstarter skal fiske vil jeg si dette er lang smartere, enklere og ikke minst mer effektivt.

Det er selvsagt noe annet når man fisker kveite på grunna med jigg, men akkurat det er sørgelig lite aktuelt her nede i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger og bruke topshot er jo opp til hver enkelt. Men for oss som ikke fisker sypiker på 400g kan det være bruktbart. Over til alvor, jeg mener selv at fiske etter større rovfisk, og med skiftende og utfordrende bunn mener jeg at det er lurt, multien vill alltid slite før monoen i slike tilfeller.

Det er svært ujevn grunn der jeg kommer til å fiske. Mye undervannskjær, renner og skrenter så en topshot er nødvendig etter hva jeg leser på forskjellige tråder her.

For det første, ei sypike på 400 gram hadde jeg virkelig sperret opp øynene for. Det er jo enormt! :)

Jeg bruker aldri topshot til havfiske. Derimot bruker jeg lange paternostertackler, gjerne et par meter lange. Mtp utstyret og hvor i landet trådstarter skal fiske vil jeg si dette er lang smartere, enklere og ikke minst mer effektivt.

Det er selvsagt noe annet når man fisker kveite på grunna med jigg, men akkurat det er sørgelig lite aktuelt her nede i sør.

Takker :) Jeg kom over Tackle-guide tråden idag og leser den med stor iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært ujevn grunn der jeg kommer til å fiske. Mye undervannskjær, renner og skrenter så en topshot er nødvendig etter hva jeg leser på forskjellige tråder her.

Takker :) Jeg kom over Tackle-guide tråden idag og leser den med stor iver.

Som sagt, med et langt paternoster blir topshot unødvendig, selv på bunn som du beskriver. Jeg antar du skal fiske på dypet, mtp utstyret du kikker på. Dette er utstyr for dypt fiske med tunge søkker. Til slikt fiske finnes det bilder av oppsettet jeg beskriver i denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, med et langt paternoster blir topshot unødvendig, selv på bunn som du beskriver. Jeg antar du skal fiske på dypet, mtp utstyret du kikker på. Dette er utstyr for dypt fiske med tunge søkker. Til slikt fiske finnes det bilder av oppsettet jeg beskriver i denne tråden..

Ja, det blir fisking på dypet, stort sett fra 100-400 meter. Fine oppsett på den tråden! Det blir å teste ut forskjellige ting jeg plukker opp her på forumet. Bor i Thailand så skal sjekke noen butikker og finner sikkert noe billig greier av kvalitet for å lage tackles mens jeg venter på hjemreise. Mye kopivarer på stenger og sneller men finnes jo ekte varer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner smått å løsne litt nå takket være Sjarkan og andre. Ser for meg å aller først teste ut en tackel med to opphengere, muligens bom, et lodd på 200-300g og et slepe. En banan her på forumet la ut en tegning på en tråd tidligere som inspirerte meg. Jeg er litt usikker på krokfortom på opphengere men ser for meg ca 40cm og kanskje litt lengre på slepet? Loddfortom bør vel også være lengre enn krokfortom?

Vil gå for topshot i første omgang men også prøve ut Oz sitt forslag om lange paternostertackler. Det vil også bli fisket med jigg, pilk og annet men da med topshot. Ble ivrig av tackels guiden og har et par spennende teorier jeg må teste ut men det får vi ta senere. Hadde jo vært artig å lage noe helt spesielt alene.

Kan jeg bruke samme dim på krokfortom, opphengere og slepe som topshot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til det meste du skriver burde 0,90-1mm holde massevis. Men et smart lite trekk er å ha en tynnere dimmensjon på delene som du heller vil miste en hele riggen. Feks. istede for og feste loddet rett på bommen kan du ha 20cm med 0,30-40 mono, slik at heller lodde sliter vist det setter seg fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner smått å løsne litt nå takket være Sjarkan og andre. Ser for meg å aller først teste ut en tackel med to opphengere, muligens bom, et lodd på 200-300g og et slepe. En banan her på forumet la ut en tegning på en tråd tidligere som inspirerte meg. Jeg er litt usikker på krokfortom på opphengere men ser for meg ca 40cm og kanskje litt lengre på slepet? Loddfortom bør vel også være lengre enn krokfortom?

Vil gå for topshot i første omgang men også prøve ut Oz sitt forslag om lange paternostertackler. Det vil også bli fisket med jigg, pilk og annet men da med topshot. Ble ivrig av tackels guiden og har et par spennende teorier jeg må teste ut men det får vi ta senere. Hadde jo vært artig å lage noe helt spesielt alene.

Kan jeg bruke samme dim på krokfortom, opphengere og slepe som topshot?

Enig med sjarkarn angående tips om sene til blyloddet. Det hender faktisk loddet kiler seg fast, og da har du en drittjobb når all sene på riggen takler 30kg+

Ellers ville jeg brukt enda kortere opphengere, du får nok neppe utbytte av noe lenger enn 20cm. med 40cm er sjansen større for at opphenger/krok/agn vikler seg inn i hovedsenen på tacklet på vei ned til bunn. Loddfortommen kan være akkurat så lang du vil, om du vil ha bommen på bunn eller om du vil fiske den litt over. Personlig, siden jeg har et paternoster over bommen, fisker jeg bommen og slepet helt på bunn. Jeg kan derfor like godt knyte loddet fast i bommen istedet for å bruke svivel/splittringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.