Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter storfisken


Hanumana
 Share

Recommended Posts

Enig med sjarkarn angående tips om sene til blyloddet. Det hender faktisk loddet kiler seg fast, og da har du en drittjobb når all sene på riggen takler 30kg+

Ellers ville jeg brukt enda kortere opphengere, du får nok neppe utbytte av noe lenger enn 20cm. med 40cm er sjansen større for at opphenger/krok/agn vikler seg inn i hovedsenen på tacklet på vei ned til bunn. Loddfortommen kan være akkurat så lang du vil, om du vil ha bommen på bunn eller om du vil fiske den litt over. Personlig, siden jeg har et paternoster over bommen, fisker jeg bommen og slepet helt på bunn. Jeg kan derfor like godt knyte loddet fast i bommen istedet for å bruke svivel/splittringer.

Ja, jeg ser den og bedre å miste lodd enn hele riggen. Jeg får prøve meg frem men vil bruke tynnere dim på loddfortommen som dere sier og kortere oppheng. Ser det er mange bommer på markedet, har du noen å anbefale? Det er hyggelig med all den gode responsen på dette forumet så takk til deg også Martin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare moro å kunne bidra litt. :D

Flere som har lagt igjen erfaringer om bommer her. Jeg har brukt de bommene jeg fant i lokalsjappa, ingen merkevare eller noe spesielt å legge merke til. Det var noen som skrev om en bom som knakk under belastning, men det tror jeg må være materialsvikt i den bommen, og ikke en tendens hos den leverandøren. (Husker ikke hvem det gjaldt)

Jeg har powerjigger'n selv, og likte jomfruturen med den godt. Skal ut igjen om to uker, satser på den får kjørt seg bra da, sammen med nyervervet TLD 20 snelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at Oz ikke er noen fan av topshot. MEN; om du ikke bare skal fiske med slep eller PN-tackle er topshot kjekt å ha. Til glidetackler er det omtrent obligatorisk, da braid lett betyr trøbbel når du skal la fisken runne. Og glidetackle er førstevalget etter endel arter, samt om du fisker med forholdsvis stort agn, samt om fisken er småvrien. Kort sagt; topshot gir ingen ulemper, kun fordeler. Blir litt som forsikring, bedre å ha det og ikke ha bruk for det enn motsatt. Når det er sagt kan du glemme den Daiwasnella du nevnte. Den er først og fremst ei snelle som brukes til trolling her hjemme.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at Oz ikke er noen fan av topshot. MEN; om du ikke bare skal fiske med slep eller PN-tackle er topshot kjekt å ha. Til glidetackler er det omtrent obligatorisk, da braid lett betyr trøbbel når du skal la fisken runne. Og glidetackle er førstevalget etter endel arter, samt om du fisker med forholdsvis stort agn, samt om fisken er småvrien. Kort sagt; topshot gir ingen ulemper, kun fordeler. Blir litt som forsikring, bedre å ha det og ikke ha bruk for det enn motsatt. Når det er sagt kan du glemme den Daiwasnella du nevnte. Den er først og fremst ei snelle som brukes til trolling her hjemme.

Hehe. Fan av topshot til sitt bruk. Og siden trådstarter skal fiske på dypet etter stor fisk her østpå er det som regel da snakk om lange og brosme. Da vil jeg absolutt anbefale lange paternostertackler og muligens bom og slep i tillegg. Fisker man glidende er topshot selvsagt en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med topshot er at man har mono fra snella og ut gjennom stangringene når man setter fra seg stanga, altså ingen fare for at multien kommer borti et eller annet skarpt eller kantete i båten om stanga skulle velte eller man støtter en mot ripa eller liknende. Heller kort topshot på 3-5 meter enn ingen, ingen ulemper. Ikke trenger man perle for å beskytte toppringen mot å sveive en svivel i den heller siden man får et varsel når topshoten kommer inn i stangringene. Som cb sier; kun fordeler, ingen ulemper med topshot. For min del føles det tryggere med bimini+albright på multien enn en eller annen knute direkte i en svivel, men det er nok mest subjektivt.

Og forsterka slukknute på 0.90, 1.2 eller 1.5 mm? Mulig jeg er pinglete, men bruker uni opp til 1.0 og tuna knot for tykkere, vanskelig å få samset knuter skikkelig ellers, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på glidetackler nå men må lese mere før jeg setter igang prøveprosjekter på dette og paternostertackler. Kan sikkert få kjøpt dette også men litt artigere å sitte å binde dette selv. Det blir nok mest fiske med topshot men også prøve ut annet på forskjellige dybder. Lange og brosme hadde vært gull å fått på ukjent dyp. Gjersbåen på sjøkartet i første tråden er bankers for å få makrell så agn skal ikke være noe problem. Det bli nok litt lettere fiske også så jeg kan få laget meg en artsliste. Steinbit hadde også vært gull og de går grunt i området så får finne en tackel for dette. Det er også en del sandbanker på grunt vann med flyndre så noen arter der hadde vært kjekt. Veldig varierende bunnforhold der ute og artsrikt. Men som sagt, hovedmålet blir et eller annet over 10kg på dypt vann. Kom plutselig til å tenke på dreggtau og trenger jo en del meter av dette :rolleyes:

Takker cb, ser ut som jeg går for Shimano TLD20 på Powerjiggern. Det blir en dyr ferie det her men sikkert uforglemmelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttig info som hjelper meg godt på vei. Avventer bestilling av snelle foreløpig så får vi se om jeg kan få ordna noen kronasjer til en bedre snelle en Seascape. Powerjiggeren derimot vil jeg gå for. Trenger ikke 2 gear på snella som du sier så leter videre etter en passende snelle og skal sjekke ut de du forelår.

Da går vi for backing med mono med hva er passende lengde og dim? For hovedsnøret går jeg nok for pp 450m 0.28 dim. Topshot prøver jeg på 2 meter som du vanligvis bruker og prøver meg frem. Hva bruker du av dim på topshot? Er uni knute godt nok for skjøtene?

Nedtelling til august har startet og gleder meg enormt mye. Det er så mye foskjellig fiskeslag der ute så blir spennende å se hva som er å finne litt dypere. Alt skal bli veid, målt og tatt bilde av og rapportert. Gammern snakker om lite fisk men skal få motbevist det.

Er ikke du i Thailand?

Landet er jo et sportsfiskemekka med massevis av bra fiskeutsyr å få kjøpt til priser man bare kan drømme om her hjemme.

MASSEVIS av enormt bra utstyr å få kjøpt i Thailand til 1/3 av prisen her hjemme. Bare for å ta en snelle jeg husker pris på (ikke det du skal ha til havfiske men bare et priseksempel) Ambassadeur REVO STX Kosta for 2 år siden 3500 baht (560 kr etter den tidens kurs...i dag ca 650kr) i Buriram, og nei det var ikke en kopi.

Den billigste jeg fant per nå via kelkoo.no her i riket koster en tusenlapp akkurat nå (fra skittfiske.no). For 2 år siden kosta den sikert rundt 1500 kroner om ikke mer her i riket.

Det drives mye havfiske fra diverse turistbyer langs kysten i det landet. Med tilhørende utstyrsbutikker. Jeg ville sett meg om der. Og ei snelle tar jo ikke store plassen i sekken på flyet hjem til steinrøysa.

Chok dee mak khap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du i Thailand?

Landet er jo et sportsfiskemekka med massevis av bra fiskeutsyr å få kjøpt til priser man bare kan drømme om her hjemme.

MASSEVIS av enormt bra utstyr å få kjøpt i Thailand til 1/3 av prisen her hjemme. Bare for å ta en snelle jeg husker pris på (ikke det du skal ha til havfiske men bare et priseksempel) Ambassadeur REVO STX Kosta for 2 år siden 3500 baht (560 kr etter den tidens kurs...i dag ca 650kr) i Buriram, og nei det var ikke en kopi.

Den billigste jeg fant per nå via kelkoo.no her i riket koster en tusenlapp akkurat nå (fra skittfiske.no). For 2 år siden kosta den sikert rundt 1500 kroner om ikke mer her i riket.

Det drives mye havfiske fra diverse turistbyer langs kysten i det landet. Med tilhørende utstyrsbutikker. Jeg ville sett meg om der. Og ei snelle tar jo ikke store plassen i sekken på flyet hjem til steinrøysa.

Chok dee mak khap

Sawasdee khrap :)

Jepp, jeg er i Thailand og skal sjekke noen butikker her i Pattaya. Eventuelt se på nettet men lite lysten på og legge igjen visa detaljer så sant de ikke har paypal eller noe annet sikkert. Perler, squids, kroker og annet stuff kommer jeg definitivt til å kjøpe her. Stang blir trolig bestilt i Norge så jeg slipper å drasse den med på flyet. Snelle kan jo være aktuelt her hvis jeg finner merkevarer, ulempen er med tanke på reklamasjoner som ikke alltid er så lett her. Men er det priser til 1/3 så er det jo verdt det :) Takk for tipset og skal ta en runde.

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawasdee khrap :)

Jepp, jeg er i Thailand og skal sjekke noen butikker her i Pattaya. Eventuelt se på nettet men lite lysten på og legge igjen visa detaljer så sant de ikke har paypal eller noe annet sikkert. Perler, squids, kroker og annet stuff kommer jeg definitivt til å kjøpe her. Stang blir trolig bestilt i Norge så jeg slipper å drasse den med på flyet. Snelle kan jo være aktuelt her hvis jeg finner merkevarer, ulempen er med tanke på reklamasjoner som ikke alltid er så lett her. Men er det priser til 1/3 så er det jo verdt det :) Takk for tipset og skal ta en runde.

Akkurat i badebyen nedi Changwat Chon Buri kan det nok være litt dyrere enn ellers kongeriket. Men du vil nok finne det meste der. Det kan sikkert lønne seg å ta turen til Rayong da det er en mer fiskeby, eller opp til Chon Buri by. Og om du ikke orker å dra til noen av de plassene, tror jeg at Jomtien er en grei plass å starte letingen.

På nett tror jeg du finner lite, og de er ikke akkurat så proffe enda på nettbutikkene der. Vanskelig å finne fram i også om du ikke leser Thai. Men mine erfaringer fra nettbtikker i Thailand er begrenset til utstyr til modellfly...og da fant jeg ting på nettet, og dro til den fysiske butikken og kjøpte varen.

Så bruk gjerne nettet til å finne adresser til butikkene. Om de har kontaktsider på engelsk, få en eller annen Thai til å skrive ned adressen på Thai som du gir til taxien om du ikke er gæern nok til å kjøre selv der nede

Men som sagt...Thaiene elsker også å fiske, så om du drar til et litt mindre turistinfisert sted utenfor badebyen, tror jeg du finner hva du leter etter til langt hyggeligere priser enn her hjemme. Du kan jo også høre med de lokale fiskeguidene hvor de finner utstyr etc...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i badebyen nedi Changwat Chon Buri kan det nok være litt dyrere enn ellers kongeriket. Men du vil nok finne det meste der. Det kan sikkert lønne seg å ta turen til Rayong da det er en mer fiskeby, eller opp til Chon Buri by. Og om du ikke orker å dra til noen av de plassene, tror jeg at Jomtien er en grei plass å starte letingen.

På nett tror jeg du finner lite, og de er ikke akkurat så proffe enda på nettbutikkene der. Vanskelig å finne fram i også om du ikke leser Thai. Men mine erfaringer fra nettbtikker i Thailand er begrenset til utstyr til modellfly...og da fant jeg ting på nettet, og dro til den fysiske butikken og kjøpte varen.

Så bruk gjerne nettet til å finne adresser til butikkene. Om de har kontaktsider på engelsk, få en eller annen Thai til å skrive ned adressen på Thai som du gir til taxien om du ikke er gæern nok til å kjøre selv der nede

Men som sagt...Thaiene elsker også å fiske, så om du drar til et litt mindre turistinfisert sted utenfor badebyen, tror jeg du finner hva du leter etter til langt hyggeligere priser enn her hjemme. Du kan jo også høre med de lokale fiskeguidene hvor de finner utstyr etc...

Det meste er dyrere her men billigere er f. eks Phuket. Jeg bor 5 min unna Jomtien og allerede begynt å spørre noen Thaier. Skal visst ligge en rett oppi her og noen butikker lengre utpå beachroaden i Jomtien. Regner med at det sikkert er noen kjøpesentre som har også hvor butikkene er internasjonale hvor reklamasjoner og ekte varer er enklere. Var i Rayong for få uker siden men da hadde ikke galskapen startet skikkelig enda :)

Skal forhøre meg litt mer med fiskegutta her og kan jo litt Thai og kompis med bil så skal nok få kartlagt butikker både nært og fjernt. Jeg vil tippe Bang Sarey (ca 25min med bil) har utstyr, en koselig liten fiskelandsby.

Ellers vil jeg nok finne mye rart til tackles! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med topshot er at man har mono fra snella og ut gjennom stangringene når man setter fra seg stanga, altså ingen fare for at multien kommer borti et eller annet skarpt eller kantete i båten om stanga skulle velte eller man støtter en mot ripa eller liknende. Heller kort topshot på 3-5 meter enn ingen, ingen ulemper. Ikke trenger man perle for å beskytte toppringen mot å sveive en svivel i den heller siden man får et varsel når topshoten kommer inn i stangringene. Som cb sier; kun fordeler, ingen ulemper med topshot. For min del føles det tryggere med bimini+albright på multien enn en eller annen knute direkte i en svivel, men det er nok mest subjektivt.

Og forsterka slukknute på 0.90, 1.2 eller 1.5 mm? Mulig jeg er pinglete, men bruker uni opp til 1.0 og tuna knot for tykkere, vanskelig å få samset knuter skikkelig ellers, eller?

den perlen er ment for oss som har svivler og splittring mellom multien og topshot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er dyrere her men billigere er f. eks Phuket. Jeg bor 5 min unna Jomtien og allerede begynt å spørre noen Thaier. Skal visst ligge en rett oppi her og noen butikker lengre utpå beachroaden i Jomtien. Regner med at det sikkert er noen kjøpesentre som har også hvor butikkene er internasjonale hvor reklamasjoner og ekte varer er enklere. Var i Rayong for få uker siden men da hadde ikke galskapen startet skikkelig enda :)

Skal forhøre meg litt mer med fiskegutta her og kan jo litt Thai og kompis med bil så skal nok få kartlagt butikker både nært og fjernt. Jeg vil tippe Bang Sarey (ca 25min med bil) har utstyr, en koselig liten fiskelandsby.

Ellers vil jeg nok finne mye rart til tackles! :)

Det der med reklamasjon er ikke så veldig vanskelig i Thailand....du har reklamasjonsrett til du har forlatt butikken...he he

Neida...kjøpte et Sony pocket kamera på en av de der småbutikkene inne på Big C shoppingsenteret som sluttet å fungere etter 5 minutters bruk....helt dødt. Fikk byttet det uten spørmsål av særlig grad.

Opplevde det samme med en PC sjerm som ble tatt av strømmen oppe i landsbyen i Buriram. Kona slengte seg på mopeden med skjermen i ryggsekken (jeg lå sprekksjuk og kunne ikke dra selv), og kjørte i en time til Buriram og igjen fikk vi bytta skjerm uten større problemer enda det ikke skyldtes noen produksjonsfeil men strømmen i landsbyen vår som kverka den...og dette var på en sånn vanlig lita sjappe. Men det var merkevare jeg kjøpte og grantien funket den :-)

Så man kan ha flaks....og i tilfelle med den skjermen tror jeg det hjalp at A: vi hadde kjøpt 3 datamaskiner + TV og Hi-Fi i samme sjappa. B: at jeg aldri hadde vist trynet mitt der, så de ante ikke at det var en farang med i spillet.

Men i det store og det hele, kjøp merkevarer og det tryggeste er nok å kjøpe på de store internasjonale kjedebutikkene på kjøpesentrene...selv om det blir litt dyrere der.

Som sagt, chock dee mak khap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt off topic her og beklager dette. Men nå er ihvertfall Powerjigger bestilt og betalt så regner med at den er på plass i Kragerø om en ukes tid. Det ble Baardsen som fikk orderen siden de var billigst av de jeg sjekka. Snelle, snøre og annet leter jeg videre etter her nede så får vi se hva jeg kommer over. Regner med litt tackles binding her nede før august og vil eventuelt da sende ut bilder som dere erfarne kan vurdere.

Ellers vil jeg gi en stor takk til Sjarkan og andre som har fulgt tråden og gitt meg mye hjelp! :blush: Blir mye takking her men greit å være ydmyk blant de som virkelig kan dette og som er villige til å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha jobbet men sitter her og leter frem forskjellige tackles og en tanke slo inn i hodet mitt:

Først trer jeg tre glidebommer med et slags glidesøkke over hver bom på hovedsnøret. Hver bom har 20cm mono 0,90mm krokfortom. Deretter trer jeg en stor rød perle på hovedsnøret og binder en svivel i enden. Fra svivel binder jeg ca 50cm med 0.40mm mono søkkefortom etterfulgt av et 40cm mono 0,40mm krokfortom fra selve søkket.

Så dregger jeg opp min gamle Rana på 80-100 meter. Sliper søkke og slep med agn mens jeg holder igjen bommer og søkker. Når jeg treffer bunn så tar jeg meg en kaffe og røyk før jeg slipper den første bommen med agn ned i dybet. Venter en stund før andre og tredje bom slippes med mellomrom.

På denne måten fisker jeg både på bunn og hele veien ned til bunn. Når første bom med søkke over treffer den store røde perlen legger hovedsnøret seg på bunn. Hvis søkket eller slep skulle sette seg fast så ryker dette før hovedsnøret og siden bommene er over så berges de sammen med søkkene og krokfortommene.

Noen som har vært borti noe lignende eller er dette bare håpløs fanatasi :) Det eneste som bekymrer meg er slitasje på hovedsnøret når bommer med søkker slippes nedover. Hvilke søkker som kan brukes over bommene har jeg ikke funnet enda men det må da finnes noe på markedet som f. eks perlelignende med hull i og som er skånsomme mot pp. Vekten på disse søkkene er jo også en sak avhengig av hvor stor fart man ønsker at bommene skal ha nedover i dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden er kjent, har benyttet den selv. Dog kun med ett synkeslep, og uten bom (bare en fortom på 1.5m som jeg klipser på hovedlina.

Anbefaler sylskarpe sirkelkroker og lite vekt på "synkeslepet", så den synker relativt sakte. Vær også obs på at hvis du ankrer opp og bunntakkelet ditt hviler på bunn, og det er sterk strøm, står hovedlina i en stor bue. Synkeslepet vil da stoppe opp halveis hvis du har for lite vekt på synkeslepet. Anbefaler det mest til driftfiske, da får du som regel en mer rettlinjet hovedline.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden er kjent, har benyttet den selv. Dog kun med ett synkeslep, og uten bom (bare en fortom på 1.5m som jeg klipser på hovedlina.

Anbefaler sylskarpe sirkelkroker og lite vekt på "synkeslepet", så den synker relativt sakte. Vær også obs på at hvis du ankrer opp og bunntakkelet ditt hviler på bunn, og det er sterk strøm, står hovedlina i en stor bue. Synkeslepet vil da stoppe opp halveis hvis du har for lite vekt på synkeslepet. Anbefaler det mest til driftfiske, da får du som regel en mer rettlinjet hovedline.

Er nok best ved drifting som du sier og eventuelt kutte ut slepet, ihvertfall ved sterk strøm. Stim av småsei kan jo også være litt kjedelig som Sjarkan sier. Skal teste det ut og gi en rapport på hvordan det fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best ved drifting som du sier og eventuelt kutte ut slepet, ihvertfall ved sterk strøm. Stim av småsei kan jo også være litt kjedelig som Sjarkan sier. Skal teste det ut og gi en rapport på hvordan det fungerte.

Det er mye morro i å teste forskjellige metoder. Som du er inne på: vær obs på at det du bruker til klipse på synkeslepet på hovedlina ikke har noen skarpe kanter som kan slite på multifilamentet unødig. Dette er også grunnen til at det er litt viktig at synkeslepet ikke stopper opp midt på hovedlina og blir liggende og gnage på samme punkt i "timesvis". Lett og ledig nedover er stikkordet :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye morro i å teste forskjellige metoder. Som du er inne på: vær obs på at det du bruker til klipse på synkeslepet på hovedlina ikke har noen skarpe kanter som kan slite på multifilamentet unødig. Dette er også grunnen til at det er litt viktig at synkeslepet ikke stopper opp midt på hovedlina og blir liggende og gnage på samme punkt i "timesvis". Lett og ledig nedover er stikkordet :)

Jepp og regner med det blir flere fantasifulle tester. Har enda to og en halv måned på meg til å fintenke og lage tackles. Målet er å bruke minst mulig tid på dette når jeg kommer hjem så jeg kan dra rett ut på havet. Hvis jeg skulle mangle noe utstyr så finnes det butikk i Risør som har mye rart og bare 20 min unna med båt. Så en tråd fra Xplorer med topografi fra havbunnen men dette blir for dyrt i denne omgang. Studerer ellers sjøkart fra kystverket som hjelper litt på dypet. Innaskjærs er jeg godt kjent så satser på en grei artsliste her :D

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørretimen som jeg ser det blir mye av og bare å si ifra dersom det blir for mye..

Som nevnt tidligere så har jeg ingen erfaring med multiplikatorsneller og håper på noen tips rundt dette. Et tilslag ved napping er greit men hva skjer deretter? Jeg tenker først og fremst på håndtering av bremsen som er ukjent for meg. La oss si at en 10kg Lange sluker agnet. Hva bør jeg passe på og passe meg for? Har forstått at et såkalt "utras" kommer og hvordan håndterer dere bremsen i forhold til dette? Er det eventuelt andre ting jeg bør tenke på fra nedslipp til tackles når bunnen og ligger der? Det blir kun nedlsipp fra båt og ingen kasting med denne stanga.

Tidligere har det bare vært tilslag med billige stenger på småfisk og raskest mulig opp som delvis har fungert men regner med det blir andre tider nå. Prøver også å finne gamle skipsvrak som jeg vet at finnes der ute.

Spørretimen var da over for denne gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørretimen som jeg ser det blir mye av og bare å si ifra dersom det blir for mye..

Som nevnt tidligere så har jeg ingen erfaring med multiplikatorsneller og håper på noen tips rundt dette. Et tilslag ved napping er greit men hva skjer deretter? Jeg tenker først og fremst på håndtering av bremsen som er ukjent for meg. La oss si at en 10kg Lange sluker agnet. Hva bør jeg passe på og passe meg for? Har forstått at et såkalt "utras" kommer og hvordan håndterer dere bremsen i forhold til dette? Er det eventuelt andre ting jeg bør tenke på fra nedslipp til tackles når bunnen og ligger der? Det blir kun nedlsipp fra båt og ingen kasting med denne stanga.

Tidligere har det bare vært tilslag med billige stenger på småfisk og raskest mulig opp som delvis har fungert men regner med det blir andre tider nå. Prøver også å finne gamle skipsvrak som jeg vet at finnes der ute.

Spørretimen var da over for denne gang :)

vel jeg juster bremsen hovedsaklig slik at jeg akuratt ikke klarer og dra ut for hånd. Men eller så føler jeg veldig mye på både stanga og fisken etter hvor stram den burde være, men det kan jo ta litt tid og bli kjent med utstyret. Når utraset kommer fra en fisk med størrelse gjør du ingenting, hold hode kalt og la den rase fra seg. Vist du begynner å gå fri for snøre er det en ide og følge etter fisken, låser du snella under et utras skjer det en ting... Et litt tips som jeg bruker er og kjøre til du kollapser. Aldri la fisken hvile..den kommer ofte sterke tilbake en hva du gjør:P

Snellene er ikke egnet til og drive med kasting..med dette blir det fort noen dyre meter på multien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har sjekket noen butikker og fant en passende idag. De hadde dårlig med Shimano sneller men mye Penn sneller. Var i en butikk tidligere som kunne bestille Shimano TLD 20 men han prøvde tydeligvis å lure meg siden prisen var høyere enn i Norge. Sikter meg derfor nå inn på en Penn 113H til ca 900 kroner. Drøyde kjøpet til jeg eventuelt får noen tilbakemeldinger her men de ble innkjøp av annet stuffs og er snart klar for å lage tackels. De hadde desverre ikke powerpro sene men mengder av typer fireline og annet men helt ukjent for meg.

Massevis av stenger i butikken og masse wobblere. Kjøpte en Rapala til drøye 100 kroner på 14cm. De hadde noen sinnsyke wobblere på ca 60-70cm og opp mot metern så lurer litt på hva folk tenker å få på disse.

Skal prøve å få lagt ut et par bilder av en amatørs innkjøp her etterhvert men akkurat nå hadde det vært fint med tilbakemeldinger på Penn 113H snelle. Har som sagt kjøpt en powerjigger stang allerede.

Hanumana

Endret av Hanumana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn 113H er gjennomprøvet og bunnsolid. Er ikke mange sneller som har dratt opp like mange saltvannsfisker som den. Har en selv. Den er litt old school, men det har sine fordeler også. Få ting som kan gå i stykker, og enkelt vedlikehold. En annen snelle i denne kategorien er Daiwa Sealine 400H. Begge to representerer "top value" for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.