Gå til innhold
Fiskersiden

Ole`s fiskerapporter - Litt fra Renaelva


Ole M
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 492
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

(Renaelva 02 oktober)

Var på tide med en fisketur igjen nå, så tok turen til Renaelva.

Høsten har satt sitt preg:

021020052032GsVhJhwkcACGDC1x7r.JPG

Hørt at det har vert uvanlig stor døgnflueaktivitet der i det siste, og det stemte gangske bra.

Mye vakende fisk, og det tok ikke mange minuttene før jeg hadde plottet ut en.

Det var en nydelig ørret som sto avslappet i strømmen og plukket av de små bevingede skapningene.

Prøvde cdc no-hackle i str. 16 og 14 uten at den lot seg lure.

Etter godt og vel 50 kast, med diverse fluer, tok den endelig!

Bra fight, og etter et par minuttet kunne jeg hove en smellfeit ørret på 840gr! Terapi!!

Et par harr ble det også. Feite og pene!

021020052011VXKPphmCoYdrPp5OPV.JPG

Senere slo jeg følge med en fiskekompis, og mot kvelden fikk også han lurt opp en flott aure, derimot noe større. 45cm, og garantert over kiloen med tanke på hvor feit den var.

Selv avsluttet jeg med å miste en meget stor sik.

Trodde det var en liten harr eller noe, så tilslaget ble dårlig..

Flua som slo best ann i dag var en klekker i str 16. En variant av flua "Gul enke".

En knall fin tur!!!

021020052000sho7Pwbpdf2nGVUCjq.JPG

Fikk ikke tatt bilder av ørretene, desverre..

Ble i det hele tatt lite bilder i dag, men lover å komme sterkere tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

(20.11.05)

I går litt ut mot kvelden tikket det inn en melding fra Vegard Paulsen. Turen skulle gå til et spennende røyevann i Gudbrandsdalen, og jeg var selvfølgelig ikke vanskelig å be [ :) ]

Vi var fremme ved vannet rundt kl 08.00, og mens solen sakte steg over horisonten rigget vi oss til med ligge matter og diverse.

Fantastisk fargespill.

Var veldig fint vær i dag. Nesten totalt vindstille, og kun noen få skyer. Utover dagen når sola begynte å ta ble det egentlig ganske behagelig temperatur også.

Isen varierte i alt fra 2 til 12 cm... [^][:0]

201120051818JAKmQb2ZqBfaeYFJps.jpg

Vi ble liggende med trynet ned i hullet store deler av dagen, i håp om å få se stor røya ta myskhaen.

Vegard hadde tidlig nærkontakt med storfisk, men de var vanskelige å be.

201120051839FBuy5L6Ai8azRK1LtW.jpg

Siden vi så lite til røya på de grunne områdene (meter`n og opp til halvannen) beveget vi oss etterhvert utover på litt dypere vann (rundt tre/fire meter).

Etter ti minutter i samme hull begynte snella plutelig å lage lyd fra seg.

En røye av det litt grovere kaliber hadde latt seg friste av de herlige små spyfluelarvene.

Etter en drøy liten (relativt[ :D ]) dra kamp fikk jeg endelig presset røya oppunder isen.

Ble mye fomling med å få opp dråget av hullet, men med et velplassert grep om blinken fikk jeg til slutt vippet røya på isen.

Måtte først sette meg ned for å få igjen pusten, før jeg ga den et kakk i skallen.

Ble jo selvfølgelig endel bilder av dette her [ :D ]

201120051807hYk6qmebmWMtZAPfVf.jpg

201120051800IHucnYR2tywOYX6SEW.jpg

201120051822lNds2LRC6HIBr9dann.jpg

Røya veide 1320 gr og var utrolig nok ikke lenger enn 45 cm.

Ikke noe å utsette på kondisjonen.. [:0]

Her har vi mage innholdet. I hovedsak marflo.

201120051806mHTDI2kSLoZqE66RTr.jpg

NamNam..

2011200518144TtmDAl4MorrIUBo5W.jpg

Denne is sleiva mistet Vegard for 5-6 år siden, og jeg presterte utrolig nok å borre et hull akkurat over der den lå [ :D ]

2011200518281QivOOGVqGjYcxp4M5.jpg

Det ble ikke stort mere fisk i dag, og vi avsluttet turen rundt klokken 4. Årets første tur på isen er nå et faktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere så er vel Røya norges åeneste fisk og når man ser et slik eksemplar så er det vel ikke tvil.

Bare å gratulere.

Nå er det en tid der isen begynner å legge seg, må bare oppforde folk til å være forsiktig og ikke ta noen unødige sjanser.[ :) ][ :D ]

Ingen fisk i verden er vært å risikere liv for.[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya er uten tvil en av de vakreste artene vi har her i Norge, og heller ikke noe å utsette på smaken.

om dette er hva man kaller en stekefisk kan vel diskuteres..

201120051847ORIS5tIRbOZ4at1IPN.jpg

.. men smaken var der.

Ps; det overrasket meg egentlig at den ikke var rødere i kjøttet enn den var. Spesielt med tanke på de forutsetningene røya har der oppe. Fisken bader jo i marflo...

Kan dette ha sammenheng med gytinga som har pågått[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Røya er uten tvil en av de vakreste artene vi har her i Norge, og heller ikke noe å utsette på smaken.

Ps; det overrasket meg egentlig at den ikke var rødere i kjøttet enn den var. Spesielt med tanke på de forutsetningene røya har der oppe. Fisken bader jo i marflo...

Kan dette ha sammenheng med gytinga som har pågått[?]

Gratulerer med nydelig fisk! Mener jeg har hørt at røya bruker mye av fargerstoffene fra eget kjøtt i gytedrakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(23.11.05)

I dag hadde jeg fri, det hadde også Vegard så da ble det selvfølgelig enda en røye tur.

Denne gangen valgte vi oss ut et vann som ligger i Engerdalen, så her måtte det beregnes god tid. Vi startet vel dagen rundt 4 tiden.. [:0] Skulle vi være det fra morgen av så var vi jo bare nødt til det.

Sist søndag ble det tatt røye på nesten 4 kilo i dette vannet..

Etter noen timer i bilen var vi endelig fremme. Nå gjennstod bare en liten spasertur på omlag 40 minutter med full opp pakning og i ulendt terreng.

Altså, 40 minutter senere kunne vi endelig sette beina på den 12-15 cm tjukke isen, og gud så godt det var!

Etter litt borring og fôring her og der slang vi oss etterhvert ned på ligge mattene, rigget oss til, og begynte å titte etter liv.

231120052141Y4UeDBljZxJoekfSQn.jpg

Mye å velge mellom..

231120052152AaOWId31jiMcoOAjOL.jpg

Omtrendt før jeg rekker å kjøre det stygge trynet mitt ned i hullet suser det forbi ei røye, helt opp til iskanten. Døds stilig!

Jeg senker ivrig ned den lille ostebiten, og før jeg rekker å slå over bøyla på haspel snella har fisken slukt agnet og myskhaen.

Overraskende kraftige utras, og helt spinnvill. Det tar faktisk hele 5 minutter før den er på isen (Takk til Vegard for elegant landing [ :) ])

Slett ingen dum røye dette her. Vekta stoppet på hele 1860 gr, og den målte 53 cm.

2311200521587jYI2qHQRQAqldmXxr.jpg

231120052145QguUPUVyUilvo2ryQ6.jpg

Røya er en peeen fisk [:X]

231120052111w2VtwWUqmkXUxK2t4z.jpg

(Nei den fikk ikke friheten tilbake. Det bare ser sånn ut).

231120052117hlLP96u1nrjql1a42M.jpg

På`n igjen

231120052132ohMOfRIOB9D1RjnjJ2.jpg

Prøvde endel med gummi jig alà balanse, men uten resultat.

Utover dagen ser vi flere røyer, men de var vanskelige å få til å ta.

Vi så til sammen 6 røyer der alle var godt over kiloen, og et par av fiskene tippet nok kanskje to.. f*en i meg helt rått!

(Mest aktivitet ved soloppgang).

Vi fikk ikke flere enn en fisk i løpet av dagen, men det holdt i massevis. Det er slik med disse vannene; enten får du ikke en dr*tt, ellers om du får noe, så er det ofte stort.

Slike vann passer meg utmerket! [ :D ]

Skikkelig spennende vann, og du kan banne på at det ikke er siste gangen jeg setter min fot i de traktene..

231120052128x5d83x8zGn2SHBaDJk.jpg

Goodbye for now...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.