Gå til innhold
Fiskersiden

Opprop til NHF´s - Havfiskekonkurranser


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Det foregår mye fint arbeid og rekrutering som skaper nye generasjoner havfiskere i klubber og konkurranser tilknytede Norges Havfiskeforbund. Allikevel er det flere og flere som melder seg ut eller som ikke melder seg inn. Jeg tør å påstå at mye av dette skjer fordi sterke krefter ikke følger med tiden og skal ha all fisken død og om bord.

Er detter nødvendig ? Er ikke vi sportsfiskere? Jeg vil ikke gjøre dette til noen form for C&R tråd, dog for en mer etisk og oppdatert konkurranser. Det er lov og det er sunt å spise fisk!! Det er lov å vise siste respekt for fangsten ved å nytte denne ved bordet!!men...er man nødt til å avlive all fisk som såvidt når mintemålet ? Er man nødt til å se død småfisk bli dumpet etter konkurransene ? Er man nødt til å avlive og omsette arter som er rødlistede?

Personlig elsker jeg konkurranser og inrømmer at jeg savner den flotte havfiskemiljø som oppstår rundt disse.Jeg har sluttet med det og har trukket meg fra alt som arrangeres i regi av NHF, hovedsakelig fordi jeg kan ikke være med i ett miljø som fortsatt holder seg til regler som jeg personlig ikke syns det passer til min ideologisk måte å drive sportsfiske.

Er det en klubb som jeg gjerne melder meg inn, så er det SDSFK , som aktiv driver etter C&R metode og for de som ønsker det.NHF har en god del å lære av måten klubben driver sine konkurranser og klubbturer....

Med ønsker om å ikke bli misforstått. Tråden starter jeg ikke som en kampanje mot NHF, tråden starter jeg som en kampanje hvis mål er å få NHF og klubber tilknytede forbundet , til oppdatering og til mer etisk riktig konkurranser. Aller helst og uten at det må være nødvendig å "etablere" en ny Havfiskeforbund som som ideologisk passer til flere og flere av oss som driver med etisk havfiske.

Det er flere punkter jeg inderlig ønsker oppdateres snarest mulig, ikke minst av respekt for disse levende vesener vi er så glade i å lure på kroken, av respekt for fallende bestander og av respekt for nye generasjoner havfiskere, uansett alder og kjønn.

  • Krøkket fisk og fisk kroket bak gjelene bør ikke telle.
  • Rødlistede fisk bør ikke avlives og omsettes etter konkurranser. Innfør klippekort med mulighet til å notere arten og lengde.
  • Det bør ikke være lov å fange og avlive ubegrenset mengde av en art for så å plukke de største
  • Fisk av truede bestander, her av torsk og i områder der bestanden er lav - trued og som så vidt holder minstemål, bør alle helst slipes ut igjen. Infør klippekort for små fisk (40-50 cm) som beviser at arten er tatt.
  • Fisk som ikke tåler å bli dratt opp fra dypet, her av brosme, lange og uer arter bør telle, selv om disse ikke holder seg til minstemålet satt av klubbene selv.
  • Deltakere som dumper fisken under eller etter konkurransene bør diskes.
  • Klubber som dumper fisken etter konkurranser bør ilegges bøter
  • Redskap som er tillat brukt til fiske etter Norges lov og som lovlig omsettes i Norge, bør også tillates brukt under konkurranser.
  • Mulighet til å fiske i team og med egne båter under konkurranser som arrangeres. Verden går videre...

Det er sikker flere punkter hos noen av dere. Jeg legger til disse etter hvert som forslag kommer.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med deg her, Martin! Flott initiativ!

Vil også legge til at kunstig lys som knekklys og Esca må kunne tillates. At dette er forbudt, mens det er tillatt å krøke fisk bak gjellene (og enkelte apekatter går aktivt inn for dette) er så langt over grensa til idioti at regelendringer MÅ til.

F.eks. Mausundfestivalen er veldig bra, innfører man regelendringene du foreslår her blir den suveren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så enig så enig. Det var diskusjoner rundt dette i helgen. Og jeg satt med noen av gutta fra THK. Og det er mitt syn at en del begynner klart å se at noe er modent for å se på. Jeg er ikke så redd for å si min mening heller. Nå er nok Oslo og Trondheim en av de som klarer seg best på medlemsiden, men det er jo stort sett stabilt. Det andre problemet er at det styret som sitter nå i Norges Havfiske Forbund ikke gjør noe, hverken med det ene eller det andre. Jeg ser at det er i ferd med å skje litt synsforandringer, nettopp pga av noen nye kommer inn som tør å si sin mening. Og det skulle heldigvis ikke kastes fisk på sjøen denne gangen selv om det var fisk under minstemål(kun småsei, og det telte ikke i konkurransen, men umulig å unngå å få)eller fisk som var skadet. Dette ble tatt vare på å skal brukes til krabbeagn når krabbefiske starter. Men at det er på tide å gjøre ting for å få med seg nye generasjoner er under en hver tvil. Jeg ser jo den at noen gjerne vil ha noe fisk til mat, men all bruskfisk, som haier, skater mm. skal ut. Skater går jo ut, men det samme bude vært med pigghå bla. Denne helgen var det lite krøket fisk, og jeg ser at det kan være tilfeller der det er tvil om det sitter uten eller innefor munnviken, eller der det satt en krok inne og en ute og den ene løsner.

Men eks sette maks mål for trebbelkroker burde vært gjort. Det er mye store trebbler ute og går på mange pilker. Alt for store. Men å begynne ett sted er svært viktig. Snakket også med den ene fiskeskipperen som vi fikk de store langene på, og han spurte meg om hva jeg trodde om bestand, fiske press, hvor mye en kan ta opp på en plass etc. Og jeg sa hva jeg mente, og rett etter på flyttet vi oss til en annen lange plass. Så jeg tror at tiden er overmoden for å få gjort endringer. Men det må nok skje litt endringer både her og der, og så begynne i det små og forandre, og da trengs det nye medlemmer med nye syn som tør å si sin mening. Og det bør jo innføres også på festvaler utenfor NHF. Der er det jo fortsatt noen som ikke har C&R. Forseglede digital kameraer der hver båt får utdelt en ny minne brikke hver konkurransedag. Der også minnebrikken er merket, og der en dokumenterer den fagsten en kan sette ut igjen med foto. Dette spesielt på fiskekonkurranser der en stiller med egne båter. Klippkort etc er jo i bruk nå, og er helt enig i at dette er en glimrende måte å gjøre det på. Om en klarer å få til dette, og med en klausul at fisk en selv vil ha til egen mat, og som ikke ligger på rødlista, eller er truet kan tas med inn så vil en komme ett godt stykke på vei. Noe fisk får en ikke gjort noe med da den er sprengt. Men enig at her må en begynne å tenke nytt. Nå i pinsen ble all fisk fiskerne ikke skulla ha selv tatt vare på og går til menskeføde. Da er det forsåvidt ok til dels, men mye fisk kunne vært satt ut. Og alle båtene hadde is med slik at fisken kunne kjøles ned og beholde sin kvalitet. Men ingen tvil. Nytekning må til, og nye regler må til. Det vil også vise at den trivelige fiskeformen det er også trekker til seg nye generasjoner. Vi har fått flere nye medlemmer i år, og det er hyggelig, men det trengs nye hoder med nye ideer og tanker!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye "bør ikke" å "bør".

Blir litt skremt jeg av hvor liten respekt folk viser for fisken under konkurangser.

Som foreksempel NM i Tananger, fisk lå strødd overallt rundt båtene å ble ikke engang avlivet før de ble kastet skadet på sjøen.

Her ba arrangøren folk ta hensyn å IKKE gjøre sånn, men folk ga F...

En fast påengsum på pigghå osv bør klubber klare å lage noen regler på, ikke bare sanke de inn kun fordi det er totalvekten som gjelder.

Men folk er veldig konkurangseinnstilt å hvært gramm skal veies for her skal det VINNES så dette blir vanskelig om det ikke innføres lover å bøter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med det Martin skriver her.... Men er redd det er en tung vei å gå...Desverre går gjennomsnittsalderen på havfiskere ikke den rette veien, og mange av disse er av "den gamle skolen" og vil helst avlive all fisk...

Jeg håper at vi kan få ting inn på et C&R, med klippekortsystem (ref SDSFC).. Der funker det utmerket...

Ellers så etterlyser jeg at Norges Havfiskeforbund kommer på banen med noen felles rettningslinjer for hvordan Havfiskeklubbenes fiskeregler bør være...Det varierer alt for mye fra klubb til klubb... Problemet er engasjementet på ledersiden i Havfiskeforbundet.. Det skjer ingenting... Desverre. :(

Endret av Area
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er engasjementet på ledersiden i Havfiskeforbundet.. Det skjer ingenting... Desverre. sad.gif

Vel Are, ledersiden blir valgt av klubbene. Klubbstyret blir valgt av medlemmene. Problemet kan ligge i for lite engasjement hos hver enkelt medlem....som ønsker å gjøre noe med det , og mye hos de som vil ha det slik. For slik har vi alltid hatt det og det fungerer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Are, ledersiden blir valgt av klubbene. Klubbstyret blir valgt av medlemmene. Problemet kan ligge i for lite engasjement hos hver enkelt medlem....som ønsker å gjøre noe med det , og mye hos de som vil ha det slik. For slik har vi alltid hatt det og det fungerer.....

Hjemmesiden til Norges Havfiskeforbund er et godt eksempel.. Der skjer det ingenting.... Og jeg vet at det er mange klubber som lurer på hvorfor vi skal betale så mye pr medlem til forbundet når vi ikke får noe igjen ?? Havfiskeren er nedlagt, vet det er mange som savner den.....

Endret av Area
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er ikke akkurat mitt ekspertiseområde, men helt enig i at det burde tilrettelegges for mye mer utsetting under konkurranser. Det ville jo også skape ringvirkninger hvis folk først blir vant til det.

Det kan da umulig være så veldig vanskelig å kunne dokuentere fisken godt nok uten å måtte ta den opp på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med deg her, Martin! Flott initiativ!

Vil også legge til at kunstig lys som knekklys og Esca må kunne tillates. At dette er forbudt, mens det er tillatt å krøke fisk bak gjellene (og enkelte apekatter går aktivt inn for dette) er så langt over grensa til idioti at regelendringer MÅ til.

F.eks. Mausundfestivalen er veldig bra, innfører man regelendringene du foreslår her blir den suveren!

:( enig i dette med kunstig lys, men det er egentlig det minste problemet. Jeg har ikke noe stort behov for å bruke det. Men det er litt hva man ser i dette. det finnes også mange gode erstaninger som gir effekt. Men det er mange nadre forhold med hensyn på utøvelse, artsfredninger mm som kommer mye høyere på lista for min del.

[quote name=Mr Big fish ;)' date='25 mai 2010 - 13:19' timestamp='1274786348' post='595874]

Her var det mye "bør ikke" å "bør".

Blir litt skremt jeg av hvor liten respekt folk viser for fisken under konkurangser.

Som foreksempel NM i Tananger, fisk lå strødd overallt rundt båtene å ble ikke engang avlivet før de ble kastet skadet på sjøen.

Her ba arrangøren folk ta hensyn å IKKE gjøre sånn, men folk ga F...

En fast påengsum på pigghå osv bør klubber klare å lage noen regler på, ikke bare sanke de inn kun fordi det er totalvekten som gjelder.

Men folk er veldig konkurangseinnstilt å hvært gramm skal veies for her skal det VINNES så dette blir vanskelig om det ikke innføres lover å bøter tror jeg.

:D Som en sikkert så av mitt tidligere innlegg så er jeg enig i stort sett alt hva som skrives, og det er nå en gang slik at krøking av fisk klarer man ikke å unngå. Noe kunne vært gjort med begrensninger på kroker mm. Men en ting syntes jeg at man skal ta med seg i dene diskusjonen. Det er flere festivaler som IKKE er under NHF som gjør akkurat det samme, dog i ett annet omfang og utførelse. Artsfiske er jo egetlig ikke noe bedre da en drar opp en rekke fiskeslag kun for å veie inn, og som aldrig blir spist eller brukt til mat. Dette selv om en kanskje har en eller to av samme sort. Er det mange nok som drar opp en blåstål så blir det jo en vesentlig fangst av dette også. Så en skal ikke alene skyte kun på NHF, men også se på festivaler under ett. Dette selv om NHF har mer å jobbe med enn de andre. Det er flere unge i mange klubber nå, men det er utfordringen at mange steder er det noen få sterke personligheter som ikke lett lar seg vippe av pinnen og tenke nytt. Men synd at ikke flere melder seg som har sterke meninger og litt kunnskap. det er svært mye positivt, og kunne man forandre litt på reglene hadde det vært enda mer positivt. Og så kan man jo selv prøve å være en dyktig fisker å utøve det på en måte som andre ser at nytter. I min omgangskrets er det ikke så veldig mange rene rykkfiskere i gjen. Jeg fikk eks vis på Mausund nå kanskje 10-12 bra torsker. Ingen av disse satt i siden eller lign. Noen satt under haka og på siden av munn, de aller fleste tok kroken, og det er flere og fler som ser at det er like effektivt med lokke bevegelser i stedet for store drag med stang og pilk. Så det er en jobb å gjøre i mange felt og plasser. Og som du skriver over at det fløyt med fisk. Slik skal det ikke være, og det er altid en fiskeskipper som skal sørge for at ting går riktig for seg. Ingen som fisker serieøst skal la det se slik ut på en båt. Pigghå er jeg helt enig i. Skulle vært rene påeng. Ikke tvil om alt annet er bare tull og en ødelagt fisk til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er iallefall enige i at det bør ( og jeg tror også at det kommer innen 2 år )komme et felles regelverk med poengfiske i fokus.. Det er jo fremdeles lov å ta med seg fisk du vil spise, det er det ingen som sier noe på.... Men vi må ta vare på det vi har , slik at våre barn og barnebarn også kan ta gleden i fiske i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: enig i dette med kunstig lys, men det er egentlig det minste problemet. Jeg har ikke noe stort behov for å bruke det. Men det er litt hva man ser i dette. det finnes også mange gode erstaninger som gir effekt. Men det er mange nadre forhold med hensyn på utøvelse, artsfredninger mm som kommer mye høyere på lista for min del.

:unsure: Som en sikkert så av mitt tidligere innlegg så er jeg enig i stort sett alt hva som skrives, og det er nå en gang slik at krøking av fisk klarer man ikke å unngå. Noe kunne vært gjort med begrensninger på kroker mm. Men en ting syntes jeg at man skal ta med seg i dene diskusjonen. Det er flere festivaler som IKKE er under NHF som gjør akkurat det samme, dog i ett annet omfang og utførelse. Artsfiske er jo egetlig ikke noe bedre da en drar opp en rekke fiskeslag kun for å veie inn, og som aldrig blir spist eller brukt til mat. Dette selv om en kanskje har en eller to av samme sort. Er det mange nok som drar opp en blåstål så blir det jo en vesentlig fangst av dette også. Så en skal ikke alene skyte kun på NHF, men også se på festivaler under ett. Dette selv om NHF har mer å jobbe med enn de andre. Det er flere unge i mange klubber nå, men det er utfordringen at mange steder er det noen få sterke personligheter som ikke lett lar seg vippe av pinnen og tenke nytt. Men synd at ikke flere melder seg som har sterke meninger og litt kunnskap. det er svært mye positivt, og kunne man forandre litt på reglene hadde det vært enda mer positivt. Og så kan man jo selv prøve å være en dyktig fisker å utøve det på en måte som andre ser at nytter. I min omgangskrets er det ikke så veldig mange rene rykkfiskere i gjen. Jeg fikk eks vis på Mausund nå kanskje 10-12 bra torsker. Ingen av disse satt i siden eller lign. Noen satt under haka og på siden av munn, de aller fleste tok kroken, og det er flere og fler som ser at det er like effektivt med lokke bevegelser i stedet for store drag med stang og pilk. Så det er en jobb å gjøre i mange felt og plasser. Og som du skriver over at det fløyt med fisk. Slik skal det ikke være, og det er altid en fiskeskipper som skal sørge for at ting går riktig for seg. Ingen som fisker serieøst skal la det se slik ut på en båt. Pigghå er jeg helt enig i. Skulle vært rene påeng. Ikke tvil om alt annet er bare tull og en ødelagt fisk til ingen nytte.

Det er mange folk innen "Klubbfiske" som er utrolig konkurangseinnstillt å kun er ute etter å vinne å det kan jeg forstå, var litt sånn selv en stund.

Ingen av oss er kan vel kalle oss "engler" å feilfrie men det går ann å starte et sted å håper det gjør det snart.

Har tengt å legge fram et forslag om å begynne med påeng setting på Pigghå i min klubb på neste klubbtur.

Har ikke sett masse Pigghå her nå men så en dau en sammen masse dau Hågjell på lørdag.

Personelig vill jeg slippe ut all pigghå jeg får på mine klubbturer frammover, har begynt med Svarthå noe som folk reagerte på å ikke forsto for "det var jo påeng".

Det at rølistede fisk er "akseptert" som fangst å veges inn som om det skulle vært en Torsk er jo litt tragikomisk syns nå jeg da, men men.

Mange "veteraner" gjør som de alltid har gjort å de kommer til å fotsette med det, men noen av oss som tørr å si det de mener kan begynne i det små ihærtfall i de klubbene vi er i, kansje det smitter over på noen så er vi igang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :dribble:' date='26 mai 2010 - 00:30' timestamp='1274826620' post='596042]

Det er mange folk innen "Klubbfiske" som er utrolig konkurangseinnstillt å kun er ute etter å vinne å det kan jeg forstå, var litt sånn selv en stund.

Mange "veteraner" gjør som de alltid har gjort å de kommer til å fotsette med det, men noen av oss som tørr å si det de mener kan begynne i det små ihærtfall i de klubbene vi er i, kansje det smitter over på noen så er vi igang smile.gif

Det er plass til alle Mr. Big Fish og jeg kjenner mange av gutta der. Det er lov og det er sunt å være konkurranse instillt ( noe jeg fikk pregget av spanske skole systemet når jeg begynte som 4 åring) Konkurranse er sunt og er skjerpende, om det så er med seg selv.

Jeg ønsker helst at tråden ikke utvikler seg som en gapestokk mot det som skjer under og etter konkurranser. Det vet vi , og de fleste har vært vitner til det. Jeg har selv klikket og kranglet med idioter som har begynt å fiske måker med agn og krok fordi de ikke fikk det til med fisket. Jeg er typen som ikke dreper en maur , men kan drepe for å redde en maurtue. Tåler ikke å se mishandling av levende vesener, samme hva det er.

Ved å gjøre noe med punktene som nevnes i 1. post, elimineres allerede en god del av oppførselen som nevnes her. At folk er konkurranse instillte er med på å hjelpe også , da ingen som konkurrerer ønsker å bli diska ved å bryte reglene.

Flere punkter er lagt til i 1. posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.