Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe på flue!


Wiggy
 Share

Recommended Posts

I dag ble det en tur til landets eldste karpebestand, trolig fra seilskutertiden 1700. Parkerte bilen og tok en kjapp gåtur bort til vannet for å vurdere forholdene. Gjennom mine solbriller kunne jeg se flere 'kubbe'. Pulsen steg og jeg nesten løp tilbake til bilen for å rigge opp. Ned til vannet, og her kunne man klart og tydelig se at karpe var det nok av thumbsup.gif

Flere kast med naturlige fluer ga ingenting men flere var intressert i min fluedupp. Da fikk jeg en ide. Av men den oransje og på med en hvit dupp med krok pekende ut av ende.

Nesten med en gang kom opp et par gummete lepper og suget inn min brød lignende gjenstand. YES, endelig karpe på, vel en slags 'flue'. Dette kunne jeg ikke bli fornøyd med, så prøvde jeg med lat av fjærmygg larve, pupae, nymfe, osv. Nei, de var ikke intressert.

Så jeg fant gjemt i flueboksen ei hvit flue. Hakkelen ble kappet av og plutselig hadde jeg min egen 'brød' flue. Med litt strev fikk jeg to stykk til på denne kreasjonen. Tanker på hjemarbeid dro meg vekk ifra vannet, men meget fornøyd og med en ny art på flue, kjørte jeg hjem getdown.gif

Her er en link til bildene. fiskevatn.no er visst nok nede så jeg måtte bruke en annen webside. Når jeg skal ha de som en img i tråden blir de altfor store?

http://img265.images...dsc00054he.jpg/

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft - regner med fighten var grei?

Grattis!

Det var slett ikke verst på en #3 stang. De dro bestemt og var slett ikke sprellete som ørret. En behagelig forandring :D

Og takk havtryta! Speilrefleksen ble glemt hjemme og trony fikk omgangsyken. Så det ble en alene tur. Men gøy var det for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fluetips!

Jeg var i utgangspunktet fast bestemt med å ta karpe på insektimitasjoner, men når det fungerte dårlig måtte jeg bytte til plan B. Til neste gang skal flere brød fluer bli bundet, og da bør vi se større fangst.

Ellers i mitt hjemmeland, storbrittania har brasme nemlig blitt tatt på spinner og det er jo godt kjent at både brasme og karpe kan ha en tendens til å spise fiskyngel. Så kanskje jeg bør ta min slukstang eller fiskeimitasjoner neste gang biggrin.gif

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fekk du denne på sørlandet?

Jeg kjenner til et vann i krs som mulig har karuss, men har ikke fått mulighet/gidd til å utforske ryktet.

Fin fisk forresten, og de fighter helt vanvittig thumbsup.gif Ville ha vært artig å ha fått en på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til et vann i krs som mulig har karuss, men har ikke fått mulighet/gidd til å utforske ryktet.

Fin fisk forresten, og de fighter helt vanvittig thumbsup.gif Ville ha vært artig å ha fått en på flua.

Du trenger ikke å utforske det heller. Eg var der i forrige uke, og vannet er proppfult av små damkaruss :thumbsup: Selvfølgelig med forbehold om att vi snakker om samme vannet.

00534_00714.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å utforske det heller. Eg var der i forrige uke, og vannet er proppfult av små damkaruss :thumbsup: Selvfølgelig med forbehold om att vi snakker om samme vannet.

00534_00714.jpg

Se der ja. Var vannet i en plass som begynner med V og ikke fullt så langt fra en kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Var vannet i en plass som begynner med V og ikke fullt så langt fra en kirke?

Såvidt jeg forsto det fiska Karleif i det minste av de to ved kjerka. Men da er det jo lov å håpe at det finnes større fisk i det større vannet? Veit du noe om det eller Ryan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være dam-karuss i en plaskedam nesten i sentrum her i Arendal, en kunstig dam laga av en eller annen storkar på attenhundre-tallet, som han etter hvert måtte selge til kommunen. Tenker å ta turen dit en dag for å se om jeg kan finne noe fint til akvariet :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.