Gå til innhold
Fiskersiden

Specimentur


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Største problemet er vel at avstanden opp til deg er heller stor for de fleste artsgærningene som ellers hadde vært svært interesserte i en målretta tur etter blåkveite, isgalt, flekksteinbit og stor uer (antar at de to siste også er mulige?).

Syntes ikke prisen var for avskrekkende. Det som er problemet er at avstanden opp til deg er enorm.

Og jeg reiser fra Tromsø til Oslo for å fiske hork og gjedde om en og en halv måneds tid! :)

Jeg skulle gjerne vært med på denne turen, men økonomien og det faktum at jeg flytter til Harstad om en måned, gjør at det ikke lar seg gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært med men har ikke råd til ny snelle før utover sommeren vist det blir i juni=/ men stiller med vist det blir nåkka innaskjærs=)

Finnes sikkert noen som eventuellt har en reserve å låne bort :)

Men 6 mann på det dypeste ?

Veit ikke hvor stor båten er men fare for vase å tull med 6 snører ute er gedigen.

Ups, misforsto her.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrstips er å finne i håkjerringtrådane til Frederic. Eg vil våge å påstå at berre hundre meter snøre å gå på er galskap. Strømmen der ute tillet neppe at snøret blir ståande rett ned! Eg har 1800 meter på snella mi, og då har eg også råd til å miste ein lengde. Å miste 5-600 meter snøre er slett ikkje uvanlig, berre spør SMS og Christer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrstips er å finne i håkjerringtrådane til Frederic. Eg vil våge å påstå at berre hundre meter snøre å gå på er galskap. Strømmen der ute tillet neppe at snøret blir ståande rett ned! Eg har 1800 meter på snella mi, og då har eg også råd til å miste ein lengde. Å miste 5-600 meter snøre er slett ikkje uvanlig, berre spør SMS og Christer :) .

Galskap var vel å ta i ;) men det er nok litt knapt, ja. Ser for meg at det meste fisket vil foregå rundt 300 meter. Hvordan kan man miste hele snørelengda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spørs med de andre i teamet. Men sjøsterke mæ blir gjerne med. E det 500m dypt vil æ minst ha 600-700m å gå på. Det er enorme strømmer der ute, så jarsteinslodd på 2kg er nok en nødvendighet(ikke alltid). Blåkveite står fra 350m-550m dyp. Ville hatt ganske kraftige stenger med sneller som rommer minimum 1000m braid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1250kr er billig synes jeg!! :)

Er med jeg Frank.

Er nok ganske sikker på at Team Sluk er med også!!!

Selvsagt med!!MEN; p.g.a. eksamener har jeg ikke sjans å få det til før f.o.m. 13. juni og utover... hva tror dere i Tromsø om midten av juni? Evt. kan vi jo ta det på sensommeren..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke nekte for at jeg har lyst til dette.. Men jeg har ikke egnet utstyr. Bare ei 16-20lb stang og tld15 med multi (usikker hvor mye, den er full med ca 0.25mm..) Noen som har ekstra å låne bort?

Jeg kan fom 10.juni, stort sett. Men et nærmere tidsintervall må på plass før jeg kan si ja eller nei. :)

Hvor mye blir det i drivstoff tror du? Og hvor lenge tenker du å være ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein sett seg fast i botn er det vanskelig å ryke multisnøre av denne dimensjonen. Dermed kan det slite over rekka... Bruddsnøre er eit must. Men snøret må også i enkelte tilfeller kuttast, dersom det surrar seg inn i ein drømmefisk.

Er det dagstur det er snakk om? Eg kunne aller helst ønske at me sette av eit par veker, og reiser ut når forholda er bra. Det er vel fordel med rolige vindforhold eit par dagar før avreise, slik at sjøen får roe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette av minimum 2 dager til turen. Bortimot ett døgn kjøring og ett døgn fiske. Båten har 4 køyer og jeg ser for meg at man sover litt på skift - både under overfarten og under fisking. Det er mulig at bare 2 kan fiske samtidig på så store dyp og mye straum. Men når du har sveiva opp ei blåkveite 500 m i hard straum og med tung jarstein kan det passe med en 5minutter :thumbsup:

Hvis vi regner 30 timer total gangtid og et forbruk på 8 ltr/time blir det 240ltr diesel x 10 = ca 2500kr i drivstoff. Maks.

Det må være stabilt godt vær i dagene rundt og under turen for at havet må "legge seg".

Sysler også med tanken om å arrangere en tur til "Taran" dvs, Storskalltaren og innerbåan. et hav som jeg er godt kjent i. Her er mange arter og mye stor fisk som stortorsk, storsei, lyr, kveite osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg med på tur til Storskalltaren, alltid drømt om å komme ut hit, ellers VELDIG interessert i å prøve storsei, har bare vage minner fra noen år tilbake, rå fisk en 10 kgs sei...

Storsei som raser er sykt artig. Har opplevd sei som er mye sterkere en kveite. Synd vi ikke bor i storseiparadis. Men Frank vet vel hvor storseien bor ??? Er med på tarantur jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette av minimum 2 dager til turen. Bortimot ett døgn kjøring og ett døgn fiske. Båten har 4 køyer og jeg ser for meg at man sover litt på skift - både under overfarten og under fisking. Det er mulig at bare 2 kan fiske samtidig på så store dyp og mye straum. Men når du har sveiva opp ei blåkveite 500 m i hard straum og med tung jarstein kan det passe med en 5minutter :)

Hvis vi regner 30 timer total gangtid og et forbruk på 8 ltr/time blir det 240ltr diesel x 10 = ca 2500kr i drivstoff. Maks.

Det må være stabilt godt vær i dagene rundt og under turen for at havet må "legge seg".

Sysler også med tanken om å arrangere en tur til "Taran" dvs, Storskalltaren og innerbåan. et hav som jeg er godt kjent i. Her er mange arter og mye stor fisk som stortorsk, storsei, lyr, kveite osv.

2 døgn båtleie 16000kr + drivstoff 2500kr, fordelt på 6 pers.

Så vi snakker om 3000+ per hode. Da må jeg melde pass.

Men jeg er gjerne med på kortere/billigere ordinært havfiske.

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven er det som har meldt seg på egentlig? Eg har meldt meg på, og 3000 går bra for min del. Men forholda må vera fine, og folka som skal vera med bør kanskje ha vore borti liknande fiske frå før. Tilsvarande turar har blitt gjennomført tidligare, kanskje Isgalt eller Limanda kan koma med nokre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uti august er vel snøen tilbake også så da er det bare å spenne for reinsdyra og ta sleden end... Kanskje jeg får med meg Ante Mattis også...

Såfremt det passer inn tidsmessig er dette absolutt noe som frister.

Avstander er vel igrunn et ikketema i 2010.

1250,- pr. pers/dag anser jeg som hyggelig prising. Og skulle været svikte tar helt sikkert Frank oss med på kveitefiske på en av godplassene sine :)

Flott tiltak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsei som raser er sykt artig. Har opplevd sei som er mye sterkere en kveite. Synd vi ikke bor i storseiparadis. Men Frank vet vel hvor storseien bor ??? Er med på tarantur jeg og.

Også med på tur til Taran!Og ellers kan jeg vel regnes som påmeldt til en tur til Tromsøflaket... bare det måtte passe med vær og vind..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.