Gå til innhold
Fiskersiden

Mao med ny pers !


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ja da var gutte turen over for denne gangen, det ble veldig mye aksjon denne gangen , vi hadde fiske fra kl 2400 natt til tirsdag,

Da vi kom frem satt Rogna og en fiske venn av rogna og Sølvreven der og drakk kaffe .

Leieren ble rigget og konjakken ble tatt frem .

Så blir det mye lakse prat om elva, været, og ja dere veit hvordan det er, Jeg riget stanga nesten med 1 gang det er viktig og være klar, her skal det jaktes.

Da klokka viste 11,30 var jeg klar, og begynte og gå til hot place 1.

Titta litt og startet fiske mitt kom mot der jeg veit at laksen tar får en sitering i meg og riktig der smeller det den dro over brekk kanten og ble borte. Det var det fisket natta igjennom uten og kjenne mer, så var det mer godt i koppen og natta,

Dagen etter begynte bra for Olav hans første laks ble landet på kvelden, etter 3 år i Gaula.

Herlig Olav. Jeg så ikke det får jeg var et annet sted i Gaula. Fikk en tlf fra han og måtte ta en tur til leieren og gratulere. Så ble det litt prating gikk så til en hot place 2 gikk fort over men ingen ting Olav kom en tur opp og praten gikk på hvor den tok og slik startet opp igjen med fiske og det ble ingen tin da heller, gikk så ut av elva og nedover igjen tenkte og ta kvelden. Men det var noe inni meg som sa ta turen hot place 1 igjen. Olav gikk til sengs, kom ned til plassen og startet fiske 1 kast 2,3,4,5, PANG, og helvete var løst, den tok sluken i en fart jeg aldri har opplevd maken til, og et utras som jeg kommer til og huske veldig lenge, ned mot brekke NEI ikke en gang til, full brems i kne stående får og holde laksen der jeg ville, skjønte med 1 gang at dette var noe stort, det kom en kar gjennom skogen, han så at den tok vist og sa den var stor, jo det kjennet jeg på stanga, fikk varslet Olav via tlf tente hvis du skal over brekke så blir jeg med og da var det greit og ha noen til og ta mot.

Men så fikk lasen andre tanker jeg skal opp (TUSEN TAKK) da fikk jeg side press på laksen og det var bra. Jeg pressa det jeg orket og pompa og pompa fikk noen meter inn så var det ut igjen, etter ca 15 min ga den seg litt gjør deg klar Olav snart skal den inn, et litte utras til så drar jeg den inn mot land Olav var klar da den bikka over så var den så nære land at Olav kasta skoa og gikk bak den og TA DEN I HALEN SKYV DEN INN SKREIK JEG NÅ, NÅ, NÅ, NÅ. Han gjør det han skal og der lå den JAAAAAAAA gikk det gjennom Gauldalen da.

Og Sølvreven hadde live på tlf. fikk noen ord med han og nei hvor glad jeg var da,12 kg er tung det hahaha.

Rødt kort så det ble en konjakk og kvelden på meg det var ikke lett og sove da, kjøringa gikk opp og opp igjen,

Sølvreven kom opp ut på dagen og vi spiste Laks og hadde det knall mye latter og moro.

1 døgn etter så var jeg i elva igjen og det ble nok en Laks jeg trodde det var en mellom laks men den var 7 kg.

Den tok så hardt og rista i tanga at jeg mista stanga men fikk den tak i den før den gikk i elva. Den kampen får dere fra Sølvreven han filma den,

Takk for en Flott tut Olav Baill å Gutdjævelen

Takk min mentor Sølvreven ses snart igjen

Mvh

Mao…. Silverfox Team

p,s

her er det noen bilder fra turen.

mao,s 12kg

18062010030705b89fd7037e4ec4b3.jpg?21

Olav baill 6,6kg

1806201003103559e3944c4c41a5af.jpg?12

lunsj Røyka laks.

180620100310683ee5de27174be0aa.jpg?67

Skål deilig med Laks middag.

18062010031947e7fdc401eb4ea0bb.jpg?52

Tenkte og ta en tur på dass,men den ble veldig vond og komme på

1806201003241939abc4ffed470d84.jpg?56

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stiv kuling, og det regner i bøtter og spann ! Jeg orker ihvertfall ikke å fiske i slikt Kola-vær ! Gaula vil stige MYE utover natta, så det tar nok mange dager før den er fin på flua iallefall Remy.

Og vet du hva, det ble tatt en laks på 19,4kg (!!!) på gamlevaldet mitt igår. Ja, det var på fluestang ja :) Det hadde vært noe Remy, he he. laksen var snill som bare det og karen tok den inn etter 12-13 minutter !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv kuling, og det regner i bøtter og spann ! Jeg orker ihvertfall ikke å fiske i slikt Kola-vær ! Gaula vil stige MYE utover natta, så det tar nok mange dager før den er fin på flua iallefall Remy.

Og vet du hva, det ble tatt en laks på 19,4kg (!!!) på gamlevaldet mitt igår. Ja, det var på fluestang ja :) Det hadde vært noe Remy, he he. laksen var snill som bare det og karen tok den inn etter 12-13 minutter !

Som ventet mao! :D Men når sier nesa di at den faller igjen, allerede tirsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ventet mao! :D Men når sier nesa di at den faller igjen, allerede tirsdag?

Heter ikke Mao jeg, heller ikke DIO som kompisen til Rigor gjentar i det uendelige :D

Så nettopp på værmeldinga. For det første, det regner kriminelt oppi HELE nedslagsfeltet nå. Har gjort det en god stund også. Bare dette gir flom de luxe. Pluss at det er meldt mye regn all over i morra, pluss endel på søndag ! Så jeg vil anta at det blir storflom ut av dette. Gaula vil ikke være fiskbar i helga tror jeg. Og den vil kanskje synke sakte på søndag. Men det blir nok mange dager før den faller ned til 200 kubikk igjen vil jeg tro. Kanskje i midten av uka eller senere. Avhengig av hvor mye regn det blir fremover etter helga. Jeg så en bamse større enn størst når elva var stor sist, men kul umulig å fiske på den på slik vannføring og grumsete elv. Akkurat denne sværingen som sikkert var 18++ var midt i elva. Håpløst med både mark og sluk. Så det passerer sikkert noen bamser nå også, som blir tatt lenger opp når elva synker. Ble tatt en på over 17 kilo på Valdum så jeg også. Merkelige greier da at alle disse bamsene har passert meg uten å snuse på marken :)

Direkte frekt !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke Mao jeg, heller ikke DIO som kompisen til Rigor gjentar i det uendelige :D

Så nettopp på værmeldinga. For det første, det regner kriminelt oppi HELE nedslagsfeltet nå. Har gjort det en god stund også. Bare dette gir flom de luxe. Pluss at det er meldt mye regn all over i morra, pluss endel på søndag ! Så jeg vil anta at det blir storflom ut av dette. Gaula vil ikke være fiskbar i helga tror jeg. Og den vil kanskje synke sakte på søndag. Men det blir nok mange dager før den faller ned til 200 kubikk igjen vil jeg tro. Kanskje i midten av uka eller senere. Avhengig av hvor mye regn det blir fremover etter helga. Jeg så en bamse større enn størst når elva var stor sist, men kul umulig å fiske på den på slik vannføring og grumsete elv. Akkurat denne sværingen som sikkert var 18++ var midt i elva. Håpløst med både mark og sluk. Så det passerer sikkert noen bamser nå også, som blir tatt lenger opp når elva synker. Ble tatt en på over 17 kilo på Valdum så jeg også. Merkelige greier da at alle disse bamsene har passert meg uten å snuse på marken :)

Direkte frekt !

MAO; MED ANDRE ORD! Revelukta di er for sterk om dagen, setter seg på feitmarken haha Vi kommer oppover torsdag, S Ø R G for at elva har synki nok til da reven! Det er en ordre hahaaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAO; MED ANDRE ORD! Revelukta di er for sterk om dagen, setter seg på feitmarken haha Vi kommer oppover torsdag, S Ø R G for at elva har synki nok til da reven! Det er en ordre hahaaha

:) Og med stigande temperatur utover veka kan det hende at eg også tar ei langhelg i elva, med grov feitmark og blanke sluker. Om det vert sterkt fallande elv vert fluestanga med opp i bekken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAO; MED ANDRE ORD! Revelukta di er for sterk om dagen, setter seg på feitmarken haha Vi kommer oppover torsdag, S Ø R G for at elva har synki nok til da reven! Det er en ordre hahaaha

Skal bli, sjef !

:) Og med stigande temperatur utover veka kan det hende at eg også tar ei langhelg i elva, med grov feitmark og blanke sluker. Om det vert sterkt fallande elv vert fluestanga med opp i bekken. :D

I svarte h..vete ! Må jobbe neste helg, første arbeidsdager i juni :growl: Synd på mæ !

Men da blir det 3 uker fri igjen, brom, brom. Ja det er noen som har det. :D

Men skal du prøve flua, ville nok jeg har gått på øra på toppen side vest. Har hørt noen fæle banneord der om dagene. Der står de store, og strekket nedenfor, mot rødbua !

Jeg skal ihvertfall sjekke forholdene der for første gang i år når elva kommer ned på 250 kubikk og synkende :D

Har selv hørt noen Megaplask i kanten nedover Storhølen, tett inntil land. Grøss og gru !

Edit: Huttetu, tror Gaula kan passere 900 kubikk nå. Det feltet oppi dalen er skremmende ! Og det har vedvart i hele ettermiddag ! Forsetter dette regnet utover natta vil det nok bli 5-årsflom ja. Og evakuering av diverse vogner etc. langs Gaulas bredder :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Gaula blir opp mot 900kbms nå og det ikke kommer mer nevneværdig nedbør fra mandag av,kan den synke ned til 200/150 kbms mot slutten av uka da tro,eller er det ønsketenkning delux??

Går laksen på elva om det kommer slik en mega flom,eller venter den til rundt 500 og nedover før den går på,tempen spiller vel og en rolle her?

Skal fiske i hovin området fra lørdag 26 juni,så håper det blir passasje i fossen fra neste helg og utover i uka!! :)

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Gaula blir opp mot 900kbms nå og det ikke kommer mer nevneværdig nedbør fra mandag av,kan den synke ned til 200/150 kbms mot slutten av uka da tro,eller er det ønsketenkning delux??

Går laksen på elva om det kommer slik en mega flom,eller venter den til rundt 500 og nedover før den går på,tempen spiller vel og en rolle her?

Skal fiske i hovin området fra lørdag 26 juni,så håper det blir passasje i fossen fra neste helg og utover i uka!! :)

Mvh Kvinalax

Gaula synker ganske så raskt da etter en flom, men nå er bakken så mettet med regnvann og myrer og tjern/vann oppi fjellene er overfyllt så elva vil ta mange dager før den er nede på 200-300 kubikk. Kanskje om torsdag ja, men da må det bli tørt vær fom. mandag ! Har en mistanke om at Gaula kan overstige 1000 kubikk nå, og da blir den så sterk at store masser på bunn/elveører etc. vil begynne å flytte på seg.

Laksen begynner å krype oppover på 500 kubikk (synkende elv !) allerede ja etter en flom. Den går ihvertfall ikke på 6-700 kubikk (stigende elv) og suppeelv som det er nå. Eller kommer til å bli i helga ! Laksen flykter fra vannmassene, trær og alt mulig dritt som kommer nedover elva, og finner noen luner her og der. Der det er grunt og laksen får kontroll på flommen. Den flykter gjerne opp i sidebekker, eller kanten på disse.

Eller i øvre deler av dype høler som gjerne er grunne innmed land etter stryk og klin innmed land på bare 1 meter eller lavere :D Brekkene blir nå altfor harde for laksen. Laksen nå står ihvertfall ikke dypt, da har den ingen kontroll med landet. Jo mere vann, jo mere farge i elva, jo roligere strøm og grunnere plasser velger laksen. Kan godt stå der det ikke er strøm i det hele tatt. Oksygen i vannet er det mere enn nok av nå.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula synker ganske så raskt da etter en flom, men nå er bakken så mettet med regnvann og myrer og tjern/vann oppi fjellene er overfyllt så elva vil ta mange dager før den er nede på 200-300 kubikk. Kanskje om torsdag ja, men da må det bli tørt vær fom. mandag !

som betyr at jeg ikke kan komme før i helga pga bursdagsfeiring på fredag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som betyr at jeg ikke kan komme før i helga pga bursdagsfeiring på fredag...

Toppers :rolleyes:

Får håpe det blir fine forhold da. Nei forresten, jeg begynner å bli senil også nå :blush: Skal jo jobbe neste helg ! Så vent evt. til over helga hvis du har mulighet. Mandag, tirsdag f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæælii.... dævven d e kræfter :))

Ja det er sikkert. den tok så nær land at jeg hadde begynt og sveive inn så den røska stanga ut av nevene minne, :blush: det ble vill kaving etter stanga. redda den før den traff elva :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du komme og fiske Remy :rolleyes: Kjempeforhold oppi elva på flua nå ! Rene klondyke hører jeg.

Nå fisker man ikke laks, men krøtter, inni fjøset til bonden !

Fikk telefon fra brodern fra Lundamo, Gaula går på 1400kbm/s ! Men den har stoppet der (Gaulfossen) iflg. NVE som han hadde på tråden. Men en nytt regnfelt (det samme som igår/natt) er på vei tilbake igjen mot Gauldalen vestfra nå iflg. NVE. Og det er svært ser jeg nå.

http://retro.met.no/radar/trondelag.html

Dette er katastrofe, det fløt campingvogner, gapahuk, trær etc. nedover elva i vill fart. For å si det mildt, elva blir ikke fiskbar i helga :blush:

Det hadde regnet desidert mest rundt Budal og vestover mot Berkåk, nedre deler av dalen. Litt mindre lenger oppi dalen, det ser vi også på Eggafossen som tross alt stagnerte på litt høyere nivå enn i forrige uke (180kbm/s). Lurer på hvordan Sokna ser ut nå, går nok over E-6 der oppe.

Brodern berga såvidt gulvet på hytta, som er jekket opp 70-80 cm. over bakken oppe på et platå, men mange på valdet har nok fått vann i sine vogner. Elva går stri inne i skogen høyt oppe på land. Hva med mitt revehi ? Og hva med all konjakken ? Er revehiet på vei ut i Trondheimsfjorden ? Tenker med gru på B/L på alle vognene på campingen der på side vest. De er nå fastlåst på ei øy, elva renner på baksiden inni skogen. Så det er full evakuering oppi dalen nå. Blir nok store forandringer på valdene i nedre deler nå, også på mitt vald spesielt på toppen. Kanskje reven får tilbake sitt gode gamle smutthull på side vest ? :) Ja i natt tror jeg det var mange blaute kailla oppi dalen som skulle prøve å berge sine eiendeler, grøss og gru !

Tror jaggu elva nå er større enn storflommen i 1995 !

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1496266.ece

Jeg sier bare, stakkars laks, og stakkars smolt !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe det ikke går liv med i denne megaflommen,og at revehiiet består,ellers er det vel en sterk bache/braastad/martell lukt i trondheimsfjorden i løpet av helga!

Nei dette ble mye vann,får håpe detg blir fiskbart uke 26 :rolleyes:

Mvh Kvinalax

Farsken, det var en fin konjakk også. Og enda verre, jeg hadde en bra samling doggiser under hytta. Er vel på vei ut i fjorden de også :blush:

Ingen vits å dra oppover, kommer ikke ned til revehiet engang, Gaula går jo nå over veien langs elva, og på åkeren på baksiden av revehiet. Får ta en titt i ettermiddag, orker ikke synet som vil møte meg der oppe. Tipper det var B/L (campingen) som det er redningsaksjon på nå, med helikopter og greier. Pleier å bli en øy der borte på slik vannstand. Og der stod det mange telt, vogner og hytter ! Og håpløst å komme seg vekk, når elva kommer på et visst nivå, i og med at elva går over veien litt lenger opp på valdet. Og inne i hangaren på flyplassen :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsken, det var en fin konjakk også. Og enda verre, jeg hadde en bra samling doggiser under hytta. Er vel på vei ut i fjorden de også :blush:

Ingen vits å dra oppover, kommer ikke ned til revehiet engang, Gaula går jo nå over veien langs elva, og på åkeren på baksiden av revehiet. Får ta en titt i ettermiddag, orker ikke synet som vil møte meg der oppe. Tipper det var B/L (campingen) som det er redningsaksjon på nå, med helikopter og greier. Pleier å bli en øy der borte på slik vannstand. Og der stod det mange telt, vogner og hytter ! Og håpløst å komme seg vekk, når elva kommer på et visst nivå, i og med at elva går over veien litt lenger opp på valdet. Og inne i hangaren på flyplassen :)

Ja vi kunne heller fått litt av denne nedbøren her sør,det er knusktørt,og så lite vann at ingen laks er i nærheten av å gå på elva.

Sånn har det vært i hele mai og juni,sorgen i sær og i trøndelag denne helga med andre ord.Vi får heller smake på litt brunt og drømme om rask bedring :rolleyes:

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi får fin og klar elv på 70-100 kubikk i år :rolleyes: Blir nok en rotbløytesommer dette i Trøndelag. Er jo spådd blant mange en kald og våt sommer, begynner å tro på det sjøl nå. Har ikke akkurat vært noe som har minnet på sommer enda. Blir kanskje 2000 om igjen dette, frys ihjel i stiv kuling og plaskregn i nesten hele laksesesongen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1407 m³/s var maks i Gaulfossen, 50 års flom er 1593 m³/s.

Det har nok ikke regnet så mye innover. Eggafossens størrelse står ikke i forhold til Gaulfossen. Bua har vært oppe i 323 kubikk (!!) og detter nå som en stein og er 95 kubikk. Sokna var oppe i 315 kubikk og har falt til 256. Jeg tipper Gaula vil falle svært raskt når det er sideelvene som er hovedårsak til flommen. Vannføringen i Eggafossen er i nærheten av middelflom (som tilsvarer ca 800 kubikk i Gaulfossen), mens vannføringen i Gaulfossen som nevnt er nær 50 års flom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det kommer mere regn. Er meldt mye regn i hele feltet idag :blush:

Og jeg tror mye av laksen i nedre deler spesielt har rømt til fjords. Og der er det suppe nå, så det tar nok en stund før den våger seg opp igjen. All den laksen som stod i nedre deler har garantert rygget rett ut i fjorden, så denne oppgangen som skulle komme de neste dagene blir nok forsinket regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.