Gå til innhold
Fiskersiden

Mao med ny pers !


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ja det mangler ikke akkurat på laks oppi Gaula nå. Det går laks som bare det, mange på rundt 6-7 kilo, nygått og full av lus. Rogna har tatt 2 storlakser allerede på Lundamo, og nesten alle får fisk :D Og det har vært helt vilt på Lundamo, alle har fått laks på Valdum (Måsøra).

Og Silverfox Team (Mao og je) hadde klekket ut en plan inatt. Som slo til til gangs !

Vi har 2 typer laks på elva, de nygåtte med lus. De som oftest ligger i mellomlaksklassen. Og de litt større laksene, som har begynt å stille seg opp på Hot Place 1, Hot Place 2 og Hot Place 3. Skal ikke røpe nærmere hvor disse er, bare jeg og Mao vet, pluss de som er med ham, he he. Silverfox har nok noen hotte tips hvor de kun skal prioritere å fiske :D Og glemme å kaste bort dyrebar fisketid på dårlige laksetak. Så mao-glunten og Olav (kompis av Mao) gjorde eksakt det som jeg formanet dem om, he he. Ikke noe dødkasting på halvdårlige eller dårlige plasser !

Og glem marken, på med sluk. Elva er synkende og klar og fin, det går laks, og da skal Trønderskeia frem. Joda det ble suksess, Olav tok sin aller første laks igår kveld, på Trønderskeia. En fin og nygått mellomlaks på over 6 kilo. De tar på alt disse ferske laksene på elva. Og jeg skal love at Olav var i den syvende himmel. Han gikk og travet langs elvebredden i hele natt og koste seg. Og den fineste konjakk som hadde vært gjemt i 3 år (!) kom nå fram. Den smakte alldeles utmerket for oss alle ! Jeg begynte å se litt frustrasjon hos Mao, han ville så gjerne ha laks på denne turen også.

Så var det disse laksene da, som stod stand by, og begynte å bli litt vrien. Jeg kaller dem "kakkelaks". Det er lett å kjenne dem på fireline, direkte føling med laksen. Man merker såvidt kakkingen der laksen såvidt dytter borti sluken. Dette er større laks uten lus, de har stått på elva noen dager. Og de står nøyaktig på samme plass i flere dager. Og de kan godt skyve sluken opp til vannskorpa så sluken spretter opp på vannet. Eller at de biter såvidt borti jernplata, et kort og lite sug. Så er de borte. Og etter litt ro på elva, er de der igjen og gjør det samme på første runden. Jeg spottet ut ett par lakser for Mao, og hadde allerede resepten krystallklart for meg. Han fikk godsluken min på slikt føre. Her skulle det brukes en litt mindre fyldig sluk, og den skulle provosere litt mere med litt vingling. Rette medisin på blank elv grytidlig om morran når lyset kommer. På rolig og seilende elv. Og denne sluken har noen storlaks på samvittigheten oppi Gaula. Buch Spesial 32 gram, blank !

-"Ta denne Mao, og gå over de 3 hotte punktene, så tar du den, garantert ! Mao hadde ståltro, når Silver sier at det er bra, så er det bra :D Og trua MÅ man bare ha, ikke gi opp. På 2. eller 3. eller 4. runde over godplassene så kan det plutselig eksplodere, spesielt akkurat idet det lysner. Og spesielt ved redskapsbytte, til noe bedre under slike forhold.

Rakk ikke å komme hjem i morges i 04-tiden før stesønn av Mao ringte:

-"Kom med kleppen, den er stor, Mao har på storlaks" !

Men jeg var hjemme allerede, og kunne ikke gjøre noe. Og jeg skal love at jeg hadde underholdning da jeg hørte hele seansen gjennom telefon.

Ingen vits å gjenfortelle Mao`s ord og kauking og jubelscener som utspant seg oppi Gauldalen inatt. Det var ganske så vilt, og endelig fikk han utløsning for en lang og ventende vinter. Og utløp for sine drømmer. Noe bare vi laksefiskere kan forstå. Og jeg gleder meg utrolig på hans vegne, dette betydde mye for Mao. Nå er han Kongen fra Løten :lolu:

Han var altså ikke snauere enn at han slo til med en 12-kilos inatt. Og redskap: Joda, Silver`s Buch Spesial blank. Og jeg er overbevist om at denne laksen også hadde kakket 3-4 ganger på Trønderskeia både kvelden før og igår. Den bare ventet på en mere provoserende gange. Og laksen slukte Buch`en rått. Fikk høre av Mao at det kom et helsikkes utras, så han fikk kjørt seg i morges, he he. Gjett hvor laksen til Mao stod, jo akkurat på "kakkeplass" 1 !

Her er laksen til Olav, som nå går under navnet "Olav-baill":

16062010111430578d1039354f49b7.jpg?86

Og en aldri så lite fornøyd Mao med knallfin 12-kilos:

16062010101360363e29e9f94302b9.jpg?92

Stort grattis til begge. Håper stesønnen til Mao får seg en også nå, så er gleden komplett. Idag skal vi grille laks på Mao`s Place, jeg sørger for laksen og Mao er kokk, he he.

Må vel på polet en tur og kjøpe litt god hvitvin. Så blir det kaffe/avec. Mulig vi tar oss en pinne ekstra idag. Det skal bli en trivelig ettermiddag, joda vi koser oss noe vannvittig.

Og det går rykter om masse laks som er på gang i nedre deler, så det er alledeles ikke over og ut med Gaulalaksen, tvert imot :)

mvh. Silverfox Team

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veg, nå er det din tur !

Bare si fra når du kommer. Så stiller jeg opp. Men du bør få med deg kvelden, natta og morgenen. Sove gjør man etterpå når laksen er på land. :D

Du kan få hvile i hytta mi, så ligger jeg gjerne ute og fryser jeg :lolu:

Edit:

Og Remy, nå er det flueføre de luxe på side vest !!! Det er nå du skulle vært der. Ble visst tatt en enorm bamse øverst der også igår !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veg, nå er det din tur !

Bare si fra når du kommer. Så stiller jeg opp. Men du bør få med deg kvelden, natta og morgenen. Sove gjør man etterpå når laksen er på land. :D

Du kan få hvile i hytta mi, så ligger jeg gjerne ute og fryser jeg :lolu:

Har nok noen dager til rådighet neste uke... Nå er det siste skoledag i morra og kano/telt tur i helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok noen dager til rådighet neste uke... Nå er det siste skoledag i morra og kano/telt tur i helga...

OK. Vil du ha laks, så kjem du :lolu: Og begynn å trene opp bicepsen, de er spreke som fy laksene nå.

Elva nærmer seg 100 kubikk nå, nye plasser dukker opp. Bamseplassene, vet ikke om jeg tør å ha deg med dit Veg. Da havner du vel på elva :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Mao!

Går visst fisk ja. Oteren, Gammel-Erik og JoDo her inne fikk plutselig sterke lakseabstinenser og hev seg i bilen i går ettermiddag. De fisker lenger ned på Melhus. De starta i formiddag og var i et par fisk nærmest med det samme. JoDo har nå landet en på 10,8 kg, mens Oteren har mista en gris på 15+ kg. Oteren & Gammel-Erik har enormt med erfaring som roere i Namsen, så jeg stoler på vekta nå de anslår den på fisk de ser i overflata rett foran støvlene. Oteren hadde seg en 600 meters springmarsj ned elva med den røslige bamsen, så han fikk da truffet og hilst på flere andre fiskere i forbifarten. Lang kamp og nesten på håvkanten før det bar av gårde med laksen...

Men neste sitter i snasken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt en på 17,8kg. på Melhus igår også. Jeg regner med at de begynner å tøffe oppover nå, sakte men sikkert. Usynlig uten ett plask natters tid ! Typisk at bamsene begynner å bevege seg nå når elva kommer ned på 100 kubikk.

Litt småpanikk før elva blir for liten. Det skal bli noen svidde tommeltotter på enkelte vald i nedre deler i dagene fremover. Enklere å komme til også nå, på de dypeste punktene på valdene og i kantene på hardstrømmen :D Plasser som vi enda ikke har kommet til. Jeg så en gørrstor en for 3 dager siden (18-22kg.), er skråsikker på at den har funnet godplassen sin, dypeste punktet på valdet og at den trakk litt inn når elva gikk stor. Kanskje den har stått der siden mai også, det er ikke uvanlig. Så det spørs om ikke de virkelige bamsehølene snart skal tråles med mark igjen. For første gang i år. For der er det bare mark/tungt søkke som nytter, steinhard strøm, og 5-7 meter ned. Der står de, er bombesikker. Frem med feitmarken :D

Første laksen til Rogna på 7-8 kilo (mobilbilde) som ble tatt igår på Lundamo. Han tok en på 9-10 kilo også i morges, på mark :lolu:

Regner med det er greit å legge ut bilde av årets første laks, vi fikk besøk av ham og kameraten idet Mao kom fram til Gaula. Og vi hadde en trivelig passiar nede hos oss med nykokt kaffe og noe brunt for de som ikke skulle kjøre bil :) Grattis Rogna !

16062010124997884f2b96af4ca593.jpg?100

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veg, nå er det din tur !

Bare si fra når du kommer. Så stiller jeg opp. Men du bør få med deg kvelden, natta og morgenen. Sove gjør man etterpå når laksen er på land. :D

Du kan få hvile i hytta mi, så ligger jeg gjerne ute og fryser jeg :lolu:

Edit:

Og Remy, nå er det flueføre de luxe på side vest !!! Det er nå du skulle vært der. Ble visst tatt en enorm bamse øverst der også igår !

Høh, på flue??? Jeg er klar for å dra oppover, blir jo tatt laks over fossen nå også :) Men bilen skal bygges om neste uke, får se hva jeg får gjort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh, på flue??? Jeg er klar for å dra oppover, blir jo tatt laks over fossen nå også :blush: Men bilen skal bygges om neste uke, får se hva jeg får gjort!!

Skjønner jo godt at du egentlig vil ta den på mark eller sluk, det er jo laksefiskets formel 1 !

Har jo utstyr for begge deler jeg da, så det er bare å låne. Skal ikke sladre jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo godt at du egentlig vil ta den på mark eller sluk, det er jo laksefiskets formel 1 !

Har jo utstyr for begge deler jeg da, så det er bare å låne. Skal ikke sladre jeg :rolleyes:

Holdt med de 20 kastene :blush: Beviste for meg at det ikke er noe bedre !

MAO! GRattis! Frem med flua nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er`n på gli :rolleyes:

Ha det på badet, jeg skal på polet og kjøpe hvitvin. I ettermiddag blir det laksekalas med grillet laks, pluss mytti godt attåt ! Gleder meg. Kan man ha det bedre ?

Livet er herlig :blush:

Fikk forresten smakt årets første laks tidlig i morges på toppen, da jeg sa ha det til mine danske venner som stod der og fisket. En svenske hadde fått en 10-kilos på dagen som han fikk varmrøkt i hui og hast samme dag ! Og den ble lagt ut for alle og enhver på toppen, bare å spise så mye man orket. Og det smakte fortreffelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.