Gå til innhold
Fiskersiden

Pelamidefangst


steind
 Share

Recommended Posts

Har det blitt tatt flere "telamide`r" nå eller har de forlatt åstedet å forstått at de er på feil plass nå som vannet blir kaldere ??

Her på Karmøy var det faktisk frost på bilruta Mandag morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spennende tråd om en spennende art. Norge er med i ICCAT (Den Atlantiske Tunfiskkommisjonen), og der samles inn data fra alle medlemland på ulike arter av tunfisk. Atlantic Bonito/Stripet Pelamide (Sarda sarda) er en av artene i dette arbeidet. Havforskningsinstituttet har startet innsamling av data fra årets innsig av Stripet Pelamide. Noen eksemplar er allerede frosset og vil bli tatt fulle biologiske prøver av. Alle data (vekt, foto, fangststed, fangstdato, kjønn m.m.) på bonito er interessant å få samlet inn. Send gjerne opplysninger om slik fangst til Havforskningsinstituttet eller til meg (fiskeri@fiskeri.no) så vil dette bli tatt vare på og systematisert. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hestemakkrell" sa gamlekara her når jeg sa det var tatt en kul fisk uttafor strendane her. "ikke egna som verken kattemat eller flu"

Jeg valgte å ikke si no mer om det... lurer på om det er to forskejllige arter det er snakk om

Det er nok to arter ja. Gamlekara snakker helt sikker om taggmakrell. Kan hverken bekrefte eller avkrefte at den smaker hoppetau siden jeg aldri har spist den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sett dem i aksjon i Nordsøen Oceanarium i Hirtshals i går. Det første som slo meg var at de ikke blanda seg med makrellen eller taggmakrellen, men gikk for seg selv i en liten stim. Ellers var de langt mer agressive enn de andre artene i "bassenget" der, og jeg fikk flere ganger sett farten på dem da de angrep småsild. Utrolig kult! De hadde seks stykker, og det hadde også der blitt fanget en god del av dem den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det ble tatt en del bonito i Sverige i år også. I kommentarene her er det en som snakker om en bonito på 2,14 kg og 56 cm: http://fiskejournalen.se/bonito-i-kattegatt/

Høres rimelig heftig ut det her... :

"Fiskar som inte ens väger 2 kg rusar 30-40 m direkt i hugget, på grejor som är dimensionerade för 20-kilos laxar."

http://www.sportfiskarna.se/storfisk_registret/Storfiskbloggen/tabid/362/EntryId/246/Bonitofeber.aspx

Det ble tatt noen nede på 5-7 meters dyp så sent som godt ut i oktober, ved utløpet til det varme kjølevannet fra Ringhals Kjernekraftverk: http://stripetpelamide.blogspot.com/2010/10/fremdeles-bonito-i-sverige.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som lurte: Bonito er også førsteklasses agn. Etter helgens markedsundersøkelse viser det seg at 75% av all fisk foretrekker bonito fremfor makrell, selv om det er mer makrell. 75% dere! Det ække verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.