Gå til innhold
Fiskersiden

GStrike tester Harstad.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Det har ikke blitt mange turene etter at jeg flyttet til Harstad. Men lørdag dro min eldste datter, Benedikte, og jeg til en plass der jeg tidligere har fått et par småkveiter og noen sandflyndrer.

Benedikte fikk selv velge ut hvilke perler som skulle være på 2kroks-paternostertackelet, noe som tok imponerende lang tid! ;)

Men vi fikk nå omsider lempet ut en stang hver med glidende tackel, samt nevnte paternoster.

Paternosteret hadde knapt nådd bunnen før det nappet hissig, og Benedikte kunne sveive inn den første av dagens mange dublèer.

Hst2010027.jpg?t=1283640981

Jeg rakk ikke å kaste ut tackelet for henne igjen, før det runnet i den andre stanga hennes, og hun kunne snart løfte opp dagens tredje sandflyndre. En mager flyndre på 500 gram, noe som gir meg et håp om at denne plassen kan ha et greit potensial når det nærmer seg gytetid igjen.

Jeg fikk etterhvert satt på nye agn, og kastet ut igjen. Og jeg hadde knapt fått snudd ryggen til podden før det runnet friskt på paternosteret. Tankene mine gikk straks til kveite, og Benedikte var raskt igang med sveivinga.

Hun slet litt mer med å få denne inn, men hun løste dette fint ved å la matchstanga ligge mot podden mens hun sveivet inn. Og ikke lenge etter kunne vi dra hennes første kveite inn på stranda ved siden av kaia vi sto på.

DSC00304.jpg

1675 gram kveite, som ble gjenutsatt etter en kort fotosession.

Jeg måtte bare konstatere at hun med sine 5 år, var langt mer effektiv med å krysse av kveite på artslista enn jeg var!

Etter dette fortsatte flyten hennes, og jeg så meg innimellom nødt til å ignorere at jeg kjente fisk på stanga hennes mens jeg strammet opp snøret hennes, etter å ha kastet ut. Slik at vi i det hele tatt skulle få i oss noe av smågodtet vi hadde med. Og heller 10-15 minutter senere si at nå tror jeg at det napper på stanga hennes. Totalt dro hun opp 7 sandflyndrer mellom 280 og 515 gram, en kveite og 3 små hvitting. Mens jeg selv måtte nøye meg med et og annet napp.

11-0 til Benedikte!

Man kan bli stolt av mindre! :)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slått og banket på kveite, sandflyndre og hvitting av en 5 åring, og jeg er oppvokst i lia rett over der de fisket... ;)

Måtte vel en innflytter til for å finne ut at man skulle fiske der også... :)

Ja, Ja, Gimbo noen er bedre enn andre, enkelt og greit! Jeg fisket der ogsaa mange timer, mens jeg bodde der oppe, og min fangst derfra kan ikke sammenlignes med denne lille jenta's!! goodjob.gif

Takk til GStrike for aa dele sin glede med oss! Du kan vaere stolt av henne og av Deg selv!!! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slått og banket på kveite, sandflyndre og hvitting av en 5 åring, og jeg er oppvokst i lia rett over der de fisket... :)

Måtte vel en innflytter til for å finne ut at man skulle fiske der også... ;)

Plassen ble først testet siden det er litt dybde der, og fordi jeg fant ut at det ble litt for flaut å stå på høgskole- eller hurtigbåtkaia! :)

Og siden første turen der resulterte i to kveiter på henholdsvis 2 og 5kg, så kunne man jo alltids teste noen ganger til. Problemet med denne plassen er at det er usannsynlige mengder med sandflyndrer der. Ikke engang større agn får ligge ifred, alt blir tygd inn til beinet og slukt av små flyndrer.

Har en idè om at kaiene på Stangnes kan være lovende, hadde det ikke vært for at hele området er inngjerdet...

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen ble først testet siden det er litt dybde der, og fordi jeg fant ut at det ble litt for flaut å stå på høgskole- eller hurtigbåtkaia! ;)

Og siden første turen der resulterte i to kveiter på henholdsvis 2 og 5kg, så kunne man jo alltids teste noen ganger til. Problemet med denne plassen er at det er usannsynlige mengder med sandflyndrer der. Ikke engang større agn får ligge ifred, alt blir tygd inn til beinet og slukt av små flyndrer.

Har en idè om at kaiene på Stangnes kan være lovende, hadde det ikke vært for at hele området er inngjerdet...

Hele området er ikke inngjerdet. Vet om et par smutthull. Videre er fergekaia en brukbar mulighet. Samt utfyllinga ut mot arnøya ved siden av fergekaia, der er det folk som skryter på seg alt mulig :-)

Jeg får guide deg en dag, bare kjrringa får gjort seg ferdig med bakinga :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra av Benedikte:) At pappa ikke får fisk er jo ikke noe nytt, bra at noen i familien tar ansvar :closedeyes::rolleyes:

Å velge rett pærler er jo halve fisketuren, elementært!

Høyy!

Får jo litt fisk da!

Må komme med den dårlige unnskyldningen at jeg brukte stort agn og krok på mi stang, må jo prøve å perse! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du valgte FEIL pærler, innrøm det!

Brukte ikke perler... :closedeyes:

Grattis til Benedikte med flott fangst, og takk til pappaen som ville dela dette med oss. Du er ein superpappa, Andreas! :rolleyes:

Hva sier man til sånt da?

Takk!

Er bare herlig at hun har lyst å være med på tur, og faktisk foreslår det selv også!

Men må innrømme at jeg var den klart mest ekstatiske over at hun fikk kveite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du ikke lar henne stå med en otto oter stang/biltema barnestang osv..slikt dreper fiskelysten i barn

Begynte med en stang i den sjangeren, da det var den eneste stanga vi fant som var handterbar for henn)

Nå har hun ei stang hun fikk fra statskog på et barnearrangement, men snella har vi byttet ut.

Dette var en av de første turene der hun har fått låne kystmeitestengene mine, da de er alt for lange for henne. Men det løste vi greit ved å stå på ei kai, og at jeg holdt fremme på stanga mens hun sveivet. Men hun fant fort ut at hun kunne la stanga hvile mot podden, slik at hun kunne gjøre alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ble testing av ny plass idag, nærmere bestemt steinfyllinga ved fergeleiet på Stangnes.

Ifølge sjøkartet mitt skal dybden være omtrent 20 meter.

Målet var som vanlig kloskater, men testet litt forskjellig agn for å finne ut hva plassen kan gi.

Det var ikke direkte mye napping idag, to napp på 5-6 timer.

Men når nappene resulterer i:

025.jpg

Småkveite på 3,28kg

og

032.jpg

Brosmepers på 6,44kg

så kommer nok plassen til å bli testet flere ganger.

Begge tok på glidende tackel med sild som agn.

Makrell og hvitting fikk ligge helt ifred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.