Gå til innhold
Fiskersiden

42-tråden


SMS
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ØY!

Du skulle skrive 42!!!

Ikke "Raring;)"

01001010 01100001 01100100 01100001

00100000 01101101 01100001 01110011 01100001 00101110 00100000 01001000 01100101 01110010 00100000 01101011 01101111 01101101 01101101 01100101 01110010 00100000 01100100 01100101 01110100 00101110 00001101 00001010 00001101 00001010 00110100 00110010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2*3*7

ah, endelig en som skjønner hva dette går ut på... :)

Merk at 42=37+5=31+11=29+13=23+19. Goldbachs hypotese sier jo at alle partall kan skrives som en sum av to primtall, noen på flere enn en måte... dagens lille mattenøtt til dere er å bevise denne hypotesen.

kan jo tillegge at hvis dere klarer det vil dere kunne vinne 1 million dollar...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, endelig en som skjønner hva dette går ut på... :)

Merk at 42=37+5=31+11=29+13=23+19. Goldbachs hypotese sier jo at alle partall kan skrives som en sum av to primtall, noen på flere enn en måte... dagens lille mattenøtt til dere er å bevise denne hypotesen.

kan jo tillegge at hvis dere klarer det vil dere kunne vinne 1 million dollar...

Fermats siste sats light? For meg er matte et verktøy, omtrent som en drill, men jeg syns det er fint at noen syns verktøyet er spennende i seg selv.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fermats siste sats light? For meg er matte et verktøy, omtrent som en drill, men jeg syns det er fint at noen syns verktøyet er spennende i seg selv.

Goldbachs hypotese fremstår som enda vanskeligere å bevise enn Fermats sats var, selv om man har kommet så nær det er mulig uten å bevise selve satsen. En kinesisk matematiker har klart å vise at ethvert partall kan skrives som en sum av to tall der det ene er et primtall og det andre har to primfaktorer (av orden 1).

ja, matematikk er et viktig verktøy i omtrent alle fag, i dag også innenfor ikke-realfag. Men faget har også sin egenverdi og indre skjønnhet. Og som du skriver, det er helt OK å synes verktøyet er spennende i seg selv. For de fleste av oss sportsfiskere er vel utstyrsbøger, er vi ikke...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, matematikk er et viktig verktøy i omtrent alle fag, i dag også innenfor ikke-realfag. Men faget har også sin egenverdi og indre skjønnhet. Og som du skriver, det er helt OK å synes verktøyet er spennende i seg selv. For de fleste av oss sportsfiskere er vel utstyrsbøger, er vi ikke...? :)

Hadde kanskje sett litt annerledes på det om fagene jeg måtte ta hadde vært for matematikkens egen del, med fokus på bevis. I fagene jeg hadde i 1.-3. klasse var målet å komme gjennom flest mulig temaer med fokus på forståelse av anvendelser og problemløsning heller enn på bakenforliggende teori.

Denne tråden har sklidd helt ut.

42

Idioter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fagene jeg hadde i 1.-3. klasse var målet å komme gjennom flest mulig temaer med fokus på forståelse av anvendelser og problemløsning heller enn på bakenforliggende teori.

og ikke noe galt med det. Hvis utgangspunktet er å lære seg et verktøy er jo dette det viktigste. Og selv om man i en skolesituasjon må prioritere, altså legge velt på det ene ELLER det andre fordi tiden og ressurser ikke strekker til, så utelukker jo ikke det ene det andre i en mer generell setting. Man kan jo like matematikk som et interessant fag i seg selv - logisk tenking, problemløsing, symmetrier og vakre strukturer og formler ("There is no place for ugly mathematics" sitat G. Hardy) - samtidig som man innser og setter pris på hvilket viktig og slagkraftig verktøy dette er i praktisk talt ALLE andre fag.

Og apropos både logisk tenking, problemløsning og anvendelser i ulike fag; også innenfor sportsfiske har vi stor nytte av matematisk forståelse, ofte uten at vi selv er klar over det en gang... ALLE sider ved sportsfisket, enten vi snakker om kasteteknikk, foring, kjøring av fisk osv er i siste instans styrt av matematiske lover. Og som jeg kanskje har nevnt tidligere, min gode venn Rolf Berge hevdet at min gjentagende frustrasjon over takkel som henger seg opp og klusses, med påfølgende avsigelse av standardfrasen "hvordan er dette fysisk mulig?" var den avgjørende grunnen til at jeg i min tid begynte å studere kaosteori. :)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"There is no place for ugly mathematics"

Joda, det kalles numerikk...

Og apropos både logisk tenking, problemløsning og anvendelser i ulike fag; også innenfor sportsfiske har vi stor nytte av matematisk forståelse, ofte uten at vi selv er klar over det en gang... ALLE sider ved sportsfisket, enten vi snakker om kasteteknikk, foring, kjøring av fisk osv er i siste instans styrt av matematiske lover.

Hvorfor har ikke DU da bedre uttelling? :P Flaks er undervurdert. Hvordan kommer flaks inn i kaosteori, "positive perturbasjoner i sannsynligheten"?

For ordens skyld: 42!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke DU da bedre uttelling? Flaks er undervurdert. Hvordan kommer flaks inn i kaosteori, "positive perturbasjoner i sannsynligheten"?

Flaks er undervurdert! Det er mye mer tilfeldigheter i fiske enn mange er klar over. Å skaffe seg kunnskaper og ferdigheter handler mest om å redusere tilfeldighetene. Å fjerne dem klarer vi uansett ikke - heldigvis får man vel si..!? :thumbsup:

Og det interessante med kaosteori er jo at det er systemer som er deterministiske, altså der man kjenner de årsaksmessige sammenhengene. Likevel oppfører slike systemer som om de var stokastiske, altså kun styrt av tilfeldigheter. Meget merkelig, og intuitivt nesten umulig å gripe. Grei erkjennelse å ha i bunnen, men om det kan gjøre en til en bedre fisker er vel heller tvilsomt...! Dette på tross av at fisket som oftest fremstår som et kaotisk system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.