Gå til innhold
Fiskersiden

Gabrielsen på Vänern


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Ja, da er det klart for min første tur til Vänern. Har aldri fisket der før, men har i mange år hatt lyst til å ta turen dit. Nå fikk jeg sjansen - og slo til. Reiser fra Oslo nå i ettermiddag og forhåpentligvis blir det fiske lørdag og søndag. Er godt forberedt med tanke på utstyr og slikt, masse ekstrabatterier til kameraet, stor minnekort, vekt som går laaangt, og en viss optimisme (har bl.a. med søppelsekk og ikke bare Rimi-pose).

Rapport kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg tilbake fra en hyggelig tur. Det ble ikke så bra fiske som jeg kunne ha vært heldig å få oppleve, men helt OK. Lørdagen var jo skikkelig fin med stekende sol og nesten vindstille. Da beit det også greit. Laks på 3,5 3,2 og 5 under målet, men alle over 50cm. + gjedda da. En av de andre mistet også en temmelig fin laks inne ved båten.

Søndagen ble litt verre. Kom oss litt senere i gang da lørdagskvelden hadde blitt litt voldsom, og det var betydelig verre vær. Ikke at vi var i fare akkurat, men det ble veldig vått og ting ble veldig komplisert å gjøre. Kun en fisk fant på å bite denne dagen, og det ble turens største.

Det ble tatt litt laks i de andre båtene også, men det var ikke det store fisket denne helgen. Ørreten så vi ingenting til, og vi hørte ikke om noen andre som fikk det heller. Er vel kanskje litt bedre for det litt lengre utpå våren? Nå var det fra 1,3 til 2,8 grader i vannet. Og vannet var temmelig grumsete. Fisket forresten utenfor Mellerud.

Registrere ellers at de fleste foretrakk å bruke bare medfølgende enkelkrok under Tomic-wobblerne. Vi mistet jo fisk på slik Tomic, men fikk også fisk som satt godt. Vi diskuterte det litt på kvleden. Enkelte mente man burde bytte ut enkeltkroken med en treblekrok og i tillegg feste på en ekstra krok bak (ved hjelp av snøre og strikk). Andre mente det var best å bytte ut enkeltkroken med en treblekrok, men forlenge lengden mellom wobbleren og kroken. Men flest mente at de kroket godt nok slik de var. Ikke vet jeg - men jeg synes det vil være litt rart om en enkeltkrok skulle være best. Kanskje den går finest i vannet slik?

Det samme med Bomberne. Her mente flere at det var best å bruke bare en treblekrok på midterste feste også gjøre "festet" langt med å bruke to smettringer og en hvirvel før kroken. Dette for at ikke fisken skulle kunne bruke de andre krokene eller selve wobbleren som brekkstang for å komme løs. Men sjansen for at fisken blir sittende fast i første omgang må jo være større med tre skarpe treblekroker?

På vei ut: 100420052338013H2uMh5n7CUf.jpg?80

Gjedda - ikke akkurat det jeg reiste til Vänern for å få: 10042005233801Dq9H74v7laS5.jpg?31

Min første Vänernlaks over minstemålet:10042005233801gD6v8miHV8Q1.jpg?28

Rar laks (nesten Skogseidform), fikk høre at de blir slik hvis det er for varmt i settefiskanlegget når de blir klekket: 10042005233801qEQ6Doiiic6T.jpg?27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda var ikke så velkommen i båten som det ser ut til. Likevel litt moro (midt i irritasjonen) over at "laksen" viste seg å være gjedde. Føler seg litt snurt. Har opplevd det før og det går fort over.

Drar nok tilbake dit en gang, kanskje i en periode på året hvor sjansen for stor ørret er bedre enn nå. Hørte dyprigg på (for)sommeren ikke var så dumt i så måte. Ellers noen sa noe om at temperaturen i vannet måtte opp i 6 grader før det ble fart i ørreten.

Takk for lykkeønskninger og gratulasjoner forresten. Og ja, Caddis - jeg er fornøyd med helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Registrere ellers at de fleste foretrakk å bruke bare medfølgende enkelkrok under Tomic-wobblerne. Vi mistet jo fisk på slik Tomic, men fikk også fisk som satt godt. Vi diskuterte det litt på kvleden. Enkelte mente man burde bytte ut enkeltkroken med en treblekrok og i tillegg feste på en ekstra krok bak (ved hjelp av snøre og strikk). Andre mente det var best å bytte ut enkeltkroken med en treblekrok, men forlenge lengden mellom wobbleren og kroken. Men flest mente at de kroket godt nok slik de var. Ikke vet jeg - men jeg synes det vil være litt rart om en enkeltkrok skulle være best. Kanskje den går finest i vannet slik?

Det samme med Bomberne. Her mente flere at det var best å bruke bare en treblekrok på midterste feste også gjøre "festet" langt med å bruke to smettringer og en hvirvel før kroken. Dette for at ikke fisken skulle kunne bruke de andre krokene eller selve wobbleren som brekkstang for å komme løs. Men sjansen for at fisken blir sittende fast i første omgang må jo være større med tre skarpe treblekroker?

Uansett wobblertype bruker jeg kun en treblekrok midt under wobbleren, og med langt 'feste' med splittringer og virvel. På Tomic-wobbleren skiftes enkeltkroken ut, og på andre wobblertyper fjernes eventuelle treblekroker foran og bak. Forsøk har vist at det er små forskjeller i krokingseffektivitet, og vi mister langt færre fisk med en slik montasje. Den ledige lenken mellom kroken og wobbleren gjør det i praksis umulig for fisken å bende seg løs. Som med andre montasjer kan man naturligvis oppleve at fisken krokes dårlig, men som regel sitter treblekroken solid forankret i munnviken på fisken. Med bare en treblekrok er det dessuten mindre risiko for kluss i forbindelse med håvingen.

For øvrig overrasket over hvor mange 'små' fisker dere fikk. Er snittet på Vänern på vei ned, eller hva er det som skjer? Vanligvis pleier vi å få relativt få fisker under minstemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det at vi fikk så mange smålaks på lørdag ha noe med det pene været å gjøre? Fikk jo ingen småtasser på søndagen da det blåste temmelig kraftig og var høye bølger. Hørte heller ikke om så mange andre som fikk undermålere på søndagen, selv om det ble tatt litt fisk da også. Men hvem vet? Kanskje snittet er på vei ned?

Når du også anbefaler å bruke bare en krok med langt feste er nok det noe å tenke på til neste tur. Går ut i fra at du mener en slik montasje vil være best til meste av wobblerfiske? Også til fiske fra land etter ørret, abbor og gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Kan det at vi fikk så mange smålaks på lørdag ha noe med det pene været å gjøre? Fikk jo ingen småtasser på søndagen da det blåste temmelig kraftig og var høye bølger. Hørte heller ikke om så mange andre som fikk undermålere på søndagen, selv om det ble tatt litt fisk da også. Men hvem vet? Kanskje snittet er på vei ned?

Når du også anbefaler å bruke bare en krok med langt feste er nok det noe å tenke på til neste tur. Går ut i fra at du mener en slik montasje vil være best til meste av wobblerfiske? Også til fiske fra land etter ørret, abbor og gjedde?

At dere fikk så mange små fisk kan være tilfeldig. En dag er vel litt for lite å lage statistikk på...?

En treblekrok midt under gir gode krokingsegenskaper uavhengig av metode, men til andre metoder enn dorging må man også se hvordan en slik opptakling påvirker kasteegenskapene. På kastewobblere kan det kanskje hende at en treblekrok bakerst som på en vanlig sluk er mer hensiktsmessig for å redusere problemet med at krokene henger seg opp i kastet?

Har forresten forsøkt 'aktiv' dorging, der jeg har sittet og holdt i stanga istedenfor å sette den i stanghviler. På den måten kan man også gi agnet (wobbleren) ekstra liv ved å riste i stangtoppen etc. Og så får man virkelig kjenne med hvilken fart og kraft laksen (og ørreten) tar agnet. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av piscator

sitat:Har forresten forsøkt 'aktiv' dorging, der jeg har sittet og holdt i stanga istedenfor å sette den i stanghviler. På den måten kan man også gi agnet (wobbleren) ekstra liv ved å riste i stangtoppen etc. Og så får man virkelig kjenne med hvilken fart og kraft laksen (og ørreten) tar agnet. Anbefales!

Der sier du noe... Nå skal ikke jeg fordømme eller si noe negativt om trolling, men i mitt synspunkt står trolling og dorging helt utenfor mitt interessefelt av den enkle grunn at alt som er kult med fiske blir borte. #1, man kjenner ikke hogget som kanskje er det heftigste av alt. #2 man sleper fisken etter båten, gjerne mens man fjerner andre stenger om det er flere stenger og stor fisk. #3 Når man endelig har sakket av på farten, om man gjør det, så er fisken død etter å ha hengt etter båten, i noen unntak ikke om vi snakker storlaks etc.

Nei, det å gå glipp av hogget, det blir for mye for min del! Men hver sin smak!

Ser ut til at du har hatt en kanontur på smilet å dømme da Svein!!! Grattis med fiskene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.