Gå til innhold
Fiskersiden

Penn 875 LC


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Skal skaffe meg ny snelle (som skal stå på en Greys Siege 24 lbs). Har fått et godt tilbud på en Penn 875 LC (1200,-). Er det noen som har erfaring med denne snella, positive eller negative? Den virker jo ved første øyekast grei hva størrelse og byggekvalitet angår. Men linetelleren og snøreføreren er jo to detaljer som har en viss iboende risiko for å gå i stykker... Har Shimano TLD 15 som et annet alternativ.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, syns snellen er liten i fysisk størrelse. Fikk omtrent 220m 0,28(egentlig 0,45) whiplash på den. Har kjørt og mistet storkveite på denne. Ellers, irriterende lav utveksling.

Takk for tilbakemelding! 220 meter er for lite, ja. Hadde tenkt å spole på 0,32 Fireline, og det bygger vel omtrent likt som 0,28 PP? Lav utveksling kan man definitivt få vondt i rompa av, ja. Ligger den på under 4,5:1 på denne snella?

Funderer på om ikke TLD 15 er et bedre alternativ. Har dessverre begrenset budsjett, ellers har jo Shimano mye gull opp i prisklassene.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, syns snellen er liten i fysisk størrelse. Fikk omtrent 220m 0,28(egentlig 0,45) whiplash på den. Har kjørt og mistet storkveite på denne. Ellers, irriterende lav utveksling.

Snakker vi om samme snelle , Onkelkim ? Jeg har flere slike ( med forbehold om riktig nr.) og har ALDRI hatt problemer med hverken telleren eller snørefører. Den tåler faktisk ganske mye juling og jeg har dratt opp en god del tonn med fisk. Den svakeste delen og etter mye bruk er faktisk tannhjulene som att på til ikke går ann å få reserve til da denne modellen er tatt ut av sortimenten for mange år siden og det finnes ikke reserve deler til.

895 LC har vært min favoritt til tradisjonell havfiske inntil Tekota LC kom på markedet. Prisen trådstarteren fikk er gri den, om snella er NYTT, da den kan brukes i mange år. Problemet er at den må kastes om noe gå skeis...

Ellers styr unna andre sneller med linetellere som selges billig rundt omkring ( trenger ikke å nevne navn) og som ikke er av annerkjent merke. De er ikke verdt en dritt..

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snella er grei den. Aldri hatt problemer med verken teller eller snørefører. Husk at whiplash 0,28 = 0,45. Så du for godt over 300m 0,32 på snella. Og jeg kjenner en i sverige som driver med service på slik sneller. Øyvind fikk sin ordnet for noen år tilbake. Men for meg ble det for knapp utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, snella er grei den. Aldri hatt problemer med verken teller eller snørefører. Husk at whiplash 0,28 = 0,45. Så du for godt over 300m 0,32 på snella. Og jeg kjenner en i sverige som driver med service på slik sneller. Øyvind fikk sin ordnet for noen år tilbake. Men for meg ble det for knapp utveksling.

Ja, som sagt, ingenting i veien med snella. Snørerfører og teller er solide saker. Men utvekslingen er lav, så ville ikke brukt den til f.eks. kveitefiske.

At du en gang mista ei storkveite med den Kim har vel mest med andre faktorer i å gjøre..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uten tvil gått for TLD 15 (utveksling 4,2:1) og en Ryobi lineteller om jeg hadde fått valget mellom de to snellene du nevner.

Men, på den stanga hadde jeg vel egentlig valgt en annen snelle :thumbsup:

Ja, stanga er så fin at den fortjener bedre, jeg er helt enig med deg i det. Det kan nesten høres ut som du har denne selv?

Det er en lett stang, og jeg vil helst ha en lett snelle på den, men som samtidig har bra linekapasitet. 0,32 Fireline bygger vel også noe mer enn oppgitt diameter skulle tilsi, så kanskje jeg skal gå helt ned til 0,25 mm fireline? Eller blir dette for tynt, tro? Min nåværende snelle Ambassadeur 7000 har samme utveksling som Penn 875 lc har jeg funnet ut, men siden Penn'en har større linekapasitet, vil nok denne oppleves som enklere å sveive opp fra store dyp med, dersom jeg samtidig går ned i linetykkelse fra 0,39 mm som jeg bruker nå. Skal undersøke litt mer før jeg handler noe.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, ingenting i veien med snella. Snørerfører og teller er solide saker. Men utvekslingen er lav, så ville ikke brukt den til f.eks. kveitefiske.

At du en gang mista ei storkveite med den Kim har vel mest med andre faktorer i å gjøre..

Nei, det var ene og alene min skyld. Har mista 2 pene på denne snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota 700 selges jo billig mange steder nå da. Disse har iallefall landa flere fine kveiter

Å få kveite her nede som jeg fisker, er like sannsynlig som å vinne i lotto, så jeg tenker ikke så mye på det når jeg velger snelle...

Tekota 700 blir litt i tyngste laget med sine 850 gram. Har vel dessuten lest flere steder at linetelleren på denne ikke holder mål. Men det har kanskje bare vært typiske "mandagssneller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota 700 blir litt i tyngste laget med sine 850 gram. Har vel dessuten lest flere steder at linetelleren på denne ikke holder mål. Men det har kanskje bare vært typiske "mandagssneller".

Har 4 stk tekota, ingen telleverk har sviktet. Tekotaene er brukt både til lettere og tyngre havfiske. Kjenner mange som har tekota, ikke hørt om noen telleverk som har sviktet. Så det er nok noen som har vært uheldige med sine mandagssneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 stk tekota, ingen telleverk har sviktet. Tekotaene er brukt både til lettere og tyngre havfiske. Kjenner mange som har tekota, ikke hørt om noen telleverk som har sviktet. Så det er nok noen som har vært uheldige med sine mandagssneller.

Det var jo godt å høre. Har jo selv bare positive erfaringer med stort sett alt det står Shimano på. Men Tekota fås vel uten lineteller også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel enda ikke hørt om et telleverk på en Tekota som har tatt kvelden. Og det er en hel drøss av dem i omløp blant kompisene her i området. Ble landet kveite på over 40 kilo med en Tekota 600 i Troms i sommer, så de klarer nå endel de også :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel enda ikke hørt om et telleverk på en Tekota som har tatt kvelden. Og det er en hel drøss av dem i omløp blant kompisene her i området. Ble landet kveite på over 40 kilo med en Tekota 600 i Troms i sommer, så de klarer nå endel de også :thumbsup:

Hvordan er linekapasiteten på Tekota 600? 275 m 20 lbs er det som oppgis. Hvor mye 0,32 mm fireline får jeg på da, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 stk tekota, ingen telleverk har sviktet. Tekotaene er brukt både til lettere og tyngre havfiske. Kjenner mange som har tekota, ikke hørt om noen telleverk som har sviktet. Så det er nok noen som har vært uheldige med sine mandagssneller.

Jeg har selv flere av disse og de får julling ! Aldri sviktet eller hørt om noen som har fått problemer med disse. For min del er denne serien rett og slett perfekte til norsk havfiske...perfekte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stanga er så fin at den fortjener bedre, jeg er helt enig med deg i det. Det kan nesten høres ut som du har denne selv?

Det er en lett stang, og jeg vil helst ha en lett snelle på den, men som samtidig har bra linekapasitet. 0,32 Fireline bygger vel også noe mer enn oppgitt diameter skulle tilsi, så kanskje jeg skal gå helt ned til 0,25 mm fireline? Eller blir dette for tynt, tro? Min nåværende snelle Ambassadeur 7000 har samme utveksling som Penn 875 lc har jeg funnet ut, men siden Penn'en har større linekapasitet, vil nok denne oppleves som enklere å sveive opp fra store dyp med, dersom jeg samtidig går ned i linetykkelse fra 0,39 mm som jeg bruker nå. Skal undersøke litt mer før jeg handler noe.

Stian

Jeg har ikke stanga selv, men skal til å kjøpe en ny stang i mellomklassen og da står det mellom Greys og Daiwa Kenzaki 20-30 lb. Daiwaen blir valgt om jeg får tak i den tredelte. Om ikke blir det Greys.

Når det gjelder linekapasiteten til Tekota 600, så har jeg 500 meter 0,28 Power Pro på min. Og fremdeles er det som du ser på bildet, plass til enda noen meter.

108620_s.jpg

Jeg har ikke fått nervøst sammenbrudd av å bruke 0,25 mm Fireline. Har brukt det og 0,20 mm på mine havfiskesneller i mange år uten problemer. Byttet merke pga at PP er lettere å få tak i på storspoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig satt en Lawson GDR 12 på min Greys Siege 24. Snella er så ny (ei drøy uke) at jeg ikke har prøvd den enda, men den er liten og lett med god linekapasitet og høy utveksling. Den skal testes snart, men den store testen blir ei uke i Tromsø-området i 2011. Vektmessig virker det som en vinnerkombo.

Ingen dårlig kombo det bow.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Det er svært levlig med 580gr. Og dette dekker jo det meste av det fiske en har behov for i norge. Deilig å slippe å bruke manualer halve året å trene seg opp for å klare å fiske en sesong.

Hehe, ikke sant :)

Kan trygt anbefale denne snella. Shimano er jo ikke akkurat kjent for å produsere møkk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.