Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011!


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

På oppfordring fra Nils Master, og sannsynligvis til PerH's stor fortvilelse er herved Gaula tråden et faktum. Det er egentlig ALTFOR tidlig, jeg skjønner det Per, men tross alt er katta ute av sekken, og det er ingen som ikke har fått med seg at vi etter mange år i Bjøra søker nye jaktmarker. Drømmeuker i Gaula står for tur, og da er det bare å begynne å glede seg.

Og husk, laksefiske handler om å selge skinnet før bjørnen er skutt. Uten de urealistisk høye forventningene og de brede skuldrene vi har utviklet for å bære skuffelsene hadde dette bare vært en middelmådig hobby på linje med hekling! Hva skal vi med slike skuldre hvis vi ikke bygger opp forventninger?

Tiden tikker og går, og fort blir vinter til vår..... Og da er vi nesten der....!

Gaula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 243
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der var tråden på plass ja.

Jeg skal oppover på valdet nå, for å se om skuta og kanskje ta noen kast eller stikke utpå en tur med en wobbler hengende bak.

Overvåkingsfiske må vite!

Vel, vi forventer rapport, helst med bilder. Gjerne ukentlig oppdatert gjennom hele vinteren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring fra Nils Master, og sannsynligvis til PerH's stor fortvilelse er herved Gaula tråden et faktum. Det er egentlig ALTFOR tidlig, jeg skjønner det Per, men tross alt er katta ute av sekken, og det er ingen som ikke har fått med seg at vi etter mange år i Bjøra søker nye jaktmarker. Drømmeuker i Gaula står for tur, og da er det bare å begynne å glede seg.

Og husk, laksefiske handler om å selge skinnet før bjørnen er skutt. Uten de urealistisk høye forventningene og de brede skuldrene vi har utviklet for å bære skuffelsene hadde dette bare vært en middelmådig hobby på linje med hekling! Hva skal vi med slike skuldre hvis vi ikke bygger opp forventninger?

For noe tull, Olav. De er ikke engang ferdig med årets "kontrollfiske" og alle detaljer er ennå ikke klare før du lager Gaula-tråd. Skjønner man er fiskesjuk, men...

Hallo???

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lange veien å gå fra brua da :P

Så får du litt morsjon du også. Og passe varm i trøya før du skal skyve den pillråtne båten utpå elva. Men den er sikkert ikke så tung da, er jo mere hull enn trevirke i den båten :)

Ellers vil jeg tro dette vil bli en riktig så underholdende og lang tråd før det egentlig begynner å skje noe konstruktivt (laks på fat) ;)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det bare å begynne å glede seg :-) Fruen og jeg har hatt besøk av grunneier (Einar) og fruen i kveld. Damene diskuterte ferie, mens vi gubbene hadde fokus på kommende laksesesong og mat. De som kjenner oss vet at vi koser oss med laksefisket, og at vi setter stooor pris på god mat (ref. forestående Pinnekjøttlag i desember). Vi ser fram til at det kommer en glad gjeng fra Bergen til Nedre Kåsen, og vi har både lest om og hørt rykter om at god mat er en viktig trivselsfaktor. Spesielt har vi hørt snakk om noen helt ekstraordinære pølser som ankommer samtidig med fiskerne. Skal hilse så mye fra Einar, og si at han gleder seg til en smak, og for uinnvidde kan jeg fortelle at Einar er pølsemaker av profesjon. (ikke sagt for å gi noen prestasjonsangt):-) Mulig at mat og drikke blir nevnt igjen i denne tråden før sesongen er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at mat og drikke blir nevnt igjen i denne tråden før sesongen er her.

Det blir vel sannsynligvis primært en matblogg inntil videre :)

Sånn må det bare bli :)

PS, kan jeg spørre om hvor dere har pinnekjøtt fra? Her er noen av oss ganske kresne, og føler kanskje at det må sendes kvalitetskjøtt avgårde for ¨å være sikre på at dere får den optimale opplevelsen !

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

108580_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43728/108580.jpg

Og slik så det ut oppe i "Raset" og brekket i dag. Vannføringen er ca 55 kubikk. Typisk julivannføring egentlig.

Per: du ser at det er forandringer. Den lille grusryggen har delt elva i to og gir i praksis fire elvebredder å fiske fra på slik vannføring.

Vedrørende pinnekjøtt så er det ingen fare Olav. Både Vassfis og grunneierens bedre halvdel er Oppdalinger.

Oppdal er vel så nært vestlandet man kan komme, hva pinnekjøtttradisjoner angår.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe den grusryggen holder seg på plass. Slik det er nå er det jo helt ideellt, to renner all Gaulalaksen skal gjennom som enkelt nås fra land. men kommer det flom kan det jo raskt endre seg. Ser jo helt annerledes ut der nå enn sist jeg hadde gleden av å væte snøret der og kjenne tyngden av laks. Dreier noe av laksen fremdeles mot grusøra etter at den passerer brekket, så den nåes med flue?

Det må jo bli en fin V-kant bak den høyeste grusryggen også, i alle fall ei lita strømlomme på større elv. Tipper makkaspesialistene våre vil få mye å glede seg over!

Skal bli artig å "utforske" valdet litt igjen, men rent psykisk holder jeg litt tilbake med tankene rundt dette ennå en stund. Er jo alt for lenge til juni, ventetiden er tøff nok fra før. Men i år skal vi i alle fall få fisket sammen igjen Lars - og spist noe viltkjøtt hele bunten og dele angeren over inntaket etterpå. Det er jo ikke dårlig bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli artig å "utforske" valdet litt igjen, men rent psykisk holder jeg litt tilbake med tankene rundt dette ennå en stund. Er jo alt for lenge til juni, ventetiden er tøff nok fra før. Men i år skal vi i alle fall få fisket sammen igjen Lars - og spist noe viltkjøtt hele bunten og dele angeren over inntaket etterpå. Det er jo ikke dårlig bare det...

Og igår kom det tikkende inn meldinger fra Indre Troms med forsikringer om at det ville komme et lass med elgkjøtt også :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puhhh.. Var en stund litt redd dere ikke ville slippe for bi noen laks til oss litt lengre oppe i elva,men ser nå at det blir mest mat på dere så da passerer den vel en og anen til oss da.

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget i dag at det ligger nyere luftfoto av valdet ute på gislink.no

108640_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43762/108640.jpg

Bildet er tatt 5.juli 2009. Tipper at vannføringen er mellom 50 og 70 kubikk.

Til sammenligning, her er vårflomvannføring på samme strekk:

108641_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43763/108641.jpg

Ikke lett å lese den elva der!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pølsesnabb fra Bergen og noen elgslingser fra innlandet...amatører!

108838_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.n...3868/108838.jpg

Hoppsan - kjøttmodningsplassen din jo? Ser ut til å være prima vare. Bikkja di er vel ikke helt sauerein - så hvor har du tjuvskutt lammene?

Har du forresten fått wobblerverkstedet ferdig? Vi vil ha vrikkende GE-papegøyer til sesongpremiæren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsan - kjøttmodningsplassen din jo? Ser ut til å være prima vare. Bikkja di er vel ikke helt sauerein - så hvor har du tjuvskutt lammene?

Har du forresten fått wobblerverkstedet ferdig? Vi vil ha vrikkende GE-papegøyer til sesongpremiæren!!!

Jeg liker ikke flå sauer, ulla stinker sånn, foretrekker å stjele ferdig slakt.

Rommet blir ferdig! Hva gjør vel en vinter til innesperret i et lite rom helt alene, med masse spennende gasser isteden for å være sosial og ute blandt folk. Ja ja, jeg slipper iallefall å spørre noen om lov til å fiske til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Blir spennende og se hvor store forandringer elven vil gjøre før kommende sesong. Jeg har sett på en del bilder som ligger ute og ser at elven forandrer seg mye fra år etter år

Hilsen "Team DM" som skal fiske her fra 25.6 til den 2.7.

Vi gleder oss

General "Team DM"

Nils

Endret av Nis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var vi i gang med tråden ser jeg. Og pr.i dag, 01.11.2010 er det "bare" 212 dager igjen til åpning og 231 dager til jeg er på plass på Valdum :thumbsup: Men det går jo fort forover da. Og det er jo bare vel et par måneder til sola snur igjen. jo, det er snart på tide å fylle opp Ambassadeuren med ny sene. :thumbsu: Og snart tyter feitmarken fram igjen. I mellomtida får vi finne på noe annet. Sjøørreten er jo alltids på plass i fjorden, så det er vel på tide med noen runder med fluestanga. Eller kanskje ta noen dorgeturer med båten før isen legger seg i fjorden.

Jeg finner vel på noe.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

108838_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43868/108838.jpg

Det nærmer seg høytid for laksefiskere (og andre) når det kommer til gourmetmåltider og sosiale lag. Har noen av dere fått testet årets pinnekjøttutvalg, og kan komme med anbefalinger ? Som noen sikkert har fått med seg skal jeg ha bl.a. Nils Master og grunneier Einar på Nedre Kåsen på pinnekjøttlag fredag 10.12. (kan jo ikke servere hva som helst da) :-) Aquavit'en har vært klar lenge..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det er snakk om pinnkjøtt så anbefaler jeg helt klart pinnekjøtt fra TIND Spekemat:thumbsup:

Ser at Aquavitèn er klar men hva med noen flasker med god juleøl!. Aass Bryggeri pleier å være en sikker vinner!

Hils gjengen

N

Objektiv er jeg ikke på noe vis, men etter å ha vokst opp med kjøttet fra Evanger Pølsefabrikk må jeg si at det finnes ikke seriøse konkurrenter hva pinnekjøtt angår!

Under forutsetning av at du kan leve med røykt kjøtt :rolleyes:

Ingen over, ingen ved siden.

Men, det koster jo litt mer en REMA-kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Nis og Olav. Var nettopp på kundebesøk på sunnmøre, og fikk høre mye bra om TIND. Om jeg finner dette eller Olav's tips her i trøndelag er en annen sak, skal sjekke på ULTRA og Meny. Aas sitt brygg får være så bra det vil Nis, her støtter vi vårt lokale bryggeri :-) EC Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stemmer Olav Moberg her ang. valg av pinnekjøt.

Av det som er i kommersiell handel er det eldhusrøykte frå Evanger i særklasse best av dei eg har prøvd, dyrt er det men for så god mat betaler eg gladelig litt ekstra. Det aller beste lager ein jo sjølv men produkta frå http://www.eldhus.no/ anbefalast på det sterkaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.