Gå til innhold
Fiskersiden

VMC vs Owner


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Hva legger dere i kvalitet? Høyere bruddstyrke? Skarpere? VMC vil miste en fisk, mens Owner vil ikke? Men jeg spør ikke om kvalitet, det kan jeg bedømme selv. Jeg lurer på om de har samme fysiske størrelse.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det er ca. samme størrelse, men owner er overlegen etter mine erfaringer, har kjøpt en pakke VMC kroker som var tett oppunder owner i pris, og samtlige av disse knakk. Owner har også et mye bedre design når det kommer til og bruke de som assitkroker, kort stamme og et bra øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men jeg har for meg at jeg har sett en sammenligning av kroker med samme størrelsesbenevnelse, hvor krokene er fotografert ved siden av hverandre, og hvor det var til dels store forskjeller i størrelse. Husker ikke hva slags kroker som ble sammenlignet, om det var ulike produsenter eller om det var ulike kroktyper.

Har forsøkt søkefunksjonen her i forumet uten å finne sammenligningen jeg tenker på. Det kan være at det var på en annen side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke testet akkurat disse VMC-krokene, så om dem kan jeg ikke si noe... Men, jeg har prøvd endel andre VMC-kroker, og hos meg har samtlige stått til gull. Kan ikke si det samme om Owner...

Samme erfaring som deg OZ. Jeg liker arbeidsredskap som holder , derfor bruker jeg hovedsakelig VMC , da jeg faktisk har dårlig erfaring med de fleste av Owner. Det hjelper heller ikke med bra design og krokspiss når Owner ruster så si etter noen få fiskturer og knekker som fyrstykker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge merkene er vel bra. Men for meg så faller valget på owner. Jeg har tilgode å hatt noen uhell med owner slike enkelte har. Har feks. Fått kveite på 23kg på en owner ebi 1/0. Jeg har dog sett en av de vmc octopus knekke i to uten press i det hele tatt. Så dette med valg av krok skal ikke være enkelt. :rolleyes: Men det er vel ikke dette du lurte på i utgangspunktet hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å høre om erfaringer. Jeg har tro på at VMC har gode kroker. Har brukt av de selv til fluefiske. Ser ut på oversikter jeg har sett at 4/0 er like stor på både owner og VMC. Tror jeg skal prøve noen VMC. Har Owner også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg fisker en del forskjellig, både salt og søtt, selv om det har blitt mer salt siste årene. Både enig og uenig i en del av dette over. Jeg bruker eks på lange/brosme VMC, og en del bunnfiske. Som noen nevner i tråden så holder VMC rust helt klart mye bedre enn owner.(i hverfall mot en del typer)

I hvertfall de som jeg bruker i store størrelser. I mindre størrelser syntes jeg Owner generellt har en helt utrolig bra kvalitet. Både når det gjelder skarphet og annet. Både i treble og enkle. Selv om det er delte meninger så er i hvertfall ikke jeg i tvil hva jeg setter på en tubeflue. Og jeg har prøvd det meste. Styrke, seighet i alle størrelser er det som teller for meg. Men i sjø kan de ruste letter enn andre. Men det er forskjell om en sammeligner brune/sorte kroker mot eks forniklede/zink eller hva det er lagt på. Jeg har kjøpt en del store kroker av Lopez, og det holder en meget bra kvalitet. Men når det kommer til fiske med mindre kroker går det i owner stort sett for meg. Om det er til abbor og ørett, og mindre sjøfiske. Og det vil bli rust om en gjør som meg pakker ned takler som ikke er tørket eller skylt først. Men det er min egen feil. Jeg bruker også en del varivas og annet kjøpt utenfor norge. Særlig til lettere agnfiske av flatfisk og annet. Så for mitt vedkommende vil jeg si at begge har bra kroker til sitt bruk. Og skarphet etc er det lite å utsette på owner. Det finnes vel knapt kroker de ikke dekker til div bruksområder. Og noen av trebbel krokene til sjøfiske er etter mitt syn utrolig bra. Skarpe, solide, og holder rusten rimelig bra.

Men som i mye annet. Noen fordeler gir også noen ulemper. Men kroker er som en del annet i fiskeverden. Følelser og erfaring. Sjelden alle blir enige her...

Størrelser må en nesten se på og sammenligne. Nesten ikke noen produsenter som er like. En krok 10 til eks kan variere stort mellom forskjellige fabrikanter.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen pakker med Owner Rustop av Ola for en tid tilbake for å teste, men har ikke fått fisket i sjøen siden det, men produktet har nok helt sikkert sin berettigelse spesielt på tackler der man bruker digre sirkler som koster like mye som en halvliter ute. http://www.ownerhooks.com/pages/products/accessories.htm

Utover det lager både VMC og Owner glimrende kroker, selv om jeg anser Owner for å ha den klart beste stålkvaliteten. Krokspissene tåler også mye mer juling ved et bånnapp etc. Utover det må man selvsagt plukke den kroken/formen som passer den aktuelle situasjonen.

Kan legge til at Jörgen Larsson brukte store VMC-trebler under sin første tur til Egypt når de fisket etter Nilabbor. Flere ganger opplevde de at treblene ble klemt flate når en Nilabbor hogg! Jeg tipset han om Owner ST-66, og med de krokene opplevde de aldri dette. Owner er klart hardere og stivere, og selv har jeg aldri knekt en Ownerkrok. Til mer "pleasureangling" som f.eks dorging i sjøen etter sjøørret ol. dropper jeg ofte Owner, da krokene fort sitter i en finger helt uten videre. Det samme om jeg lander fisken for hånd. Prisen er et annet moment, skal man skifte kroker på en haug med vobblere blir det fort kostbart med Owner. Dorger man mye i sjøen er VMCs blanke kortskaftede trebler et like greit alternativ. Til fiske etter STOR fisk blir det Owner. Både til tuna, håbrann og annet storvilt har de fungert prikkfritt, og aldri vært i nærheten av å så mye som bøye seg litt engang, til tross for beinhardt press. Selv ikke de relativt små Akikrokene bøyde seg under mallefiske i Ebro, mens noen engelske mallekroker Øystein hadde kjøpt knakk flere ganger. Ellers kan man jo skjelne til USA og andre land hva mange utenlandske skippere og guider sverger til. Mustad er litt på defensiven etter mange år som omtrent enerådende, mens nå Owner og ikke minst Gamakatsu er svært mye brukt. I UK er de nok fortsatt mer tradisjonelle.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett på Gamakatsu men de er jo grisedyre. Liker Owner, men vil ha en symmetrisk treble til modifisering av jigg. Det har ikke Owner. Så da blir det nok VMC. Gamakatsu er for dyrt. Mulig Mustad også har noe brukende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är ganska säker på att de vmckrokarna är mindre än ownerkrokarna. Brukar en del vmc9617ps i storlek 8/0 till pilkfiske, å de är ca lika stora som owner 5/0. Är två helt olika stål, vmckroken kan vid enorm press rätas, medans ownerkroken knäcks av. Men de ska extemt mycket till för detta. Till jiggfiske och mete föredrar jag owner, till pilkfiske på botten blir de ofta vmc, då dessa är mycket lättare att slipa vassa många gånger efter varann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vmchooks.com/consumers/downloads/vmc_catalog_2009.pdf

Hvis man justerer denn opp til et A4 ark på skjermen får man en grei oversikt over størrelse. Det ser ut for meg at VMC (9626) 4/0 er like stor som owner ST-66. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe forskjell i størrelse på 4/0 VMC 9626PS eller Owner ST-66? De er vel like kraftige begge to ser det ut til.

Fant tråden jeg nevnte tidligere, men jeg aner ikke om du finner svar på dine spørsmål i den:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=20154&st=0&p=244349&hl=krokst%F8rrelse&fromsearch=1entry244349

Ditt spørsmål har vel egentlig vist at det er behov for den referansetabell veteranene her inne aldri fikk laget...

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=10763&hl=referansetabell&st=30

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.